وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر:

    رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به گفت و گوهای مطرح شده در جلسه با معاون میراث کشور، اتفاقات رخ داده در پایگاه میراث جهانی میدان امام (ره) را خطرناک توصیف و اذعان کرد که اصفهان باید در این مورد به جهان پاسخگو باشد.  شیرین طغیانی در گفت و گو با روزنامه اصفهان زیبا درباره محتوای مباحث مطرح شده در جلسه‌ اعضای شورای شهر، شهردار و معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور، گفت: «موضوع اصلی جلسه محور چهارباغ بود.ظاهرا قرار است که آبراهی در این محور باشد. معاون میراث فرهنگی کشور بعد از بازدید از محل، زمانی را برای گمانه‌زنی درباره مستندات تاریخی این موضوع خواستار شد و تاکید کرد که نباید فقط از روی یک عکس تصمیم گرفت.» عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد:  «در جلسه  این نکته را مطرح کردم که اصفهان پتانسیل‌های زیادی دارد ولی به این شهر به اندازه لازم رسیدگی نشده. نمی‌دانم این مسئله مربوط به مدیریت میراث در اصفهان است یا نه.»

     

    او افزود: «محور پروژه‌هایی که در بافت‌ تاریخی شهر صورت می‌گیرند، بیشتر مرمتی است، در حالی که این نگاه باعث شده فضای شهری پویایی مورد انتظار را نداشته باشد. انگار این فضاها در تاریخ فریز شده‎‌اند و این یعنی پس‌رفت. باید در کنار مرمتگران تفکرات معماری و شهرسازی هم وجود داشته باشند.» طغیانی تصریح کرد: «دلیلم برای این صحبت این است که همین الان اگر در کنار اسم یک خانه در اصفهان عنوان "میراث" بیاید، همه ناراحت می‌شوند، در حالی که در برخی شهرهای دیگر، مردم برای ثبت بنایشان در فهرست میراث ملی پیش قدم می‌شوند. دلیلش این است که می‌توانند بابت آن خدماتی بگیرند، اما در اصفهان این فضا هنوز باز نشده است.»

     

    اوافزود:« وضعیت میراثی اصفهان در مقایسه با قبل بهتر شده اما انتقاداتی وجود دارد. مثلا در این جلسه مطرح کردیم که اتفاقاتی  که در میدان نقش جهان، مسجد امام (ره) و مسجد شیخ لطف الله می‌افتد، اتـفـاقـات خطرناکی است. این ابنیه فقط میراث اصفهان نیستند و متعلق به دنیا هستند. اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد، به همه جهان باید پاسخگو باشیم، بنابراین مسئولان مرکز باید بیشتر به این موضوعات توجه کنند.» به گفته او، در این جلسه معاون میراث فرهنگی کشور، بر تغییر رویکرد سازمان میراث تاکید داشته و نوید داده که دیگر این سازمان «نگاه تاریخی بیش از حد» ندارد و به سمت برگرداندن زندگی به بافت‌های تاریخی رفته،اما یک نگرانی برای خود او و همکارانش در میراث فرهنگی هنوز وجود دارد، اینکه «گاهی کاری می‍‌کنیم که نتیجه‌اش نابودی بافت است.» شیرین طغیانی اضافه کرد: «تعامل خوبی حداقل در گفتمان بین مدیریت شهری و میراث فرهنگی اتفاق افتاده و ان‌شالله باید داشته‌های بالقوه اصفهان را به فعلیت برسانیم.» 

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی