وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    وزیر مسکن و شهرسازی دوران اصلاحات گفت: مشکل اصلی سازمان نظام‌مهندسی ناشی از درآمد بالا یا فساد برخی از متصدیان نیست بلکه مربوط به حضور بسیار کمرنگ و بی‌تفاوتی اعضا به انتخابات هیئت ریسه سازمان نظام‌مهندسی است.

    نظام‌مهندسی کمیته امداد نیست/ سازمان با دریافت بهره‌های بانکی مهندسان را خانه‌نشین کردبه گزارش«صما»علی عبدالعلی‌زاده وزیر مسکن و شهرسازی دوران اصلاحات عصر روز سه‌شنبه (20/06/97) در نشست تخصصی «صما» به بررسی چالش‌های سازمان نظام‌مهندسی و انتخابات پیش روی این سازمان پرداخت.

    مهندسان مقصران اصلی فساد در سازمان نظام‌مهندسی هستند

    وزیر مسکن و شهرسازی دوران اصلاحات بابیان اینکه مهندسان مقصران اصلی فساد در سازمان نظام‌مهندسی هستند گفت: عدم حضور پررنگ مهندسان در انتخابات باعث شده یک فرد با باندبازی و جمع‌آوری دوستان مهندس خود می‌تواند به‌راحتی برنده یک معادله ساده و یک‌طرفه شود. درحالی‌که مهندسان باید ایمان داشته باشند که اهمیت انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی کمتر از مجلس شورای اسلامی نیست. همگان باید بدانند عدم حضور مهندسان در انتخابات برای سازمان نظام‌مهندسی سنگین تمام می‌شود.

    رئیس سابق هیئت‌مدیره سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) بابیان اینکه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان یک‌نهاد حرفه‌ای و بسیار ارزشمند است که هدف آن ارتقا و تعالی کیفیت مهندسی در کشور و سازمان‌دهی صدها هزار نفر مهندس است عنوان کرد: ازآنجایی‌که هفت رشته مهندسی در این سازمان فعالیت می‌کنند این نهاد می‌تواند یار و یاور بزرگی برای دولت در بخش ساخت‌وساز کشور قلمداد شود.

    وی گفت: همچنین این نهاد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نهادهای کاملاً مردمی جمعیت زیادی را تحت پوشش قرار داده و در کشور بسیار فعال است. به‌هرروی فعالیت این سازمان به سود نظام، کشور و انقلاب است مخصوصاً در حال حاضر که جمعیت مهندسان نسبت به سال‌های گذشته زیادتر شده این سازمان می‌تواند نقش مطلوبی در صادرات خدمات مهندسی به کشورهای خارجی به‌ویژه بازارهای آفریقایی و آمریکایی لاتین داشته باشد.

    استاندار اسبق آذربایجان شرقی بابیان اینکه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان ازنظر حقوقی دارای شخصیت کاملاً مستقل است گفت: ولی این نهاد بخش خصوصی به‌موجب قانون می‌تواند در سرنوشت مهندسی کشور مداخله کند و بازوی دولت است.

    دو وجه عمومی و محتوایی سازمان نظام‌مهندسی

    وی گفت: بنابراین می‌توان گفت سازمان نظام‌مهندسی دارای دو وجه عمومی و محتوایی است که بخش محتوایی آن وابسته به دولت است.

    عبدالعلی‌زاده در ادامه افزود: یک سازمان نظام‌مهندسی نظام‌یافته می‌تواند سیاست‌های دولت را به‌خوبی اجرا، نقادی و یا اصلاحیه بدهد که از این دیدگاه نیز به سود دولت است چراکه اصلاحیه‌ها از سوی یک‌نهاد متخصص و واقف به امور ساخت‌وساز کشور ارائه می‌شود.

    رئیس سابق هیئت‌مدیره سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) همچنین متذکر شد: وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان یک‌نهاد کاملاً دولتی بر تائید صلاحیت و رتبه‌بندی مهندسان نظارت دارد؛ و زمانی که این موارد انجام شد این مهندس باید برای انجام فعالیت عضو سازمان نظام‌مهندسی شود.

    قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان شامل دو بخش نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان است که بخش کنترل ساختمان یک حوزه حاکمیتی است.

    قوانین به‌روشنی نظارت‌ها رابین سه نهاد تقسیم کرده است

    وی با اشاره به اینکه نظام‌مهندسی قانون بسیار خوب و روشنی دارد گفت: در این قانون ابعاد کنترل و مجری آن به‌وضوح مشخص‌شده است. در قانون مذکور حاکمیت دولت مخدوش نشده ولی مسئولیت نظارت برساخت و ساز بر عهده سازمان نظام‌مهندسی است.

    وزیر مسکن و شهرسازی دوران اصلاحات گفت: در حال حاضر بر اساس قانون ساخت‌وساز سه نوع نظارت برساخت و سازها از سوی سه نهاد به نام‌های شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و نظام‌مهندسی اعمال می‌شود.

    عبدالعلی‌زاده در خصوص وظایف هرکدام از این نهادها گفت: در ابتدای شروع ساخت‌وساز سازنده و مالک باید از سوی شهرداری پروانه ساخت دریافت کند پروانه مذکور دارای ضوابط و قوانینی است که شهرداری می‌تواند در صورت خلاف واقع این قوانین، بنا را تخریب یا پروانه ساخت‌وساز را باطل کند.

    وی گفت: حال وظیفه وزارت راه و شهرسازی کنترل پروانه‌های ارائه‌شده توسط شهرداری است. این وزارتخانه‌ بر اساس اسناد بالادستی مانند طرح جامع و طرح تفصیلی شهر می‌تواند شهرداری را زیر سؤال ببرد؛ و با ابزارهای قانونی خود در برابر تخلف‌های شهرداری بایستد.

    رئیس سابق هیئت‌مدیره سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در ادامه افزود: ساخت‌وساز بعد از گذراندن مراحل بالا وارد نظارت‌های سازمان نظام‌مهندسی می‌شود. نظارت‌های سازمان مذکور نیز تنها در قالب رعایت نکات فنی است یعنی نظارت بر نکات فنی ساختمان ساخته‌شده و تعیین میزان کیفیت این ساخت‌وساز بر عهده مهندس ناظر سازمان نظام‌مهندسی است؛ بنابراین در قانون ساخت‌وساز بر هر نهادی حوزه کنترلی تعریف‌شده است.

    فساد سازمان نظام‌مهندسی از کجا نشات می‌گیرد

    وی بابیان اینکه در طی سال‌های اخیر این سازمان به‌واسطه دو مبحث تعداد اعضا و درآمد قانونی دچار مشکلاتی شده است اظهار داشت: سازمان نظام‌مهندسی به خاطر حق عضویت جمعیت 500 هزارنفری مهندسان در سطح کشور و درآمدهای حاصله در بخش‌هایی از قانون نظام‌مهندسی جزو نهادهای غنی و با درآمد بالا است.

    عبدالعلی‌زاده در این خصوص افزود: قطعاً چنین سازمانی که ازلحاظ کمی (تعداد مهندسان)، کیفی (مأموریت‌های نظارت برساخت و ساز) و درآمد در سطح بالایی قرار دارد همواره موردتوجه افراد سودجو و فرصت‌طلب قرار می‌گیرد.

    وزیر مسکن و شهرسازی دوران اصلاحات بابیان اینکه وظیفه مهندسان است که با دقت و هوشیاری مامن اصلی خود در برابر افراد سودجو، قدرت‌طلب و چانه زنان سیاسی پاسداری کنند؛ و موظف‌اند در برابر سازمان نظام‌مهندسی مسئولانه‌تر برخورد کنند. عنوان کرد: مشکل اصلی سازمان نظام‌مهندسی ناشی از درآمد بالا یا فساد برخی از متصدیان نیست بلکه موضوع مربوط به حضور بسیار کمرنگ و بی‌تفاوتی اعضا به انتخابات است. به‌طور مثال در انتخابات سه سال پیش هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی تهران تنها 10 هزار مهندس حضور داشتند

    وی گفت: در آمار انتخاباتی این چنینی هر شخصی که قصد سوءاستفاده داشته باشد می‌تواند به‌راحتی در انتخابات پیروز شود چراکه با باندبازی و جمع‌آوری دوستان مهندس خود می‌تواند به‌راحتی برنده یک معادله ساده شود.

    استاندار اسبق آذربایجان شرقی گفت: بنابراین خود مهندسان مقصر اصلی فساد در سازمان نظام‌مهندسی هستند مهندسان باید ایمان داشته باشند که اهمیت سازمان نظام‌مهندسی کمتر از مجلس شورای اسلامی نیست

    وی گفت: بنابراین نیاز است مهندسان به‌صورت جدی وارد انتخابات شوند و اجازه ندهند که هزار تا دو هزار صندلی برایشان تعیین تکلیف کند و همچنین این اعضا باید به کسانی رأی دهند که دارای برنامه انتخاباتی با جزییات هستند.

    عبدالعلی‌زاده بابیان اینکه برای جذب حداکثری و مشارکت باید اقدامات خاصی صورت بگیرد گفت: این اقدامات می‌تواند شامل تعیین زمان و مکان مناسب برای انتخابات، تبلیغ صحیح و علمی برای جذب مهندسان در انتخابات، فرهنگ‌سازی در خصوص اهمیت انتخابات و برگزاری سمینارهای علمی متعدد در رابطه با تبیین نقش تک‌تک اعضا در ارتقای جایگاه سازمان نظام‌مهندسی باشد.

    وزارت راه و شهرسازی باید پاسخگوی رد صلاحیت به شکل مستند باشد

    عبدالعلی‌زاده در پاسخ به این سؤال که چرا هیئت‌مدیره منتخب دوره‌های پیشین در انتخابات جدید رد صلاحیت می‌شوند گفت:چرایی این سؤال را باید از وزارت خانه پرسید؟ وزارت خانه موظف است بگویید دلیل برگزیده شدن این اعضا در دوره پیشین و رد شدن این اعضای در انتخابات دوره جدید ناشی از چه مسئله‌ای است.

    وی در خصوص چرایی رفتار وزارت راه و شهرسازی در قبال هیئت‌مدیره‌های اسبق گفت: از دیدگاه بنده این موضوع به علت فاصله گرفتن و ارتباط محدود وزارتخانه با اعضای نظام‌مهندسی است. همان‌طور که مستحضرید وزارت راه و شهرسازی یک اداره کل برای ارتباط با سازمان نظام‌مهندسی دارد که وظیفه ارتباط ایجاد ارتباط مرتب و شفاف با اعضای هیئت‌مدیره است.

    سازمان نظام‌مهندسی کمیته امداد نیست

    وی همچنین بابیان اینکه سیستم ارجاع کار کنونی دچار زیاده‌خواهی و کج‌فهمی برای مهندسان ایجاد کرده است گفت: در نگاه اول باید گفت فعالیت سازمان نظام‌مهندسی همانند فعالیت کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیست که برای مهندسان شغل، درآمد یا معیشت روزمره ایجاد کند.

    دلیل بیکاری مهندسان آموزش‌های ناصحیح و وزارت راه و شهرسازی است

    وزیر مسکن و شهرسازی دوران اصلاحات در ادامه افزود: این زیاده‌خواهی ریشه در عدم صحیح آموزش مهندسان است چراکه در طی 4 سال آموزش مهندس واحدی با عنوان فرهنگ، اخلاق مهندسی و اقتصاد مهندس ارائه نمی‌شود. در حال حاضر ضعف آموزش‌های اقتصاد مهندس در آموزش این اشاره مشهود است چراکه اگر مهندسی این آموزش را می‌دید هیچ‌گاه بیکار نبود؛ و متأسفانه یک مهندس عمران علی‌رغم اینکه کشور تشنه آبادانی است نمی‌تواند بازار کاری برای خودش ایجاد کند.

    وی گفت: مهندسان باید بدانند هر دیوار خراب، چاله نیمه‌تمام و حتی هر کاشی شکسته یک پروژه است و اگر این قشر فعال جامعه فکر می‌کنند با دست‌خالی نمیشود وارد پروژه‌های عمرانی و ساخت ساز شوند باید نگاه جامع‌تری به ثروت کشور داشته باشند. در حال حاضر حجم نقدیندگی کشور به‌اندازه 1.6 ضرب در 10 به توان 16 ریال است اما متأسفانه این سرمایه‌های سرگردان مدیریت نمی‌شوند.

    وی گفت: بنابراین مهندسان با همراهی وزارت راه و شهرسازی و با مدیریت صحیح می‌توانند در اشتغال و عمران کشور سهیم باشند.

    عبدالعلی‌زاده در خصوص نگاه اشتباه بعدی در خصوص ارجاع کار گفت: این مورد مربوط به سیستم امضا فروشی است. زمانی که از ارجاع کار صحبت می‌شود انتظار می‌رود یک مهندس ناتوان و در بستر بیماری که نمی‌تواند وارد پروژه بشود نظارت خود را انجام دهد که این مورد عین امضا فروشی است.

