وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    ۲۷۹ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

     نخستین نشست از سلسله نشست‌های شهرهای جدید و توسعه اجتماعی با هدف بررسی مسئله جمعیت و شهرهای جدید در ایران با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار خواهد شد.

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نخستین نشست از سلسله نشست‌های شهرهای جدید و توسعه اجتماعی با سخنرانی مجید کوششی مدیرگروه جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران روز سه‌شنبه دوم آبان ماه برگزار خواهد شد.

    پوستر

    مسئله جمعیت و شهرهای جدید در ایران موضوع مورد بررسی در این نشست خواهد بود.

    حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، حسین ایمانی جاجرمی و سید محمود میریان اعضای هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید به عنوان اعضای پنل در این نشست حضور خواهند یافت.

    گفتنی است این نشست روز سه‌شنبه ۲ آبان از ساعت ۱۰ صبح در محل شرکت عمران شهرهای جدید به نشانی میدان ونک، خیابان خدامی، نرسیده به چهارراه تک، پلاک ۲۵ برگزار می‌شود./

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۲۲:۳۳
    آمارهای کمیته امداد امام(ره) در 6 ماهه اخیر نشان می دهد که تهرانی ها با پرداخت 20 میلیارد تومان اولین استان در پرداخت صدقات هستند. این در حالی است که در مجموع ایرانی ها روزانه 5/1 میلیارد تومان صدقه پرداخت می کنند.
     

    تهرانی ها 20 میلیارد تومان صدقه دادند
     

    تیتر شهر: پرداخت صدقه برای رفع بلا یکی از رسوم رایج ایرانی ها به شمار می رود که در احادیث دینی نیز به انجام این کار تاکید شده است. سال گذشته 290 میلیارد تومان به عنوان صدقه پرداخت کردند که با یک حساب سرانگشتی می توان فهمید که هر ایرانی به طور متوسط 3700 تومان صدقه پرداخت کرده است که روزانه 10 تومان و ماهیانه 300 تومان می شود.
     
    به تازگی معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به آمار جمع آوری صدقات در 6 ماهه نخست اعلام کرد که امسال 153 میلیارد تومان در قالب صدقات مردمی در اختیار کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار گرفته است.
     
    به گفته ذوالفقاری؛ از مجموع صدقات جمع آوری شده، 89 میلیارد تومان از طریق صندوق‌های خانگی و کوچک، 52 میلیارد تومان از صندوق‌های بزرگ خیابانی و 12 میلیارد تومان از روش‌های نوین پرداخت بوده است.
     
    این آمارها نشان می دهد که استان تهران با پرداخت 20 میلیارد تومان که معادل 13 می شود، در صدر استان‌های کشور قرار داشته و پس از آن استان‌های اصفهان، خراسان رضوی،‌ فارس و مازندران به‌ترتیب 8 درصد، 7 درصد و 6 درصد پرداخت صدقات کشور را عهده‌دار بودند.
    معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) درباره نحوی هزینه کرد صدقات جمع آوری شده توضیح داده که بر اساس دستورالعمل‌های لازم صدقات جمع‌آوری‌شده در کمک‌های موردی خاص، امور درمانی، کمک به دانش‌آموزان نیازمند، هزینه تأمین مسکن، ازدواج، وام قرض الحسنه و اشتغال‌زایی مددجویان هزینه می‌شود.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۲۲:۳۲

    تهران - ایرنا - رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با توجه به عمر مفید 30 تا 50 ساله رویه های بتنی، خواستار استفاده بیشتر از این رویه ها در روکش راه های کشور شد.

    محمد شکرچی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود عمر 80 ساله تولید بتن در حوزه ساخت و ساز کشور، به علت ارزان بودن قیمت قیر دچار یک غفلت تاریخی در کاربرد رویه های بتنی در راه های کشور هستیم.
    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: این در حالی است که در اجرای پروژه های ملی به خصوص در حوزه راهسازی باید از رویه های بتنی استفاده شود.
    وی گفت: رکود مسکن سبب شده با وجود ظرفیت بالای تولید سیمان در کشور مصرف آن کاهش یابد و با گسترش استفاده از رویه های بتنی در راه ها و زیر لایه های جاده ها سالیانه حدود یک و یا دو میلیون تن سیمان در این بخش استفاده شود.
    شکرچی زاده بیان کرد: در عرصه اجرای پروژه های ملی استفاده از بتن به عنوان یک ماده با عمر مفید بالا، باید در ساخت راه ها، اسکله ها، بنادر، فرودگاه ها و سایر ابنیه های راهسازی مورد توجه جدی قرار گیرد.
    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این که استفاده از رویه های بتنی در راه ها از اواخر قرن 19 و اوایل قرن بیستم در برخی از کشور های جهان مورد توجه قرار گرفته است گفت: هم اکنون در برخی از کشورهای جهان به صورت گسترده از رویه های بتنی استفاده می شود و 60 درصد آزادراه ها در کره جنوبی رویه بتنی دارند.
    به گزارش ایرنا، قرار است در چند پروژه مهم راهسازی از جمله قطعه یک آزادراه تهران ـ شمال، 60 کیلومتر از آزادراه اصفهان ـ شیراز، آزادراه بیرجند ـ قائن در خراسان جنوبی، باند 29 فرودگاه مهرآباد، اپرون (پارکینگ) غربی فرودگاه امام خمینی (ره) و باند فرودگاه تبریز از رویه بتنی استفاده شود.
    طبق رویکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه 10 درصد راه های کشور با استفاده از رویه های بتنی آماده شود.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۲۲:۳۱
    عضو شورای شهر تهران خواستار توقف ساخت‌وساز در حریم میدان مشق شد.
     
     

    درخواست توقف ساخت و ساز در میدان مشقبه گزارش تیترشهر: حجت نظری در تذکری در پانزدهمین جلسه شورای شهر تهران نسبت به ساخت‌وساز در حریم میدان مشق در منطقه 12، گفت: این ساخت‌وساز با عنوان پردیس برای شهرداری تهران چند ماهی است که در حال انجام است اما از دو جنبه اشکال دارد.

    وی ادامه داد: تا این لحظه شهرداری منطقه پاسخگو نبوده و نمی‌گوید مجوز از سوی چه کسی صادر می‌شود و در زمان شهردار قبلی نیز از پاسخگویی سر باز زده شده است و گفته می‌شده معاون فنی شهردار کار را دنبال می‌کند.

    نظری گفت: از طرفی، این محدوده در بافت قدیمی و تاریخی شهر قرار دارد و در حریم بلافصل ساختمان روزنامه اطلاعات و سردر باغ ملی که بافت تاریخی قرار دارد به همین دلیل از معاونت فنی و عمرانی شهرداری می‌خواهیم موضوع را پیگیری کند.

    وی دومین تذکر خود را در رابطه با طرح جمع کردن کودکان کار از سطح خیابان‌ها عنوان کرد و گفت: شهرداری مجری طرح نیست بلکه باید امکانات را در اختیار بهزیستی قرار دهد اما متأسفانه مشارکت فعال دارد که باید در این زمینه بازنگری کند.

    عضو شورای شهر تهران افزود: اگر کودکان را از سطح خیابان جمع کنیم آیا این پدیده از بین می‌رود به نظر می‌رسد خانواده‌هایی که کودکان خود را به سطح خیابان سوق می‌دهند به لحاظ مالی در تنگنا هستند بنابراین پس از نگهداری این کودکان در مراکز مخصوص راه دیگری انتخاب می‌شود که دیگر قابل دید نخواهد بود و ممکن است این کودکان در کوره‌پزخانه‌ها و جاهای خارج از دید مشغول کار شوند.

    نظری ادامه داد: همچنین وقتی کودکان را از خانواده دور کنیم زمینه دور کردن آنها فراهم خواهد شد باید نظر NGOهای تخصصی اخذ شود و از نظر جامعه مدنی در پیشبرد اهداف این طرح استفاده شود.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۲۱:۵۴
    به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران؛ استفاده از سوخت بیو دیزل در اتوبوس های شهر تهران در دستور کار سازمان اتوبوسرانی شهر تهران قرار گرفته است. این در حالی است که مطالعات جهانی نشان می دهد که 9/65 درصد از تولید این سوخت پاک در حال حاضر در کشورهای آلمان ، امریکا ، فرانسه ، آرژانتین و برزیل است انجام می شود.
     

    استفاده از سوخت بیو دیزل در اتوبوس های پایتخت
     

    تیتر شهر: پیمان سنندجی معتقد است؛ با اجرای این طرح شاهد کاهش ۴ درصدی دوده و انتشار هیدروکربن‌های نسوخته در هوا خواهیم بود.
     
    در حال حاضر ۳۰۰ دستگاه اتوبوس دیزل در حال تردد در شهر است که باید برای کاهش آلاینده‌ها فیلتر DPF و سوخت زیستی(بیودیزل) درناوگان حمل و نقل عمومی استفاده شود. ۲۰ دستگاه از اتوبوس‌های  دوکابین این شرکت  در این طرح هستند،  در پایان طرح آزمایشی شاهد نتایج مثبت و خوبی خواهیم بود و تا پایان سال آتی تعداد بیشتری از اتوبوس‌ها از سوخت بیودیزل بهره‌مند می‌شوند.
     
    به رغم آنکه فاز مطالعاتی این طرح از زمستان ۹۴ شروع شد، اما در بسیاری از کشورها در حال اجرا است. این در حالی است که تولید بیودیزل نیاز به همکاری و توجه وزارت‌خانه‌ها نفت و صنعت و معدن دارد.
     
    مطالعات جهانی نشان می دهد؛ منابع خام ارزان قیمت، کاهش اثر گازهای گلخانه ای، غیر سمی بودن، استفاده بدون نیاز به ارتقا موتور،  کاهش ذرات معلق و البته به دلیل خاصیت روانکاری باعث افزایش عمر کارکرد سیستم سوخت رسانی می شود.
     
    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به پیشبرد طرح امکان سنجی استفاده از سوخت بیودیزل در شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران به خبرنگار تیتر شهر گفت: با توجه به اینکه یکی از راهکارهای کاهش و کنترل انتشار آلودگی بهره گیری از گازوئیل زیستی (بیو دیزل) در اتوبوس های ناوگان است، بنابراین برابر رایزنی های صورت گرفته با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مقررشد طرح امکان سنجی استفاده از بیودیزل B5 )ترکیب 95 گازوئیل معمولی و 5 درصد گازوئیل زیستی) به صورت پایلوت بر روی 40 دستگاه از اتوبوس های دیزلی شهاب به انجام برسد.
    سنندجی، با اشاره به نتایج به دست آمده از این طرح پایلوت ادامه داد: اجرای طرح به این صورت بود که در 20 دستگاه از اتوبوس های شهاب دیزلی منتخب گازوئیل معمولی و 20 دستگاه اتوبوس دیگر نیز سوخت B5 مصرف و بررسی آلاینده های خروجی از اگزوز اتوبوس ها هر هفت روز یکبار توسط عامل ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد.
    همچنین تعداد 20 دستگاه اتوبوسی که سوخت گازوئیل زیستی ((B5 در آنها مصرف شده بود قبل و بعد از اتمام پروژه از نظر فنی (سیستم موتوری و سیستم سوخت رسانی بویژه پمپ سوخت و انژکتور)، از طریق متولی مربوطه و در محل سامانه تندرو بررسی فنی شد.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۲۱:۲۳

     وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: بسیاری از افراد تصور می‌کردند که می‌شود با ساختمان‌های مدرن از نیاز انسان و شهرها از میراث فرهنگی چشم پوشید ولی در کوتاه مدت مشاهده کردند که قطعا با این روش دچار اختلالات فرهنگی، رفتاری و بی‌هویتی در سطح محلات چه در سطح درآمد بسیار بالا و چه پایین خواهند بود.

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سی و سومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار و امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن ابراز امیدواری جهت برقراری روابط گسترده‌تر بین ۲ بخش اعلام کرد: ما به شدت به میراث فرهنگی چه در عنوان بافت تاریخی و چه در عنوان بافت ارزشمند در آینده شهرهای ایران نیازمند هستیم و از سویی دیگر به دلیل همین احساس نیاز تمایل داریم تا در حد توان هرانچه می‌توانیم در مسیر حفظ و نگهداری ان‌ها انجام دهیم.

    مراسم

    آخوندی در ادامه میراث فرهنگی و ارزشمند را نشانه‌های جان فرهنگ ایرانی-اسلامی کشور دانست و افزود: بدون شک اگر بهترین و زیباترین ساختمان‌ها را بسازیم آن‌ها بدون جان تنها یک کالبد بی‌جان بوده و حس آرامش، آسایش و لذت زندگی بدون توجه به آن‌ها در شهر امکان‌پذیر نخواهد بود.

    وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: بسیاری از افراد تصور می‌کردند که می‌شود با ساختمان‌های مدرن از نیاز انسان و شهرها از میراث فرهنگی چشم پوشید ولی در کوتاه مدت مشاهده کردند که قطعا با این روش دچار اختلالات فرهنگی، رفتاری و بی‌هویتی در سطح محلات چه در سطح درآمد بسیار بالا و چه پایین خواهند بود.

    وی نمونه روشن این بی‌هویتی در منطقه‌ای با سطح درآمد بالا را منطقه ۱ شهر تهران دانست و گفت: میزان ساخت و ساز مدرن بسیار بالایی در سطح این منطقه انجام گرفته است ولی به دلیل بی‌توجهی به میراث فرهنگی علی‌رغم هزینه‌های هزاران میلیاردی کیفیت زندگی به شدت کاهش یافته و ترافیک و الگوهای رفتاری دچار گرفتاری‌های شدیدی در این منطقه شده است.

    عضو کابینه دولت دوازدهم توجه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به میراث فرهنگی را از سر ذوق در بین اعضا ندانست و تأکید کرد: ما تصور می‌کنیم بی‌توجهی به حوزه میراث فرهنگی توسعه شهری را دچار اختلال کرده و یک ضرورت و باید در این حوزه به شمار می‌رود که نمی‌توان از آن عبور کرد.

    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: شاید برخی بر این باور باشند که نیازی به توجه به این حوزه نبوده و نیاز اصلی کشور ما در زمان فعلی نوسازی است ولی به تصور ما، ایران در حال حاضر نیاز به بازآفرینی و چیزی فراتر از بحث نوسازی دارد، بدون شک ما باید ضمن انکه بتوانیم جان تمدن ایران‌شهری را حفظ کنیم، مدرن نیز باشیم چراکه بی توجهی به جان و توجه صرف به کالبد دردی را دوا نخواهد کرد.

    وزیر راه و شهرسازی درخصوص حوزه گردشگری نیز بیان کرد: اگرما بگوییم که ایران ساختمان مدرن دارد قطعا از ایران مدرن‌تر در سراسر جهان دیده می‌شود پس هرچقدر بخواهیم رقابت کنیم حتما شکست خواهیم خورد ولی در همین زمان می‌توانیم بگوییم که ما ملتی هستیم با هویت مشخص و می‌توانیم با حفظ هویت خود به خلق اثرات مدرن بپردازیم.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۲۱:۲۰
    رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: اگر دستور جلسه نداریم لازم نیست که در ماه 8 جلسه برگزار کنیم بلکه موظف به دو جلسه هستیم.
     
     

    جلسات بی محتوای شورای شهر تهران صدای اعضا را هم درآوردبه گزارش تیترشهر: مرتضی الویری در پانزدهین جلسه شورای شهر تهران گفت: با چه اسناد قانونی و مجوزهای بررسی چشم‌اندازها و رویکرد ها و برنامه کمیسیون‌ها در دستور کار شورا قرار می‌گیرد.

    وی ادامه داد:‌اگر دستور جلسه نداریم لازم نیست که در ماه 8 جلسه برگزار کنیم بلکه موظف به دو جلسه هستیم.

    الویری ادامه داد: باید کمیسیون‌ها فعال شوند تا دستور جلسه‌ها را بررسی کنیم والا اگر به همین منوال جلسات را پیش ببریم می‌توانیم تفسیر آیت‌الکرسی را هم بیاوریم و قرائت کنیم در حالی که جلسات شورا باید به بررسی موارد دیگری بگذرد.

    امینی نایب رئیس شورای شهر تهران که در جایگاه ریاست قرار گرفته بود، گفت: اگر کمیسیون‌ها چشم‌اندازهای آینده را ارائه دهند به همه اعضا دید کلی ارائه خواهد شد و کارهای تخصصی انجام می‌گیرد و اشکالی ندارد و بهتر است آقای الویری اینقدر مته به خشخاش نگذارید.

    در این میان حبیب‌زاده عضو دیگر شورای شهر نیز گفت:‌در جلسه جدید نیازی نیست که مصوبات قبلی را بحث کنیم در جلسه فرصت کافی بوده که راجع به آن حرف بزنیم.

    فراهانی عضو دیگر شورا نیز به انتقاد از برگزاری جلسات شورای شهر به همین منوال گذشته، گفت:‌در 5 جلسه متوالی انتخاب برخی نمایندگان در برخی کمیته‌ها و شوراهای شهرداری به تعویق افتاده و جلسات بدون حضور نمایندگان شورا برگزار شده است.

    وی افزود: وقت شورا را به ارائه این گزارشات کمیسیون‌ها اختصاص داده‌ایم در حالی که شوراهای مهم شهرداری معطل مانده‌اند.

    امینی نایب رئیس شورا مجدد اعلام کرد: آنچه به جهت قانونی ندارد بهتر است در شورا مطرح نشود تا به بررسی گزارشات کمیسیون‌ها بتوانیم رسیدگی کنیم.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۲۱:۱۷
    رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ارزیابی دانشگاهی نشان می‌دهد در بهترین حالت حدود 30 درصد از شهرهای ما به اهداف طرح‌های جامع رسیده‌اند و با این مبنا وضعیت شهرسازی و معماری شهر خیلی مناسب نیست.

    به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدهادی مهدی‌نیا شامگاه گذشته در برنامه تلویزیونی «اشاره» که از شبکه استانی خراسان رضوی پخش شد، با اشاره به اینکه عوامل بسیاری در شهرسازی و معماری دخیل هستند، گفت: متأسفانه براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در حوزه تحقق‌پذیری طرح‌های جامع به عنوان یک سند هدایت‎‌کننده شهر، این ارزیابی دانشگاهی نشان می‌دهد در بهترین حالت حدود 30 درصد از شهرهای ما به اهداف طرح‌های جامع رسیده‌اند و با این مبنا وضعیت شهرسازی و معماری شهر خیلی مناسب نیست.
    وی با بیان اینکه مفهوم معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی تا اندازه‌ای در حوزه تئوری و دانشگاهی، مفهوم تعریف شده و مشترکی نیست، افزود: اگر معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی را براساس فرهنگ 1400 ساله و 2500 ساله ایرانی-اسلامی بدانیم بایستی بناها و ابنیه و کالبد ایجاد شده، نشان دهنده این فرهنگ باشد که متأسفانه این‌گونه نیست و تفاوت زیادی بین بستر تاریخی ما و چیزی که امروز شاهد آن هستیم وجود دارد.
    رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در حوزه مردمی عملاً معماری‌ها و در حوزه کلان آن شهرسازی تجسم کالبدی فرهنگ است و طبیعی است که هرآنچه در فرهنگ اتفاق افتد، نشان دهنده وضعیت فرهنگی ماست.
    مهدی‌نیا اضافه کرد: بخشی از آن نیز به سیاست‌گذاری‌های دولتی و مدیریت شهری برمی‌گردد، زیرا در طرح‌های هدایت شهر که شامل دو طرح تفصیلی و جامع است، برای نماها و کنترل ضوابط سیما و منظر شهری ضوابطی مشخص شده است اما متأسفانه معیارهایی برای نظارت و هدایت این موضوع در نظر گرفته نشده است و بر این مبنا بخشی از این گوناگونی که در منظر شهری شاهد آن هستیم فرهنگی و بخشی از آن هم به این علت است که ما نتوانستیم ابزارهای مناسبی برای هدایت این کنترل ایجاد کنیم.
    وی با بیان اینکه، از این نظر در حوزه فرهنگ‌سازی دچار ضعف هستیم، توضیح داد: در این موضوع هم شهروند وهم مدیریت شهری به این دلیل که نتوانسته اهمیت و حساسیت آن را به مردم منتقل کند، دخیل هستند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۲۱:۱۴
    هفته نامه جامعه پویا: حضور قارچ گونه خودروها در سطح شهر پس از انقلاب صنعتی مشکلات فراوانی از جمله ترافیک و آلودگی را در شهرها ایجاد کرد و ماشین بر انسان مقدم شد؛ با این حال دیری نگذشت که بسیاری از شهرهای دنیا از موضوع آگاه شدند و شهرسازی پیاده محور را جایگزین خودرومحوری کردند، موضوعی که در شهرهای ایران همچنان از آن غفلت می شود و اگر حرکتی در جهت آن وجود داشته باشد، ناقص و ناکارآمد است. در گفت و گو با «محسن دزیانی»، کارشناس شهری و استاد دانشگاه، این موضوع را بررسی کرده ایم.

    ویژگی های شهر پیاده محور چیست؟ چنین شهری چه مزیت هایی دارد؟

    اصلی ترین موضوعیت موجود در یک شهر انسان است، به همین دلیل طراحی شهری باید براساس انسان باشد؛ اما متاسفانه در دوره مدرنیسم این خودرو بود که بر انسان غلبه کرد و طراحی های شهری را تحت تاثیر قرار داد. ضروری ترین ویژگی یک شهر این است که امکانات و ظرفیت های لازم برای حرکت پیاده در آن وجود داشته باشد. این موضوع در شهرهای امروز ما فراموش شده است.
     
     تهران متعلق به انسان هاست؛ نه خودرو و پروژه های شهری
     

    طراحی مبتنی بر انسان به این معنی است که سرعت قدم زدن و زمان قدم زدن، مبنای طراحی شهری باشد، نه سرعت اتومبیل. شاید بتوان گفت بالاترین نقش اجتماعی و فضای تعاملی بین افراد در شهرها به وسیله میدان و پیاده راه ایجاد می شود. ما در صحبت های امروزه، به فلکه هم میدان می گوییم، در حالی که میدان نقش اجتماعی و پیاده محوری دارد و قرار نیست هر جایی را که اتومبیل دور می زند، میدان بنامیم.

    میدان بهارستان یا میدان توپخانه اگر ویژگی های تعاملی داشته باشد، میدان هستند، وگرنه باید نام آنها را فلکه گذاشت. میدان صرفا ویژگی ترافیکی ندارد.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۲۱:۱۳

     مشاور وزیر راه و شهرسازی معمای فروش در بازار مسکن با ۸ حرکت بانکی قابل حل‌شدن است که عاملیت پرداخت تسهیلات می‌تواند با ۸ حرکت بر رفتار اضلاع سه‌گانه بازار - خریدار، فروشنده و دلال - اثرگذار شود.

    به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از دنیای اقتصاد، حسین عبده تبریزی با بیان اینکه شرایط بازار ملک نسبت به دست‌کم یک دهه گذشته تغییر اساسی کرده است، برای حل «معمای فروش» از طریق ضلع چهارم بازار نسخه ارائه کرد. مطالعات این اقتصاددان نشان می‌دهد عاملیت پرداخت تسهیلات می‌تواند با ۸ حرکت بر رفتار اضلاع سه‌گانه بازار - خریدار، فروشنده و دلال - اثرگذار شود. مشاوره مالی به جای دست‌به‌دست کردن تسهیلات، اولویت‌بندی در پرداخت وام و همچنین تهیه بانک اطلاعات از املاک در نوبت فروش (خانه‌های خالی)، مهم‌ترین تکالیف ضلع چهارم است.

    حسین عبده تبریزی

    حسین عبده‌تبریزی با استناد به دو واقعیت آماری در بازار املاک که از تغییر اساسی شرایط بخش مسکن نسبت به حداقل یک دهه گذشته حکایت دارد، شرط تحرک بیشتر به سمت «رونق» را تطبیق با اوضاع جدید در قالب «اصلاحات در نسخه قدیمی فروش ملک» عنوان کرد.

    بررسی‌های این اقتصاددان و صاحب‌نظر ارشد بخش مسکن درباره آنچه او «فرارسیدن زمان تغییر اساسی در فرآیند بازاریابی ملکی» می‌داند، حاکی است: عاملیت پرداخت وام مسکن که تاکنون نقش اثرگذار و موثر بر رفتار اضلاع سه‌گانه معاملات ملک نداشته، در مقطع فعلی باید در نقش «ضلع چهارم» ظاهر و‌ بر رفتار خریدار و فروشنده و دلالان تاثیرگذار شود تا امکان تغییر جهت متغیرهای بخش مسکن به‌صورت هدفمند فراهم بیاید.

    عبده‌تبریزی آخر هفته گذشته در جمع مدیران استانی و ستادی بانک عامل تسهیلات مسکن ضمن یادآوری برنامه‌ای که از سه سال پیش تاکنون در دولت، برای تبدیل این بانک به بانک توسعه‌ای برای ایجاد بازوی مالی قوی بابت اجرایی کردن سیاست‌های حمایتی بخش مسکن مطرح است‌، اعلام کرد: در حال حاضر سهم نزدیک به ۵۰ درصدی یک بانک در پرداخت انواع تسهیلات ساخت و خرید مسکن از یکسو و ماموریت‌های مغفول و مکمل وام‌دهی از سوی دیگر، ایجاب می‌کند عاملیت پرداخت این تسهیلات به‌صورت خودکار، مجموعه‌ای اقدامات تازه‌ متناسب با مدل‌های جهانی تامین مالی مسکن را کلید بزند.

    به گزارش «دنیای اقتصاد»، مطالعات عبده‌تبریزی درباره شرایط جدید بازار مسکن و چگونگی مواجهه با آن برای خروج کامل از رکود نشان می‌دهد: هم اکنون حجم موجودی مسکن در حال استفاده در مقابل خانوارها در کشور، نسبت به ۲۰ سال گذشته بهبود پیدا کرده که این، ناشی از میزان بالای عرضه طی سال‌های اخیر و کاهش نرخ رشد جمعیت بوده است اما حجم قابل توجهی از همین موجودی در حال حاضر به شکل خالی از سکنه، بدون استفاده در بازار رها شده و برای دو سمت بازار (سازنده یا فروشنده از یکسو و تقاضای مسکن یا خریدار از سوی دیگر) مشکل عدم تلاقی به‌وجود آمده است.

    شاخص تراکم خانوار در واحد مسکونی که از نسبت تعداد خانوارهای موجود به واحدهای مسکونی در حال استفاده محاسبه می‌شود، از ۱۷/ ۱ در سال ۶۵ و ۱۵/ ۱ در سال ۷۵ به ۰۶/ ۱ در سال ۹۵ رسیده به این معنا که کمبود شدید مسکن در دست کم ۲۰ سال گذشته (در سال ۷۵، هر ۱۱۵ خانوار در ۱۰۰ واحد مسکونی سکونت داشتند)، در حال حاضر بهبود نسبی پیدا کرده است. در حال حاضر اگر چه تعداد خانوارها فقط ۶درصد بیشتر از تعداد واحدهای مسکونی در حال استفاده است اما با احتساب تعداد خانه‌های خالی (مجموع واحدهای در حال سکونت و واحدهای بلااستفاده)، کل موجودی مسکن نه تنها کمتر از خانوارها نیست که ۵ درصد نیز بیشتر است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۲۱:۱۱