آلودگی هوای تهران ۲.۶ میلیارد دلار به کشور خسارت میزند !
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: براساس گزارش بانک جهانی خسارت آلودگی هوای پایتخت سالانه بیش از ۲ میلیارد و ششصد میلیون دلار به اقتصاد کشوراست.
به گزارش ایرنا محسن پور سید آقایی روز یکشنبه در هشتاد و پنجمین جلسه شورای شهر افزود: ۲ میلیارد و ششصد میلیون دلار خسارت ناشی از آلودگی هوای تهران عددی است که اقتصاد کشور به عنوان هزینه ناشی از آلودگی هوای پاتیخت آن را پرداخت میکند.
وی در ادامه با اشاره به گزارش بانک جهانی عنوان کرد: وضعیت ایران از نظر ذرات معلق فقط از کشورهای هند، چین و قاهره بدتر است و کشورهای مدرن توانستند آلودگی هوای خود را رفع کرده و وضعیت بسیار بهتری نسبت به ما داشته باشند.
پورسیدآقایی عنوان کرد: برنامهای ۲ میلیارد دلاری به دولت پیشنهاد دادیم که در پی آن آلودگی تهران کاهش و از ضرر ۲ میلیارد و ششصد میلیون دلار جلوگیری میشود.
وی گفت: بانک جهانی راهکارهای را برای کاهش آلودگی هوا از جمله نوسازی ناوگان سنگین، نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای سنگین، توسعه معاینه فنی، توسعه خودرو پاک و توسعه مترو را ارائه کرده است.
پورسیدآقایی با اشاره به برنامه شهرداری تهران برای زمستان ۹۶ اظهار داشت: این برنامه شامل نوسازی اتوبوس ها، کامیون ها، تعویض کاتالیست تاکسیها بوده است که با اعتبار ۳۵ هزار میلیارد تومان برای کاهش آلودگی هوای پایتخت در نظر گرفته شده بود و در سال ۹۷ نیز ادامه دارد.
وی گفت: در این برنامه هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهم دولت و مابقی سرمایه بخش خصوصی و وام به بخش خصوصی بوده است و ۲۱۵ میلیارد تومان از محل جرایم راهنمایی رانندگی در نظر گرفته شد که تاکنون ۱۷۳ میلیارد تومان آن ابلاغ شده است.
پور سید آقایی افزود: همچنین دولت اجازه فروش اوراق مشارکت به شهرداری تهران را صادر کرده است که این مبالغ در رفع آلودگی هوای پایتخت میتواند موثر میباشد.
* موتورهای دیزلی برای فرآیندهای ساخت و ساز مجوز میگیرند
معاون شهردار تهران با بیان اینکه برای رفع کاهش آلودگی کسانی که کارهای ساخت و ساز عمرانی انجام میدهند باید موتور دیزلی مجوزدار داشته باشند گفت: این موضوع از طریق معاونت عمرانی و شهرسازی شهرداری پایتخت نیز پیگیری شده است و اقدامات مهمی انجام صورت گرفته است.
*معاینه فنی در تهران ۲۴ ساعته شده است
پورسیدآقایی با بیان اینکه کنترل معاینه فنی خودروها در کل تهران در ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته دنبال میشود گفت: تاکنون داشتن معاینه فنی در مناطق که دارای طرح زوج و فرد بودند کنترل میشد و توانستیم مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا را بگیریم تا طی ۲۴ ساعت شبانه روز معاینه فنی خودروها را کنترل کنیم.
معاون شهردار تهران تأکید کرد: بر این اساس مبادی ورودی تهران به ۴۶ دوربین ثبت تخلف مجهز میشوند و ۴۶ سامانه طراحی شده که کار اتصال به فیبر نوری آن انجام و مناقصه خرید دوربینها نیز صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در گذشته داشتهایم عدم رویت پلاک خودروها در شب بود گفت: همه دوربینها در تهران به پروژکتور مجهز شدند تا در شب پلاکها رویت شوند
* ۸۰ درصد خودروهای سنگین در تهران معاینه فنی ندارند
پورسیدآقایی گفت: در کنار بزرگراهها تیمهایی با همکاری پلیس راهور مستقر شدند و خودروهای سنگینی که قصد ورود به تهران را دارند متوقف و تست معاینه فنی انجام میدهند، اما متاسفانه ۸۰ درصد ناوگان سنگینی که درپایتخت تردد میکنند معاینه فنی مناسبی ندارند.
وی افزود: این خودروها یا دارای معاینه فنی نیستند و یا اینکه معاینه فنی آنان اشکالاتی دارد.
*۸۷۰ دوربین نداشتن معاینه فنی را ثبت میکند
وی درادامه با بیان اینکه تاکنون دوربینها فقط تخلفات سرعت غیرمجاز و عبور از چراغ قرمز را ثبت میکردند خاطرنشان کرد: با بررسیهای انجام شده و تغییرات نرم افزاری در دوربینها، ۸۷۰ دوربین نداشتن معاینه فنی را ثبت و جریمه میکنند.
وی افزود: برای اطلاع مردم همچنین سامانه crm (ارتباط با مشتری) را راه اندازی کرده ایم تا خودروهای که قبلا از مراکز معاینه فنی تهران معاینه گرفتهاند پس از پایان زمان قانونی، با دریافت پیامک نسبت به نداشتن و زمان تمدید معاینه فنی خود آگاه شوند.
*۲۷۵ هزار خودرو گواهی معاینه فنی برتر دریافت کردند
پورسیدآقایی در ادامه با بیان اینکه تاکنون و از زمان طرح ترافیک ۲۷۵ هزار خودرو گواهی معاینه فنی برتر دریافت کردند گفت: ۶۰ هزار خودرو زیر چهار سال در شهر تهران تردد میکنند که به خاطر امتیاز طرح ترافیک معاینه فنی برتر دریافت کردند.
وی افزود: به این خودروها ۲۰ درصد در طرح ترافیک تخفیف داده میشد و متاسفانه باید بگویم که ۵۵ درصد خودروها صفر و زیر چهار سال نتوانستند معاینه فنی برتر دریافت کنند.
وی گفت: از هفت هزار خودروی که در تهران روزانه در محدوده طرح ترافیک تردد میکنند تنها ۵۰۰ خودرو دارای معاینه فنی نیستند.
* راه اندازی سامانه باربرگ
معاون شهردار تهران همچنین گفت: با راهاندازی سامانه بار برگ خودروهایی که در تهران تردد میکنند و باری هستند باید مجوز دریافت کنند.
وی افزود: بر این اساس به خودروهای باری که مبدا و مقصد آنها تهران است، اجازه تردد در بزرگراههای پایتخت داده نمیشود و این خودروها باید از حاشیه شهر عبور کنند.
پورسیدآقایی همچنین افزود: الزام به دریافت باربرگ برای همه خودروها حتی خودروهای که مواد غذایی توزیع میکنند الزامیست و به شرکتهایی که باربرگ صادر نمیکنند اخطار داده میشود و خودروهایی که مصالح ساختمانی جابجا میکنند هم باید پوشش باری داشته باشند تا گرد و خاک آنها منتشر نشود.
* سرویسهای مدارس، کارخانجات و دستگاههای نظامی و انتظامی ملزم به داشتن معاینه فنی هستند
وی در ادامه گفت: با همکاری استانداری تهران برای تمام وزیران نامه ارسال شده که طی آن هیچ شرکت و هیچ پیمانکاری که کار سرویس را انجام میدهد، تنها در صورت داشتن صورت وضعیت معاینه فنی میتواند هزینههای خود را دریافت کنند.
* منشا ۴۰ درصد از آلودگی هوای تهران تردد خودروهای سنگین است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: به صورت کلی ۷۰ درصد از آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها است که ۴۰ درصد ازاین آلودگی مربوط به خودروهای سنگین است.
به گزارش ایرنا، محسن پورسیدآقایی روز یکشنبه در حاشیه هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران در جمع خبرنگاران افزود: ۳۰ درصد از آلودگی هوای نیز مربوط به آلودگیهای منابع ساکن از جمله کارخانهها آلاینده است که در این زمینه محیط زیست پایتخت اقدامات خوبی را انجام داده و میدهد.
به گفته پورسیدآقایی با اقداماتی که انجام شده و درحال انجام است امیدواریم در پاییز و زمستان آلودگی هوا نسبت به سال گذشته کاهش یابد، اما نمیتوان به صورت دقیق درصدی برای این موضوع تعیین کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه کاهش آلودگی هوای تهران با ۲ میلیارد دلار اعتبار که در طول ۴ سال قابل رفع است، گفت: سلامتی شهروندان پایتخت که یک پنجم جمعیت کشور را دارا میباشد مهم است و امیدواریم در بودجه سال ۹۸ دولت این موضوع را پیش بینی کند.
معاون شهردار در خصوص انتقادات برخی از اعضای شورا نسبت به گزارش امروز وی در صحن شورا نیز اظهارداشت: این گزارش برپایه اقدامات انجام شده بدون بودجههای سنگین و در حال انجام برای کاهش آلودگی هوا بود، نه برنامههایی که در این خصوص پیش بینی کردیم و ممنوعیت تردد اتوبوسهای فاقد معاینه فنی از اول مهر یکی از این اقدامات است.
به گفته معاون شهردار تهران، تجهیز تمام دوربینهای سطح شهر به رصد معاینه فنی و نصب دوربین برای این منظور در ورودیهای شهر از دیگر اقدامات معاونت برای طرح استقبال از مهر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اجرای عمومی طرح دوچرخههای اشتراکی نیز گفت که این طرح هم اکنون به طور آزمایشی در ۲ نقطه انجام میشود، اما به طور جدی از ۲ هفته آینده آغاز میشود.