شهر نیوز - به نقل از صاحب نیوز گزارش می کند؛ معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: کارخانه ریسباف به ثبت آثار ملی رسیده که از اولویت های بازآفرینی اداره راه و شهرسازی استان اصفهان است.

ایمان طاهر در گفت و گو با صاحب نیوز اظهار کرد: کارخانه ریسباف آخرین نهاد صنعتی برجای مانده در محور چهارباغ اصفهان امروزه، هنوز پابرجاست و به جز تخریب های به ظاهر اتفاقی، ویرانی کلی در آن مشاهده نمی شود.

وی ادامه داد: این بنا گنجینه ای با ارزش است که توجه وافر دوست داران و حافظان بناهای با ارزش و سایر ارگان های ذی ربط را می طلبد تا در کشاکش سازمان ها به سرنوشت شوم نهاد های صنعتی هم جوار محکوم نشود.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان عنوان کرد: پتانسیل مکانی و ساختار فضایی مطلوب این نهاد، امکان تبدیل آن به بسیاری از کاربری های مورد نیاز  فضای شهری من جمله فضاهای فرهنگی را میسر می سازد.

وی افزود: این کارخانه از کارخانه های صنعتی ساخته شده در دوران پهلوی اول است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

طاهر تصریح کرد: سایت کارخانه ریسباف به دلیل ویژگی هایی نظیر فرسودگی، ناهمگونی عملکردی با بافت پیرامون و خاطره جمعی و از طرفی داشتن پتانسیل هایی نظیر فرصت توسعه در بخشی از مرکز اصفهان، مقیاس مداخله و فرصت احیاء و تأمین بخشی از نیازهای فرهنگی و خدماتی شهر به عنوان یکی از اولویت های اقدام از طرف وزارت راه و شهرسازی مورد توجه قرار گرفت و بر اساس آن فرایند تملک و بازآفرینی آن در دستور کار قرار گرفته است .

وی اضافه کرد: براساس برآوردهای ریالی صورت گرفته و براساس قیمت های بازار، ارزیابی های کارشناسی و توافقات صورت گرفته، هزینه تملک هر متر زمین این بنا، دو میلیون و 70 هزار ریال، هزینه های سرقفلی مغازه های موجود 150 هزار میلیون، هزینه مرمت و احداث کابری های اداری، تجاری و خدماتی 850هزار میلیون ریال است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطر نشان کرد: 12 پلاک ثبتی متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن به منظور تجهیز منابع شرکت مادر تخصصی و انجام تعهد در راستای تملک سایت ریسباف طی توافق فی مابین سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران مقرر شده است تا در مقابل بخشی از اراضی شرکت مادر تخصصی تهران مورد تهاتر قرار گیرد.