وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    در آستانه آغاز به کار هیئت مدیره هشتم سازمان نظام مهندسی، طبیعی است که انتظاراتی از سوی جامعه و نهادهای ذیربط درخصوص ایجاد تحولات و اصلاحات مثبت در سازمان های نظام مهندسی وجود دارد.

    هیئت مدیره هشتم به‌جای تجارت به فکر ارتقای شان مهندسی باشند/ تمام چانه‌زنی نظام مهندسی، خروجی مادی برای اعضا استآنچه مسلم است، با توجه به انتقادات و هجمه های اخیر درخصوص تبدیل شدن این سازمان ها به بنگاه های اقتصادی، لازم است در دوره جدید هیئت مدیره ها قانون مداری را در مسیر کاری خود در پیش بگیرند و پیش از منافع فردی و اقتصادی خود، به دنبال حقوق شهروندی و تحقق اهداف این سازمان باشند.

    خروج از رویکرد سنتی و توجه به شهروندمداری

    در همین رابطه مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان، تشکلی است که نقش بسیار عظیمی در حوزه فنی و اجرایی حداقل در صنعت ساختمان دارد، گفت: به لحاظ اینکه اعضای این سازمان در بسیاری از تشکل ها و شورای فنی و شورای مسکن عضو هستند، این سازمان ها می توانند جدا از صنعت ساختمان، در همه حوزه ها تاثیر گذار باشند.

    علی خاوری دانشور در گفت و گو با «صما» در خصوص انتظارات از هیئت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی ادامه داد: بر این اساس از اعضای هیئت مدیره دوره هشتم انتظار می رود که با توجه به پیشرفت علوم و نیازمندی هایی که جوامع و مردم در همه ابعاد زندگی دارند، همه جوانب کار را در نظر داشته باشند.

    وی با بیان اینکه مردم حق حیات و آسایش دارند، گفت: حقوق مردم تنها برخورداری از یک واحد مسکونی نیست. سازمان نظام مهندسی باید از آن نگاه های سنتی که تاکنون داشته و مهندسان یک ظرفیت مشخصی را اعلام و کار خود را پر می کنند، باید خارج شود و رویکرد شهروند مداری را در نظر بگیرند.

    خاوری دانشور با انتقاد از نبود این نگاه در بین مسئولان سازمان های نظام مهندسی عنوان کرد: متاسفانه مسئولان نظام مهندسی این نگاه را ندارند و تاکنون این اتفاق چه در دوره قبل و چه اکنون، نیفتاده که رییس سازمان نظام مهندسی در جلسات مرتبط از تخلفات نهادی مثل شهرداری اعتراض کند و به شهرداری نهیب بزند که چرا به حقوق شهروندی و طرح های تفصیلی توجه نمی کند.

    مدارا با تخلفات شهرداری، خواسته مسئولان نظام مهندسی

    وی ادامه داد: درواقع نه تنها این نهیب را نمی زنند، بلکه خواستار مدارا با تخلفات شهرداری در جهت تراکم فروشی و ساخت و ساز در متراژ و طبقات بیشتر می شوند و صرفا نگاه مادی بر نظامات مهندسی حاکم بوده است.

    خاوری دانشور این مسئله را نقطه ضعف سنگینی دانست و افزود: از این جنبه ما چالش با سازمان های نظام مهندسی استان ها داریم و به نظر می رسد که انتخابات جدید هیئت مدیره هم رویکرد آنها را تغییر ندهد؛ چون مجددا همان افراد قبلی وارد هیئت مدیره شده اند و همان منافع را دنبال می کنند.

    وی با تاکید بر اینکه هیئت مدیره جدید اگر نگاه خود را تغییر دهند، می توانند به ارتقای زندگی مردمی کمک کنند که در آن شهر سکونت دارند، اظهار داشت: سازمان های نظام مهندسی نباید از فعالیت صنفی خود صرفا نگاه مادی داشته باشند؛ بلکه نگاه عامه و مردم مدارانه به شهر داشته باشند که متاسفانه این نگاه را ندارند.

    این مسئول تاکید کرد: متاسفانه نه تنها در استان ما، بلکه در سطح کشور شاهد چنین نگاهی نبوده ایم و تمام چانه زنی های مسئولان این سازمان از دوره های قبلی که احتمالا در دوره جدید هم ادامه خواهد یافت، این است که بتوانند خروجی مادی برای اعضای خود دریافت کنند و اعتراضات نسبت به از بین رفتن حقوق شهروندی کمتر از سوی آنها دیده شده است.

    انتظار جامعه، شفاف سازی و سلامت است

    همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران دراین باره گفت: آنچه که در حال حاضر جامعه ما از تمامی مسئولان در حوزه های مختلف کاری و اداری ازجمله دولت، مجلس، قوه قضاییه، نهادهای عمومی و غیردولتی و شهرداری ها انتظار دارند، شفاف سازی و سلامت است.

    نادر محمدزاده در گفت و گو با «صما» با اشاره به ضرورت انجام چند اقدام مهم در سازمان نظام مهندسی ادامه داد: مهمترین مسئله این است که اعضای هیئت مدیره سازمان های نظام مهندسی کاملا شفاف عمل کرده و بدون حاشیه حرکت کنند. موضوع دوم این است که به شرایط اقتصادی اعضای خود توجه داشته باشند و بتوانند تا جای ممکن مسائل آنها را حل کرده و هماهنگی امور آنها را انجام دهند.

    وی با تاکید بر ضرورت تنظیم ارتباطات سازمان های نظام مهندسی با نهادهای بالادستی از سوی هیئت مدیره ها اظهار کرد: در سازمان های نظام مهندسی هر حوزه ای اختیارات مستقل خود را دارد و هیئت مدیره ها یکسری موضوعات هم از نهاد بالادستی خود دریافت می کنند که باید حتما این موارد را تنظیم کنند.

    محمدزاده یادآور شد: تنش ها و اختلافاتی که در این حوزه ایجاد می شود، قطعا به صلاح حرفه نیست و سازمان های نظام مهندسی باید جایگاه خود را کاملا شناسایی کنند و روی فضای همگرایی مهندسان بیشتر کار کنند تا بتوانند در این فضا که در شرایط کاری و اقتصادی مهندسان تنش هایی ایجاد شده؛ دوباره همگرایی لازم را ایجاد کنند.

    تصویب مجامع نظام مهندسی با مشارکت نیم درصدی اعضا

    وی اضافه کرد: موضوع دیگری که سازمان نظام مهندسی باید خود را به آن تجهیز کند، این است که از لحاظ نرم افزاری خود را با شرایط روز تطبیق دهد. به طوری که مشارکت مهندسان حداکثری شود و در یک نقطه رای گیری از مهندسان درخصوص مصوبات مجامع انجام گیرد.

    محمدزاده با انتقاد از اینکه مصوبات مجامع با مشارکت تنها 500 نفر از مهندسان انجام می شود، گفت: معمولا جلسات مجامع با دو هزار عضو آغاز می شود و تا انتهای جلسات بیش از 500 نفر در مجامع حضور ندارند که تنها با حضور این تعداد اندک از مهندسان موضوعات تصویب می شود که این مشارکت حداقلی به معنی مشارکت نیم درصد از اعضا است.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با تاکید بر اینکه در دوره هشتم هیئت مدیره ها باید بر افزایش مشارکت مهندسان در مجامع تمرکز کنند، تصریح کرد: قانون و آیین نامه نظام مهندسی و نوع اداره سازمان نظام مهندسی نیاز به بازنگری و احیای مجدد دارند.

    وی افزود: در این راستا وزارت راه و شهرسازی خود پیشگام است و امیدواریم نظامات مهندسی که بهره مند اصلی هستند، همراهی خود را بیشتر کنند تا بتوانند این سازمان را به جایگاه واقعی خود برسانند.

    ارتقای شان مهندسان و کیفیت ساختمان ها

    در همین حال مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان در خصوص انتظارات از هیئت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی گفت: انتظارات ما خارج از انتظارات وزارت راه و شهرسازی به عنوان مقام تعیین کننده شرایط سازمان نظام مهندسی نیست.

    عباس پورسلان در گفت و گو با «صما» با تاکید بر ضرورت ارتقای شان مهندسان در جامعه گفت: خواسته ما از هیئت مدیره هشتم این است که شان مهندسی را در استان خود ارتقا دهند و رسالت خود را که ارتقای کیفیت ساختمان ها است، با رعایت امانت، پیگیری کنند.

    وی همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به سیما و منظر شهری بیان کرد: اعضای هیئت مدیره در خلال دوره فعالیت خود باید به این موضوع توجه کنند و در عین حال به موضوعاتی که در شیوه نامه از طرف وزارتخانه ابلاغ شده، دقت کنند.

    مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان ادامه داد: اعضای هیئت مدیره به جای اینکه مجموعه نظام مهندسی را تبدیل به یک بنگاه اقتصادی کنند و به دنبال کسب درآمد و تجارت باشند، باید به فکر این باشند که شان مهندسی را در حوزه ساخت و ساز و در سطح جامعه ارتقا دهند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی