آیا سرمایه گذار به مشهد بازمیگردد؟ !
۱۰ آذر ۱۳۹۶
چندی است شوراهای اسلامی شهر و روستا کار خود را آغاز کرده اند و در آستانه صدمین روز فعالیتشان به سر می برند.از این رو لیست امید با شعارهای مختلف از جمله جذب سرمایه گذار به خصوص در کلان شهر مشهد پیروز رقابت انتخاباتی شدند. از سوی دیگر با مسائل چند سال گذشته که در مشهد در حوزه سرمایه گذاری ایجاد شد نیاز است اعتماد مردم ترمیم شود.
چندی است شوراهای اسلامی شهر و روستا کار خود را آغاز کرده اند و در آستانه صدمین روز فعالیتشان به سر می برند.از این رو لیست امید با شعارهای مختلف از جمله جذب سرمایه گذار به خصوص در کلان شهر مشهد پیروز رقابت انتخاباتی شدند. از سوی دیگر با مسائل چند سال گذشته که در مشهد در حوزه سرمایه گذاری ایجاد شد نیاز است اعتماد مردم ترمیم شود. از این جهت رییس شورای شهر مشهد در مصاحبه ای به لزوم جذب سرمایه گذاری تاکید کرد.
اولویت سرمایه گذاری داخلی در دستور کار
محمدرضا حیدری در رابطه با وضعیت سرمایه گذاری در مشهد عنوان کرد: کلانشهرهای کشور به خصوص مشهد در وضعیت موجود با مشکلاتی مواجه هستند و آن مسئله موضوع کمبود منابع می باشد. دو نکته در زمینه جذب سرمایه گذار مطرح است. یکی بحث اداره شهر وجود دارد و دیگر سرمایه گذاری برای آینده ی شهر مطرح است.
وی افزود: امروزه برای اداره شهر با مشکل مواجه هستیم و ما هیچ چاره ای به جز رفتن به سوی سرمایه گذاری نداریم.
رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اولویت های جذب سرمایه گذاری در مدیریت شهری مشهد عنوان کرد: قطعا به طور طبیعی اولویت با سرمایه گذاری های داخلی است.
تقاضاهای خوبی در حوزه سرمایه گذاری داشتیم
حیدری ادامه داد: امروزه سرمایه گذاری های خرد وجود دارد؛ بر این اساس باید به سمت مدل هایی برویم که با کمک سازمان بورس و شرکت های تامین منابع، تعریف شود تا در کنار اعتمادی که برای مردم ایجاد می شود، سرمایه های خرد مردم را در پروژه های عمرانی و توسعه شهری بیاوریم.
وی تصریح کرد: در مرحله ی بعدی باید از ظرفیت سرمایه گذاری های خارجی و ایرانیان خارج از کشور سود ببریم. حتی در حوزه وقف باید برای این مهم استفاده کنیم و راه چاره ای نیست مگر آن که به سمت این منابع برویم.
پیشنهادی برای رونق شهر
در این راستا کارگروه جمعیت سازندگان مناطق مشهد در نامه ای به نوروزی،رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری و مشارکت های شورای پنجم اسلامی مشهد مقدس پیشنهاداتی برای بازگشت سرمایه گذاران و سازندگان به چرخه ساخت و ساز و ایجاد اشتغال و رونق در شهرمان مشهد به ارایه پیشنهاداتی پرداختند. از این رو پیشنهادات این جمعیت شامل موارد ذبل است.
١) تعیین یک زمان مشخص(مانند بهمن هرسال)جهت تصحیح قوانین گذشته و تصویب قوانین جدید.
٢) تثبیت قوانین و عدم تغییر به مدت حداقل یکسال.
٣) تعریف سامانه ای مناسب و مختص و قابل دسترس برای عموم سرمایه گذاران و سازندگان جهت اطلاع دقیق از قوانین
و آخرین تغییرات.
٤) کاهش بروکراسی اداری و حذف مراحل اضافه و تکراری و تسریع در امور صدور پروانه و پایانکار و تعیین زمانی مشخص برای جوابگویی.
٥) ضمانت سود سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز توسط شهرداری و شورا
با اعطاء امتیازات تقدیمی در سیستم شهرسازی و درآمدی به نحوی که کارگروه تسهیل مسکن با اختیارات مستقیم، از ابتدا تمام پتانسیل پروژه را تصویب و اجرایی نماید. به مانند مدل دوره مهندس پژمان. با تشکیل کارگروه تسهیل امور سرمایه گذاران و سازندگان تعامل کاملی با حضور و همراهی عضوهای ثابت از معاونت های شهرسازی و اداره درآمد صورت پذیرد.
٦) تعیین تکلیف نهایی سرمایه گذاران و سازندگان در ابتدای ورود به یک پروژه نسبت به هرآن چه که از طریق شهرداری و شورا به آن پروژه تعلق می گیرد.
٧) همراهی مالی با سرمایه گذاران و سازندگان در دریافت مطالبات شهرداری
براساس پیشرفت پروژه.
٨) بازگشت قانون مشاعات به عنوان یکی از ساده ترین بسته های تشویقی برای سرمایه گذاران و سازندگان.
٩) طرح خروج از رکود صنعت ساختمان مشهد. طرحی ارایه شده از کارگروه جمعیت سازندگان مناطق مشهد در سال١٣٩٤ و تصویب و ابلاغ شده به مناطق در شورای چهارم(سال ٩٥)
١٠) تعریف پهنه هاى سرمایه گذارى خاص با مشوق هاى ضابطه ای و درآمدى ویژه.
١١) تعریف کانون هاى خدماتی بهره بردار محور با انواع رویکردهاى تفریحی، تفرجی و... به طوری که از بسته تشویقی شهردارى برخوردار باشد.
١٢) تعریف تسهیلات ویژه براى سازندگان قدیمی و حرفه ای و بنام. بطور مثال:
الف) معرفی این سازندگان به بانک شهر
با تاییدیه شهرداری جهت اخذ وام و قبول بخشی از نرخ سود.
ب) عدم دریافت قسمتی از حقوق شهرداری
ج) اعمال بسته های تخفیفی ویژه
در قالب حمایت از این سرمایه گذاران و سازندگان در راستای اشتغالزایى
١٣) تعریف اتاق سرمایه گذاران و سازندگان در کلیه مناطق شهرداری به عنوان نهاد تسهیل گر و تکریم و تشویق سرمایه گذاران و سازندگان.
١٤) برگزاری حداقل یک جلسه در هر فصل با نمایندگان گروه های تخصصی سرمایه گذاری و ساخت و ساز
١٥) کاهش شعب کمیسیون ماده صد در جهت کاهش تخلفات.
١٦) ایجاد وحدت رویه در عملکرد مدیران و معاونین مناطق نسبت به قوانین و مصوبات و نظارت بر عملکرد آنان.
١٧) ریشه کنی فساد و رانت موجود و دلالی و کارگزاری امور شهرداری.
اولویت سرمایه گذاری داخلی در دستور کار
محمدرضا حیدری در رابطه با وضعیت سرمایه گذاری در مشهد عنوان کرد: کلانشهرهای کشور به خصوص مشهد در وضعیت موجود با مشکلاتی مواجه هستند و آن مسئله موضوع کمبود منابع می باشد. دو نکته در زمینه جذب سرمایه گذار مطرح است. یکی بحث اداره شهر وجود دارد و دیگر سرمایه گذاری برای آینده ی شهر مطرح است.
وی افزود: امروزه برای اداره شهر با مشکل مواجه هستیم و ما هیچ چاره ای به جز رفتن به سوی سرمایه گذاری نداریم.
رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اولویت های جذب سرمایه گذاری در مدیریت شهری مشهد عنوان کرد: قطعا به طور طبیعی اولویت با سرمایه گذاری های داخلی است.
تقاضاهای خوبی در حوزه سرمایه گذاری داشتیم
حیدری ادامه داد: امروزه سرمایه گذاری های خرد وجود دارد؛ بر این اساس باید به سمت مدل هایی برویم که با کمک سازمان بورس و شرکت های تامین منابع، تعریف شود تا در کنار اعتمادی که برای مردم ایجاد می شود، سرمایه های خرد مردم را در پروژه های عمرانی و توسعه شهری بیاوریم.
وی تصریح کرد: در مرحله ی بعدی باید از ظرفیت سرمایه گذاری های خارجی و ایرانیان خارج از کشور سود ببریم. حتی در حوزه وقف باید برای این مهم استفاده کنیم و راه چاره ای نیست مگر آن که به سمت این منابع برویم.
پیشنهادی برای رونق شهر
در این راستا کارگروه جمعیت سازندگان مناطق مشهد در نامه ای به نوروزی،رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری و مشارکت های شورای پنجم اسلامی مشهد مقدس پیشنهاداتی برای بازگشت سرمایه گذاران و سازندگان به چرخه ساخت و ساز و ایجاد اشتغال و رونق در شهرمان مشهد به ارایه پیشنهاداتی پرداختند. از این رو پیشنهادات این جمعیت شامل موارد ذبل است.
١) تعیین یک زمان مشخص(مانند بهمن هرسال)جهت تصحیح قوانین گذشته و تصویب قوانین جدید.
٢) تثبیت قوانین و عدم تغییر به مدت حداقل یکسال.
٣) تعریف سامانه ای مناسب و مختص و قابل دسترس برای عموم سرمایه گذاران و سازندگان جهت اطلاع دقیق از قوانین
و آخرین تغییرات.
٤) کاهش بروکراسی اداری و حذف مراحل اضافه و تکراری و تسریع در امور صدور پروانه و پایانکار و تعیین زمانی مشخص برای جوابگویی.
٥) ضمانت سود سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز توسط شهرداری و شورا
با اعطاء امتیازات تقدیمی در سیستم شهرسازی و درآمدی به نحوی که کارگروه تسهیل مسکن با اختیارات مستقیم، از ابتدا تمام پتانسیل پروژه را تصویب و اجرایی نماید. به مانند مدل دوره مهندس پژمان. با تشکیل کارگروه تسهیل امور سرمایه گذاران و سازندگان تعامل کاملی با حضور و همراهی عضوهای ثابت از معاونت های شهرسازی و اداره درآمد صورت پذیرد.
٦) تعیین تکلیف نهایی سرمایه گذاران و سازندگان در ابتدای ورود به یک پروژه نسبت به هرآن چه که از طریق شهرداری و شورا به آن پروژه تعلق می گیرد.
٧) همراهی مالی با سرمایه گذاران و سازندگان در دریافت مطالبات شهرداری
براساس پیشرفت پروژه.
٨) بازگشت قانون مشاعات به عنوان یکی از ساده ترین بسته های تشویقی برای سرمایه گذاران و سازندگان.
٩) طرح خروج از رکود صنعت ساختمان مشهد. طرحی ارایه شده از کارگروه جمعیت سازندگان مناطق مشهد در سال١٣٩٤ و تصویب و ابلاغ شده به مناطق در شورای چهارم(سال ٩٥)
١٠) تعریف پهنه هاى سرمایه گذارى خاص با مشوق هاى ضابطه ای و درآمدى ویژه.
١١) تعریف کانون هاى خدماتی بهره بردار محور با انواع رویکردهاى تفریحی، تفرجی و... به طوری که از بسته تشویقی شهردارى برخوردار باشد.
١٢) تعریف تسهیلات ویژه براى سازندگان قدیمی و حرفه ای و بنام. بطور مثال:
الف) معرفی این سازندگان به بانک شهر
با تاییدیه شهرداری جهت اخذ وام و قبول بخشی از نرخ سود.
ب) عدم دریافت قسمتی از حقوق شهرداری
ج) اعمال بسته های تخفیفی ویژه
در قالب حمایت از این سرمایه گذاران و سازندگان در راستای اشتغالزایى
١٣) تعریف اتاق سرمایه گذاران و سازندگان در کلیه مناطق شهرداری به عنوان نهاد تسهیل گر و تکریم و تشویق سرمایه گذاران و سازندگان.
١٤) برگزاری حداقل یک جلسه در هر فصل با نمایندگان گروه های تخصصی سرمایه گذاری و ساخت و ساز
١٥) کاهش شعب کمیسیون ماده صد در جهت کاهش تخلفات.
١٦) ایجاد وحدت رویه در عملکرد مدیران و معاونین مناطق نسبت به قوانین و مصوبات و نظارت بر عملکرد آنان.
١٧) ریشه کنی فساد و رانت موجود و دلالی و کارگزاری امور شهرداری.
۹۶/۰۹/۱۰