    وی گفت: بنابراین نیاز است برخی از مهندسان انتظارات صحیحی از سازمان نظام‌مهندسی داشته باشد این سازمان یک‌نهاد شغل یابی یا مکانی برای نظارت صوری نیست. چراکه مهندس باید در لحظه بتن‌ریزی، نمونه‌برداری از بتن، نظارت بر نوع و چگونگی جوش‌های میلگردها، نظارت بر فعالیت کارگر باید حضورداشته باشد.

    از فنّاوری‌های روز دنیا عقب هستیم

    وی همچنین در بخش دیگر سخنانش بابیان اینکه تکنولوژی ساخت در ایران نیم‌قرن عقب‌تر از کشورهای دیگر است اظهار داشت: در حال حاضر چینی‌ها به مرحله‌ای از ساخت‌وساز رسیده‌اند که یک ساختمان 16 طبقه را در عرض 365 ساعت می‌سازند و مورد بهره‌برداری قرار داده‌اند. واقعاً ما در کجای ساخت‌وساز و تکنولوژی جهان قرار داریم؟

    سازمان نظام‌مهندسی با دریافت بهره بانکی همه مهندسان را خانه‌نشین کرده است

    وزیر مسکن و شهرسازی دوران اصلاحات بابیان اینکه سازمان مهندسی به‌جای استفاده صحیح و رونق دهی به بازار ساخت‌وساز اموال خود را برای دریافت بهره بانکی بلوکه کرده است. گفت: قدرت مالی سازمان نظام‌مهندسی به حدی است که می‌تواند در به حرکت درآوردن چرخ‌های عمران و ساخت‌وساز کشور نقش تعیین‌کننده داشته باشد درحالی‌که این پول در بانک‌ها برای دریافت بهره بانکی بلوکه‌شده است. به‌هرروی سازمان نظام‌مهندسی می‌تواند با این اموال بلوکه‌شده اشتغال برای 500 هزار مهندس ایجاد کند. در حال حاضر سازمان نظام‌مهندسی با دریافت بهره بانکی همه مهندسان را خانه‌نشین کرده است.

    بی‌دقتی مهندسان در زلزله قابل‌مشاهده است

    وی در بخش دیگر سخنانش با تاکید بر اجرای صحیح قوانین نظام‌مهندسی گفت: قوانین سازمان نظام‌مهندسی بدون اجرای صحیح کارکرد مطلوب ندارد گفت: در زلزله بم تمام ساختمان‌هایی که تحت نظارت سازمان نظام‌مهندسی ساخته‌شده بودند از مقاومت نسبی برخوردار بودند؛ و این زلزله نشان داد که چقدر دقت و توجه یک مهندس می‌تواند در پایداری ساختمان مؤثر باشد چراکه بنده معتقدم بتن، ستار عیوب و زلزله کشاف عیوب است. در زلزله بم به‌وضوح دیده‌شده بتن‌هایی که بابی دقتی، بی‌اخلاقی و تنبلی مهندسان با قلوه‌سنگ پرشده بود شکسته شد و از بین رفته بودند. این موضوع در زلزله کرمانشاه نیز به‌خوبی مشهود بود. به‌هرروی این موارد نشان می‌دهد همگان باید در رعایت قوانین نظام‌مهندسی کوشاتر باشیم.

    سازمان نظام‌مهندسی و دولت لازم و ملزوم هم هستند

    وی گفت: دولت و سازمان نظام‌مهندسی هر دو لازم و ملزوم هم هستند و سازمان نظام‌مهندسی بدون پشتوانه‌ای وزارت راه و شهرسازی و این سازمان بدون حمایت دولت راه به‌جایی نمی‌برد.

    وزیر مسکن و شهرسازی دوران اصلاحات گفت: وظیفه این دو نهاد دعوا و تقابل نیست این دو باید باهم به تفاهم و گفتمان برسند و هیچ‌کدام از نهادهای ذکرشده به این موضوع فکر نمی‌کند که هر دو تا باید کنار هم و یک‌طرف میز بنشیند.

    عبدالعلی‌زاده درنهایت گفت: تمامی این مشکلات ریشه در انتخابات فردی دارد. چراکه اگر تمام انتخابات کشور بر اساس سیستمی روی دهد تمام مشکلات حل‌وفصل می‌شود. در حال حاضر تمام نهادهای کشور با سیستم قدیمی 200 ساله مدیریت می‌شود. اگر ما بتوانیم سیستم کشور را به سمت حزبی پیش ببریم می‌توانیم موفقیت‌های خوبی کسب کنیم.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی