وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    باتوجه به اینکه رشته مهندسی فضای سبز یک تخصص میان‌رشته‌ای (بین رشته‌های معماری و باغبانی) است، به نظر می‌رسد از لحاظ صنفی و تشکیلاتی، برای حفظ حقوق مهندسان شاغل در این رشته هنوز جایگاه مشخصی در نظر گرفته نشده و همین موضوع به‌نوعی بلاتکلیفی در جایگاه صنفی آنان به‌وجود آورده است.

    تین‌نیوز | 

    بهروز جانی‌پور*: بلاتکلیفی یکی از بدترین مسائلی است که می‌تواند گریبان یک شخص، یک حرفه یا هر چیز دیگری را بگیرد. گاهی تعیین تکلیف در اختیار خود شخص است و گاهی نیز جامعه، سیاست‌گذاری‌ها و متولیان امور در رفع بلاتکلیفی از یک شخص، یک جامعه، یک حرفه یا موضوع دخیل هستند. باتوجه به اینکه رشته مهندسی فضای سبز یک تخصص میان‌رشته‌ای (بین رشته‌های معماری و باغبانی) است، به نظر می‌رسد از لحاظ صنفی و تشکیلاتی، برای حفظ حقوق مهندسان شاغل در این رشته هنوز جایگاه مشخصی در نظر گرفته نشده و همین موضوع به‌نوعی بلاتکلیفی در جایگاه صنفی آنان به‌وجود آورده است. برای اینکه جایگاه رشته مهندسی فضای سبز از نظر تشکیلاتی و صنفی مشخص شود، لازم است مروری بر شرح وظایف سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و نظام مهندسی کشاورزی داشته باشیم:

    سازمان نظام مهندسی ساختمان سازمانی غیردولتی است که در جهت تحقق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ به‌صورت رسمی تأسیس شد و برخی از مهم‌ترین وظایف آن به شرح زیر است: برنامه‌ریزی در جهت تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی. برنامه‌ریزی به‌منظور رشد و اعتلای حرفه‌‌ای مهندسی ساختمان و مشاغل مربوط به آن. ارتقای دانش فنی و کیفیت کار شاغلان در بخش‌های ساختمان و شهرسازی از طریق ایجاد پایگاه‌های علمی و فنی، آموزش و انتشارات. همکاری با مراجع مسئول در امر کنترل ساختمان از قبیل اجرای دقیق و صحیح مقررات ملی ساختمان و ضوابط طرح‌های جامع و تفصیلی و هادی. کمک به ارتقای کیفیت طرح‌های ساختمانی، عمرانی و شهرسازی در محدوده استان.

    دارندگان مدرک کارشناسی در رشته‌های مهندسی معماری، مهندسی عمران، مهندسی تأسیسات مکانیکی، مهندسی تأسیسات برقی، مهندسی شهرسازی، مهندسی نقشه‌برداری و مهندسی ترافیک می توانند از این سازمان پروانه اشتغال به کار (اصطلاحا حق‌امضا) دریافت کنند. سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یک تشکل صنفی و تخصصی از اساتید، دانش‌آموختگان و کارشناسان بخش کشاورزی و منابع طبیعی است که وظیفه طراحی فرآیند توسعه پایدار بخش کشاورزی و منابع طبیعی را با تکیه بر تولید دانش بومی و الگوی رشد و پیشرفت در این بخش برعهده دارد. قانون تأسیس سازمان در سال ۱۳۸۰ به تصویب مجلس رسید.

    عدم وجود تشکلی خاص برای دانش‌آموختگان بخش کشاورزی و فقدان واحد مشخص در جهت حفظ حقوق آنان و نیاز به وجود تشکلی تخصصی که هماهنگی و همکاری بین شاغلان بخش را به‌عهده داشته باشد،  قانون‌گذار را بر آن داشت تا با تصویب قانون، زمینه را برای تأسیس یک سازمان صنفی تخصصی فراهم و موضوع ‹‹حفظ و حمایت از حقوق صنفی مهندسین کشاورزی›› را با اهداف و وظایف زیر عینیت بخشد: ارتقای سطح دانش، ارتقای اخلاق حرفه‌ای، افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی با استفاده از توان علمی دانش‌آموختگان بخش کشاورزی و پتانسیل‌های موجود کشور، صدور خدمات کشاورزی به خارج از کشور.

    با توجه به اهداف و شرح وظایف هر دو سازمان صنفی فوق‌الذکر، از نظر نگارنده تخصص مهندسی فضای سبز برای دریافت پروانه اشتغال به کار، به اهداف سازمان نظام مهندسی ساختمان نزدیک‌تر است و باید آن سازمان، دانش‌آموختگان مهندسی فضای سبز را نیز تحت پوشش حمایتی خود دربیاورد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی