به رغم آنکه قرار بود زیرساخت های لازم مانند تجهیز تمامی معابر و بزرگراه های شهر تهران به دوربین پلاک خوان قبل از اجرای طرح کاهش (L.E.Z) در پایتخت ایجاد شود اما معاون حمل و نقل و ترافیک شهراری تهران در نظر دارد محدوده این طرح را گسترش دهد.
به گزارش تیتر شهر: آنطور که محسن پورسیدآقایی توضیح می دهد طرح کاهش قرار است در دو محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد اجرایی شود.
عدم تامین و ایجاد زسرساخت های لازم در تمامی معابر شهری که یکی از پیش نیازهای اجرای طرح (L.E.Z) در تهران بود، باعث شده تا شهرداری تهران در گام نخست این طرح را در دو محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد اجرایی کند.
دلیل این تغییر در فاز نخست اجرای طرح این است که در حال حاضر دو محدوده زوج و فرد و طرح ترافبک مجهیز به دوربین های نظارتی و پلاکخوان هستند. اما نکته ای که در این میان تا کنون توضیح داده نشده این است که با توجه به هزینه زیادی که تجهیز تمامی معابر شهر تهران به دوربینهای نظارتی نیاز دارد، زمان اجررای کامل این طرح در پایتخت چه زمانی است. از سوی دیگر با توجه به کندی اجرای طرح نوسازی خودروهای فرسوده از سوی دولت آیا اجرای این طرح باعث ایجاد واکنش و اعتراض شهروندان نمی شود. همچنین بخش قابل توجهی از خودروهای حمل و نقل عمومی مانند تاکسی ها و اتوبوس ها فرسوده هستند با اجرای این طرح آیا استثنایی برای این خودروها گذاشته شده است یا قرار است از ورود تاکسی ها و اتوبوس های فرسوده نیز جلوگیری شود. به عبارت واضح تر آیا اینطرح تنها برای خودروهای شخصی ضمانت اجرایی دارد یا اینکه شامل خودروهای دولتی و حمل و نقل عمومی نیز می شود؟
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره گفته: در نظر داریم دامنه اجرای این طرح را از محدوده طرح ترافیک به منطقه زوج و فرد تسری دهیم و قصد توسعه حدود اجرای طرح LEZ را داریم.
به اعتقاد پورسیدآقایی؛ در حال حاضر امکان پوشش طرح LEZ برای کل تهران امکان پذیر نیست. در طرح LEZ خودروها با دوربین رصد میشوند اما در حال حاضر آمادگی کافی برای تجهیز کل شهر به دوربین شمارهخوان را نداریم و به همین منظور این طرح در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک که تحت پوشش دوربین است اجرایی میشود. دوربینها پلاک خودروها را ثبت و در سیستم سیمفا بررسییشود، در صورتی که معاینه فنی نداشته باشد با استفاده از سرورهای ناجا برگه جریمه برای آنها صادر شود.
۹۶/۰۹/۲۵