وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    در آخرین نشست تخصصی هجدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن، موضوع «شهرهای زیست پذیر» از سوی کارشناسان و صاحبنظران حوزه شهرسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

    به گزارش سازه نیوز، کارشناسان و صاحبنظران حوزه شهرسازی در این نشست، شرط دست یابی به یک شهر و مسکن باکیفیت را عبور از نگاه سوداگرانه به شهر به نگاه کیفی سازی شهر عنوان و اظهار کردند: برای دست یابی به یک شهر و مسکن با کیفیت نیاز است به سراغ تغییر ظرفیت پذیرش و زیست پذیری شهر حرکت کنیم و بلافاصله پس از آن سیاست گذاری شهری در اولویت کاری مدیران شهری قرار گیرد. این در حالی است که تعیین ظرفیت پذیرش و سیاست گذاری در هیچ یک از طرح های توسعه شهری شامل طرح جامع، تفصیلی و حتی طرح های موضعی و موضوعی دیده نمی شود. از این رو برای تغییر نگاه به شهر نیاز است تا موضوع زیست پذیری شهر به صورت جدی در دستور کار جدی مدیران شهری قرار گیرد. در صورتی که تغییر نگاه به شهر صورت گیرد می توان به صورت اتوماتیک، مشارکت شهروندی در اداره شهر را نیز مشاهده کرد.
     در این نشست سپیده شفاهی دبیر انجمن صنفی مهندسان مشاور و شهرساز، غزاله راهب مدیر پژوهشکده شهرسازی و معماری و دو استاد دانشگاه حضور داشتند.
    سپیده شفاهی با اشاره به اینکه مفهوم زیست پذیری شهری به عنوان یک ابزار قدرتمند در کیفیت زندگی در دهه 1980 مطرح شد، گفت: بر این اساس شش اصل مهم در زیست پذیری و مشترک با پایداری مطرح شد. اصل نخست «ایجاد هماهنگی و اهرم نفوذ سیاست های دولتی و سرمایه گذاری» است. در این راستا ایجاد هماهنگی در سیاست های دولت و بودجه برای از بین بردن موانع همکاری، تامین بودجه و افزایش پاسخگویی و کارایی تمامی سطوح دولت جهت برنامه ریزی برای رشد آینده از جمله انتخاب گزینه های هوشمند انرژی مانند انرژی‌های تجدید پذیر محلی مدنظر قرار می گیرد.
    وی ادامه داد: تامین مسکن متعادل و مقرون به صرفه ، بهبود رقابت اقتصادی از طریق دسترسی قابل اطمینان و به موقع مراکز اشتغال و... دو اصل دیگر در خصوص شهرهای زیست پذیر هستند.
    دبیر انجمن صنفی مهندسان مشاور و شهرساز همچنین ارایه گزینه های حمل و نقل بیشتر به شکل امن، قابل اعتماد و اقتصادی برای کاهش هزینه های حمل و نقل در سبد خانوار، پشتیبانی از جوامع و ارزش دادن به جوامع و محله‌ها با سرمایه گذاری جهت محله های سالم، امن و پیاده محور را سه اصل دیگر برای شناسایی شهرها با ویژگی زیست پذیر عنوان کرد.
    وی به آخرین مطالعات انجام شده در سال 2018 از سوی اکونومیست در خصوص رتبه بندی شهرهای زیست پذیر با توجه به پنج فاکتور اشاره کرد و گفت: براساس این رتبه بندی از میان 140 شهر مورد بررسی، تهران در رتبه 130 قرار گرفته است.
    شفاهی پنج شاخص، ثبات اجتماعی(از جمله رواج جرایم بزرگ و خشونت آمیز، تهدید تروریسم و تهدید درگیری نظامی)، بهداشت و درمان(از جمله در دسترس بودن و کیفیت مراقبت های بهداشتی، عمومی و خصوصی)، فرهنگ و محیط زیست(از جمله آب و هوا، سطح فساد، سطح سانسور، و دسترسی به امکانات ورزشی)، آموزش و پرورش (از جمله در دسترس بودن و کیفیت آموزشی) و زیرساخت ها ( از جمله کیفیت شبکه های جاده ای و حمل و نقل عمومی، در دسترس بودن مسکن با کیفیت خوب، کیفیت ارتباطات راه دور و کیفیت آب و برق) را مهم ترین شاخص های شهرهای زیست پذیر براساس آخرین رتبه بندی انجام شده از سوی اکونومیست اعلام کرد./ منبع: هیبنا

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی