وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    شهر نیوز - مراسم اختتامیه هفته گرامیداشت شهرسازی ظهر امروز با حضور کارشناسان، محققان و دانشجویان این رشته در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

    به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مراسم اختتامیه هفته گرامیداشت شهرسازی ظهر امروز با حضور کارشناسان، محققان و دانشجویان این رشته در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

    اصفهان باید به دست هنرمندان اداره شود

    احمد سعیدنیا نیز در پایان این مراسم  نیز اظهار داشت: رودخانه، پل‌ها، پارک‌ها، مساجد و آثار اصفهان بی‌نظیر است، ملی شدن نفت، تظاهرات کارگری در سال‌های 1327 و ... همه نشان می‌دهد اصفهان شهری پرشور بود، اصفهان بی‌نظیر است و برند ایران است، تعصب بدتر از جهالت است، یک شهر را برای این که بزرگ کنند خراب می‌کنند، اصفهان نیاز به ظرافت طبع دارد و از همین رو باید به دست هنرمندان اداره شود.

    رییس جامعه مهندسان شهرساز ایران بیان کرد: اصفهان عجایب زیادی دارد، روز شهرسازی جهانی است، در این روز مسائل و چالش‌های شهرسازی مطرح می‌شود و با یک هم‌اندیشی برای آن تصمیم‌گیری می‌شود، چرا علیرغم این که نهادهای رسمی معتقد به حفظ میراث فرهنگی هستند اما در شهرسازی هم چنان میراث فرهنگی نادیده گرفته می‌شود، اقتصاد ناسالم مستقلاتی باعث آسیب به شهر شده است، سرمایه‌دار کارخانه خود را می‌فروشد و به ساخت و ساز و فروش آن روی می‌آورد و نمی‌توان هم با آن مبارزه کرد چرا که مخرب است.

    وی عنوان کرد: کسی که بافت‌های تاریخی را تجمیع می‌کند مقصر است و به بافت تاریخی و فرهنگی شهر آسیب می‌زند، آب و هوای جهان در حال تغییر است و علاوه بر افزایش دمای هوا و افزایش گرد و غبار، تالاب‌ها نیز خشک شده و طی 10 سال آینده این روند افزایش خواهد داشت که موجب افزایش مهاجرت به نقاطی خواهد شد که پرآب است، آیا شهرهای جنوبی در مقابل کم‌آبی تاب‌آور هستند و یا شهرهای شمالی در برابر طوفان و سیلاب تاب‌آور هستند؟

    سعیدنیا  در پایان گفت: اصفهان باید به دست مدیران اصفهانی اداره شود، مدیر غیر اصفهانی شهر خودش را اداره کند، هنرمند اصفهانی باید اصفهان را بازسازی کند و جوانان اصفهان باید از شهر خود حراست کنند.

    نگاه کاسب‌کارانه به طرح جامع شهرسازی نداشته باشیم

    سید احمد حسینی‌نیا در این برنامه با بیان این که انتظار بود جلسه اختتامیه امروز پرشورتر برگزار شود، اظهار داشت: 5 شهر در وزارت راه و شهرسازی به عنوان هدف برای اجرای طرح جامع شهرسازی مطرح است، از سال 80 در حال تدریس هستم و هیچ وقت فراموش نمی‌کنم روزی که به سمت شهرداری می‌آمدم به من اعلام شد از جنس این کار نیستم و باید در دانشگاه بمانم، 3 ماه است معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان هستم.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان این که در این شرایط موضوع مشارکت ذی‌نفعان را دنبال می‌کنیم، بیان کرد: در شهرداری و دانشگاه به صراحت لهجه معروف هستم و ناگریز هستم مسائلی را مطرح کنم، اصفهان از محافظه‌کاری در سال‌های گذشته رنج می‌برد، اگر می‌خواهیم برای اصفهان کار کنیم باید نگاه کاسب‌کارانه را از برنامه جامع شهرسازی فاکتور بگیریم.

    این استاد دانشگاه با بیان این که از هیچ انتقادی روی برنمی‌گردانیم، عنوان کرد: باید با دغدغه‌ای که برای شهر اصفهان داریم به مسائل نگاه کنیم، سر خود کلاه نگذاریم، همیشه گفته می‌شود اصفهان خط‌شکن است و در هر چیزی اول است اما امروز حال اصفهان خوب نیست و با یک نگاه واقع‌بینانه می‌توان حال اصفهان را خوب کرد.

    وی با بیان این که در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم و خرابی‌های ناشی از جنگ و تشکیل حکومت‌های سوسیالیستی، رویکردی از بالا به پایین برای رفع نیازهای شهری شکل گرفت، تصریح کرد: رویکرد این نکاه کالبدی است و ناهنجاری‌هایی نیز در برنامه‌ریزی شهری شکل می‌گیرد اما رفته رفته برنامه‌ها جنبه عقلانی‌تری به خود می‌گیرد، رفع نیازهای مادی و پس از آن رویکردهای مبتنی بر کیفیت شکل می‌گیرد.

    نگاه جزیره‌ای بر شهرها حاکم است

    حسینی‌نیا با بیان این که ایران هنوز در دهه 1950 باقی مانده است و طرح‌های شهرسازی مبتنی بر همان نگاه کالبدی است، مطرح کرد: باید به سمت برنامه‌های جامع حرکت کنیم و اصطلاحاً مطالعات جامع داشته باشیم، در حوزه کاربری زمین پهنه‌ها را بر اساس سرانه‌ها مشخص کردیم اما مشخص نکردیم متولی این پهنه‌ها چه نهاد و شخصی است، نگاه حاکمیتی و جزیره‌ای بر شهرها حاکم است، مدیران تعامل و انسجام فکری واحدی ندارند و این یک صدایی برای تحقق طرح جامع هنوز شکل نگرفته است.

    معاون شهرسازی و معماری رانت زمین را مساله بزرگ در غرب آسیا دانست و تاکید کرد: آن چه استنباط می‌شود مشارکت ذی‌نفعان و نقش شهرسازان در طرح نوین جامع شهرسازی برجسته است، موضوع «حق به شهر» تاریخچه طولانی دارد، انسجام اجتماعی باید رصد شود، توجه به تولید اسناد یکپارچه شهری مغفول مانده و نیاز به بازنگری دارد که می‌تواند یک مقصد راهبردی باشد.

    توجه به میراث فرهنگی افزایش یافته است

    فریدون اللهیاری نیز در این اختتامیه با بیان این که وقتی در مورد شهرسازی صحبت می‌کنیم در واقع در مطالعات تاریخی شهر آغاز تغییرات تمدنی است، اظهار داشت: شهر به لحاظ کالبدی، اجتماعی و فرهنگی رویکردهای متفاوتی را می‌طلبد، در شهر است که مردم می‌توانند به خلق هنر و علم بپردازند که سوای کاری است که برای ارتزاق خود به آن مشغول هستند.

    مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: شهر به عنوان خاستگاه تمدنی و فرهنگی سابقه طولانی در تاریخ ایران دارد و 71 درصد جمعیت ایران در شهرها زندگی می‌کنند در حالی که تا قرن 19 این درصد شهرنشینی تنها حدود 5تا 10 درصد بوده است، یکی از مسائل مهمی که در زندگی شهری باید به آن توجه کرد، حفظ میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی است، در یک دهه اخیر است که توجه به حفظ میراث فرهنگی افزایش پیدا کرده است.

    امروز با افتادن یک کاشی همه حساس می‌شوند

    وی با بیان این که زمانی در اصفهان و شهرهای دیگر کارهای توسعه‌ای که انجام می‌شد با تخریب گسترده یک بافت تاریخی همراه بوده است و کسی هم نگران آن نبود، عنوان کرد: امروز با افتادن یک کاشی همه حساس می‌شوند و نسبت به آن موضع می‌گیرند، توجه به میراث فرهنگی بسیار زیاد شده است، چندی پیش در یک روستا که بافت تاریخی زیادی هم داشت برخی افراد که مسؤولیت‌های شهرسازی داشتند برای حفظ آن میراث فرهنگی در حال تلاش هستند.

    نظر خبرنگار اسپانیایی در مورد اصفهان

    اللهیاری تصریح کرد: تغییر نگرش خوبی در خصوص حفظ میراث فرهنگی انجام شده است، مردم که حافظان اصلی میراث فرهنگی هستند حساسیت بیشتری هم پیدا کردند، میدان نقش‌جهان اصفهان زیباترین میدان در جهان است، خبرنگار گردشگری اسپانیایی معتقد بود که برای پیشرفت گردشگری ایران تنها باید روی اصفهان و به خصوص میدان نقش‌جهان سرمایه‌گذاری کرد، وی معتقد بود مشابه و نمونه اصفهان در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، اصفهان خودش ظرفیت جهش ویژه دارد و نباید خودش را با جای دیگری گره بزند چرا که سرعت رشد کم می‌شود.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به نظر گردشگران بزرگ در خصوص اصفهان، مطرح کرد: اصفهان متفاوت است و در اصفهان کار باید هنرمندانه طی شود، باید در حفاظت از میراث فرهنگی اصفهان رویکردی این چنینی باشد.

    شهر را می‌دوشیم که به نیروهای مازاد شهرداری حقوق بدهیم

    شیرین طغیانی با بیان این که نباید حرف بزند چرا که هر حرفی زده عملیاتی نشده است و هر چه بخواهد بگوید حرف‌های قشنگ دانشگاهی است، اظهار داشت: صبح که از خانه خارج شدم ابتدا فکر کردم مه‌گرفتگی است اما در ادامه فهمیدم خبری از مه نبوده و آلودگی هواست آن هم بعد از آن بارندگی‌های خوب، از همین رو با خود فکر کردم زمانی انسان شروع به تشکیل زیست اجتماعی کرد که احساس کرد نیاز به دیگران دارد، امروز نماینده مردم در شورای شهر هستم اما برای شهر اصفهان چه کردیم؟

    رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان، بیان کرد: روزی قرار بود اصفهان را برند کنیم اما امروز در حال برند کردن خود هستیم، امروز شهر در دست مشاورانی است که هر طرحی قرار باشد اجرا شود باید محک آن‌ها بالای سرش باشد، یک مسیر تکراری را در حال پیمودن هستیم و مردم از ما رضایت ندارند، رشته شهرسازی  یک رشته زیبا در دانشگاه است و مدیریت شهری در پروژه‌های عمرانی توجهی به شهرسازان ندارد، مدیریت شهری برای درآمد شهر چاره‌ای ندارد جز این که به جان شهر بیفتد چرا که درآمد پایداری ندارد، وقتی مدیریت شهری درآمدی ندارد تنها در حال دوشیدن شهر هستیم تا به نیروهای مازاد شهرداری حقوق بدهیم.

    وی با بیان این که کسانی که در شهرسازی فعالیت می‌کنند تخصصی در شهرسازی ندارند، تصریح کرد: امروز به ما می‌گویند بعد از یک سال و نیم هنوز ابرپروژه تعریف نشده است چرا که مقیاس را ساخت ابرپروژه‌ها می‌دانند، آیا نمی‌توانستیم توسعه را از درون محلات آغاز کنیم و به جای ساخت بزرگراه که مشکل ترافیک را ایجاد کرده است از درون بافت فرسوده توسعه را آغاز می‌کردیم.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی