وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

     
    به گزارش تیتر شهر؛ انبوه موتورسیکلت های بی کیفیت و غیر استاندارد توسط سازندگان این وسایل نقلیه باعث شده تا شاهد افزایش روزافزون تعداد موتورسیکلت ها در تهران باشیم. قیمت ارزان موتورسیکلت و آسان بودن خرید آن از جمله امکان خرید اقساطی با پرداخت مبلغی نا چیز و عبور از ترافیک های سنگین در تهران از جمله دلایلی است که باعث شده این وسیله نقلیه خطرناک در اختیار افرادی قرار گیرد که حداقل آشنایی با نحوه استفاده درست و قانونمند از آن را نیز ندارند.
     
    روزانه 400 موتورسیکلت در خطوط ویژه در حال تردد هستند که راکبان بسیاری از آنها حتی کلاه ایمنی نیز به همراه ندارند. اما در سوی دیگر طرح برخورد با موتورسواران متخلف همیشه در دستور کار پلیس قرار دارد تا شاید اندکی از تخلفات آنها کاسته شود ولی اکنون دیگر موتورسواران به معضل همیشگی تهران تبدیل شده اند و باید به مسکن های مقطعی برای کاهش مشکلات ناشی از ترددشان عادت کرد. 
     
    طرح زوج فرد کردن موتور سیکلت ها اگر چه از سوی شورای عالی ترافیک و استانداری تهران مطرح شد اما هیچگاه از سوی پلیس راهور جدی گرفته نشد. پلیس معتقد است کنترل سه میلیون موتور سیکلت امری نا ممکن است و امکان اجرای طرح زوج و فرد برای این وسیله نقلیه وجود ندارد.
    اگرچه تاکنون بسیاری از مشکلات موتور سواران رفع نشده است اما پلیس با انجام اقدامات ویژه با احداث پهلوگاه ها و ساماندهی خیابان های مرکزی شهر، جای پارک بسیاری از موتور سواران را در خیابان های مولوی، جمهوری و امام خمینی(ره) فراهم کرده است تا اندکی از بی قانونی آنها کاسته شود. در ابن راستا عضو شورای شهر چهارم راه حل دیگری دارد تا هم شهروندان از آلودگی صوتی و آلودگی هوا رنج نبرند و هم آن که موتور سیکلت سواران که گاها از این طریق ارتزاق کرده، ضرر نکنند.
     
    رحمت الله حافظی در این خصوص گفت: بحث موتور سیکلت ها موضوع فرا سازمانی و فرابخشی است. شورا در دوره چهارم سعی کرد زیر ساخت هایی را فراهم کند که موتور سیکلت برقی جایگزین شود.
     
    وی افزود: باید  شهروندان تمایل داشته باشند تا موتور سیکلت برقی بخرند براین اساس بانک شهر تسهیلاتی در اختیار متقاضیان قرار می دهد تا کالا را با 80 درصد قیمت و با سود 4 درصد سود بتوانند تهیه کنند این اقدامی است که شورا می توانست انجام دهد و مصوبه داشت اما دستگاههایی مانند وزارت صنایع، سازمان محیط زیست باید اهتمام جدی داشته باشند.
     
    رئیس کمیته سلامت و محیط زیست شورای شهر چهارم خاطر نشان کرد: باید توجه جدی به کسانی که مبتکر هستند، داشته باشیم. دانشگاه صنعتی شریف نمونه هایی ساخته که از نمونه های خارجی بسیار بهتر است اما بایستی تولید صنعتی داشته باشند و مجوزهای لازم را بگیرند و تولید انبوه کنند.
     
    وی ادامه داد:  این زیر ساخت ها و همراهی ها متاسفانه وجود ندارد؛ باید در این حوزه سایر دستگاه ها همکاری کنند. باید تعمیرگاههای مجاز در سطح شهر و ایستگاه های شارژ برقی هم در نظر گرفته شود. دارنده موتور سیکلت های دیگر با پیاده وری کوتاه می تواند موتور سیکلت خراب خود را به تعمیرگاه ها برساند ولی اگر صاحب موتور سیکلت برقی باشید زیر ساخت برای پشتیبانی و نگهداری وجود ندارد و این امر اهتمام فرا سازمانی می طلبد.
     
    حافظی در پایان خاطر نشان کرد: بهترین کار برای جلوگیری از هوای آلوده ای که موتورها ایجاد میکنند جایگزینی آن با نسخه برقی است. اگر این تغییر صورت بگیرد 25 درصد آلودگی هوا تهران کاسته می شود و آلودگی صوتی نیز کم می شود. برای حل مسئله نیاز است که دستگاه های مختلف کنار هم بنشینند و مشکل را حل کنند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی