وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    ۳۶۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

    مراسم بزرگداشت چهل و یکمین سال درگذشت دکتر شریعتی، امروز در روستای «مزینان» شهرستان داورزن خراسان رضوی برگزار می‌شود.

    روزنامه ایران - سهیلا سادات مطلوبی: امروز سه‌شنبه (29خردادماه)، مراسم بزرگداشت چهل و یکمین سال درگذشت دکتر علی شریعتی، روشنفکروجامعه‌شناس برجسته کشور با حضور استادان، متفکران، شریعتی دوستان و مسئولان شهری و کشوری در روستای «مزینان» شهرستان داورزن خراسان رضوی برگزار می‌شود که امید می‌رود برگزاری این مراسم زمینه لازم برای شناساندن بیشتر ظرفیت‌های گردشگری زادگاه دکتر شریعتی را به ایران و جهانیان فراهم کند.

    خاستگاه استاد «محمد تقی شریعتی» و فرزندش دکتر «علی شریعتی»

    در غربی‌ترین مرزهای خراسان رضوی در شهرستان داورزن روستایی پرآوازه برای بسیاری از ایرانیان بویژه جوانان اهل مطالعه و جست‌و‌جوگر دهه‌های اخیر به چشم می‌خورد که «مزینان» نام دارد. این روستای کویری که درخطه سربداران قرار دارد، آثار تاریخی و باستانی و جاذبه‌های گردشگری آن ثبت ملی شده است. مزینان، خاستگاه استاد «محمد تقی شریعتی» و فرزندش دکتر «علی شریعتی» است.

    دوستان دکترعلی شریعتی، بعد از ۴۱ سال از پایان زندگی ۴۳ساله این اندیشمند روشنفکر، سالگرد درگذشتش را در زادگاهش گرامی می‌دارند.

    جاذبه‌های گردشگری «مزینان»؛ خطه شریعتی

    زادگاه دکتر علی شریعتی، خانه‌ای در روستای «کاهک»، نرسیده به دهستان مزینان است که از آثار دوره پهلوی اول به حساب می‌آید و به صورت ساده خشت چینی شده است. اتاق نشیمن خانه که احتمالاً اتاق پذیرایی بوده، پلانی مستطیل شکل دارد و سقف آن طاقی گهواره‌‌ای است و سه دری آن رو به حیاط باز می‌شود. این خانه بعدها به دایی دکتر علی شریعتی انتقال پیدا کرد و متأسفانه در حال حاضر به شکل متروکه و ویران باقی مانده است. این بنا در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسید. گفتنی است، دیگر املاک دکتر شریعتی در این روستا، وقف تحصیل فرزندان مستعد منطقه شده است.

    معرفی دکتر شریعتی به گردشگران

    جذابیت نام مشاهیر برجسته می‌تواند فرصت‌های زیادی نظیر تمایل گردشگران داخلی وخارجی برای بازدید از محل زادگاه افراد بزرگ و مشهور و در نتیجه درآمدزایی و اشتغال آفرینی برای مردم محلی در حوزه صنعت گردشگری را به همراه داشته باشد. این امر زمانی برای مردم روستاهای کویری مزینان و کاهک میسر می‌شود که نام خود را در کنار نام پرآوازه دکتر شریعتی قرار دهند و با برگزاری مراسم و همایش‌ها در جهت بزرگداشت و معرفی بیشتر این متفکر به نسل‌های جدید زمینه را برای رشد و رونق گردشگری خود فراهم کنند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۷ ، ۲۳:۵۹
    علاقه‌مندان به ورزش می‌توانند از فردا همراه با اعضای خانواده خود نظاره‌گر بازی‌های در جام جهانی ۲۰۱۸ در ورزشگاه یکصدهزار نفری آزادی باشند.

    خبرگزاری تسنیم: مجوز پخش مسابقات جام جهانى در ورزشگاه یکصد هزار نفرى آزادى ، لحظاتى قبل از سوی استانداری تهران صادر شد تا علاقه مندان به ورزش بتوانند همراه خانواده خود تماشاگر بازی ها در ورزشگاه آزادی باشند.

    این برنامه از فردا با بازی ایران و اسپانیا آغاز و تا 25 تیرماه یک روز پس از بازی فینال، هر روز ادامه خواهد داشت.

    از هفته قبل با دستور ناصر محمودی فرد مدیر مجموعه ورزشی آزادی، زیر ساخت های لازم برای نمایش بازی‌های جام جهانی 2018 روسیه در ورزشگاه بزرگ آزادی فراهم شد تا علاقه مندان به ورزش بتوانند این مسابقات جذاب و مهیج را همراه با اعضای خانواده خود در بزرگترین مجموعه ورزشی خاورمیانه تماشا کنند.

    طبق هماهنگی های صورت گرفته یک نمایشگر بزرگ به مساحت 1200 متر مربع در قسمت روبروی جایگاه ورزشگاه آزادی کار گذاشته خواهد شد تا تماشاگران از طبقه اول و دوم ضلع غربی ورزشگاه، تماشاگر بازیهای جام جهانی از جمله دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران باشند.

    این اتفاق برای نخستین بار است که در یک مجموعه ورزشی رخ می دهد و پیش بینی می شود با استقبال علاقه مندان به ورزش در مرحله نخست 10 هزار بلیت فروخته شود.

    در جنگ فرهنگی در نظر گرفته شده خانواده های حاضر در مجموعه ورزشی آزادی علاوه بر تماشای مسابقات جام جهانی 2018 روسیه، از برنامه های مفرح دیگر بهره مند خواهند شد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۷ ، ۲۳:۵۴

    سمیه باقری: سیاوش تیموری معتقد است که معماری نیازمند نگاهی کاوشگرانه و عمیق است زیرا در این عرصه امکان اشتباه وجود ندارد.

    سرویس معماری هنرآنلاین، سیاوش تیموری از جمله هنرمندانی است که رزومه بسیار موفقی را در عرصه معماری دارد. طراحی ورزشگاه معروف پارک دوپرنس در فرانسه و طرح‌های درخشانی که او در این پروژه اجرا کرده، تنها بخشی از فعالیت‌های این چهره ممتاز معماری است. تیموری با مهربانی خاصی ما را در خانه خود پذیرایی کرد. خانه‌ای که نگاهی صادقانه به معماری را تصویر می‌کند و درعین حال دنیایی از اندیشه و عرفان را در دل خود دارد. وطن دوستی قابل ستایش سیاوش تیموری به ایران و عقاید قلبی و عرفانی که در دل کارهایش نیز نمود دارد، تنها بخشی از نگاه او به فضای کنونی معماری ایران است. آنچه می‌خوانید بخشی از دانش و اندیشه این استاد برجسته معماری است که در فضایی بسیار جذاب و گپ و گفتی کنشگرانه شکل گرفته است.

     

    جناب تیموری اگر اجازه بدهید بحث را از طراحی فضاهای ورزشی شروع کنیم. زمانی در ایران بحث طراحی استادیوم‌ها را داشتیم که چندان اجرایی نشد یا اگر شد، آن‌ گونه نبود که پاسخگوی نیازها باشد. این در حالی است که شما در رزومه کاری خودتان استادیوم‌های مطرحی را در سطح بین‌المللی دارید. آیا کسی از این پتانسیل و دانش شما در داخل کشور استفاده کرد؟

    زمانی که استادیوم آزادی را می‌ساختند، من در دانشگاه تدریس می‌کردم. در آن زمان قرار بود یک دهکده المپیک ساخته شود که علاوه ‌بر استادیوم صد هزار نفری، دو استادیوم سرپوشیده ده هزار نفری، دریاچه مصنوعی به منظور ورزش‌هایی چون قایقرانی، منطقه مسکونی و... را هم شامل می‌شد. 6-7 ماه به تحویل پروژه باقی مانده بود که آقای عبدالعزیز فرمانفرمائیان طراحی بخش مسکونی آن مجموعه را به من سپرد. در آن زمان من فقط 5 یا 6 روز نزد آقای عبدالعزیز فرمانفرمائیان روی این استادیوم کار کردم.

    چرا تنها 5 یا 6 روز روی این پروژه کار کردید؟ اساساً ماجرای همکاری شما با این پروژه چطور شکل گرفت؟

    یک روز آقای عبدالعزیز فرمانفرمائیان ملاقاتی با بنده داشت و از من خواست که به او در این زمینه کمک کنم و طراحی بخش مسکونی این مجموعه را به عهده بگیرم. در واقع ماجرا این بود که به خاطر آماده سازی بازی‌های آسیایی سال 1348 عجله بسیار زیادی وجود داشت تا مجموعه آماده مسابقات شود. من بعد از اتمام کلاس‌هایم در دانشگاه تهران، نزد آقای عبدالعزیز فرمانفرمائیان می‌رفتم و در مورد محیط مسکونی مجموعه آزادی با هم صحبت می‌کردیم. آقای فرمانفرمائیان نقطه‌ای را در اطراف مجموعه آزادی به من نشان داد و گفت می‌خواهیم این‌ نقطه را جهت اسکان ورزشکاران مدعو، مسکونی کنیم. پس از آن من بررسی کردم و دیدم به دلیل عوارض طبیعی موجود، محال است بشود آن محیط را در عرض 6 ماه برای اسکان مهمانان بازی‌های آسیایی تجهیز کرد. آن زمان تهران به شکل کنونی نبود که استادیوم آزادی به شهر تهران چسبیده باشد.

    بنابراین چه تصمیمی برای بخش مسکونی مجموعه ورزشی آزادی گرفته شد؟

    به هر حال ما باید فکری به حال اسکان مهمان‌ها می‌کردیم. در یکی از جلسات نقشه‌ای را که تمام توپوگرافی و عوارض بر روی آن مشخص بود، جلوی عبدالعزیز فرمانفرمائیان گذاشتم که من خطوطی روی آن کشیده بودم و گفتم اگر قرار باشد ساختمان مسکونی بسازیم باید این‌جا را که عوارض کمتری دارد را انتخاب کنیم، آن هم نه به تعداد زیاد، بلکه محدودتر از آنچه مورد نظر بود. سپس به خانه بازگشتم. شب بعد چند نفر به سراغم آمدند و به خانه من رجوع کردند و گفتند شما خط‌هایی را روی سایت استادیوم کشیده‌اید که درست روی زمین ماست. پیشنهادهایی به این‌جانب کردند تا این خط‌ها را از محدوده زمین‌هایشان بردارم. گفتم من تا به امروز از این کارها نکرده‌ام و آنچه را که صلاح دیده‌ام بروی سایت مورد نظر آوردم و گفتم من فردا با استادم حرف می‌زنم و جواب‌ شما را می‌دهم زیرا اصلاً نمی‌دانستم فضایی که انتخاب کرده‌ام زمین خان و خان‌زاده‌هاست. غروب فردا وقتی به نزد عبدالعزیز فرمانفرمائیان رفتم، ماجرای شب قبل را نقل کردم.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۷ ، ۲۱:۵۳

    سن پترزبورگ به عنوان میزبان جام جهانی 2018 بخش مهمی از میراث و تاریخ معماری را در دل خود دارد.

     هنرآنلاین، سن‎پترزبورگ که در سال ۱۷۰۳ میلادی توسط پتر اوّل کبیر به عنوان پایتخت جدید امپراطوری روسیه بنیان‎ گذاشته شد، تجسم نهایی قریحه‎ هنری است. بهترین معماران اروپا و خلاق‎ترین استعدادهای روسیه از جمله الکساندر پوشکین، نیکولای گوگول، فئودور داستایفسکی، دیمیتری شوستاکوویچ و جوزف برودسکی مهر و نشان پاک‎نشدنی خود را بر این شهر تحسین‎برانگیز زده‎اند.

    از معماری و طراحی شهری تا هنروران با استعداد اپرا و باله‎ مارینسکی تا شاهکارهای موزه‎ عظیم اِرمیتاژ،  همه چیز در این شهر لذت‎بخش حول زیبایی و لطافت می‎گردد. پل‎های معلق افسانه‎ای این شهر بر روی رودخانه‎ی نِوا و مشهور به "شب‎های سپید" در ماه ژوئن، سالانه هزاران توریست را به این نقطه می‎کشاند.

    مرکز شهر سن پترزبورگ یکی از مکان‎های میراث جهانی یونسکو است. گردشگری یکی از بخش‎های اصلی اقتصاد شهر است. سن پیترزبورگ بیشتر از هر شهر دیگری در روسیه، هر ساله خوشامدگوی بیشتر از ۵میلیون گردشگر است.

    نزدیک به ۶۰۰ پل در سن پترزبورگ وجود دارد که ۲۲ عدد از آن‌ها متحرک هستند.

    879058e7-d3b6-4f39-ada4-205b932788b3

    موزه آرمیتاژ یا هریمتاژ (Hermitage) قدیمی‌ترین موزه در جهان محسوب می‌شود. این موزه دومین موزه‌ی بزرگ جهان نیز به شمار می‌رود. آرمیتاژ بیش از ۳ میلیون آثار فرهنگی و هنری را در خود جای داده است. همچنین بسیاری از کشورهای جهان، برای آثار و تاریخ خود، سالن‌های مجزایی در این موزه دارند.

    آرمیتاژ در سال ۱۷۶۴ به دستور "ملکه کاترین کبیر" (Empress Catherine the Great) تاسیس شد. ملکه‌ وقت ۴۰۰۰ تابلوی نقاشی، ۳۸ هزار کتاب نفیس و مجموعه‌ای از ۱۶ هزار سکه‌ی قدیمی را به این موزه واگذار کرد.

    آرمیتاژ از ۳۵۰ سالن و ۵ ساختمان متشکل شده است. اگر به تمامی آثار این موزه فقط برای یک دقیقه نگاه کنید، ۸ سال زمان می‌برد تا بتوانید نظاره‌گر همه‌ی آن‌ها باشید.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۷ ، ۲۱:۵۱
    طرح پیاده راه آیینی 17 شهریور که قرار بود در زمان محمد باقر قالیباف به یکی از مراکز گردشگری و مذهبی پایتخت تبدیل شده و کیفیت زندگی را در محله های منتهس به میدان امام حسینی و خیابان 17 شهریور بالا ببرد، به دلیل غیر کارشناسی بودن آن و بروز مشکلات بسیار برای کسبه به زودی پرونده اش بسته و مسیر خودروها به این خیابان باز می شود.

    خروج میدان امام حسین از بن بست/ ورود دوباره خودروها به خیابان 17 شهریور

    به گزارش تیتر شهر: زمانی که رئیس وقت سازمان زیباسازی شهر تهران تصمیم گرفت تا با هدف ساماندهی  خیابان 17 شهریور و میدان امام حسین، این محور را به یک پیاده راه آئینی تبدیل کند، کسی فکر نمی کرد که تاریخ مصرف این پروژه بسیار گران شهری بسیار زودتر از تصور به اتمام خواهد رسید.
    ماجرای تبدیل میدان امام حسین و خیابان 17 شهریور به پیاده راه آئینی از قول اهدای پرچم حرم امام حسین به شهرداری تهران شکل گرفت. در آن زمان و در یک اقدام احساسی شهرداری تهران تصمیم  گرفت تا برای ساخت جایگاهی مناسب جهت احتزاز این پرچم مقدس یک میدان پر تردد را که در تاریخ بلدیه به دومین میدان بزرگ و پر تردد شهر تهران معروف است را به یک بار به یک جزیره سوت و کور تبدیل کند.
    در آن زمان مدیران شهری به رغم اینکه مدعی بودن اجرای این طرح پیوست اجتماعی دارد، سعی کردند ساختمان های اطراف میدان را با رویکرد معماری ایرانی – اسلامی با شاخصه پر رنگ کردن مسجد تغییر دهند. به همی ندلیل مسجد امام حسین در نبش این میدان دوباهر ساخته شد.
    حذف سینماهای قدیمی پیرامون این میدان نیز یکی دیگر از اقداماتی بود که از سوی رسانه ها و فعالان فرهنگی مورد نقد قرار گرفت.
    همان سال اول بود که اعتراض کسبه اطراف میدان امام حسین و راسته خیابان 17 شهریور نسبت به اجرای این طرح بیشتر شد. کسبه مدعی بودند که اجرای این طرح برخلاف وعده هایی که شهرداری تهران جهت رونق اقتصادی و فرهنگی این محدوده داده بود؛ آنها به مرز ورشکستگی رسیده اند.

    خروج میدان امام حسین از بن بست/ ورود دوباره خودروها به خیابان 17 شهریور

    با توجه به اینکه در این محدوده امکان ورود خودروها وجود نداشت و از همه مهمتر اینکه هیچ جاذبه ای در این محور برای جذب خانواده ها و تهرانی ها برای قدم زدن در این مسیر پیاده راه ایجاد نشده بود، پاساژهای تجاری این محور یک به یک خالی شدند و کسبه مجبور بودند تا برای نقل مکان به جای دیگری املاک تجاری خود را به قیمت بسیار پایین تر به فروش برسانند و از این محل بروند.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۷ ، ۱۸:۳۸
    شهر دوستدار کودک؛ واژه ای سال های اخیر بسیار گفته اند و شنیده ایم اما کمترین امکانات برای کودکانی که همراه والدین خود هستند در شهر در نظر گرفته شده است؛ نگاه عمرانی به شهر این روزها سبب شده تا کودکان مورد غفلت واقع شوند و قدم های سختی برای آن دسته از فعالیت هایی که حتی نیاز به بودجه ندارد برداشته می شود زیرا این گونه برداشت می شود که کودکان اهمیت دست چندمی دارند.

    به گزارش تیتر شهر؛ نگاه عمرانی به شهر سبب شده این روزها کودکان که آیندگانمان هستند در نظر گرفته نشوند. این در حالی است که مدیریت شهری بنا دارد نگاه ویژه ای به شهر برای کودکان داشته باشد اما متاسفانه اقدامات کمی صورت گرفته است و مشکل بسیاری از مدیران نبود بودجه است؛ بحثی که این روزها شاید محلی از اعراب نداشته باشد و بسیاری از مشکلات شهری در خصوص کودکان بدون بودجه هم می تواند رفع شود. در این خصوص به سراغ الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران رفتیم. 
    وی در این رابطه گفت: بخشی از شهر دوستدار کودک به الگوی زندگی شهری و نگاه مدیریت شهری باز می گردد و بخش دیگرش به بودجه مربوط است؛ اما تغییر زیر ساخت و مناسب سازی شهری به بودجه باز می گردد.
    وی افزود:  دیگر اینکه آیا نگاه ما این است که یک فضاهای لوکس، خاص و پر هزینه می خواهیم ایجاد کنیم تا به شهر دوستدار کودک برسیم یا می خواهیم همان شهری که هست را ایمن، دسترس پذیر تر برای کودکان تدارک ببینیم. 
    فخاری خاطر نشان کرد: بخشی به اولویت های ما و فرایندهایی که هزینه می شود بستگی دارد؛ این مسئله را کاملا وابسته به بودجه نمی دانم. بخشی وابسته به بودجه شهروندی، احساس مسئولیت اجتماعی همه آحاد شهروندان و گروههای اجتماعی مختلف و مدیران شهری نسبت به حضور، سلامت و ایمنی کودکان و نوجوانان در شهر است. یکسری با ارزیابی مجدد اصلاح و بهبود را با کمترین هزینه ممکن کرد.
    این عضو شورای شهر تهران در خصوص روند اجرای شهر دوستدار کودک در مدیریت شهری جدید تصریح کرد: جلسات کمیته اجرایی شهر دوستدار کودک شهرداری به طور منظم برگزار می شود. اگر بخواهیم به پیشینه این جلسات نگاهی کنیم متوجه می شویم در سال 86 این موضوع به تصویب رسیده است اما در سال 94اولین جلسه کمیته اجرایی و سال 95 دومین جلسه ایجاد شده است. در دوره فعلی جلسه اول و دوم را برگزار کرده ایم.
    فخاری ادامه داد: تا کنون بررسی پروژه ها و گزارش وضعیت پروژه ها در این دو جلسه صورت گرفته است. در واقع کار مطالعاتی انجام شده و زیر ساخت ها اصلا به وجود نیامده است.
    وی در پایان گفت: به نظر باید جلسات هفتگی کمیته اجرا شهر دوستدار کودک به روال بیفتد و به همین دلیل این جلسات باید به طور منظم برگزار شود تا کار به جریان بیفتد؛ مولفه ها بازنگری شود. متخصصان هم در جریان هستند و انشالله شکل عملیاتی و زندگی واقعی در شهر پیدا کند.
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۷ ، ۱۵:۴۸
    میرلوحی، عضو شورای شهر تهران ابعاد جدیدی از پرونده املاک نجومی و عیسی شریفی، قائم مقام بازداشتی قالیباف فاش کرد.
    فاش شدن ابعاد جدیدی از املاک نجومی و پرونده چندین هزار میلیاردی عیسی شریفیبه گزارش تیترشهر: محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران و معاون اجرایی شورای شهر به بهانه طرح شکایت مدیرعامل سابق موسسه همشهری از الهام فخاری (عضو شورا)، اطلاعات تازه‌ای از پرونده واگذاری غیرقانونی املاک توسط شهرداری به افراد خاص و نیز ابعاد جدیدی از پرونده عیسی شریفی (قائم‌مقام سابق قالیباف) را ارایه داد.

    میرلوحی در ابتدا به جزئیات پرونده الهام فخاری و شکایت مدیرعامل سابق همشهری از وی اشاره کرده و گفت: ایشان الان در دادسرا هستند و هنوز جزئیات پرونده مشخص نشده است. آقای ذاکری (مدیرعامل سابق موسسه همشهری) شاکی ایشان هستند. درست است که هر کسی می‌تواند علیه دیگری شکایت کند اما وقتی در این پرونده به شاکی و متشاکی نگاه می‌کنیم، مساله کمی عجیب می‌شود.

    عضو شورای شهر تهران با اشاره به علت شکایت از فخاری گفت: خانم فخاری به همراه چند نفر دیگر از اعضای شورا طرح تحقیق و تفحص را در رابطه با همشهری امضا کردند. با اینکه خانم فخاری اعلام کرده در همه مصاحبه‌هایش جانب قانون را رعایت کرده و نام هیچ‌کسی را نیاورده، با این‌وجود آقای ذاکری که در آن زمان مدیرعامل موسسه همشهری بود، تصور کرده مخاطب این گفته‌ها؛ خودش است و به همین دلیل شکایت کرده است

    .

    اعضای شورای چهارم بیش از شورای پنجمی‌ها در صحنه هستند

    میرلوحی با اظهار شگفتی از شکایتی که نسبت به عضو شورای شهر شده است، با بیان اینکه اعضای سابق شورای شهر مدام از تریبون برخی خبرگزاری‌ها اظهارات تندی را نسبت به شورای پنجم بیان می‌کنند، افزود: اعضای شورای چهارم و جریان اصولگرایی مرتبا و شاید بیش از اعضای شورای پنجم، در صحنه هستند و نسبت به شورای فعلی و عملکرد شورای پنجم اظهارنظر کرده و اظهارات آنها به مراتب تندتر از مصاحبه‌هایی است که خانم فخاری در رابطه با موسسه همشهری داشته‌اند. آنها هنوز هم بی‌انضباطی‌ها و گزارش تحویل و تحول شهردار سابق (محمدعلی نجفی) را قبول ندارند و بنا ندارند واگذاری‌ها را بپذیرند

    .

    آمار املاک واگذار شده به 1300 عدد رسیده است

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری در ادامه آمار جدیدی از املاکی که به صورت غیرقانونی واگذار شده است؛ ارائه داد و افزود: اعضای شورای سابق در حالی چنین عکس‌العمل‌هایی اتخاذ می‌کنند که امروز شاهدیم تعداد 674 ملک واگذار شده که در گزارش تحویل و تحول آمده است، به 1300 عدد رسیده است. این فهرست هم‌اکنون روی میز من است اما اعضای شورای چهارم هنوز در مرحله انکار هستند.

    وی در تشریح جزییات بیشتر این واگذاری‌ها گفت: 1300 ملک در اختیار کسانی قرار گرفته که قانونا نباید در اختیارشان باشد. براساس فهرستی که به دست ما رسیده، مشخص است از سال‌ها قبل املاک شهرداری بدون دلیل در اختیار افرادی خاص قرار گرفته است. بیشتر این املاک تحت عناوین خیریه و مذهبی به این افراد تعلق گرفته است اما وقتی داخل بنا می‌شویم می‌بینیم رنگ و بویی از خیریه و مسائل ارزشی ندارد

    .

    پرونده عیسی شریفی بر سر چندین هزار میلیارد است

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در ادامه به پرونده قائم مقام قالیباف (عیسی شریفی) که با روی کار آمدن مدیریت شهری گذشته دستگیر و دوباره به قید وثیقه آزاد شد، اشاره کرد و گقت: ایشان آذر ماه سال گذشته به قید وثیقه آزاد و دوباره دستگیر شد اما هنوز ما نمی‌دانیم که چه اتفاقی برایش افتاده است. این پرونده مفصل است و موضوع بر سر یک یا دو میلیارد نیست بلکه پای هزاران میلیارد تومان در میان است. هزاران میلیارد تومانی که تحت عناوین مختلفی همچون همکاری و وساطت برای تامین منابع قرق شده است.

    نجفی از ما خواست در پرونده شریفی ورود نکنیم

    وی ادامه داد: آبان سال گذشته آقای نجفی (شهردار سابق) از ما خواستند که در این مسائل ورود نکنیم تا بتوانند آ‌ن را حل و فصل کنند اما تا امروز که بیش از 6 ماه از آن تاریخ می‌گذرد؛ هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. آن‌هم در شرایطی که وضعیت مالی شهرداری بحرانی است و یک میلیون تومان هم برای شهرداری ارزش دارد. در چنین شرایطی مشخص نیست از طلب شهرداری چه مقدار از این حضرات دریافت شده است و هنوز ما را در جریان قرار نداده‌اند. هزاران میلیارد تومان از سرمایه شهرداری به خاطر این پرونده متوقف شده است گرچه سرانجام توافق شد که شهرداری 3800 میلیارد تومان طلب دارد.

    میرلوحی با بیان این مطلب که "انتظار داریم قوه قضائیه نسبت به پرونده‌های این چنینی عنایت و توجه داشته باشد و این‌طور نباشد که ببینیم در همچنان بر روی همان پاشنه می‌چرخد"، درباره جزئیات پرونده عیسی شریفی گفت: من می‌دانم که شرکتی تحت عنوان (......) و مباحثی از این دست، 3800 میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار هستند. این اسامی در زمان آقای نجفی و در جلسه هم‌اندیشی که با حضور ایشان و معاونانشان ازجمله آقای حسینعلی مکارم (معاون مالی و اقتصادی شهردار) داشتیم، به اطلاع ما رسیده است. این اطلاعات توسط افراد عادی به گوش ما نرسیده بلکه شخص شهردار سابق این اطلاعات را در اختیار شورای پنجم قرار داده است

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۷ ، ۱۵:۴۷

      در جلسه مشترک نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، استانداری مازندران و اعضای گروه دیده‌بان شهری چالوس، با تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی و موافقت استانداری مازندران، کارخانه حریربافی چالوس با رویکرد بازآفرینی شهری حفظ می‌شود و جزو میراث‌صنعتی چالوس، باقی خواهد ماند.

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست تصمیم‌گیری در رابطه با حفظ و نگهداری کارخانه حریربافی چالوس به ریاست محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با حضور هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمدشکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محمد اسلامی استاندار مازندران، معاون عمرانی استانداری مازندران و دیگر مسئولان استان و همچنین اعضای گروه دیده‌بان شهری چالوس عصر روز دوشنبه ۲۸ خردادماه در محل معاونت معماری و شهرسازی برگزار شد.

    جلسه

    محمدسعید ایزدی رئیس جلسه و معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تقدیر و تشکر از اعضای گروه دیده‌بان شهری که با جدیت برای حفظ کارخانه حریربافی چالوس مجاهدت کرده و با مراجعه به سازمان ها و نهادهای مختلف، مطالبات مردمی را به گوش مسئولان و دست اندرکاران و تصمیم‌گیران رساندند، اعلام کرد: کارخانه حریربافی چالوس مربوط به معماری معاصر ایران است و وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند تا این کارخانه را به مانند کارخانه ریسباف اصفهان حفظ و نگهداری کند.

    ایزدی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا کارخانه حریربافی چالوس به عنوان مکانی فرهنگی برای آیندگان باقی بماند و  تمامی شهروندان بتوانند از وجود چنین مکانی منفعت ببرند.

    موانع موجود بر سر راه حفظ و نگهداری کارخانه حریربافی چالوس برداشته می‌شود

    دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در ادامه سخنان خود ضمن تشکر از همراهی استاندار مازندران به منظور حفاظت از کارخانه حریربافی چالوس بر پاسخگویی به مطالبات شهروندان تاکید دوباره کرد و پیشنهاد داد تا با همکاری وزارتخانه، استانداری و مسئولان استانی، موانع موجود بر سر راه حفظ و نگهداری کارخانه حریربافی چالوس در اسرع وقت برداشته شود.  

    ایزدی همچنین در ادامه به برگزاری پنجمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۷ اشاره کرد و از تصویب تهیه طرح ویژه برای کل استان مازندران پیشنهادشده از سوی استانداری خبر داد و گفت: کارخانه حریربافی چالوس جزو ثروت‌های فرهنگی استان است و ما باید از این تهدید در جهت فرصت استفاده کنیم.

    وی به تجربه مشابه وزارت راه و شهرسازی در رابطه با کارخانه ریسباف اصفهان که در معرض خطر تخریب قرار داشت و با تلاش های وزارت راه و شهرسازی خریداری و نگهداری شد، اشاره کرد و افزود: تجربه کارخانه ریسباف نمونه خوبی است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان از این ثروت‌ها به بهترین شکل استفاده کرد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: کارخانه حریربافی چالوس نیز آنقدر ظرفیت دارد که بتواند به یکی از نقاط ارزشمند شهر تبدیل شود. برای حفظ و نگهداری کارخانه حریربافی چالوس، مشترکا دستگاه هایی که حضور دارند، سرمایه گذاری می کنند و کمک خواهیم کرد تا با محوریت استانداری مازندران کارخانه حریربافی چالوس حفظ بماند.

    در همین رابطه محمد اسلامی استاندار مازندران نیز به ارایه نکاتی پرداخت و تصریح کرد: در رابطه با اصل موضوع که همان حفظ و نگهداری کارخانه حریربافی چالوس است تردیدی وجود ندارد. اما در مورد چگونگی اقدام و اینکه چه دستگاه‌هایی باید متولی حفظ و نگهداری شوند و نحوه واگذاری و خریداری کارخانه اختلاف‌نظر وجود دارد که در این زمینه باید در جلسات مشترک به توافق برسیم.

    استاندار مازندران ادامه داد: کارخانه حریربافی چالوس مالکی دارد و مالک به دلیل اهمیتی که حفظ این کارخانه برای آینده شهر دارد می‌خواهد ملک خود را بفروشد که در این رابطه می توانیم باید با رایزنی و گفتگو به توافق موردنظر دست یابیم.

    اسلامی خاطرنشان کرد: سیستم، دیرهنگام متوجه اهمیت کارخانه حریربافی چالوس شد و البته با جلسات و گفتگوهایی که در این رابطه انجام شد، به اهمیت موضوع در استان واقف شدیم و تلاش داریم تا در جهت حفظ و نگهداری از آن گام‌های موثری برداریم.

    وی یادآور شد: در رابطه با کارخانه حریربافی چالوس سه ساختمان برای تعریض خیابان با توافقات محلی و صورتجلسه تخریب شد. اما خوشبختانه ساختمان اصلی کارخانه حریربافی چالوس حفظ مانده است و تلاش داریم تا این کارخانه را حفظ کنیم.

    محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه، گفت: اگر کارخانه حریربافی چالوس به مانند کارخانه ریسباف اصفهان خریداری و حفظ و نگهداری شود کاری ارزشمند و ماندگار از سوی وزارت راه و شهرسازی است که امیدواریم این مهم با تلاش‌های آقای ایزدی و موافقت دکتر آخوندی و همچنین همراهی آقای اسلامی استاندار مازندران به نتیجه برسد.

    گفتنی است، پیش‌تر نیز جلساتی در رابطه با حفظ کارخانه حریربافی چالوس در محل معاونت معماری و شهرسازی برگزار شده بود که جزئیات آن نیز طی گزارشی از سوی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اطلاع رسانی شد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۷ ، ۱۵:۱۸

    پیوند جریان نوسازی با نیاز خانه اولی ها
    مدیرعامل سازمان ملی بازآفرینی شهری:
    معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی بازآفرینی شهری از پیوند جریان نوسازی با نیاز خانه اولی ها به مسکن خبر داد.

    به گزارش پایگاه خبری دنیای بانک، هوشنگ عشایری اعلام کرد: مطابق با برنامه ریزی های انجام شده تمهیداتی در نظر گرفته شده است که توسعه گران فعال در جریان بازآفرینی شهری بعد از اتمام دوره ساخت، 50 درصد از واحدهای ساخته شده را به عنوان سهم دولت به سپرده گذاران صندوق پس انداز مسکن یکم واگذار کنند.

    وی افزود: از این طریق ارتباط مناسبی بین ساخت و ساز واحدهای مسکونی در بافت های هدف شهری و نیاز خانه اولی ها به تامین مسکن با قیمت مناسب برقرار خواهد شد و هر دو هدف تعیین شده در راستای نوسازی بافت های فرسوده و همچنین تامین مسکن مناسب برای خانه اولی ها محقق می شود.

    عشایری همچنین با بیان اینکه مطابق با برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده از نیمه دوم امسال تسهیلات 50 میلیون تومانی ساخت مسکن در بافت های فرسوده با نرخ 9 درصد به توسعه گران و سازندگان پرداخت خواهد شد، گفت: برآوردهای مالی حاکی است نیاز مالی هر یک از محلات شناخته شده و هدف نوسازی، به منظور نوسازی محله محور، حدود 90 میلیارد تومان است که این مبلغ به صورت مشارکتی از سوی توسعه گران،دولت و شهرداری ها تامین خواهد شد.

    وی ادامه داد: همچنین دولت به منظور تامین خدمات روبنایی و زیربنایی در بافت های فرسوده شهری سالانه رقمی بالغ بر 1500 میلیارد تومان اختصاص خواهد داد؛ این در حالی است که هم اکنون تامین 2500 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات یارانه ای به توسعه گران در دستور کار قرار دارد و به محض تامین این اعتبار فرآیند پرداخت تسهیلات به توسعه گران آغاز می شود؛ مطابق با روند کار، پیش بینی می کنیم این تسهیلات از نیمه دوم امسال برای توسعه گران قابل دسترس شود و توسعه گران می توانند با مراجعه به شعب بانک های عامل از آن بهره مند شوند.

    وی ارتباط تسهیلات بانکی ساخت مسکن در بافت های فرسوده شهری و صندوق پس انداز مسکن یکم را ارتباطی بهینه عنوان کرد و افزود: علاوه بر آنکه پس از اتمام دوره ساخت به واسطه ایجاد این ارتباط، توسعه گران موفق به فروش واحدهای خود شده و در واقع نوعی ضمانت از بابت فروش پس از تکمیل واحدها ایجاد می شود و همچنین متقاضیان خانه اولی به واحدهای مناسب با سطح مناسب قیمت دسترسی پیدا می کنند، با این اتصال، 2500 میلیارد تومان اعتبار دولتی صرف شده برای ساخت این واحدها نیز مجددا به حساب دولت باز می گردد تا از آن در سایر برنامه های بازآفرینی شهری استفاده شود.

    بنا بر اعلام وی قرار است در قالب طرح ملی بازآفرینی شهری در هر سال تا پایان برنامه ششم توسعه 100 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری ساخته شود که تا کنون بیش از 140 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در 543 شهر شناسایی شده است؛ مطابق با طرح ملی بازآفرینی شهری قرار است از محل وجوه اداره شده دولت 2500 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و 2500 میلیارد تومان از سوی شبکه بانکی به نوسازی محله محور اختصاص پیدا کند که جمعا 5 هزار میلیارد تومان منابع لازم برای پرداخت 100 هزار فقره تسهیلات 50 میلیون تومانی به توسعه گران در هر سال را تامین می کند.

    عشایری همچنین برنامه بازآفرینی شهری را چهارمین برنامه اجرا شده برای نوسازی بافت های فرسوده شهری پس از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت:در برنامه اول تمرکز بر کالبد شهر و توسعه افقی شهرها بود؛ این در حالی است که در برنامه دوم علاوه بر توسعه کالبدی مباحث مربوط به توسعه اجتماعی نیز تا حدودی مطرح شد که البته این دو برنامه موفق به کسب موفقیت چشمگیری در نوسازی بافت های فرسوده نشدند؛طرح مسکن مهر به عنوان سومین برنامه اسکان سرریز جمعیت شهری و همچنین نوسازی محلات فرسوده نیز نتوانست به اهداف تعیین شده دست یابد؛هم اکنون با اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری در تلاشیم ناکامی های گذشته را جبران کرده و شکل بهینه ای از نوسازی محله محور با تاکید بر ابعاد اجتماعی، سکونتی و معیشتی خانوارها را عملیاتی کنیم.

    وی مردم را محور اصلی فعالیت های بازآفرینی شهری اعلام کرد و گفت: هم اکنون 10 استان کشور در اولویت اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری و نوسازی محله محور قرار دارند که تهران هم یکی از این 10 استان است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۷ ، ۱۵:۱۷

    خبرگزاری فارس: طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد در آستانه تصویب نهایی

    رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد از حدود 3 سال پیش در شهرداری تهران آغاز شد، گفت: طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد در آستانه تصویب نهایی قرار گرفت.

    به گزارش خبرگزاری فارس، جلسه طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد به همت کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران و با حضور محمد سالاری رییس و زهرا نژاد بهرام عضو کمیسیون شهرسازی و معماری، پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران و شهرداران مناطق ۲و ۵ ، مشاورین تدوین کننده طرح تفصیلی شهر تهران ، شورایاران محله فرحزاد و مدیران شهرداری منطقه 2 و کارشناسان کمیسیون شهرسازی و معماری به میزبانی شهرداری منطقه 2 به منظور بررسی و کمک به رفع مشکلات این طرح برگزار شد.

     محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص این جلسه گفت: طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد از حدود 3 سال پیش در شهرداری تهران آغاز شد و کمیسیون شهرسازی و معماری شورا از همان فرایند آغاز مطالعات و تعیین مشاورین، بصورت جدی پیگیر به نتیجه رساندن این طرح بوده و در همین راستا سلسله جلساتی را نیز برگزار کرده است.

    وی ادامه داد: نهایتا این طرح بعد از تصویب اولیه در کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران، اکنون در فرایند تصمیم گیری در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور است.

    این عضو شورای شهر تهران در توضیح این طرح گفت: محدوده اجرای طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد بالغ بر حدود 300 هکتار عرصه شامل ساحت کوهستانی مشرف به شهر تهران و روستای فرحزاد، مجموعه باغات و رود دره فرحزاد به عنوان یکی از 7 رود دره اصلی شهر تهران است و همچنین محدوده روستای فرحزاد و مجموعه رستوران ها و فضاهای کسب و کاری که در حاشیه روستا و این رود دره شکل گرفتند، می باشد و خوشبختانه طی سال های گذشته حدود 90 درصد ساختمان ها و املاکی که در محدوده طرح فرحزاد وجود داشته اند توسط شهرداری تهران تملک شده است.

    وی با اشاره به یکی از نقاط قوت فرایند بررسی طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد، بیان کرد: پیوست های مطالعاتی  این طرح بصورت واقعی توسط مشاورین صاحب نظر و متخصصین در حال انجام و نهایی شدن و وضعیت بارگذاری محدوده روستای فرحزاد و بخشی از سرانه های خدماتی آن با رویکرد حفظ فضای ارگانیک روستا و مبتنی بر احیا روددره فرحزاد در حال انجام است.

    سالاری ادامه داد: به نظر می‌رسد در فرایند مطالعات این طرح ، برای اولین بار نظرات ذینفعان این محدوده اعم از سازمان ها و نهادهایی که در آنجا حق مداخله دارند و می بایست در اجرای آن همکاری لازم را داشته باشند، بخصوص مالکین این املاک و اراضی و ساکنین روستا در نظر گرفته شده و این طرح با یک رویکرد کاملا مشارکتی در حال تصویب نهایی است.

    رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص نتایج جلسه روز گذشته در خصوص طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد اظهارداشت: این طرح یکبار در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مطرح شده و بنابر اشکالاتی که در آنجا گرفته شد، مقرر شده که مورد بررسی بیشتری قرار گیرد در همین راستاکمیسیون شهرسازی و معماری جلسه ای را برگزار کرد که هرچه سریعتر این اشکالات برطرف شود.

    وی تصریح کرد: خوشبختانه بخشی از این مشکلات برطرف شده و بخشی هم با پیگیری هایی که انجام می دهیم به سرانجام می رسد و امیدواریم طی ماه های آینده شاهد تصویب نهایی این طرح باشیم.

    سالاری در خصوص مسائلی که می بایست در فرایند تصویب این طرح مورد نظر جدی قرار بگیرد بیان کرد: پس از تصویب این طرح توسط مراجع قانونی می بایست یک سازمان اجرایی برای اجرای این طرح ایجاد شودکه البته سازوکار آن پیش بینی شده است.

    وی ادامه داد: مساله مهم دیگری که وجود دارد این است که ما در فرایند عملیاتی کردن طرح ها در شهر تهران با مجموعه مشکلات و چالش هایی مواجهیم و آن هم مشکلات حوزه درآمدزایی است که برآیند نظراتی که در جلسه دیروز مطرح شد این بود که در فرایند تدوین طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد می بایست پیوست اقتصادی و ایجاد درآمد برای اجرای این طرح از خود پروژه در نظر گرفته شود تا این طرح در تحقق پذیری اجرا دچار مشکل نشود.

     عضو شورای شهر تهران در پایان افزود: من فکر می کنم با تصویب و اجرای طرح ساماندهی اراضی محدوده فرحزاد ما شاهد ایجاد یکی از منحصر بفرد ترین مراکز تفرجگاهی، تفریحی و گردشگری شهر تهران در مقیاس شهری و ملی خواهیم بود.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۷ ، ۱۵:۰۹