وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    شهر نیوز - اصفهان زیبا : مسابقه معمار برتر مهــــر هـــرســــال با رویکردهای نوآوری در کاربرد مصالح، دقت در طراحی جزئیات و توجه به محیط پیرامونی و نیز مواجهــــه خلاقانه با مشکلات پروژه برگزار می‌شود و هنرمندان معمــــار در قالب چهــــار گروه عمومی، بازسازی، مسکونی تک واحدی و مسکونی آپارتمانی پروژه های خود را ارائه و برگزیدگان موفق به دریافت جایزه معمار می شوند. خانه صفوی اصفهان به همین بهانه برخی از این معماران برتر را که موفق به کسب رتبه نخست در پروژه های خود شدند دعوت کرده تا علاقه‌مندان از نزدیک با روند طراحی ایده های معماری آنان آشنا شوند.

    آرش نصیری و انسیه خمسه درقالب پروژه عمومی نور مبین، کامبیز مشتاق گوهری درقالب بازسازی و با پروژه دوکاج، آمنه بختیار درقالب آپارتمانی و با پروژه خانه مربع و محمد عرب در گروه فضا، رویداد و شهر با پروژه خانه آبان از برگزیدگان این مسابقه هستند که در پروژه های خود موفق به کسب رتبه نخست شدند و حالا در جمع علاقه‌مندان درخانه صفوی اصفهان از رویکرد و زبان پروژه های خودمی گویند.

    محمد عرب از گروه رویداد و از خالقان خانه آبان که پروژه اش در یکی از بافت های تاریخی اصفهان شکل گرفته، معتقد است: از دهه 50 دو رخداد شهرنشینی و افزایش قیمت نفت، معماری را با تغییر نقش روبه رو کرد و معماری به طور عملی به کالایی برای سرمایه گذاری مبدل شد. به گفته او در هیچ دوره تاریخی به سان این چند دهه اخیر، معماری برای کسب ثروت خلق نمی شده است:  در چند قرن گذشته گرچه معماری در خدمت قدرت قرار می گرفته، اما باز هم آنچه به قدرت بها می داده، کیفیت معماری بوده است. محمد عرب با توجه به اینکه مدت 10 سال در پروژه‌های توسعه مرکز تاریخی اصفهان فعالیت داشته، شاخص ترین عملکرد خود را طراحی پروژه خانه آبان می داند و البته به ایجاد انگیزه  که برای ترغیب و قرار گرفتن افرادی از قشرهای مختلف جامعه برای توسعه این محله قدیمی صورت گرفته تاکید می کند.

    این موضوع از آنجا برای او حائز اهمیت است که تخریب و بازسازی میدان عتیق در یک دهه گذشته شخصیت این محله تاریخی را زیر سوال برده و محوطه چندهزار ساله را به پارکینگ اتومبیل ها تبدیل کرده است. او البته دیگر آسیب‌هایی که به شخصیت اجتماعی محله‌های قدیمی وارد شده را نگرش توریستی و موزه ای می داند.عرب در پروژه خانه آبان تلاش کرده هم به امور متضادی که در ساختار اصفهان و نوع معماری اصیل انعکاس داشته مثل نور و تاریکی و تنگـــی و فراخی و هم به ویژگی‌های رفتاری توجه کنـــد تـــا  بنایی متکی بر کشــف و شهود  خلق شود.

    نگرش او به طراحی حیــاط و اتاق خواب تاکید بــر چند عملکردی و تعریف تازه بوده که به گفته خودش این تغییر نگــرش منجر به خلق فضای سیال شده است.پــروژه نورمبیــــن که در زمینی 28 هکتــــاری در روستای ده خیر در مسیر آزادشهر گلستان توسط انسیـــه خمــســــه و آرش نصیری طراحـــی شده، متعلق به مدرسه ای است که مبتنی بر آموزش آزاد به پرورش خلاقیت دانش آموزان می پردازد.این دو معمار برای طراحی این ساختمان ابتدا به بررسی ویژگی های روان شناختی بنای آموزشی پرداختند و تلاش کردند برای طراحی این سازه از کلیشه های رایج معماری مدرسه فاصله بگیرند.

    خودشان می‌گویند: ما ابتدا عملکرد این مدرسه را مورد ارزیابی قرار دادیم و با سه رویکرد و مسئله روبه‌رو شدیم. نخست طراحی یک ساختمان آموزشی، دوم طراحی فضای باز و بسته و سوم چگونگی مبدل ساختن ساختمان آموزشی به یک محله آموزشی. مدرسه نورمبین تجسمی از یک شهر است با طراحی سه سطح، سطح پایین زمین بازی، سطح مرکزی حیاط و زمین کشاورزی و کلاس‌ها و فضای بین کلاس ها و پشت بام هم کلاس‌های باز به جهت استراحت یا آموزش تئاتر و تعزیه و صنعتگری است.آمنه بختیاربا پروژه خانه مربع از دیگر برگزیدگان مسابقه معمار بر معماری تاریخی و نظام مندی و طراحی شبکه ای شهر اصفهان تاکید دارد. او که مکعب  را در معماری شرقی نماد کمال و ایستایی معرفی می کند برای طراحی خانه مربع از هندسه طلایی بهره گرفته و معتقد است وقتی قرار است در فضایی معماری انجام شود لازم است به ابعاد تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آن توجه شود.خانه دو کاج از دیگر پروژه های برگزیده این مسابقه بوده که توسط کامبیز مشتاق گوهری طراحی شده است. خانه بازسازی شده ای در شهر زاهدان.

    این اثر با تغییرات کوچک و حفظ تراکم و افزودن دو حیاط به جهت تفرج و کشاورزی با هزینه محدودی انجام شده و فضایی فارغ از اقلیم کویری شهر  زاهدان خلق کرده است. مشتاق گوهری بر این باور است که معماری ما در سده های گذشته و البته معماری اصفهان بر چندین رویکرد استوار بوده، نخست اینکه حتی در آثار شاهکار و بدیل خود از مصالح ساده خاک و خشت بهره گرفته شده و دیگر اینکه قداست آب و درخت هم مد نظر بوده و در نهایت کرامت انسانی و احترام به کارفرما و کارگران ساختمانی مورد تاکید قرار گرفته است. از این رو او ضمن توجه به اقتصاد پروژه با توجه به موقعیت جغرافیایی زاهدان و دسترسی نداشتن به مصالح خارجی و محصولات مدرن از این چالش به نفع پروژه بهره گرفته و در روند اجرا از کارگران محلی استفاده کرده است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی