وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    مدیریت مسکن مهر یکپارچه باشد/ پروژه به استانداران واگذار نشود

    شهر نیوز - کارشناسان معتقدند کلید حل مسئله مسکن مهر، در گروی مدیریت واحد آن در وزارت راه و شهرسازی است و مشکل تامین مالی آن نیز با استفاده از بخش خصوصی و اقساط بازگشتی مسکن مهر قابل حل است.

    به گزارش خبرنگار مهر، شنبه نوزدهم آبان ماه معارفه وزیر جدید راه و شهرسازی با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد تا محمد اسلامی به صورت رسمی جایگزین عباس آخوندی شود. این جابه جایی در حالی صورت می گیرد که با توجه به کارنامه ناموفق آخوندی در بخش مسکن، انتظارات از اسلامی در این بخش بالاست. موضوعی که شنبه ۵ مهرماه، رئیس جمهور نیز در صحن مجلس شورای اسلامی در صحبت های خود به آن اشاره کرد و گفت: دولت در زمینه مسکن به ملت بدهکار است و باید جبران کند.

    بی شک یکی از نکاتی که متولی جدید مسکن باید برای آن برنامه ویژه داشته باشد، انجام تعهدات دولت نسبت به تکمیل و تحویل واحدهای باقی مانده مسکن مهر است. موضوعی که با توجه به اهمیت بالای آن در زندگی متقاضیان این طرح که عموما از اقشار ضعیف و متوسط بودند، تذکر مقام معظم رهبری را نیز به همراه داشت. ایشان در اولین دیدار با اعضای هیات دولت حسن روحانی در ۵ شهریورماه ۱۳۹۳ صراحتا خواستار توجه جدی دولت برای تکمیل پروژه های ناتمام مسکن مهر شدند و گفتند: «اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد».

    انتظار چندساله بیش از ۵۰۰ هزار خانواده برای تحویل واحدهای خود

    مهدی غلامی، کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید بر لزوم توجه ویژه وزیر جدید راه و شهرسازی به مسکن مهر گفت: اسلامی همانطور که در برنامه های خود اعلام کرده است، باید در عمل هم تکمیل و تحویل واحدهای باقی مانده مسکن مهر را جزو اولویت های کاری خود قرار دهد. هم اکنون بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان آن ها تحویل داده نشده است که عمده این متقاضیان از اقشار متوسط و متوسط به پایین جامعه هستند. بی شک افزایش قیمت های اخیر در بازار اجاره، فشار سنگینی به این خانواده ها وارد کرده است.

    تکمیل مسکن مهر؛ تسکینی برای کاهش تولید و عرضه مسکن در این سال ها

    این کارشناس اقتصادی با بیان این که بازار مسکن سال هاست با کمبود تولید و عرضه مسکن مواجه است، گفت: تکمیل واحدهای مسکن مهر می توانست بخشی از مشکل عرضه مسکن را حل کند.

    وی افزود: مطابق با داده های حاصل از سرشماری سال ۹۵، در حالی که تعداد خانوار کشور به ۲۴.۱ میلیون نفر رسیده است کل موجودی مسکن کشور ۲۲.۸ میلیون واحد اعلام شده است. از طرفی در این سال ها به صورت میانگین بیش از ۷۰۰ هزار ازدواج صورت گرفته است که بازار مسکن باید پاسخگوی نیاز مسکن آن ها نیز باشد. بنابراین در حالی که نیاز قطعی کشور به تولید سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیون واحد مسکونی است، آمار تولید مسکن در ۵ سال اخیر کمتر از ۴۰۰ هزار واحد در سال بوده است.

    تحویل مسئولیت به استانداران دردی از مسکن مهر دوا نمی کند

    به گفته این کارشناس اقتصاد مسکن، تکمیل واحدهای مسکن مهر، نیازمند ورود جدی وزارت راه و شهرسازی است زیرا این پروژه ملی با همکاری دستگاه های مختلف مانند وزارت نیرو و شهرداری ها به پایان می رسد.

    غلامی در مورد دادن مسئولیت تکمیل واحدهای باقی مانده به استانداری ها نیز گفت: بسیاری از مشکلات مسکن مهر، مانند بحث انشعابات شهرهای جدید، در سطح وزارت خانه هاست و استانداری ها نمی توانند به این مسائل مانند وزارت راه و شهرسازی ورود کنند. ضمن اینکه بنابر آمار اعلام شده توسط وزارت کشور، ۱۴ استاندار با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان باید مسئولیت خود را تحویل دهند که اگر خود آقای اسلامی که استاندار مازندران بود را هم به این لیست اضافه کنیم، نیمی از استانداران به زودی تغییر خواهند کرد. علاوه بر این در مورد مسائل مالی مسکن مهر، باید تصمیم های حاکمیتی اتخاذ شود که در عهده استانداران نیست.

    اگر مشکلات زیرساختی مسکن مهر حل شود، هیچ واحدی بدون متقاضی نمی ماند

    غلامی در مورد مشکل بدون متقاضی بودن واحدهای مسکن مهر نیز گفت: به جرأت می توان گفت تمام واحدهایِ مسکن مهرِ تکمیل شده، دارای متقاضی هستند و اگر واحد مسکن مهری بدون متقاضی مانده به دلیل فراهم نشدن زیرساخت ها، روبناها و امکانات اولیه مانند آب و برق و گاز و مسیرهای دسترسی است. مسئولان وزارت راه و شهرسازی نشانی واحدهای تکمیل شده و دارای امکانات اولیه زندگی که بدون متقاضی هستند را در اختیار رسانه ها و مردم بگذارند.

    وی افزود: با توجه به افزایش قیمت مسکن در ماه های اخیر، گزارش ها از داغ شدن بازار مسکن مهر اطراف تهران خبر می دهند.

    مشکل تامین مالی مسکن مهر با اقساط بازگشتی آن قابل حل است

    غلامی مسائل مالی واحدهای باقی مانده مسکن مهر را قابل حل دانست و گفت: نبود مدیریت لازم و دلسوزانه برای این پروژه ملی باعث شد اقساط بازگشتی مسکن مهر به خود این پروژه اختصاص پیدا نکند. در حالی که اگر این اتفاق می افتاد، این پروژه با هزینه بسیار کمتر به اتمام رسیده بود. اکنون نیز این امکان وجود دارد. کافی است بانک عامل بخشی از این اقساط را که تا کنون نزدیک ۲۰ هزار میلیارد تومان باید باشد را در همین پروژه استفاده کند.

    ورود بخش خصوصی برای حل مشکل خدمات 

    وی در مورد مشکل خدمات روبنایی پروژه های مسکن مهر گفت: پیشنهاد دیگری که وزارت راه و شهرسازی می تواند اجرا کند، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای حل مشکل خدمات عمومی و روبنایی پروژه های مسکن مهر است. با توجه به افزایش قیمت های اخیر، زمین ها و ساختمان های مسکن مهر تقاضای بسیاری پیدا کرده است. وزارت راه می تواند با تخصیص زمین های خود به بخش خصوصی در ازای تامین خدماتی مانند ساخت و تحویل مدرسه، بیمارستان، مسجد و ... امکان استفاده از فرصت های تجاری و اقتصادی این زمین ها را به خود آن ها واگذار کند.

    فعال شدن پروژه های مسکن مهر، راه حال تقویت اقتصاد در دوره تحریم ها

    غلامی گفت: اصلاح و تداوم طرح هایی مانند مسکن مهر و بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، می تواند سبب رونق تولید مسکن و همچنین رونق سایر بخش های اقتصاد کشور شود. به ویژه اینکه در شرایط تحریمی، بخش هایی مانند مسکن که وابستگی کمتری به واردات دارند، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند که از این منظر، نقش و جایگاه وزارت راه و شهرسازی در دوره تحریم ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی