وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    برنامه های طراحی شهری

    ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

    معمارشهر: طراحی شهری نظم بین برنامه ریزی و معماری است. این فرم فیزیکی سه بعدی به سیاست های توصیف شده در یک طرح جامع می دهد. این امر بر طراحی قلمرو عمومی متمرکز است که هم توسط فضاهای عمومی و هم ساختمانهایی که آنها را تعریف می کنند ایجاد می شود. طراحی شهری این فضاها را به طور کلی مشاهده می کند و با هم جمع کردن دانش های مختلف مسئول اجزای شهرها در یک چشم انداز واحد است. در مقایسه با برنامه های جامع ، طرح های طراحی شهری عموماً افق زمانی کوتاهی دارند و معمولاً مختص منطقه یا پروژه هستند.

    عناصر اصلی یک طرح طراحی شهری شامل خود طرح ، تهیه رهنمودهای طراحی ساختمانها ، طراحی قلمرو عمومی - فضای باز ، خیابانها ، پیاده روها و میدان های بین ساختمانها و اطراف آن - و "منافع عمومی" مسائل ساختمانها این موارد شامل جمع شدن ، قرار دادن و مسائل مربوط به آفتاب ، سایه و باد است.

    برنامه های طراحی شهری برای مناطق مختلف ، از جمله شهرها ، جبهه های آب ، پردیس ها ، راهروها ، محله ها ، توسعه های با کاربرد مختلط و مناطق ویژه تهیه شده است. مسائلی که باید در نظر گرفته شود شامل توسعه موجود ، توسعه پیشنهادی ، زیرساختهای تاسیساتی ، چارچوب خیابانها ، چارچوب فضای باز ، چارچوب محیطی و اصول توسعه پایدار است. برنامه های طراحی شهری نیاز به همکاری بین رشته ای بین طراحان شهری ، معماران ، معماران منظره ، برنامه ریزان ، مهندسان عمران و محیط زیست و تحلیل گران بازار دارد. نقش اصلی طراح شهری خدمت به عنوان کسی است که اغلب می تواند کار طیف متنوعی از متخصصان را ادغام کند.

    دلایل آماده سازی یک طرح طراحی شهری

    یک طرح طراحی شهری باید به شرایطی که پروژه انجام می شود پاسخ دهد ، از جمله اهداف حامیان مالی طرح ، جو سیاسی یا اجتماعی در جامعه و واقعیت های مالی و بازاریابی. در زیر چند نمونه از دلایل تهیه یک طرح طراحی شهری آورده شده است.

    چشم انداز

    از طراحان شهری معمولاً خواسته می شود تا چشم انداز جوامع را برای جذب سرمایه گذاری و هماهنگی بسیاری از منافع متفاوت و حتی ناهماهنگ فراهم کنند. با ارائه چنین چشم اندازی ، طراحان شهری می توانند تلاش های فردی را برای ایجاد یک کل بزرگتر از مجموع قطعات آن جمع کنند. ایجاد چنین بینشی نیاز به یک فرایند عمومی دارد ، تا اشتیاق گسترده ای را برای چشم انداز پرورش دهد و "باند واگن" پشتیبانی ایجاد کند.

    طراحی استراتژی ها

    علاوه بر یک چشم انداز کلی ، یک طرح طراحی شهری باید شامل یک برنامه اجرای استراتژیک ، با هر دو طرح کوتاه و بلند مدت باشد. برای ادامه حرکت ، اختصاص دادن کارها یا پروژه های خاص به گروههایی که اجرا می شوند نیز مهم است.

    ایجاد مکان های خوب

    بسیاری از پروژه ها با سایت هایی شروع می شوند که به خطر بیفتند یا خراب شوند. یک طرح طراحی شهری نحوه ارتباط یک سایت با نقاط قوت اطراف را نشان می دهد و می تواند نشان دهد که چگونه سایت می تواند به مکانی عالی تبدیل شود.

    سایت ها یا مناطق بازاریابی

    برنامه های طراحی شهری معمولاً برای ایجاد تغییر شکل در منطقه کار می کنند و با ایجاد یک تصویر جدید برای منطقه ای که از آن غافل می شوند یا از بین می روند. اسناد و مدارک طراحی شهری ، تصاویر و تبلیغات پیرامون روند ، همه بخشی از تلاش کلی بازاریابی برای جذب توسعه و ساکنان می شوند.

    تشکیل "معاهدات"

    برنامه های طراحی شهری گاهی اوقات در نتیجه یک درگیری متولد می شوند. به عنوان مثال ، یک پروژه توسعه مجدد پیشنهادی ممکن است منجر به جابجایی مشاغل یا ساکنان موجود شود. یک سند طراحی شهری می تواند به عنوان یک "معاهده" برای ایجاد آتش بس در بین طرف های درگیر عمل کند. طراحان شهری با تمرکز بر روی موضوعات ، ارائه تجزیه و تحلیل متفکرانه و اصرار طرفین برای طرح نگرانی ها و ایده های خود ، می توانند از یک طرح طراحی شهری برای حل مشکلات به روشی غیرمخالبه استفاده کنند.

    منابع: همکاران طراحی شهری. 2003. کتاب راهنمای طراحی شهری: فنون و روشهای کار

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی