وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    ۳۵۲ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

    تهران- روزنامه آرمان امروز- یکشنبه- با درج مطلبی با عنوان رعایت نشدن روح معماری در پایتخت، به موضوع ساخت و ساز و معماری ساختمان های پایتخت می پردازد.

    در این مطلب آمده است: تهران مرکز سیاسی، اقتصادی، مواصلاتی و... کشور است.
    بسیاری از نمایندگی‌های شرکت‌ها در این شهر قرار دارد. این در حالی است که در بسیاری از شهرهای دنیا سه شهر پایتخت فرهنگی، اقتصادی و سیاسی وجود دارد.
    در کشور ما تهران در ابعاد مختلف پایتخت است. تهران بالغ بر 10‌ میلیون ‌نفر جمعیت دارد و روزانه چهار‌ میلیون ‌نفر در این شهر تردد می‌کنند.
    اغلب این افراد با اهداف اقتصادی و تجاری به این شهر سفر می‌کنند، طبیعتا بسیاری از آسیب‌های موجود در سطح کشور نیز در تهران شکل می‌گیرد.
    این جمعیت انبوه نیازمند توجه به روحیات و خواسته‌های روانی است.
    برای مثال با بررسی رفتارهای مردم در ترافیک و فرهنگ رانندگی می‌توان به این امر اشاره کرده که مردم به شدت خشن هستند.
    از سوی دیگر معماری شهری نیز هیچ توجهی به نیازهای روحی و روانی افراد ندارد.
    برای مثال با بررسی ساخت و سازهای شهری در کشورهای پیشرفته و مقایسه آن با وضعیت شهرسازی در شهر تهران می‌توان به این نکته اذعان کرد که ساخت پل‌ها و طراحی اتوبان‌ها در شهر نه تنها توجهی به نیاز افراد در جامعه نداشته است، بلکه شهر را به یک محیط خودرو محور تبدیل کرده است.
    چندی قبل نیز عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به وجود برخی از فضاهای ناایمن در شهر تهران اظهار کرد: فضاهای بی‌دفاع شهری، ضمن ایجاد مخاطرات فراوان برای شهروندان تهرانی، بر گسترش آسیب‌های اجتماعی نیز دامن می‌زند.
    زهرا نژادبهرام افزود: اعضای این دوره شورا باید برای شناسایی و پاکسازی نقاطی که فضاهای ناایمن به حساب می‌آیند، اقدام کنند.
    او تاکید کرد: ایجاد فضایی امن برای مردم و شهروندان پایتخت نشین امری ضروری است و مسئولان باید بر بهبود فضاهای ناایمن شهر توجه کنند.
    چندی قبل هم مشاور امور زنان گفت: تهران شهری مردانه و خشن است که باید برای زیست بهتر زنان آماده شود.
    فاطمه راکعی افزود: تهران شهری مردانه است و هنوز شرایط برای حضور زن‌ها در فضای شهری موثر نیستند، باید شرایط امن برای زنان به وجود آورد و تغییر ساختاری در زمینه شهرسازی متناسب با ذائقه زنان شکل بگیرد.
    فضای شهر باید به گونه‌ای باشد که بانوان دارای فرزندان کوچک به راحتی با محیط ارتباط برقرار کرده و برای زنان باردار، سالخورده و دختران جوان فضای مناسب در شهر دیده شود.

    وقتی خیابان، پیاده‌رو می‌شود
    در اغلب محلات شهر تهران به مساله پیاده‌روها آنطور که باید توجه نشده است.
    این مساله پایین و بالای شهر ندارد، چون تاکنون به حقوق افراد پیاده توجه نشده است. اغلب پیاده‌روها با پستی و بلندی همراه هستند.
    حمیدی سالمند است. او ترجیح می‌دهد، بجای تردد در پیاده‌رو از کنار خیابان رفت و آمد کند.
    این زن سالمند به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: همین مساله هر لحظه باعث بروز تصادف و بحث با رانندگان می‌شود، اما به دلیل وجود پستی و بلندی‌ها در پیاده رو‌های تنگ و باریک تردد از کنار خیابان را ترجیح می‌دهم.

    صدورمجوزهای غیرکارشناسی و تشدید پرخاشگری اجتماعی
    مهدی‌زاده ساکن خیابان فرشته است. او درباره وضعیت معماری در شهر تهران به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: با در نظر گرفتن ساختمان و ساز پاساژ‌ها و مال‌ها در کوچه‌هایی 6متری باید گفت که در صورت بروز هر حادثه‌ای نمی‌توان آن را مدیریت کرد. این در حالی است که باید در برج‌ها و امکان عمومی پایتخت مکان‌های برای پهلوگیری ماشین آتش‌نشانی در نظرگرفته شود تا در صورت بروز حوادث، ماشین‌های آتش نشانی بتوانند خدمات لازم را ارائه کنند.
    به گفته او شلوغی در تردد در اماکنی همچون مال‌ها و نبود پارکینگ‌های مناسب باعث بروز و تشدید پرخاشگری در جامعه می‌شود.
    به گفته او مردم در شهر تهران به شدت با مسائل مختلف روحی و روانی مواجه هستند.
    همین مساله در شهری پر دود، با استرس‌های کاری و نبود مدیریت مناسب در ترافیک و... باعث بروز و تشدید بزه و نزاع‌های خیابانی می‌شود.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۷ ، ۲۳:۱۴
    نشست عباس‌آباد، مرکز تهران، دیروز، امروز، فردا روز دوشنبه ۱ مرداد ماه از ساعت ۱۸ توسط گروه ترانه تهران در خانه گفتمان شهر و معماری برگزار خواهد شد.

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نشست عباس‌آباد، مرکز تهران، دیروز، امروز، فردا روز دوشنبه ۱ مرداد ماه از ساعت ۱۸ توسط گروه ترانه تهران برگزار خواهد شد.

    سیدجواد میرحسینی معاون معماری و شهرسازی شرکت نوسازی عباس‌‌اباد سخنران این نشست خواهد بود.

    گفتنی نشست مذکور همراه با نمایش فیلم و بحث و گفتگو در خانه گفتمان شهر و معماری (وارطان) به نشانی خیابان طالقانی غربی پلاک ۵۱۴ برگزار می‌شود.

     

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۷ ، ۲۳:۱۱

    کارشناس و پژوهشگر رشته معماری گفت: معماری می‌تواند نقش بی بدیلی در تحقق اهداف صنعت گردشگری کشور ایفا کند. این امر در گرو مدیریت، برنامه ریزی صحیح و استفاده از نیروی متخصص و مجرب است.

    سروناز شریفی معمار و کارشناس مسائل مدیریت شهری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اهمیّت معماری در جذب گردشگر و توریسم، اظهار داشت: همه نظام های جهان همواره در تلاش هستند تا زیر ساخت های کمی و کیفی جذب گردشگر را در کشور خودشان به وجود بیاورند، در این میان برخی از کشورها توانسته اند تا حد قابل قبولی اهداف خود را در این زمینه محقق کنند و به شهرتی بین المللی دست یابند.

    وی تصریح کرد: یکی از وجوه قابل تامل و بعضا منحصر به فرد کشورها در تحقق مقاصد و منافع گردشگری، استفاده از ظرفیت های بالفعل و بالقوه جاذبه های ساختار مدیریت شهری و معماری شهرهاست.

    شریفی خاطرنشان کرد: زیر ساخت های شهری از امور بنیادی و تکمیل کننده فعالیت های اقتصادی و اجتماعی شهرها هستند، از همین رو عملکرد موثر خدمات شهری تاثیر فراوانی بر کیفیت زندگی اجتماعی، آمایش سرزمینی، رشد و توسعه اقتصادی شهرها دارد.

    وی با تاکید بر این که توسعه یافتگی مبتنی بر ایجاد و تقویت تسهیلات و تجهیزات زیرساختی است، افزود: آثار معماری، طیف گسترده ای از شبکه حمل و نقل(زمینی، دریایی و هوایی)، زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی، مراکز فرهنگی و آموزشی و زیر ساخت های ورزشی از مهمترین مظاهر و نمادهای فرهنگ اقصاد پویا در ساختار شهری هستند.

    این معمار ایرانی با اشاره به این که باید مسئله "جهان شهر" را جدی بگیریم، بیان کرد: امروزه زیر ساخت های شهری باید بر مبنای استانداردهای جهانی و در مسیر رقابت کیفی و ارتقای منزلت شهری تحقق یابند، دولت های مرکزی و حتی متولیان محلی می توانند نقش بی بدیلی در این عرصه داشته باشند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۷ ، ۲۳:۱۰
    آخوندی وزیر راه و شهرسازی

    وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به معاون اول رییس جمهور چهار پیشنهاد برای حمایت از مستاجران ارایه کرد؛ یکی از راهکارها این است که اجاره بها در زمان تمدید قرارداد حداکثر۱۰ درصد افزایش یابد.

    به گزارش  ایسنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به معاون اول رییس جمهور چهار پیشنهاد را در قالب افزودن لایحه ای جدید به قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶ ارایه کرد. متن کامل این نامه بدین شرح است:

    "جناب آقای دکتر جهانگیری

    معاون اول محترم رییس جمهور

    با سلام و احترام

    با عنایت به تحولات اخیر در بازار اجاره و نیاز به مداخله دولت برای حمایت از مستاجرین و حسب تجارب جهانی در شرایطی که این بازار با نوسانات شدید مواجه می گردد، به پیوست متن پیش نویس لایحه "الحاق یک ماده و چند تبصره به قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶" برای بررسی و تصویب فوری در هیات محترم وزیران و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی در قالب لایحه دو فوریتی، تقدیم می گردد.

    لایحه "الحاق یک ماده و چند تبصره به قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶"

    ماده واحده – مستاجران کلیه قراردادهای رسمی و یا عادی اجاره واحدهای مسکونی از زمان تصویب این قانون می توانند تا یک سال پس از انقضای زمان قرارداد با رعایت شرایط ذیل قرارداد اجاره تمدید نمایند:

    تبصره ۱: قیمت اجاره بها حداکثر تا ۱۰ درصد نسبت به اجاره بهای قبلی از طرف موجر در زمان تمدید قرارداد  قابل افزایش است. چنانچه با تقاضای افزایش ده درصدی مبلغ اجاره، مستاجر موافقت ننماید واحد قابل تخلیه است رسیدگی به این موضوع در صلاحیت شورای حل اختلاف می باشد.

    تبصره ۲: چنانچه در قرارداد اجاره مدت زمان بیشتری نسبت به این قانون برای زمان انقضای قرارداد در

    نظر گرفته شود مدت زمان قراردادی معتبر است.

    تبصره ۳: ملاک مسکونی بودن واحده کاربری آن می باشد.

    تبصره ۴: هرگونه توافق برخلاف مفاد این قانون در مدت زمان اجرای آن باطل و بلااثر است. "

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۷ ، ۱۴:۳۰

    سیدآرش حسینی میلانی، عضو شورای شهر گفت: کمیسیون ماده ۵ شهر تهران باید از هرگونه تغییر کاربری اراضی اردوگاه شهید باهنر یا منظریه در شمال تهران جلوگیری کند و با توجه به مساحت ملک که در حدود ۴۶.۲ هکتار است، این موضوع در حوزه اختیارات شورای عالی معماری و شهرسازی است.

    ایران آنلاین / سیدآرش حسینی میلانی، صبح امروز در هفتادوهفتمین نشست علنی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور با موضوع «ضرورت صیانت و حفاظت از اردوگاه آموزشی شهید باهنر(منظریه)» خطاب به شهرداری تهران، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران و شهرداری منطقه یک گفت: ضرورت صیانت و حفاظت از باغات و میراث طبیعی شهر تهران امری بدیهی و مورد تایید تمامی کارشناسان، مدیریت شهری و مدیریت کلان ملی است. به‌خصوص مجموعه‌های وسیع با قدمت نزدیک به یک قرن که علاوه بر ویژگی‌های طبیعی، جنبه هویتی نیز به خود گرفته است.

    وی با بیان اینکه یکی از این مجموعه‌ها، اراضی اردوگاه شهید باهنر یا منظریه در شمال تهران است که در اختیار و مالکیت وزارت آموزش و پرورش است، اظهار داشت: این مجموعه در یک قطعه به مساحت ۴۶۰ هزار هزار متر مربع با کاربری فضای سبز تثبیت شده و سه قطعه به مساحت دو هزار متر با کاربری تثبیت شده آموزشی، همگی در پهنه G323 قرار گرفته‌اند.

    این عضو شورای شهر تهران افزود: این اراضی دارای تعداد زیادی درخت کهنسال ارزشمند بوده و طبق مصوبه شماره ۵۰۰ کمیسیون ماده پنج شهر تهران با توجه به مساحت ملک نیازمند طرح ویژه است.

    حسینی میلانی با بیان اینکه آنچه که در خبرها آمده بود زمزمه خطر واگذاری این ملک به یک شرکت خصوصی در شرایط عدم پرداخت اقساط است، تصریح کرد: هرچند براساس اظهارات مشاور محترم وزیر آموزش و پرورش، تاکنون بازپرداخت طبق برنامه از طریق سازمان برنامه صورت گرفته است، اما از وزارت آموزش و پرورش خواستاریم ضمن انتشار گزارش از روند این کار به افکار عمومی و جامعه بزرگ و محترم معلمین اعلام کند که نحوه واگذاری و مفاد آن به چه ترتیب بوده و برنامه این وزارتخانه برای حفظ و نگهداری از این مجموعه چگونه خواهد بود. از این وزارتخانه اکیدا درخواست می‌شود نسبت به حفظ این مجموعه اقدام کند.

    وی ادامه داد: کمیسیون ماده ۵ شهر تهران باید از هرگونه تغییر کاربری این ملک جلوگیری کند و با توجه به مساحت ملک که در حدود ۴۶.۲ هکتار است، این موضوع در حوزه اختیارات شورای عالی معماری و شهرسازی است.

    سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به وظایف سازمان بوستان‌ها در این باره خاطرنشان کرد: سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با همکاری مالکین باید شناسنامه درختان تمامی این پلاک‌ها را به فوریت تهیه و ضمن پلاک‌کوبی درختان، گزارش وضعیت درختان را به شورای شهر ارسال کند. 

    حسینی میلانی اضافه کرد: شهرداری تهران موظف است نسبت به جلوگیری از تفکیک و هرگونه بارگذاری روی این ملک جلوگیری به عمل آورد و اداره کل حقوقی شهرداری تهران این موضوع را باید از طریق اداره ثبت تهران و شمیرانات پیگیری کند./

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۷ ، ۱۴:۱۳
    شهر

    معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به اضافه شدن 6 سکونتگاه غیررسمی به محدوده اهواز، گفت: از این به بعد این شهرها بر اساس اصول شهرسازی هدایت و مدیریت خواهند شد.

    فرامند هاشمی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اضافه شدن 6 سکونتگاه غیررسمی به محدوده اهواز، اظهار کرد: این 6 سکونت‌گاه غیررسمی به شکلی پیش از تصویب در طرح بازنگری جامع شهر اهواز نیز جزو محدوده شهری اهواز حساب می‌شدند زیرا شهرداری به آنها خدمات ارائه می کرد.

    وی افزود: با تصویب طرح بازنگری جامع شهر اهواز چیز جدیدی به بار خدماتی شهرداری اضافه نمی‌شود، زیرا پیش از این نیز شهرداری در آن مناطق نسبت به ارائه خدمات و صدور پروانه‌ها اقدام می‌کرد.

    معاون امور عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: با توجه به اینکه این 6 سکونتگاه غیررسمی اکنون به صورت رسمی در محدوده شهر اهواز قرار گرفته‌اند، خدمات صرفا از جنبه جمع‌آوری زباله و پسماند خارج می‌شود و در قالب پایداری، مقاوم‌سازی و بازآفرینی این سکونتگاه‌ها ارائه خواهد شد.

    هاشمی‌زاده ادامه داد: از این به بعد این مناطق بر اساس اصول شهرسازی هدایت و مدیریت خواهند شد اما باید گفت که در این سکونتگاه‌ها از نظر شبکه‌های رفت و آمد، رعایت سرانه‌ها و نوع معماری مشکلی وجود ندارد.

    وی گفت: این سکونتگاه‌ها در طول زمان بر اساس طرح تفصیلی شهر اهواز از نظر معماری، اصول شهرسازی و رعایت حد نصاب‌ها اصلاح خواهند شد. با توجه به اینکه دولت برای بازآفرینی این مناطق اعتباراتی قرار داده است، در حال بازبینی نیازهای این مناطق هستیم.

    معاون امور عمرانی استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: مساله بازآفرینی این سکونتگاه‌ها فقط مرتبط به خیابان‌های این مناطق نیست، بلکه بافت مسکونی و تجاری را نیز شامل می‌شود تا شاهد افزایش و ارتقا سطح ایمنی منازل در این 6 سکونتگاه در شهر اهواز باشیم.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۷ ، ۱۴:۰۹

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در جلسه شورای فنی استان گفت: جانمایی و تدقیق گسل ها در مشهد نسبت به سایر کلان شهرهای کشور با دقت بالایی انجام شده است.

    به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی؛ در جلسه شورای فنی استان که با حضور محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد؛ پس از بحث و بررسی، تعیین حریم گسل های مشهد به تاریخ ۱۵ مردادماه سال جاری موکول شد

    جلسه .

    شکرچی زاده گفت: تمرکز ما در حوزه مدیریت بحران باید پیشگیرانه باشد تا در زمان وقوع زلزله کمترین خسارت را داشته باشیم، ریسک جدید ایجاد نکنیم و ریسک های موجود را نیز کاهش دهیم که خوشبختانه بنیه تخصصی کشور برای این کار مهیاست.

    علی بیت الهی دبیر کارگروه ملی تخصصی مخاطرات زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن ارائه گزارش در خصوص وضعیت گسل های مشهد گفت: تدقیق نقشه گسل ها و تعیین حرائم آن پس از ۱۶ ماه و با همت سازمان زمین شناسی خراسان رضوی و همکاری برخی اساتید دانشگاه نظیر دانشگاه فردوسی با الویت شهرهای تهران، کرج، مشهد، تبریز و کرمان انجام شده است.

    وی افزود: این مطالعات نسبت به سایر مطالعات انجام گرفته در کلان شهرهای کشور از دقت بالایی برخوردار است.

    وی ادامه داد: ۱۴ مصوبه قابل اقدام پس از تعیین محل گسل ها تدوین شده است که یکی از این مصوبات ممنوعیت بلند مرتبه سازی و ساخت و ساز ساختمان های مهم در مسیر گسل ها و حرائم آن می باشد.

    بیت الهی گفت: محل عبور گسل ها طبق نقشه و بر اساس آزمایشات و مشاهدات در برخی نقاط شهری دارای دقت قابل قبول و در برخی نقاط دیگر می بایست با انجام مطالعات و آزمایشات که مستلزم زمان و بودجه می باشد، محرز گردد.

    در این جلسه وفق کارشناسی های اولیه انجام گرفته حریمی برای گسل ها از طرف کارگروه پیشنهاد گردید که مقرر شد طی جلسات کارشناسی ظرف ۱۵ روز آینده ارایه شود.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۷ ، ۱۴:۰۸

     بافت تاریخ شهری سنندج حفظ می شود

    اقتصاد ایران: سنندج - رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: بافت تاریخ شهری سنندج در قالب اجرای طرح های باز آفرینی شهری حفظ و مرمت می شود.

    مصطفی رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه 2 مورد از 11 پروژه در حال اجرای طرح باز آفرینی شهری سنندج مربوط به حوزه تاریخ شهری است، اظهار داشت: این طرح ها شامل مرمت خانه تاریخی عمارت رشیدی و ساماندهی محله آغه زمان است که برای حفظ اصالت تاریخ شهری اجرا می شود.
    وی افزود: حفظ اصالت تاریخی شهری یکی از اولویت های طرح بازآفرینی شهری است که در این راستا ساماندهی پیاده راه خیابان فردوسی نیز در دست مطالعه است و پیش بینی می شود تا نوروز 98 بتوان از آن بهره برداری کرد.
    رضایی با بیان اینکه عمارت رشیدی سنندج با 2 میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار و 70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال مرمت است، گفت: این خانه از املاک در اختیار راه و شهرسازی است که پس از اجرای طرح پیاده راه سازی و اتصال این محله به سرای ولیدی برای انجام فعالیت های فرهنگی تغییر کاربری داده می شود.
    رئیس اداره عمران و بهسازی کردستان اداره کل راه و شهرسازی کردستان تاکید کرد: طرح پیاده راه تاریخی و فرهنگی محله آغه زمان سنندج به عنوان اولین طرح بازآفرینی شهری در محله های تاریخی استان کردستان به طول 350 متر در دو مرحله در حال اجراست که برای مرحله اول آن حدود 18 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.
    وی یادآور شد: محله آغه زمان از محله هایی است که از نظر تاریخ و فرهنگ جز پنج محله اصلی شهر سنندج محسوب می شود و در طرح بهسازی و پیاده راه سازی این محله سعی داریم خیابان شهید نمکی به سرای تاریخی ولیدی وصل شود.
    رضایی اضافه کرد: همچنین یک مورد از منازل تاریخی این مسیر پس از تملک به عنوان رستوران سنتی، سه باب به عنوان خانه بومگردی و یک باب به عنوان موزه معماری شهری سنندج مورد استفاده قرار می گیرد.
    وی اظهار داشتد: این طرح هم اکنون 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آن سنگ فرش معابر، بهسازی برخی میادین و اتصال خیابان نمکی به کاروانسرای عزیزی در دستور کار قرار دارد.

    ** 2 پروژه اجرای طرح بازآفرینی شهری دیگر در سنندج در حال تدوین است
    وی با بیان اینکه اجرای طرح بازآفرینی شهری در سنندج در محله ها و اماکن مختلف توسعه می یابد، گفت: هم اکنون 2 طرح ساماندهی پیاده راه فردوسی و محله سرتپوله نیز در مرحله تدوین است.
    رضایی یادآور شد: برای اجرای طرح پیاده راه خیابان فردوسی 80 میلیارد ریال اعتبار تصویب شده که 60 میلیارد ریال به صورت فروش اراضی تحت مالکیت راه و شهرسازی و 20 میلیارد ریال نیز به صورت نقدی تامین و هزینه می شود.
    رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی کردستان افزود: انتظار می رود با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته طرح پیاده راه خیابان فردوسی در عید سال 98 به بهره برداری برسد.
    وی تاکید کرد: طرح ساماندهی محله سرتپوله سنندج نیز همانند طرح ساماندهی آغه زمان نیز در حال تدوین است.
    طرح بازآفرینی شهری در سنندج در قالب 11 طرح با 176 میلیارد و 750 میلیون ریال اعتبار در چهار نواحیه منفصل نایسر، فرجه، تقتقان، حسن آباد و یک محله تاریخی آغه زمان در حال اجراست.
    سالانه 250 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در کشور هزینه می شود که 100 هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار از سوی بخش خصوصی، 70 هزار میلیارد ریال از سوی شهرداری ها و 80 هزار میلیارد ریال نیز از سوی دولت هزینه می شود که اعتبار تمام طرح های اجرا شده در کردستان از محل منابع دولتی تامین شده است.
    هم اکنون 30 درصد جمعیت شهری کشور شامل 19 میلیون نفر از 56 میلیون نفر جمعیت شهری در مناطق و محلاتی با بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد زندگی می کنند و این میزان در استان کردستان حدود 50 درصد از جمعیت یک میلیون و 600 هزار نفری است.
    در سال 90 و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته و به گسترش پدیده حاشیه نشینی و روی آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک شایانی کرده است.
    نایسر، ننله و حسن آباد، تقتقان، فرجه در سنندج، شهرک امام خمینی (ره) و محله در قلعه، محله تازه آباد در سقز و محله تفینی در مریوان از جمله مناطق استان است که در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی می شوند.
    در استان کردستان می توان از سنندج و مریوان به عنوان 2 شهری که بیشترین میزان حاشیه نشینی را دارند، نام برد اگر چه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۷ ، ۱۴:۰۶

     عضو هیئت‌مدیره شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران قیاس طرح امید با مسکن مهر را قیاسی مع‌الفارق خواند و گفت: یکی از تفاوت‌های جدی این است که دولت خودش را با سازنده درگیر نمی‌کند. در مورد مسکن مهر، تعاونی‌ها با دولت مشکل جدی دارند. سازندگان و پیمانکاران مطالبات و مشکلات جدی با دولت دارند. اما در بافت فرسوده، دولت ابزارهای تشویقی را می‌آورد، یا توسعه‌گر به وکالت از مردم طرف قرارداد خواهد بود که دولت، نقش حمایتی و تأثیرگذاری اعمال می‌کند و تخفیف، تشویقات و تسهیلاتی را در نظر می‌گیرد، یا خود مردم وارد عمل می‌شوند.

    به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرق رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، چندی پیش با موضع‌گیری در برابر حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در قیاسی «طرح امید» برای نوسازی بافت‌های فرسوده را که زیرمجموعه‌ای از طرح جامع بازآفرینی شهری است، «مسکن مهر داخل شهر» نامید. محمد سالاری بر این اساس مدعی شد: «من اعلام می‌کنم همه ما کارشناسان و شهرسازان باید مقابل این رویکرد آقای رئیس‌جمهور که می‌خواهند از گستردگی بیش از حد بافت‌های فرسوده برای رونق ساخت‌وساز استفاده کنند، بایستیم».

    مجید روستا

    او بر مغایرت سندهای بالادستی با توسعه محله‌محور نیز تأکید کرد. سالاری با بیان اینکه دولت قصد دارد مدل کپی‌برداری‌شده از ترکیه را پیاده‌سازی و بافت‌های فرسوده را به مناطق انبوه‌سازی بدل کند، ابراز امیدواری کرد کارشناسان بتوانند رئیس‌جمهور را قانع کنند این مدل را پیاده‌سازی نکند.

    این گفته‌ها در حالی مطرح شده است که مجید روستا، عضو هیئت‌مدیره شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، با خلاف واقع خواندن آنچه این عضو شورای شهر مطرح کرده است، قیاس طرح امید با مسکن مهر را قیاسی مع‌الفارق خواند. او تأکید دارد که این دو طرح، هیچ شباهتی به هم ندارند و مشخص نیست بیان چنین نقدی، با چه هدفی صورت گرفته است.

     یکی از اعضای شورای شهر اشاره کرده که «طرح مسکن امید» همان «طرح مسکن مهر داخل شهر» است. نظر شما دراین‌باره چیست؟

    بحث نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده در کشور، سابقه‌ای طولانی دارد؛ اما از آنجایی که هیچ‌وقت یک نگاه و رویکرد واحد در قالب سیاست‌گذاری ملی و برنامه اجرائی و عملیاتی مطرح نبوده تا سهم و نقش همه ذی‌مدخلان و ذی‌نفعان در آن دیده شود، هیچ‌گاه کارساز نبوده است. این موضوع از سال ۱۳۹۳ با توجه به تصویب سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری که به استناد ماده ۱۶ قانون ساماندهی در کشور تکلیف شده، عملیاتی شد. بر این اساس، برنامه جامع بازآفرینی شهری کشور در افق ۱۴۰۰ به استناد بند الف ماده ۵۹ قانون برنامه ششم در ۱۹/۱۱/۹۶ به تصویب هیئت محترم وزیران رسید. هدف این برنامه ملی، هماهنگی و هم‌راستایی تمام ظرفیت‌ها، منابع و امکانات بخش‌های دولتی، نهادهای عمومی مثل شهرداری‌ها، بخش‌های خصوصی و مردم برای بهبود زندگی مردم در این محلات با رویکرد اجتماعی و نرم‌افزاری است.

    این برنامه ملی، چهار بخش اصلی دارد و در مجموع به ۹ بخش فرعی تقسیم می‌شود. نخست، بخش مسکن که ۳۰ درصد مسئله برنامه جامع بازآفرینی به این بحث اختصاص پیدا کرده که طرح امید مربوط به این قسمت از برنامه جامع بازآفرینی است. بخش دیگر توجه به خدمات روبنایی و سرانه‌های شهری، امکانات آموزشی، بهداشتی، خدماتی و تفریحی است. بخشی مربوط به خدمات زیربنایی، آب و فاضلاب و... است. بخش اصلی این کار نیز توجه به برنامه‌های توانمندسازی و ظرفیت‌سازی اجتماعی در کشور است. این مقدمه را گفتم چون قرار شد در قالب برنامه جامع بازآفرینی، دولت به استناد بند الف ماده ۵۹، سالانه ۲۷۰ محله را در دستور کار قرار دهد.

     درهرحال این تصور وجود دارد که نوسازی بافت‌های فرسوده، پای انبوه‌سازان را باز می‌کند و دوباره همان اشتباهاتی که در مسکن مهر افتاد، رخ می‌دهد... .

    درحال‌حاضر چند تصور اشتباه درباره این برنامه در کشور وجود دارد؛ اول اینکه تصور می‌کنند دولت باید همه کارهای ۲۷۰ محله را در یک سال انجام دهد و سپس وارد محلات دیگر شود. به همین دلیل، از وزارت مسکن و دولت می‌پرسند با وجود گذشت یک سال از برنامه ششم، تکلیف ۲۷۰ محله چه شد؟ دولت یک سال است ابزارهای قانونی و ظرفیت‌ها و نهادهایی ار که برای طرح بازآفرینی نیاز است، فراهم کرده است. هم‌زمان با این مسئله، دولت در ۱۷۲ محله بالغ بر دو‌هزارو ۹۰۰ ‌میلیارد ریال در قالب ۳۷۰ پروژه در ۸۱ شهر کشور هزینه کرده است. بخش مسکن نیاز به ابزارهای مالی و مکانیسم‌های قانونی و نهادهای جدید داشته که درحال‌حاضر سه بخش برنامه در حال انجام است. نکته بعدی اینکه ورود به هر محله، پروسه ۱۰ تا ۱۲ساله‌ای نیاز دارد که محله بتواند به متوسط شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی، کارکردی، زیرساخت‌های شهری و... برسد. سالانه ۲۷۰ محله وارد برنامه بازآفرینی می‌شود. اینها تصورات اشتباهی است که متأسفانه در جامعه در قبال این موضوع وجود دارد و افراد زیادی هم از این نظر به این مسئله انتقاد دارند؛ در‌صورتی‌که مسئله بازآفرینی شهری در کشور آغاز شده است.

    درباره بخش مسکن به‌عنوان طرح امید که در برنامه بازآفرینی شهری کشور وزنی ۳۰ درصدی دارد، اقدامات و خدمات روبنایی و زیربنایی در کشور از سال گذشته آغاز شده است. در کارگروه ریاست‌جمهوری که وزارت مسکن، وزارت کشور و شهرداری تهران و نمایندگان بخش خصوصی عضو آن هستند و در ‌جلساتی که برگزار شد، به این موضوع از ابعاد متفاوتی توجه شد و دولت در تاریخ ۱۰/۰۳/۹۳ یک مصوبه ۲۲بندی را برای تحقق این برنامه بازآفرینی کرد و با تأکید بیشتری بر طرح امید، آن را در دستور کار قرار داد. در این برنامه که دولت در دستور کار خودش قرار داد، پنج موضوع مهم مطرح شده است؛ یکی بحث ورود توسعه‌گران و نحوه ورودشان و ابزارهای حمایتی نسبت به نهادی به نام نهاد توسعه‌گر بود که این نهادها حقوقی‌اند و بخش خصوصی‌اند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۷ ، ۱۴:۰۵

    معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی در جلسه نظام پایش برنامه‌های وزارتخانه با بیان اینکه «اعضا و نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه تا پایان هفته برنامه‌های خود را به دفتر معاونت برنامه‌ریزی ارسال کنند.» گفت: در نظر داریم در پایان دو هفته آینده برنامه‌های سال ۹۷ به همراه برنامه ۵ ساله ششم توسعه آماده و پایش شوند.

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جلسه نظام پایش برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی به ریاست امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با حضور اعضا و نمایندگان معاونت‌های برنامه‌ریزی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

    جلسه

    مهدی قربانی مدیرکل دفتر آمار، اطلاعات و پایش برنامه‌ها در جریان ارائه گزارش‌ مربوطه اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی ۷۳ تکلیف قانونی در بخش حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی دارد که ۴۲ تکلیف مربوط بخش حمل‌ونقل و ۳۱ تکلیف مربوط به بخش مسکن است. در بخش حمل‌ونقل ۲۳ تکلیف مربوط به برنامه‌های توسعه‌ای و ۱۹ تکلیف مربوط به برنامه ششم توسعه و در بخش مسکن ۳۱ تکلیف مربوط به برنامه‌های توسعه‌ای و ۷ تکلیف مربوطه به احکام دائمی است.

    وی افزود: از ۷۳ برنامه تکلیفی وزارت راه و شهرسازی ۵۰ مورد مطابق برنامه و ۱۸ مورد عقب‌تر از برنامه قرار دارد و ۵ مورد نیز جزو وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

    مدیرکل دفتر آمار، اطلاعات و پایش برنامه‌ها بیات داشت: تعداد احکام دائمی وزارت راه و شهرسازی ۳۷ عدد و تعداد تکالیف قانون برنامه ششم توسعه ۳۶ عدد است، با توجه به اینکه برخی از احکام و تکالیف دارای بیش از یک دستگاه اجرایی است، لذا بر اساس دستگاه‌های متولی بخش حمل‌ونقل و مسکن‌وشهرسازی ۹۰ عدد است.

    قربانی خاطرنشان کرد: گزارش کاملی به تفکیک شرکت‌ها و سازمان‌ها از عملکرد آن‌ها و میزان مطابقت یا عقب‌ماندگی و دلایل آن از برنامه‌های تکلیفی تهیه شده است.

    وی با اشاره به پیش‌بینی شاخص‌های کمی برنامه ششم توسعه گفت: متوسط درصد تحقق شاخص‌های کمی حمل‌ونقل ۷۴ درصد است که ۲۴ درصد از شاخص‌های زیرساختی،‌۸۱ درصد در شاخص‌های عملکردی، ۸۱ درصد در شاخص‌های ناوگان و ۶۲ درصد به‌طور مجزا سازمان هواشناسی پیشرفته داشته‌اند.

    در ادامه جلسه لیلا دژمان معاون دفتر آمار، اطلاعات و پایش برنامه‌ها گزارشی از تصویب شاخص‌های KPI وزارت راه و شهرسازی ارائه کرد و در رابطه با این گزارش بیان داشت: با هماهنگی دفاتر آمار و برنامه‌ریزی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی شاخص‌ها پیشنهاد شد و پس از دریافت اطلاعات و انتقال آن‌ها در سامانه‌ نظارت آنلاین داشبورد مدیریتی، عملکرد هر یک از دستگاه‌های تابعه رسد می‌شوند.

    وی افزود: سال گذشته در سامانه داشبورد مدیریتی، تعدادی از شاخص‌ها ثبت شد و بخش تصویر بخشی حمل‌ونقل هر حوزه با شاخص‌های کمی تعیین‌شده در مقایسه با عملکرد سال قبل مشخص می‌شد کجا عقب‌تر و کجاها مطابق برنامه است.

    دژمان در ادامه گفت: در حال حاضر ۹۶ شاخص در بخش حمل‌ونقل و ۸۵ شاخص در بخش مسکن و شهرسازی تدوین شده‌اند. در بخش حمل‌ونقل ۳۵ مورد مربوط به احکام کمی برنامه ششم است و ۵۸ مورد دیگر اقلامی هستند که با عملکرد جاری سازمان‌ها ارتباط دارند و برای آن‌ها نیز برنامه‌ای تدوین شده است.

    معاون دفتر آمار، اطلاعات و پایش برنامه‌ها بیان داشت: از ۹۶ شاخص بخش حمل‌ونقل ۲۱ مورد در سازمان راهداری، ۲۱ مورد شرکت راه‌آهن، ۴ مورد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، ۱۰ مورد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور، ۱۰ مورد سازمان بنادر و دریانوردی، ۴ مورد سازمان هواشناسی و ۱۰ مورد نیز مربوطه به سازمان هواپیمایی کشوری است.

    در ادامه این جلسه امیر امینی معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی خطاب به اعضا و نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه تأکید کرد: تا پایان هفته برنامه‌های خود را به دفتر معاونت برنامه‌ریزی ارسال کنند. در نظر داریم در پایان دو هفته آینده برنامه‌های سال ۹۷ به همراه برنامه ۵ ساله ششم توسعه آماده و پایش شوند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در فرایند جدید مباحث باید تفکیک و تکالیف شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و شرکت راه‌آهن به‌صورت جداگانه بارگذاری شوند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۷ ، ۱۴:۰۳