وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    ۱۶۸ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

    محمدمهدی تندگویان

    نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نسبت به وضعیت بحرانی گودی 30 متری در خیابان بهشتی هشدار داد.

    محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگوبا ایسنا، ضمن هشدار نسبت به وضعیت گود رها شده ای در  تقاطع خیابان قنبرنژاد و بهشتی گفت: این گود رها شده که دقیقا روبروی مصلی تهران قرار دارد، جزو زمین‌های مصلی تهران است که در اختیار متروی تهران برای فعالیت‌های عمرانی مرتبط قرار داده شده بود.

    وی اظهار کرد: بعد از آنکه مترو زمین را به متولی اصلی تحویل داده، زمین بدون هیچ گونه کاربری رها شده است؛ در حالی که گودی با ارتفاع 30 متر  و به مساحت 5000مترمربع در مرکز شهر مانده است و باید هرچه سریعتر اقدامی در این زمینه انجام شود چرا که این گود 30 متری "بدون سازه نگهبان" رها شده است.

    نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه دو خیابان اصلی و یک کوچه مسکونی در اطراف این گود قرار دارند و شرایط به گونه‌ای است که اگر حادثه‌ای رخ دهد شاهد فاجعه‌ای در این زمینه خواهیم بود، گفت: با اینکه شورا مصوبه کلی در خصوص تعیین و تکلیف گودهای پرخطر شهر تهران داشته است؛ اما مورد غفلت قرار گرفته است.

    وی فزود: واقعیت این است که درباره گودهای بلاتکلیف دو مشکل اساسی وجود دارد، یکی مربوط به کارگاه‌های فعال است که باید تعیین و تکلیف شوند و دیگری مربوط به گودهای بدون مالک و کارگاه رها شده‌اند که آنها نیز باید ساماندهی شوند، اما هیچ اقدام مثبتی صورت نمی گیرد. بنابراین باید برای گودهای پرخطر شهر تهران که بلاصاحب رها شده چاره‌ای اندیشید؛ چراکه این گودها فاجعه آفرین خواهند شد.

     

     

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۲۳:۰۸
     
    معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران معتقد است؛ ساماندهی لاله زار باید تدریجی و طی یک برنامه ریزی بلند مدت انجام شود.

    به گزارش خبرنگار مهر، آن قدر خاطره برجاگذاشته است که این مغازه ها که سال ها است اینجا جاش خوش کرده اند هنوز میهمان ناخوانده هستند و وصله ناجور. حالا گراند هتل انبار باشد و در سینماها و سالن های تئاتر بسته. اینجا خیابان هنرو فرهنگ است. این خیابان چرک و کثیف هنوز از نفس نیفتاده است و شاید برای همین باشد که هرازچند گاهی موضوع ساماندهی آن مطرح می شود.

    محمدرضا حسن بیگی روزنامه نگار و تهران پژوه درباره گذشته این خیابان و چرا به لاله زار معروف شد به خبرنگار مهر، می گوید: لاله‏ زار، معروف‏ترین خیابان تهران قدیم، که مردم طول آن‏ را ۸۰۰ گز تخمین می زدند، خیابانی بود جنوبی - شمالی که از میدان توپخانه در جنوب شروع می ‏شد و تا سه‏ راه لاله ‏زار (چهارراه استانبول بعدی) در شمال ادامه داشت. وجه تسمیه خیابان لاله‏ زار، آن بود که در سمت شرق آن، تا خیابان باغ‏ وحش  و سمت غرب آن تا خیابان علاءالدوله  باغی بود پُر دار و درخت که لاله ‏هایی خودرو در آن می ‏رویید و به ‏این دلیل باغ لاله‏ زار نامیده می ‏شد.

    در رابطه با ایجاد باغ لاله زار، روایت های گوناکونی وجود دارد. از جمله این که تا قبل از دوره فتحعلی شاه باغی به نام لاله‌زار در تهران وجود نداشت و فتحعلی شاه  که در دوره طولانی سلطنتش از اوقات فراغت زیادی برخوردار بود، به پایتخت سر و صورتی داد و به زیبایی آن افزود و نمونه اش باغ لاله‌زار بود که آن زمان خارج از حصار شهر و  در بخش شمالی آن قرار داشت و گاه خودش از ارگ به قصد تفرج خارج می شد و به باغ  مورد اشاره می آمد و سپس از آن جا به ییلاق های شمالی شهر می رفت.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۲۳:۰۶

    با توجه به دست‌آوردهای چشمگیر کارگروه تخصصی معماری راه در این دوره می‌بینیم که توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی، اعم از محلی و ملی، و رعایت ویژگی‌های خاص معماری و زیست‌محیطی هر منطقه در احداث راه‌ها، علاوه بر افزودن بر جاذبه‌های راه، بر هویت‌مندی و اصالت آن‌ها نیز تأثیرگذار خواهد بود، به نحوی که با مروری بر تاریخچه راه‌های ارتباطی شهری و منطقه‌ای ایران‌زمین و تأکید بر ویژگی‌های نامبرده در برنامه‌ و طرح‌ریزی آنها در روزگاران پیشین، ضرورت توجه به معماری راه‌ها و مسیرهای مواصلاتی بین شهری و منطقه‌ای را در عصر کنونی، به وضوح برای ما روشن می‌سازد.

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مکانیزه شدن زندگی امروزین بشر، توسعه شهری شتابان و گسترش حوزه‌های ساخت‌ و ساز، نیاز به احداث زیرساخت‌های عظیم حمل و نقل شهری و فراهم‌آوردن دسترسی مناسب برای شهروندان را بیش از پیش مبرم می‌سازد. راه‌های اتصال‌دهنده درون-برون شهری، اعم از آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، که زبان مقیاس جدید کلان‌شهرها به‌شمار می‌آیند، نقشی حیاتی در جابه‌جایی شهروندان، ارتقای کیفیت و کمیت مسافرت‌های شهری داشته و شکل‌گیری کانون‌های زیستی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند. 

    آزادراه تهران شمال

    در کشورمان، عمر کوتاه، تجربه در احداث راه‌های نوین برون‌شهری و مدیریت اجرایی نه چندان مناسب، نگرش‌های تک‌بعدی و صرفاً ترافیکی و فنی در برنامه‌ریزی و طراحی راه‌ها، عدم توجه به مسائل زیبایی‌شناختی و ایمنی راه، عدم توجه به تعبیه و تمهید تسهیلات و امکانات لازم در کناره راه‌ها، مسائل و مشکلات عدیده‌ای از جمله افزایش تصادفات جاده‌ای را موجب شده‌است.

    این درحالی‌ است که پرداختن به موضوعاتی چون زیبایی‌شناختی، عملکرد، کارایی مناسب و ایمنی راه، به موازات کیفیات فنی آن، که همگی در مبحث معماری راه موضوعیت می‌یابند، می‌تواند در تعدیل و برون‌رفت از مصائب کنونی راهگشا باشد.

    پر واضح است که توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی، اعم از محلی و ملی، و رعایت ویژگی‌های خاص معماری و زیست‌محیطی هر منطقه در احداث راه‌ها، علاوه بر افزودن بر جاذبه‌های راه، بر هویت‌مندی و اصالت آن‌ها نیز تأثیرگذار خواهد بود. مروری بر تاریخچه راه‌های ارتباطی شهری و منطقه‌ای ایران‌زمین، به عنوان میراثی ارزنده، و تأکید بر ویژگی‌های نامبرده در برنامه‌ و طرح‌ریزی آنها در روزگاران پیشین، ضرورت توجه به معماری راه‌ها و مسیرهای مواصلاتی بین شهری و منطقه‌ای را در عصر کنونی، به وضوح روشن می‌سازد.

    از سویی دیگر با توجه به ابعاد مختلف مؤثر بر ایجاد تا مدیریت بهره‌برداری از راه‌های برون‌شهری ایران، برای نخستین بار در کشور، حدود سه سال پیش، طی مراسم افتتاحیه آزادراه قم- گرمسار به‌عنوان قطعه‌ای از پروژه آزادراهی حرم تا حرم، توسط مقام عالی وزارت، جناب آقای دکتر آخوندی، به طور جدی مطرح شد. به زعم ایشان، توجه به این ابعاد، ضامن ارتقای کیفیت مسیرها و رضایت استفاده‌کنندگان آن‌ها خواهد بود، ضمن اینکه ایمنی سفرها و کاهش تصادفات جاده‌ای را نیز به همراه خواهد داشت.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۶ ، ۱۰:۰۱
    خبرگزاری ایسنا: "شهر تاریخی یزد" در حالی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید که پیش از این ۲۱ اثر فرهنگی و طبیعی از ایران در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده بودند.
     
     فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران شامل ۲۱ مکان است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. درخشان‌ترین سال برای ثبت آثار ارزشمند ایرانی در یونسکو به سال ۱۹۷۹ بازمی‌گردد که سه اثر چغازنبیل، میدان امام اصفهان و تخت جمشید ازسوی یونسکو مورد توجه ویژه قرار گرفتند.

    در ذیل نگاهی به ۲۱ اثر ارزشمند ایران که پیشتر در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده‌اند می‌اندازیم:

    ۱- چغازنبیل
     
     گوهرهای ایرانی در فهرست یونسکو

    استان خوزستان

    تاریخ ثبت: ۱۹۷۹ - شماره ثبت: ۱۱۳

    چغازنبیل نیایشگاهی باستانی‌ است که در زمان عیلامی‌ها و در حدود ۱۲۵۰ پیش از میلاد ساخته شده‌است. چغازنبیل بخش به‌ جامانده از شهر "دوراونتش" است.
    ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۲۲:۴۳
    هفته نامه چلچراغ - مریم عربی: شهری زیبا در دل منطقه کوهستانی کوچابامبای بولیوی که در میان تپه‌های مه‌آلود و طبیعتی بکر آرام گرفته. در ظاهر شبیه به باقی شهرهای کوچک منطقه است. سخت می‌توان این اجتماع حاشیه‌نشین را از سایر شهرهای کارگرنشین منطقه تشخیص داد؛ سکونتگاهی با خانه‌های آجری کوچک و تک‌اتاقه و ساختمان‌هایی که طبقه کارگر بولیوی را در خود جای داده است.
     
    اما این شهر دورافتاده برخلاف ظاهر عادی‌اش با سایر شهرها یک تفاوت آشکار دارد؛ این شهر فقط توسط زنان اداره می‌شود؛ زنانی دل‌مرده و خسته از جامعه‌ای بی‌رحم و زن‌ستیز که می‌خواهند زمام امور زندگی‌شان را خودشان به دست بگیرند و یک بار برای همیشه از زیر سایه سنگین سرنوشت محتومشان فرار کنند.
     
    در شهر خبری نیست، هست!

    همیشه پای یک زن در میان است

    از سال 1999 چند فعال اجتماعی بولیویایی تصمیم گرفتند زیر سایه توانمندی‌های مدیریتی زنان، منطقه امنی را به نام ماریا آکسیلیادورا برای زندگی خانواده‌ها ایجاد کنند که در آن برخلاف سایر شهرهای بولیوی، خبری از خشونت‌های خانگی نیست. خانواده‌هایی که دوست دارند در این شهر کوچک زندگی کنند، باید قوانین خاص آن را بپذیرند. این شهر دو قانون مهم دارد؛ اول این‌که خرید و فروش مشروبات الکلی در آن ممنوع است و دوم این‌که خشونت‌های خانگی و جنسیتی در این شهر جایی ندارد.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۲۲:۴۰
    مجله مهرگان نو: محله نازی آباد؛ محله شناخته شده ای است؛ هم خاستگاه چهره های سرشناس سیاسی همچون سعید حجاریان و عباس عبدی است و هم خاستگاه چهره های ورزشی و هنری مانند اکبر عبدی، حمید استیلی، و امیر قلعه نویی و هم چهره های هیاتی هم چون حاج منصور ارضی، سعید حدادیان و برادران طاهری.

    جوانان این محله نقش ویژه ای هم در دوران انقلاب اسلامی و مبارزه با حکومت پهلوی داشتند وهم پس از پیروزی انقلاب در جایگاه های مختلف سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی برای استواری و پایداری پایه های نظام تلاش کردند.

    این محله در جنوب تهران [ناحیه 2 منطقه 16 شهرداری] قرار دارد که از شمال با جوادیه، از غرب با خانی آباد، از شرق با خزانه و علی آباد شمالی و از جنوب با یاخچی آباد و شهر ری همسایه است و بزرگراه بعثت، بزرگراه تندگویان، خیابان شهید خالقی پور و خیابان شهید رجایی آن را در بر گرفته اند. علی اصغر صباغ پور، جامعه شناس و استاد دانشگاه که بزرگ شده نازی آباد است و پیشینه فعالیت سیاسی در دوران پیش از انقلاب دارد، می گوید: «نازی آباد شمالی ترین محله در جنوبی ترین منطقه شهر تهران است که سطح زندگی مردم آن، میان طبقه متوسط و طبقه فقیر جامعه بود.»
     
     نازی آباد؛ خاستگاه چهره های سیاسی، ورزشی و هنری
     

    ساخت محله نازی آباد، در سال 1320 به دستور محمد مصدق، نخست وزیر وقت پایه گذاری شد. زمین های نازی آباد به بانک ساختمانی که تازه کار بود، سپرده شد تا با هدف جلوگیری از سوءاستفاده زمین بازان، به قیمت ارزان به مردم نیازمند واگذار شود. زمین ها به قطعات 200 تا 600 متری تقسیم شد و به قیمت متری 30 ریال (متری 10 ریال پیش قسط و مانده آن در اقساط دو تا سه ساله) به درخواست کنندگان واگذار شد.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۲۲:۳۹

    مجله مهرگان نو: مهدی حجت [از بنیان گذاران سازمان میراث فرهنگی] دانش آموخته معماری از دانشگاه تهران است و دکترای نگهداری بناهای تاریخی را از دانشگاه یورک انگلستان دریافت کرده است. او پیشینه مبارزه سیاسی در دوران پهلوی را نیز در کارنامه اش دارد. با او درباره تاثیر بافت های شهری بر پیدایش گرایش های سیاسی در بازه زمانی پیش از انقلاب به گفت و گو نشستیم.


    به باور حجت، بافت های شهری ظرف هایی با ویژگی های خاص اند که با مظروف های همخوان خودشان پر می شوند. همچنان که آب گودال را پیدا می کند؛ با این همه ظرف و مظروف با هم داد و ستد می کنند و بر هم اثر می گذارند.

    نکته مهم در گفته های او تقسیم بندی تازه ای است که از ساختار فکری و اندیشه سیاسی تهران به دست می دهد؛ شرق شهر دین دار و غرب شهر روشنفکر که می توان آن را بر تقسیم بندی شمال شهر و جنوب شهر افزود. ناگفته نماند ساختار و بافت مادی شهر در این گفت و گو بیشتر مورد توجه قرار گرفته و هم چنان که او هم در گفته هایش تاکید می کند شهر و بافت های شهری یکی از عامل های اثرگذار بر پدیداری یک رویداد و گرایش های فکری است و باید عامل های دست اندرکار دیگر هم به بررسی گذاشته شود که آن داستان دیگری است.
     
    شرق دین دار و غرب روشنفکرِ تهران

    تاکنون بیشتر درباره تاثیر سیاست بر شکل شهرها و کمتر درباره تاثیر شهرها و بافت های شهری بر پیدایش دیدگاه های سیاسی شهرنشینان یا شهروندان گفته شده است. حال پرسش این است که آیا شهر و بافت های شهری بر پیدایش دیدگاه های سیاسی مردم اثر می گذارند؟
    ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۲۲:۳۷

    خبرگزاری ایسنا: قرار گرفتن نیروگاه‌های شناور خورشیدی بر بستری از آب, همچون دریاچه پشت سدها نه تنها احتمال قرار گرفتن صفحات خورشیدی در معرض آلاینده‌های هوا همچون گرد و غبار را کمتر می‌کند بلکه هزینه تمیز کردن این صفحات را نیز کاهش می‌دهد.

    به نقل از بی‌بی‌سی، خروج آمریکا از پیمان تغییرات اقلیمی پاریس اگرچه ابتدا نگرانی‌هایی را در کشورهای مختلف بین علاقمندان به محیط زیست در مورد آینده این توافق بوجود آورد اما پاسخ فوری و حمایت قاطع و بی‌قید و شرط کشورهایی چون چین، هند و فرانسه از این پیمان بار دیگر نشان داد که حرکت جهانی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، تولید انرژی پاک و توسعه پایدار توقف ناپذیر است.

    جالب آنکه در خود آمریکا نیز صنایع عمده اجرای توافق پاریس را در راستای منافعشان می‌دانند و به پایبندی به آن تاکید دارند. به‌عنوان مثال "الون ماسک"(Elon Musk) سرمایه‌گذار پیشرو در زمینه فناوری که بنیان‌گذار شرکت‌های عظیم "اسپیس ایکس"(SpaceX)، "سولارسیتی"(SolarCity) و "تسلا"(Tesla) است اعلام کرد که عضویت در گروه مشاوران ترامپ را رها می‌کند؛ زیرا تصمیم او را برخلاف منافع آمریکا و جهان می‌داند.

    ایالت‌های تاثیرگذار آمریکا همچون نیویورک، کالیفرنیا و واشنگتن هم اعلام کردند که به‌دنبال تشکیل ائتلافی با عنوان اتحاد اقلیم ایالات‌متحده هستند، حرکتی که بر پیگیری تعهد ایالت‌های آمریکا طبق توافق پاریس تاکید می‌کند.

    حقیقت این است که انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های آن در حال شکوفایی هستند و انتظار این است که چنین روندی در دهه‌های پیش‌رو ادامه داشته باشد. انرژی‌های نو و مبارزه با گرمایش زمین، فرصت‌های اقتصادی بی‌نظیری هستند که علاوه بر توسعه پایدار، به کشورها کمک می‌کنند مشکلات زیست محیطی خود را نیز کاهش دهند.

    آخرین مورد این تلاش‌ها ساخت بزرگترین نیروگاه شناور خورشیدی جهان در چین است؛ نیروگاهی که اوایل ماه گذشته میلادی‌(ژوئن ۲۰۱۷) با ظرفیت ۴۰ مگاوات در شهر هواینان در استان آنهویی در شرق این کشور افتتاح شد. این نیروگاه شناور خورشیدی قادر به تامین برق یک شهر کوچک و نیاز حدود پانزده هزار خانوار است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۲۲:۳۶
    خبرگزاری مهر: شبکه ریلی کشور هند برای اولین بار شاهد فعالیت قطارهای غیر دیزلی است. هندی ها برای اولین بار قطاری را در این شبکه به کار گرفته اند که با انرژی خورشیدی به حرکت درمی آید.
     
     
     در دهلی؛اولین قطار خورشیدی هند آغاز به کار کرد


    به نقل از انگجت، قطار یاد شده که Diesel Electric Multiple Unit (DEMU) نام گرفته در شهر دهلی نو پایتخت این کشور فعالیت می کند.

