وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    اتلاف انرژی و متعاقب ان مصرف بالای انرژی در فصول گرم و سرد یکی از مشکلاتی است که هم شهروندان به دلیل پرداخت هزینه بیشتر و هم مسئولان به دلیل بالا رفتن مصرف انرژی های مختلف با آن روبه رو هستند. مطالعات نشان می دهد مصالح به کار رفته در ساختمان های جدید یکی از دلایلی است که می تواند مصرف انرژی را کنترل و یا برعکس بیشتر کند و در این میان شهرداری تهران و به صورت ویژه تر معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران متعهد هستند تا با مطالعات کارشناسی و علمی و ایجاد بخشنامه ای جدیدی که به تصویب شورای شهر تهران می رسد؛ این مشکل را به صورت ریشه ای حل و فصل کنند.

    به گزارش تیتر شهر: مصرف زیاد انرژی حتی تاثیرات زیادی در آلودگی محیط زیست شهرها نیز خواهد گذاشت. بررسی ها نشان می دهد که اگر 80 درصد از آلودگی شهر تهران ناشی از عوامل متحرک مانند خودروها هستند، اما 20 درصد مابقی را عوامل ثابت تشکیل می دهد که در این میان مصارف خانگی انرژی از سوی شهروندان نیز سهم قابل توجهی را در افزایش و یا کاهش آلاینده های محیط زیست دارد.


    آنطور که رئیس مرکز محیط زیست شهر تهران عنوان می کند، به تازگی سامانه ای با هدف درج تمامی مشخصات و اطلاعات ساختمان های شهرداری تهران ایجاد شده است.


    به گفته صدرالدین علی پور؛ ساختمان ها در اتلاف انرژی سهم 40 درصدی دارند و در این میان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران یکی از مهمترین بخش ها در بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها است که می تواند با پیگیری و نظارت دقیق در این زمینه، بسیار موثر باشد.

     

    سهم 40 درصدی ساختمان ها در اتلاف انرژی  در پایتخت


    به اعتقاد این کارشناس ارشد محیط زیست؛ باید دستورالعمل های اجرایی لازم تدوین و به تمامی بخش ها ابلاغ شود که این امر نیازمند تصویب بسترهای قانونی توسط شورای اسلامی شهر تهران است در این میان استفاده از سازوکارها و طرح های تشویقی جهت جلب مشارکت های مردمی بسیار ضروری است که این امر با هم افزایی و مشارکت سایر بخش ها محقق می شود.


    همچنین در کنار توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، ایجاد سامانه¬ای جهت درج تمامی مشخصات و اطلاعات کلیه ساختمان های شهرداری تهران(به صورت فازبندی شده) نیز در دستور کار این مرکز قرار دارد.


    استفاده از انرژی های تجدید پذیر راهکار معاونت شهرسازی و معماری برای حفظ محیط زیست


    اما در این میان مدیرکل معماری ساختمان شهردار تهران عنوان می کند که تاکنون گام های مثبتی در راستای حفظ محیط زیست برداشته شده است ولی با توجه به وسعت شهر تهران و وجود انواع آلودگی ها، میزان توجه به جایگاه محیط زیست به ویژه در پروژه ها و طرح های شهری کافی نیست.


    به گفته موسوی؛ یکی از مهمترین دغدغه های محیط زیستی که توجه به آن نتایج مطلوب بسیاری را در پی دارد، توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است که با استقبال خوب مالکین ساختمان ها روبرو شده است. ماموریت اصلی مجموعه شهرداری تهران در توسعه شهری، استفاده مناسب از منابع، ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و بهبود وضعیت محیط زیست است که در این میان طرح ها و پیشنهادات ارائه شده باید از خاصیت عینی و شهودی بودن برخوردار باشد.


    مطالعات و بررسی های مدیرکل معماری ساختمان شهرداری تهران نشان می دهد؛ با توجه به اینکه حریم شهر تهران فاقد منابع مناسب جهت کشت و زرع است، بنابرین ایجاد مزارع انرژی می تواند گزینه مناسبی باشد که در این خصوص به همکاری مرکز مدیریت محیط زیست نیاز است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی