وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    شهر نیوز - بر اساس تفاهم‌نامه‌ بین سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و صندوق توسعه ملی، 100 هزار واحد مسکونی با بودجه 70 هزار میلیارد تومانی بر مبنای طرح بازآفرینی شهری و در مناطق بافت فرسوده ساخته می‌شود.

    جزئیات ساخت 100 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده/ زوج‎های جوان و اقشار کم‎درآمد، در اولویت دریافت مسکن

    به گزارش «صما» این طرح با مشارکت دولت، ‌بخش خصوصی و نهادهای مردمی در راستای به کارگیری از ظرفیت داخلی برای دورزدن تحریم و نیز ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در بخش مسکن اجرایی می شود.

    سه قالب مشارکت در ساخت 100 هزار واحد مسکونی

    در همین رابطه مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با بیان اینکه این طرح در قالب تبصره 18 اجرایی می شود، گفت: چند روز قبل اجرای این طرح از طرف وزیر راه و شهرسازی به استانداران ابلاغ شد. در این طرح که در قالب تبصره 18 حدود اعتبارات آن مشخص شده است، سهم آورده بانکی، سهم منابع و بودجه عمومی، سهم آورده بخش خصوصی مشخص شده است.

    تقی رضایی در گفت‌وگو با «صما» با بیان اینکه در حوزه تامین زیرساخت ها نیز سهم دستگاه های عضو ستاد بازآفرینی و نیز سهم شهرداری ها را مشخص کرده اند، بیان کرد: دولت در قالب تبصره 18 و براساس تفاهم نامه ای که بین وزارت راه و شهرسازی، صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه مبادله کرده، مبادرت به احداث 100 هزار واحد مسکونی در 270 محله ناکارآمد شهری و در قالب سه محور در سال 97 خواهد کرد.

    وی درخصوص جزئیات این طرح اظهار داشت: قالب اول ساخت این واحدها به این صورت است که اگر دولت در این بافت ها دارای زمین باشد، با مشارکت توسعه گران نسبت به ساخت مسکن در این زمین ها اقدام کند و به تناسب آورده دولت، بعد از ساخت آنها را به صورت کلید به کلید در بافت های ناکارآمد تحویل دهد.

    رضایی ادامه داد: قالب دوم این طرح به این صورت است که خود توسعه گران می توانند به طور مستقل ورود پیدا کنند و اگر زمین به صورت خود مالکی در اختیار داشته باشند، دولت از آنها حمایت می کند.

    به گفته وی، در قالب سوم این طرح شهرداری ها در زمین هایی که در بافت های ناکارآمد اختیار دارند، طی تفاهم نامه ای که با توسعه گران می بندند، اقدام به ساخت و ساز مسکن می کنند .

    اعطای تسهیلات 9درصدی

    مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با اعلام اینکه سهم استان البرز از ساخت این واحدها 2هزار و 384 واحد مسکونی است، گفت: ساخت این تعداد مسکن برای 3 هزار نفر اشتغال زایی مستقیم و برای 4هزار و 500 نفر اشتغال زایی غیرمستقیم به همراه دارد. در این طرح به مراکز استان ها 50 میلیون تومان تسهیلات 9درصدی اعطا می شود و در سایر شهرها این مبلغ 40 میلیون تومان است.

    وی با بیان اینکه سهم استان البرز از محل وجوه اداره شده برای تخصیص تسهیلات، بالغ بر 50 میلیارد تومان است، ادامه داد: در این طرخ حدود 42 میلیارد تومان در حوزه بودجه عمومی، بالغ بر 270 میلیارد تومان آورده بخش خصوصی، بالغ بر 221 میلیارد تومان سهم شهرداری ها و بالغ بر 121 میلیارد تومان سهم دستگاه های عضو ستاد بازآفرینی است و درمجموع بالغ بر 720 میلیارد تومان درمحلات هدف حوزه بازآفرینی ، دولت قصد سرمایه گذاری به صورت مشارکتی با دستگاه ها و منابع بانکی و سرمایه بخش خصوصی درنظر دارد.

    رضایی درخصوص گروه های هدف این طرح گفت: براساس تبصره 18 در تفاهم نامه مبادله شده بین وزارت راه، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی، زوج های جوان و اقشار کم درآمد جزو گروه های هدف برای واگذاری این واحدها هستند و البته ساکنان بافت های فرسوده در اولویت دریافت این واحدها قرار می گیرند.

    گروه های هدف برای دریافت واحدهای مسکونی

    وی در ادامه تصریح کرد: اولویت دریافت این واحدها مربوط به مالکانی است که زمین های خود را در مناطق و بافت های ناکارآمد به صورت مشارکتی در اختیار توسعه گران قرار می دهند تا بسازند. اما در مواردی که دولت خود زمین دارد یا توسعه گر زمین خود را به صورت خودمالکی می سازد، می تواند به اقشار کم درآمد و زوج های جوان خارج از بافت های فرسوده نیز واگذار کند.

    رضایی در عین حال در پاسخ به اینکه آیا توسعه گران و انبوه سازان از اجرای چنین طرحی استقبال می کنند، گفت: یکی از دغدغه های انبوه سازان، امکان دریافت تسهیلات ارزان قیمت است و با توجه به اینکه در این طرح امکان دریافت تسهیلات 9درصدی را دارند و به عبارتی با ساخت و ساز در این بافت ها نیمی از سود تسهیلاتی را می پردازند که بانک مرکزی به طور کلی مشخص کرده است، بنابراین اختصاص وام های کم بهره می تواند انگیزه خوبی برای مشارکت و استقبال آنها فراهم کند.

    وی تاکید کرد: همچنین مقرر شده تا دستگاه های عضو ستاد بازآفرینی، بودجه عمومی دولت و به عبارتی 30 درصد از منابع و اعتبارت خود را صرف تامین زیرساخت های لازم در این مناطق کنند که می تواند عامل انگیزشی دیگری جهت نوسازی و توانمندی سازی بافت های ناکارآمد از سوی توسعه گران و تشویق مردم به نوسازی منازل فرسوده خود شود که به طور قطع مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

    ایرادات مسکن مهر در این طرح وجود ندارد

    رضایی در پاسخ به اینکه آیا تضمینی وجود دارد که این واحدها پس از ساخت با استقبال مواجه شود و به سرنوشت مسکن مهر دچار نشود، گفت: نمی توان گفت که مسکن مهر توفیقی نداشته است. اما اگر ایراداتی درخصوص نحوه مکان یابی آن وجود دارد، در بافت های فرسوده این ایراد وجود ندارد و واحدهای مسکونی در بافت های تاریخی و مناطقی ساخته خواهند شد که دارای خدمات شهری، آموزشی و خدمات روبنایی کامل است و مکان یابی آنها مثل مسکن مهر در مناطق پرت و دورافتاده نیست که جذابیتی برای سکونت نداشته باشد.

    وی خاطر نشان کرد: در عین حال مسکن مهر به صورت تیراژ بالا ساخته شد و این طرح چنین ویژگی را ندارد. به طور کلی طرح جدید با توجه به ویژگی های خاصی که دارد می تواند انگیزه زیادی را برای مشارکت سازندگان و مردم جذب کند.

    لزوم تامین زیرساخت ها برای ورود توسعه گران

    در همین راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین نیز با بیان اینکه سهم این استان در اجرای این طرح حدود هزار و 300 واحد مسکونی است، گفت: در وهله اول باید زیرساخت های اجرای این طرح را فراهم کنیم تا توسعه گران و انبوه سازان وارد عرصه کار شوند.

    مسعود حق لطفی در گفت‌وگو با «صما» ادامه داد: در این راستا امکان استفاده از وام های کم بهره یکی از امتیازات مشارکت در این طرح است که برای توسعه گران و سازندگان ایجاد شده است.

    امکان دریافت وام بدون سپرده گذاری

    وی همچنین تصریح کرد: قاعده معمول این است که افراد برای گرفتن وام مسکن باید در بانک سپرده گذاری کنند؛ اما در این طرح می توانند بدون سپرده گذاری از مزیت دریافت وام استفاده کنند. چون در این طرح جدید دولت نرخ سود بانکی را کاهش داده و امکان تخصیص وام بدون سپرده گذاری اولیه برای مردم فراهم شده است.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین تاکید کرد: بحث مهم در فرآیند ساخت این تعداد واحد مسکونی ، در اختیار گذاشتن تسهیلات بانکی با نرخ بهره پایین و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای این منظور است.

    حق لطفی درخصوص افراد واجد شرایط در این طرح گفت: افرادی که جزو ساکنان بافت های فرسوه هستند، دراولویت دریافت این واحدها قرار می گیرند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی