به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، سال گذشته هنوز مدت زیادی از زلزله کرمانشاه نگذشته بود که تهران نیز با قدرت 5 ریشتر به خود لرزید، اما آنچه به نظر آمد شرایط بد و کنترل نشده شهر در زمان وقوع حادثه بود، ترافیک سنگین، ترس و عدم توانایی نیروهای امدادی برای کمک مناسب به مردم از جمله مواردی بود که در سطح شهر دیده می شد و کار به جایی رسید که عملکرد مدیریت بحران شهر تهران مورد انتقاد اعضای شورای شهر نیز قرار گرفت.

حال  در سالگرد زلزله سال گذشته ،کرمانشاه باردیگر لرزید و با لرزش آن تهرانی ها یاد پارسال و زلزله ای که شهرشان را لرزاند افتادند و آنهمه بی برنامگی و نبود آمادگی . در ادامه گفتگو برنا با  سخنگوی سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران را می خوانید که از میزان آمادگی این روزهای شهر تهران در برابر زلزله احتمالی می گوید.

صمیم روزبهانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا، درباره آمادگی سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در برابر زلزله احتمالی تهران با بیان اینکه در تمامی استان ها مدیریت بحران بر عهده استانداری، فرمانداری، بخشداری و ... است، اما در شهر تهران این وظیفه بر عهده شهردار تهران گذاشته شده است، گفت: برای تهران اقدامات زیادی از زمان ایجاد مدیریت بحران شهر تهران یعنی از دهه 70 انجام شده و از سال 80 مدیریت بحران شهر تهران به صورت سیستماتیک به شهرداری تهران واگذار شده است.

وی با تاکید براینکه هرچه در حوزه آمادگی و پیشگیری مقرر بوده انجام شود، وفق قوانین و مقررات در حال انجام است، ادامه داد: براساس قانون مدیریت بحران کشور، آمادگی از عناصر آموزش، تمرین، مانور، تجهیزات و امکانات، نیروی انسانی، هماهنگی، تشکیل شده است که در تمامی این حوزه ها اقداماتی در حال انجام است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران شهر تهران، با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری نیز اقداماتی انجام شده است که اموری زمان بر و هزینه بر است، عنوان کرد: در حوزه آمادگی، تجهیزات و تاکتیک پذیر کردن سیستم بیش از 100 پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران در نواحی شهرتهران ایجاد کردیم و حدود 300 هزار تجهیزات امداد و نهجات نیز دپو شده و به روز رسانی می شود تا در صورت وقوع هر حادثه ای نسبت به تامین تجهیزات امداد و نجات و تجهیزات مربوط به مدیریت حادثه اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش نیز اقدام بسیار گسترده ای در حوزه مدیریت بحران در اماکن مسکونی و تجاری تشکیل داده ایم، خاطرنشان کرد: همچنین گروه های مردمی به نام اختصاری «دوام» که خلاصه عبارت داوطلبان واکنش اضطراری محلات است در قالب تیم های 33 تا 55 نفره تشکیل دادیم، که هر یک تخصص های گوناگون داشته و توسط مناطق شهرداری آموزش می بینند، این گروه ها  5 دوره آموزشی را طی می کنند تا در زمان حادثه مهارت خودامدادی و دیگر امدادی را تا رسیدن سازمان های تخصصی و امدادی سرصحنه حادثه، اجرا کنند.

روزبهانی با تاکید براینکه در حال آموزش تخصصی مدیران سازمان ها هستیم، اظهار کرد: در حوزه سازماندهی وبرنامه ریزی 22 ستاد مدیریت بحران را در سطح مناطق داریم و در هریک از مناطق ساختار مجزای مدیریت بحران تشکیل شده است و فردی در سطح معاون شهرداری منطقه مسئولیت آن را برعهده دارد، شهرداران نواحی نیز مسئول مدیریت بحران ناحیه خودش است، همچنین به لحاظ نرم افزاری دستورالعمل ها و پروتکل های مختلفی در خصوص حضور در سر صحنه حادثه ودرادقاماتی واقدامات بعد از وقوع سوانح وجود دارد.

وی افزود: در حوزه سازماندهی در پی تشکیل تیم های بین المللی امداد و نجات هستیم با توجه به اینکه سازمان ملل تیم های تخصصی جستجو و نجات و تیم های پزشکی دارد، به دنبال آن هستیم که با کمک وزارتخانه ها و نهادهای مختلف این تیم ها را در تهران تشکیل دهیم.

معاون آمادگی مقابله و پدافند غیرعامل سازمان مدیریت بحران شهر تهران، توضیح داد: در حوزه برنامه ریزی، قوانین و مقررات متعددی مصوب شورای شهر تهران داریم که مربوط به مدیریت بحران است، در سال 83 نیز مصوبه مجوز تقویت عملیاتی نمودن سیستم مدیریت بحران شهر تهران تصویب شد که ملاک عمل ما است.

بازگشت کند سوله های بحران به مدیریت بحران

وی درباره شرایط سوله های بحران شهر تهران که در اختیار صدا و سیما قرار گرفته یا به عنوان فضایی ورزشی مورد استفاده قرار می گرفت، توضیح داد: همه سوله های  بحران اجاره داده نشدند، این سوله ها از ابتدا قرار شد چند منظوره طراحی شوند به همین علت نیز یک فضای ورزشی نیز در این پایگاه ها دیده شده بود، این فضاهای ورزشی مورد استفاده شهروندان در سطح محلات است و هزینه کوچکی نیز بابت نگهداری آنها گرفته می شود، اما بعد از اینکه مسائلی پیش آمد و بحث تاکتیک پذیری سیستم مدیریت بحران مطرح شد، تصمیم شورای شهر و شهرداری تهران بر این شد که این پایگاه ها در اختیار مدیریت بحران قرار گیرند.

روزبهانی با تاکید براینکه طبیعتا روندهایی باید طی شود تا این پایگاه ها کاملا از اختیار سازمان ورزش شهرداری خارج شوند، گفت:براساس توافقی که با سازمان ورزش شهرداری تهران داشتیم این پایگاه ها در حال بازپس گیری است، به نحوی که  پایگاه هایی که دست صداوسیما بوده به زیرمجموعه مدیریت بحران بازگشته و در حال تجهیز و به روزرسانی است که به حالت اصلی بازگردد، باقی پایگاه ها که در اختیار سازمان ورزشی شهرداری تهران است نیز مقرر شد طی 2 سال در اختیار مدیریت بحران قرار گیرند که در این حوزه نیز اقداماتی در حال وقوع است اما با سرعتی کمتر، زیرا ملاحظاتی در حوزه ورزش شهروندی نیز وجود دارد و نمی توان به راحتی این فضاها را از اختیار مردم خارج کرد.

وی اضافه کرد: اما اقداماتی در حال انجام است و معیارهای اختصاص سوله ها به مدیریت بحران تهیه شده و طی فرصت یک ماه ما پایگاه ها را اولویت بندی کرده و مشخص می کنیم که کدام پایگاه ها در فرایند 2 ساله به مدیریت بحران بازگردند، این اقدام بعد از مشخص شدن شهردار تهران باید مورد توجه قرارگرفته و سرعت بیشتری گیرد.

مقدم بودن مدیریت بحران تهران در سطح کشور

سخنگوی سازمان مدیریت بحران شهر تهران، با اشاره به زلزله سال گذشته درتهران یادآور شد:در تمام دنیا بخش عمده ای از حوادثی که رخ می دهد مربوط به کاراکتر آن حادثه است،  درآن زلزله نیز وقتی حجم عمده ای از مردم را به یکباره وارد محیط عمومی می کنیم طبیعی است که ترافیک ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در زلزله ملارد تمام اقداماتی که جزء اختیارات ما بود انجام دادیم به این نحو که  با وزارت ورزش برای بازگشایی ورزشگاه ها در جهت اسکان مردم هماهنگ کردیم، همچنین پایگاه های پیشتیبانی ما که اساسا برای اسکان در نظر گرفته نشده و همچنین مدارس برای حضور مردم بازگشایی شدند، اما حقیقت آن است که در هر کجای تهران جمعیت بالایی را وارد خیابان های شهر کنید دچار مشکل می شوید، این کاراکتر بحران است و اگر غیر از این بود نام بحران نداشت،لذا اینکه آیا اقدامات درسطح عالی بوده است یا خیر نیاز به بررسی کارشناسی دارد.

روزبهانی با تاکید براینکه می توانیم ادعا کنیم یکی از پیشروترین مدیریت های بحران را در کشور داریم که علت آن مقدم بودن سیستم مدیریت بحران تهران در سطح کشور است، خاطرنشان کرد: طبیعی است در هیچ یک از حوزه های فنی چه شهرسازی، چه کشاورزی یا مدیریت بحران در نقطه عالی نایستاده ایم و باید توجه کنیم رسیدن به آمادگی انتها و نقطه ایست ندارد.

وی اضافه کرد: ما در تلاش هستیم با اقداماتی که انجام می دهیم در عنصر آمادگی به جایی برسیم که بهترین کارکرد خود را با توجه به فرهنگ، امکانات و میزان توسعه یافتگی مان ارائه دهیم اما اینکه حادثه با چه کاراکتری رخ می دهد به حادثه ربط دارد

معاون آمادگی مقابله و پدافند غیرعامل سازمان مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: اگر زلزله بزرگی در تهران رخ دهد،  طبیعتا یکی سری از خدمات عادی مردم دچار مشکل می شود و ما در تلاشیم از میزان این اختلالات کم کنیم، اما اینکه آنها را صفر کنیم در هیج کجا امکان پذیر نیست.