وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    شهر نیوز - نشست تخصصی "شهرک اکباتان نماد منظره‌پردازی مدرن در تهران" با حضور طراح این شهرک در گالری نظرگاه برگزار شد.

    شهرک اکباتان نماد منظره‌پردازی مدرن در تهران

    به گزارش هنرآنلاین، نشست "شهرک اکباتان نماد منظره‌پردازی مدرن در ایران" عصر روز سه‌شنبه، ۲۹ آبان ماه در گالری نظرگاه برگزار شد و برخی ناگفته‌های مرتبط با شهرک اکباتان در آن مورد بررسی قرار گرفت.

    در این نشست اکباتان به عنوان مدل مطلوب برای توسعه سکونت در شهر تهران توسط اعضای پانل، سیدامیر منصوری استاد دانشگاه تهران، فریدون آذری طراح شهرک اکباتان، بهروز مرباغی معمار و مدرس و علی اکبر نصرآبادی رئیس موزه ارتباطات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

    در ابتدا، نشست این‌گونه معرفی شد:شهرهای ایران در مواجهه با مسکن با ۳ مسئله فرسودگی بسیار گسترده، تقاضای بسیار زیاد بازار، منابع مالی کم روبرو هستند که برای حل این مسائل باید به دنبال راه‌حل‌های قابل تولید با تیراژ بالا و قیمت پایین بود. در دوره حاضر، مسکن مهر یک نمونه برای پاسخ به این تقاضا بود که به صورت نامناسب مدیریت شد. اگر مسکن مهر در فرآیند طراحی خود مدل توسعه شهرک اکباتان را الگو می‌گرفت، امروز می‌توانست گزینه‌ای صحیح در پاسخگویی به نیاز “سکونت” باشد. مدل به روز شده شهرک اکباتان و برخی از بناهای هم‌دوره با آن می‌توانند الگویی مناسب برای توسعه مسکن خصوصاً در کلان‌شهرهای امروز باشند.

    در ادامه فریدون آذری که دانش آموخته رشته معماری و آرشیتکت فاز ۱ شهرک اکباتان است، به ارائه توضیحاتی درباره روند اجرای این شهرک پرداخت.

    بر اساس این گزارش، فاز ۲ شهرک توسط معماری کره‌ای و فاز ۳ آن به صورت کپی همراه با تغییرات اندک طراحی شد. عدم توجه به فرم و اصالت دادن به "زندگی" در طراحی شهرک اکباتان ایده اصلی طراح بود که اهدافی چون: الگو گرفتن از دو مؤلفه از دو مؤلفه "کوچه" و "تکیه" از معماری ایرانی در طراحی فضاهای محوطه شهرک مه در قالب پیلوتی‌ها و حیاط‌های کوچک در مجموعه تحقق یافت.

    همچنین  طراحی ساده در فرم و نما، طراحی بر اساس پیوستگی با فضای سبز از دو جنبه دسترسی و دید از دیگر ویژگی‌های این شهرک به شمار می‌رود.

    سومین گفته‌ای که در نشست مطرح شد، نظر علی‌اکبر نصرآبادی در ارتباط با تطابق طراحی شهرک اکباتان با معیارهای معماری اسلامی بود. راندمان و عملکرد بالا، فرم ساده و متعامل با منظر شهری، احترام به حقوق شهروندان و سایر ساکنین، قیمت ارزان ساخت، ۴ ویژگی مهمی هستند که بنا به گفته نصرآبادی می‌توان شهرک اکباتان را یکی از پروژه‌های موفقی دانست که با تفکر اسلامی ساخته شده است. نمونه‌ای که در شهرهای اسلامی امروز به ندرت دیده می‌شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی