با هجوم ریزگردها در ایتان های جنوبی و غربی کشور؛ وضعیت هوای تهران نیز در شرایط اضطرار قرار گرفت هاست. این در حالی است که همچنان مسئولان در جلسه کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا در ایتان تهران اصرار دارند تا به حرف های کلیشه ای خود به جای ارائه راهکارهای اصولی و تاثیرگذار ادامه دهند. به گونه ای که در جلسه امروز این کارگروه مقرر شد تا دستور العمل سال های 93 و 95 دولت و قانون هوای پاک بار دیگر توسط سازمان های متولی مرور شود تا شاید این بار سهم وظایف دستگاه های مسئول در این حوزه مشخص شود.
تیتر شهر: به رغم آنکه امروز جلسه کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا در استان تهران به ریاست محمدحسین مقیمی استاندار تهران و با حضور فرهادی فرماندار تهران، مس فروش رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان ،کلانتری مدیرکل محیط زیست استان تهران،مهماندار رییس پلیس راهور پایتخت و جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه های استانی عضو کارگروه برگزار شد؛ اما خروجی قابل توجهی که پایتخت نشینان را به داشتن هوای پاک دلگرم کند؛ نداشت.
هر چند به اعتقاد استاندار تهران؛ هدف از برگزاری جلسات کارگروه؛ تعیین تکلیف در خصوص وضعیت آلودگی هوای استان تهران بوده و تا زمانی که متولیان به شاخص های مورد نظر نرسند باید این جلسات به صورت هفتگی برگزار شود؛ اما مساله اصلی این است که به مانند سال های گذشته متولیان آلودگی هوا به رسم گذشته تنها تاکید به بررسی موضوعات کلیشه ای و مرور عوامل آلاینده هوا دارند!
محمد حسین مقیمی تاکید دارد که استان تهران با این وضعیت شاخص های آلایندگی، قابل زندگی نیست و لازم است بر مبنای اقدامات مطالعاتی روش هایی علمی برای کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران اتخاذ شود. به همین دلیل انجام مطالعات جامع و علمی با محوریت اداره محیط زیست با هدف بررسی عوامل تاثیرگذار بر آلودگی هوا در تهران ضروری است.
بنا به گفته وی؛ آلودگی تهران فقط اختصاص به شهر تهران ندارد و برخی از منابع آلاینده متعلق به اطراف تهران است و نباید از فعالیت هایی همچون معادن شن و ماسه، پسماندسوزی،فلزات و آتش زدن مزارع که در تولید آلایندگی تاثیر دارند،غافل شد.
راهکار استاندار تهران در جهت کاهش آلودگی هوا در پایتخت این است که باید عوارضی که در بخش های مختلف دریافت می شود ؛ در جهت سالم سازی هوا به کار برده شود. به گفته وی اگر اقدامی نمی توانیم انجام دهیم باید حداقل مقابل فعالیت های آلاینده سازی که زندگی مردم را مختل کرده است، بگیریم.
توسعه حمل و نقل عمومی یکی از راهکارهایی است که مقیمی به عنوان عامل تاثیرگذار در کاهش آلودگی هوای تهران و همچنین بازنگری مطالعات محیط زیستی،نظارت فرمانداران بر پسماندسوزی و وضعیت بازیافت فلزات،سوزاندن مزارع با نظارت جهادکشاورزی و بررسی عملکرد دستگاهها در مورد اسناد بالادستی از جمله موضوعاتی است که در این جلسه به آن اشاره می کند.
به اعتقاد استاندار تهرا مردم تنها گروهی هستند که در ایجاد آلودگی هوای تهران مقصر نیستند.
اما دراین جلسه عیسی کلانتری معاون زیست محیطی رئیس جمهور ترجیه داده تا همان گزارشی را که در شورای شهر تهران ارائه داده بود را بار دیگر بازخوانی کرده و تاکید کند:سهم خودروها در آلودگی هوای تهران بیش از ۸۰ درصد است. همچنین در سازمان محیط زیست مطالعاتی ۱۰۰روزه در حال انجام است که تا آذرماه برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران ارائه می شود.
توسعه حمل و نقل عمومی یکی از راهکارهایی است که مقیمی به عنوان عامل تاثیرگذار در کاهش آلودگی هوای تهران و همچنین بازنگری مطالعات محیط زیستی،نظارت فرمانداران بر پسماندسوزی و وضعیت بازیافت فلزات،سوزاندن مزارع با نظارت جهادکشاورزی و بررسی عملکرد دستگاهها در مورد اسناد بالادستی از جمله موضوعاتی است که در این جلسه به آن اشاره می کند.
به اعتقاد استاندار تهرا مردم تنها گروهی هستند که در ایجاد آلودگی هوای تهران مقصر نیستند.
اما دراین جلسه عیسی کلانتری معاون زیست محیطی رئیس جمهور ترجیه داده تا همان گزارشی را که در شورای شهر تهران ارائه داده بود را بار دیگر بازخوانی کرده و تاکید کند:سهم خودروها در آلودگی هوای تهران بیش از ۸۰ درصد است. همچنین در سازمان محیط زیست مطالعاتی ۱۰۰روزه در حال انجام است که تا آذرماه برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران ارائه می شود.
طبق آخرین گزارش های نماینده شرکت کنترل کیفیت هوا تهران مهمترین معضل آلودگی هوای تهران ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون است. بر مبنای این گزارش در حال حاضر؛ پیک آلاینده های تهران در ساعت ۲۴ است که ناشی از اتمام طرح ترافیک بعد از ساعت ۱۹ و ورود کامیون ها از ساعت ۲۲ به سطح شهر است.
میزان بالای آلایندگی موتور سیکلت ها یکی دیگر از مواردی است که در گزارش نماینده شهرداری تهران آمده است. براساس پژوهشی که در دانشگاه صنعتی شریف انجام شده؛ میزان آلایندگی موتورسیکلت ها در تهران به اندازه ای است که یک موتور سالم کاربراتوری پنج برابر یک خودرو انژکتوری آلودگی ایجاد می کند.
برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی یکی از طرح هایی است که به گفته سردار مهماندار با همکاری شهرداری تهران در حال انجام است. طبق آمار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ؛ تاکنون ۳ هزار و ۱۷۷ دستگاه خودرو به دلیل دودزا بودن پلاک تعمیری گرفته اند. همچنین در هفت ماه نخست امسال دو میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو جریمه شده اند و ۱۰۰ هزار برگ جریمه به شکل اعمال قانون دستی داده شده است. در حالی که این میزان استفاده از خودروهای شخصی تک سرنشین در تهران بسیار زیاد است و در ایجاد آلودگی هوا تاثیر چشمگیر دارد.
۹۶/۰۸/۱۵