به گزارش تیتر شهر؛ نیمه دوم هر سال با آلودگی هوا مواجه می شویم و متولیان امر به یاد ا نرژی های پاکی می افتند که تا کنون از آن غافل مانده اند؛ این در صورتی است که وجود خودرو ها و موتور های برقی در تهران تاثیر قابل قبولی بر روند کاهش آلودگی خواهد داشت. امروزه تکنولوژی های الکتریکی به همه ابعاد زندگی انسان ها کشیده شده است. بسیاری از مردم در حال کوچ از ماشین های دیزلی و بنزینی به ماشین های الکتریکی هستند؛ در این خصوص اعضای شورای شهر تهران نظر مساعدی نسبت به جایگزینی خودروهای بنزینی با برقی دارند.
کاهش فاصله میان علم و تکنولوژی
محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران گفت: «به دلیل شرایطی که تهران دارد در جستجوی مواردی هستیم که بتوانیم آلودگی هوا و ترافیک را کاهش دهیم. فکر می کنم باید فاصله دانشگاه و علم را با بخش تولید و مدیریت کاهش دهیم. در دهه اخیر اتفاقاتی در حوزه صنعت رخ داد که از تکنولوژی های این چنینی بی سهم هستیم. در سالهای پیش ما از کره جنوبی جلوتر بودیم و فکر می کردیم که می توانیم با ژاپن و... رقابت کنیم ولی متاسفانه فاصله ها زیاد شد و ما یک یا دو فاز عقب تر هستیم و به عنوان کشور مصرف کننده هزینه های زیادی را متحمل می شویم.»
وی با بیان این که استفاده از خودروهای شخصی در ایران رواج دارد، افزود: «باید تلاش کنیم تا فاصله علم و تکنولوژی کاهش یابد. چالش اول کلانشهرهایی مانند تهران آلودگی هوا و ترافیک است و باید حل شود.»
میرلوحی با اشاره به این که من در حوزه بایودیزل ها فعال بودم، تاکید کرد: «باید به سرعت این تکنولوژی را تجاری کنید. سال هاست ایده ای برای تهران مطرح است که می شود مزاج جنوب تهران را به سمت کشت سیب زمینی ترش سوق دهیم تا از نظر اشتغال و سلامت با مشکل روبرو نشویم، در عین حال با تولید سوخت سبز به حفاظت از محیط زیست کمک کنیم. این مباحث باید تجاری شود. متاسفانه با وجود نفت و سوخت فسیلی، استفاده از آن اقتصادی نیست اما با فرهنگسازی باید مصرف کننده را به استفاده از سوخت های سبز تشویق کنیم. فاصله بین دانشگاه، مصرف کننده و سیاستگذار باید کاهش یابد.»
گذر اتوبوس برقی از مرحله تحقیقاتی به اجرا
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران نیز گفت: «شهرداری در بحث حمل و نقل عمومی و خدمات شهری، به خاطر جذابیت هایی که خریدهای خارجی دارد رغبت چندانی برای استفاده از کارهای تحقیقاتی انجام شده در کشور ندارند.»
وی با بیان این که مشکل عمده تهران و کلانشهرهای ما محیط زیست و آلودگی است، افزود: «سالانه حدود 35میلیارد خسارت آلودگی هوای شهر تهران است. ما این هزینه ها را می پردازیم اما کمتر از این می توانیم از کارهای تحقیقاتی حمایت کرده و از آنها استفاده کنیم.»
علیخانی با اشاره به این که 2000اتوبوس در تهران فرسوده است، تاکید کرد: مخازن آنها فرسوده شده و هر کدام حدود 6-7مخزن گاز روی سقف اتوبوس دارند و یک بمب متحرک در تهران هستند. هیچ کسی هم به این موضوع توجه نمی کند. می گویند هزینه معاینه فنی این اتوبوس ها 5میلیارد تومان در سال است و اتوبوسرانی این پول را ندارد. برای خرید یک اتوبوس نو هم 200میلیون نیاز است.»
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران، با بیان این که تحقیقات در مورد اتوبوس برقی هم صورت گرفته، گفت: «باید از این تحقیقات استفاده شود ولی متاسفانه هیچ وقت اتفاق نیفتاده است. چون دیگران ما را مدیریت می کنند. یعنی جای دیگر در مورد قراردادها مذاکرات و تصمیم گیری می شود و ما مدیران به ماشین امضا تبدیل می شویم. ما در شورا می توانیم مصوب کنیم که دانشگاه با شرکت های سرمایه گذاری زیرمجموعه شهرداری شرکت مشترکی ایجاد کنند و به جای شعار وارد کارهای عملیاتی شویم. دانشجویان هم امیدوار می شوند و تحقیقات ابتر نمی ماند.»
لزوم رویکرد بومی به پروژه های شهری
الهام فخاری، رئیس شورای استان تهران نیز گفت: «با این که در دوره پر از مشکلات به شورای شهر آمدیم اما ویژگی شورای شهر دوره پنجم این است که رویکرد علمی به شهر دارد و از رفتارهای شعاری و نمایشی خودداری می کند. رویکرد علمی دانشگاه، شهرداری و شورای شهر (به عنوان سیاستگذاری) را خواهیم دید. در حال حاضر اوایل کار ماست اما امیدوارم که مردم و جامعه علمی نشانه های این رویکرد را بیش از قبل احساس کنند.»
وی با اشاره به آلودگی، خشکسالی و قفل شدگی شهر، افزود: «فکر می کنم تهران برند شهر مسئله دار را به خود اختصاص داده اما شهر سرمایه داری است که دانشگاه های ممتازی را در خود جای داده است. رویکرد بومی به تکنولوژی به پیشرفت پروژه ها کمک می کند. از نظر اجرایی هم باید مراقبت و تلاش کنیم که مدیریت از بیرون بر ما اعمال نشود و آنچه حق مردم و لیستی که متفاوت رای آورده ادا شود. در عین حال مسئولیت مان را هم درست انجام دهیم.»
وی با بیان این که روی مسائلی مانند خودروهای عمومی یا کوچک (برای تردد در مناطق مرکزی شهر) تحقیق شده است، تاکید کرد: «میانگین سنی هیئت علمی دانشکده مکانیک و پردیس فنی خیلی جوان تر از گذشته است. پویایی ها و نکات مثبت یک ارزش است.»
امیدوارم امروز آغاز همکاری موثر و عملیاتی باشد، گفت: «اثر مثبت این همکاری ظرف یک سال در آلودگی های شهری برای مردم محسوس خواهد شد. فکر می کنم در بی پول ترین دوره می توانیم به نتایج خوبی از همکاری با دانشگاه به دست آوریم.»
۹۶/۱۰/۰۵