    بر روی سقف واگن های قطار یاد شده تعداد زیادی صفحه خورشیدی نصب شده تا انرژی لازم برای حرکت آن تامین شود. البته نصب چنین صفحاتی بر روی قطارهایی که با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کنند کار ساده ای نیست. این صفحات به طور مستقیم به باتری هایی متصل می شوند که قادر به ذخیره سازی انرژی مازاد بر نیاز قطار هستند.

    البته این قطارها کماکان مجهز به موتور دیزلی هستند و صفحات خورشیدی تنها برای تامین انرژی مورد نیاز واگن های مسافربری و روشن کردن چراغ ها، نمایشگرهای حاوی اطلاعات و سیستم تهویه مطبوع به کار گرفته می شوند.

    صرفه جویی ناشی از نصب این صفحات خورشیدی در نوع خود جالب توجه است. استفاده از صفحات خورشیدی در تنها شش واگن یک قطار باعث عدم مصرف ۲۱ هزار لیتر سوخت دیزلی در سال خواهد شد که به معنای ۲۰ هزار دلار صرفه جویی خواهد بود.

    شبکه ریلی کشور هند بزرگترین شبکه ریلی قاره آسیا محسوب می شود و روزانه حدود ۱۱ هزار قطار در آن تردد می کنند. شبکه مذکور روزانه ۱۳ میلیون مسافر را جابجا می کند و هزینه سوخت دیزل این شبکه در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۲.۵ میلیارد دلار بوده است.

    مدیران راه آهن هند امیدوارند با استفاده از واگن های مجهز به صفحات خورشیدی بتوانند ظرف ده سال آینده حدود ۶.۳۱ میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه جویی کنند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۲۲:۳۴
    خبرگزاری مهر: از این به بعد برای خلق موسیقی نیازی نیست در این زمینه تخصص و تحصیلات خاصی داشته باشید و تنها کافیست آن را در ذهنتان زمزمه کنید تا صدایش را در محیط واقعی بشنوید.
     
     
     شما زمزمه کنید تا آهنگ ساخته شودخلق موسیقی با ذهن


    به نقل از دیجیتال ترندز، محققان موفق به طراحی رابط کاربری الکتروانسفالوگرافی خاصی شده اند که به افراد امکان می دهد موسیقی محبوبشان را در ذهن نت خوانی کنند و این رابط آنها را به موسیقی واقعی مبدل و پخش کند.

    این رابط الکتروانسفالوگرافی قادر به برآورد و درک فعالیت الکتریکی بخش های مختلف مغز و ضبط این فعالیت ها برای پخش و نمایش بر روی کاغذ با بر روی نمایشگر است. پیش از این از رابط های مذکور برای کنترل ذهنی پهپادها، اندام مصنوعی بدن و غیره استفاده شده است.

    متخصصان مغز و اعصاب در دانشگاه واشنگتن می گویند این دستاورد بسیار منحصربه فرد است،  زیرا از آن می توان برای کمک به رفع اختلالات عصبی افراد هم استفاده کرد.

    برای استفاده از این فناوری پوشش خاصی بر روی سر افراد نصب می شود که سیگنال های مغزی را به نوت های موسیقی مبدل می کند. این ابزار قادر به تحلیل دو دسته از سیگنال های مغزی است که مربوط به قشری از مغز می باشند که در حال تعامل با چشم و تفکرات ذهنی می باشد.

    صدای موسیقی پخش شده از این طریق به گونه ای است که حضار تصور می کنند چندین آلت موسیقی در حال نواختن است. در جریان استفاده آزمایشی از این فناوری ۱۵ انسان سالم و بالغ از ابزار یاد شده برای خلق نت های موسیقی استفاده کردند، بدون آنکه برای این کار هیچ آموزشی دیده باشند.

    اطلاعات فنی مربوط به این تحقیق از آدرس http://journal.frontiersin.org/article/۱۰.۳۳۸۹/fnhum.۲۰۱۷.۰۰۲۱۳/full در دسترس است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۲۲:۲۸