وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    الی گشت: فیلیپین مملوء از جزیره هایی جذاب و بهشتی ست اما می توان در این کشور تاریخ را هم جست و جو کرد. اگر همیشه عاشق سبک معماری شهرهای اروپایی بوده اید به فیلیپین بروید چون یکی از شهرهای این کشور درست مثل شهرهای اسپانیاست! ویگان (Vigan) یکی از بکرترین نمونه های به جای مانده از شهرهای استعماری اسپانیا در آسیاست که در قرن ۱۶ ساخته شده است. معماری این شهر منعکس کننده عناصر فرهنگی فیلیپین، چین، اروپا و مکزیک است، شهری منحصربفرد که نمونه آن در هیچ کجای شرق و جنوب شرقی آسیا پیدا نمی شود.

    شهری که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و یکی از شگفت انگیزترین شهرهای دنیاست. می خواهیم درباره ویگان، شهر تاریخی فیلیپین حرف بزنیم:

    شهر تاریخی ویگان

    ویگان نمونه ای منحصربفرد از شهرهای استعماری اروپایی ست و اگر آن را با نمونه های دیگری در دنیا مقایسه کنید هرگز ناامید نمی شوید. ماجرای ساخت این شهر به دوران استعماری این کشور برمی گردد: قرن ۱۶، یعنی زمانی که اسپانیایی ها به جزایر فیلیپین رسیدند و شروع به استعمار آن کردند. آن ها همان روشی را که در آمریکای جنوبی و مرکزی به کار بستند در فیلیپین هم پیاده کردند: شهرها را به همان سبکی ساختند که عادت داشتند! سبک معماری اروپایی، همان میدان های معروف و بناهای مهم اطرافش. ویگان امروز بعد از ۵۰۰ سال همچنان مثل روز اولش است و وقتی در میان میدان هایش قدم می زنید اصلا احساس نمی کنید که در جنوب شرقی آسیا هستید.

    جاذبه های فیلیپین

    ویگان که قبل از دوره استعماری، قطب مهم تجاری بود در دلتای رودخانه آبرا (Abra)، در امتداد خط ساحلی شمال غربی لوزون  قرار دارد. این شهر با وسعت ۲۵۱۱ هکتار از دشت ها و تپه ها تشکیل شده و ۶۰ درصد آن را زمین های کشاورزی تشکیل می دهد. ویگان به خیابان های سنگ فرش شده و معماری منحصربفردش معروف است و سبک طراحی فیلیپینی و چینی را با سبک های اروپایی ترکیب کرده است. حتی قبل از دوره استعماری هم اینجا بندری تجاری بود و تاجران چینی از دریای چین جنوبی خودشان را با اینجا می رساندند تا چیزهایی مثل طلا، عسل و … را خرید و فروش کنند. در زمان انقلاب فیلیپین در سال ۱۸۹۶ تا ۱۸۹۸ نیروهای انقلابی این شهر را از دست نیروهای استعماری نجات دادند.

    سفر به فیلیپین

    با اینکه اسپانیایی ها این شهر را ساختند اما هیچ وقت در این محل زندگی نکردند، در واقع ساکنان اصلی این شهر در سال های آغازین تاسیسش، چینی ها بودند و می توان تاثیر فرهنگ آن ها را بر روی معماری بناها به خوبی احساس کرد. نمای خانه هایی که هم سطح خیابان هستند اروپایی ست اما وقتی سرتان را بالا می گیرید متوجه می شوید که طبقات بالا متفاوته و در ساخت آن ها فرهنگ چینی هم نقش دارد. این شهر کاملا الگوی سنتی خود را حفظ کرده  و تفاوت زیادی با شهرهای استعماری اسپانیایی در آمریکای لاتین دارد چون در اینجا سنت های لاتین از فیلیپین و چین هم تاثیر گرفته است. بیشتر بناهای این شهر برای قرن ۱۶ نیستند و در قرن های ۱۷ و ۱۸ ساخته شده اند و در میان آن ها تعدادی از جذاب ترین معماری ها را پیدا می کنید که ظاهری جذاب به شهر قدیمی داده اند.

    جابذه های فیلیپین

    ویگان سایت میراث جهانی است و از نظر یونسکو بهترین نمونه به جای مانده از شهرهای استعاری اسپانیایی در آسیاست. البته این شهر رقبای زیادی هم ندارد و تنها نمونه هایی که شباهت هایی به آن دارند تعدادی از شهرهای اندونزی، تایوان و گوام هستند. اینجا مقصدی محبوب با توریستان داخلی و خارجی بیشمار است و ظاهر اروپایی اش نسبت به دیگر نقاط دنیا متفاوت است. در فیلیپین هیچ شهر دیگری به مانند آن وجود ندارد و همن ویژگی آن ها را ارزشمند و منحصربفرد کرده است.

    شاید نتوانیم شهر ویگان را با دیگر شهرهای استعماری اسپانیایی در آمریکای لاتین مقایسه کنیم و بهتر است آن را با دیگر شهرهای تجاری هم دوره ی خود در آسیا مقایسه کنیم؛ مثلا شهر «هویی آن» در ویتنام، از آن جایی که شباهت هایی در طراحی و معماری این دو شهر به چشم می خورد به نظر مقایسه منصفانه ای می آید! بزرگ ترین تفاوت آن ها جو و شیوه نگهداری از شهر است. از نظر حال و هوا، شهر «هویی آن» خوشایندتر است و می توانید در آن چند روزی را با تفریحاتی مثل نشستن در کافه ها و رستوران ها، مغازه گردی و تماشای شهر بگذرانید.

    سفر به فیلیپین

    اینجا می توانید با کالسکه های جذاب در میان خیابان های سنگ فرش شده و ساختمان های چوبی قدم بزنید و تاریخ و گذشته را مرور کنید. گاهی در کناره های خیابان بناهایی را می بینید که تقریبا متروک شده اند اما در میان ها بناهای جذابی هم دیده می شود که به خوبی سبک قدیمی خود را حفظ کرده اند. بیشتر بناهایی که در کنار خیابان هستند رستوران، کافه و مغازه هستند اما چند بلاک آنطرف تر می توان بناهایی را پیدا کرد که همچنان خانه و یا شرکت های تجاری هستند. این شهر مقصدی گردشگری ست و در آن به هر طرف که نگاه کنید خانه ها و خیابان های زمان اسپانیا را می بینید. می توانید به راحتی سوار کالسکه ها شوید و شهر را طوری دیگر تجربه کنید، درست مثل زمان های قدیم که هنوز هیچ ماشینی وجود نداشت.

    نکاتی درباره بازدید از ویگان

    • برج ناقوس بانتای (Bantay) شباهت زیادی به برج کج و معروف پیزا دارد و گردشگران زیادی در کنار این برج در حال گرفتن عکس های یادگاری هستند. قدمت این برج به جنگ جهانی دوم برمی گردد اما همچنان باصلابت و پابرجا مانده است.
    • رفتن به شهرهای جدید یعنی امتحان غذاهای محلی، و یکی از معروف ترین غذاهای این ناحیه longganisa است. می توانید این غذا را در هر زمانی از شبانه روز بخورید و هیچ وقت هم خسته نشوید.
    • اگر می خواهید طعم زندگی در زمان استعماری را تجربه کنید حتما برای گشت و گذار به خیابان Calle Crisologo بروید، خیابانی سنگ فرش شده که خانه هایی به سبک اسپانیایی در دو طرف ان دیده می شوند. با رفتن به این خیابان به زمان های دور می روید و شگفتی های ان دوره را احساس می کنید. خیابان سنگ فرش شده دو میدان نزدیک به هم دارد: میدان سالسدو (Salcedo) و میدان برگوس (Burgos) که مشرف به کلیسای جامع «سنت پل»، قصر، تالار شهر و ساختمان شهرداری هستند
    موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۳۱

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی