وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    اندرونی و بیرونی

    ۲۴ آذر ۱۳۹۶

    نی

    نصرالله حدادی -تهران‌شناس:معماری «درون‌گرای» عصر زندیه- و قبل از آن- و اوایل دوران قاجار، این اجازه را به صاحب آن نمی‌داد تا پنجره به شارع‌عام و محل رفت‌و‌آمد مردم داشته باشند و ورودی بسیاری از خانه‌ها، با هشتی یا «نیم‌هشتی» در ابتدای آن شکل می‌گرفت، تا چشم نامحرم به داخل خانه نیفتد.

     نمونه تاریخی آن را می‌توانیم در عمارت «سرهنگ ایرج» در محله پامنار شاهد باشیم. هشتی، هشت‌ضلعی‌ای بود که یک خروجی به‌سمت کوچه و شارع عام داشت و به‌گونه‌ای تعبیه و ساخته می‌شد که روبه‌روی در اصلی خروجی خانه نباشد و چه‌بسا از دیگر اضلاعش به دیگر قسمت‌های خانه، اعم از بیرونی، حیاط و یا «سرطویله» توان دستیابی وجود داشت و چنانچه ورودی خانه دارای هشتی نبود،

    در اصلی خانه، با فرورفتگی بیش از یک متر و دارابودن طاقی، به کوچه وصل می‌شد و آمد و شد کالسکه و درشکه و دواب و چهارپا که وسیله نقلیه و انتقال اهالی خانه را عهده‌دار بودند، از در دیگری صورت می‌گرفت. بهترین نمونه آن، عمارت عبدالوهاب‌خان پدر آصف‌الدوله، در کوچه شهید مدرس و در نزدیکی محله قدیمی «باغ پسته بک» در کوچه میرزا محمود وزیر، است و شاهکار نهفته در این ساختمان، حمام میان عمارت است که با یک هشتی کاملا پوشیده شده،

    از عمارت اصلی جدا شده و تماما از دید اهالی خانه به دور بوده و در عمارت سرهنگ ایرج- که فیلم مهمان مامان، نوشته هوشنگ مرادی‌کرمانی در آن فیلمبرداری شده است- با دالان‌های مسقف و طولانی، به هشتی روبه‌ کوچه، وصل می‌شوند، تا به هیچ وجه امکان نگاه انداختن از کوچه و محل رفت‌وآمد عامه به داخل خانه میسر نباشد. در نمونه دیگری از معماری درون‌گرای ما، که در روزگار احمدشاه باب شد،

    ساختن بیرونی بردرگاه ورودی خانه‌ها بود و در این محل «مرد‌خانه» با مهمانان خود نشست و برخاست داشت و اغلب با یک دررو به حیاط، امکان تردد به اندرونی وجود داشت و از مهمانان پذیرایی می‌شد و اهالی خانه، میوه، شیرینی و دیگر وسایل پذیرایی را به بیرونی منتقل می‌کردند، بدون آنکه واردین به بیرونی، آنها را مشاهده کنند و 2حالت کاملا مستور دیگر نیز وجود داشت: اول اتاق گوشواره و دوم، عمارتی شبیه عمارت اصلی، در ابعادی کوچک‌تر،

    با در ورودی جدا و مستقل. بهترین نمونه اتاق‌های گوشواره را می‌توانیم در عمارت تاریخی محله هفت‌تن مشاهده کنیم که در کنار تالار طنبی [کلمه‌ای آذری، به‌معنای پرکار، مشتمل بر آیینه‌کاری، منبت‌کاری، کاشیکاری و...] دو اتاق زاویه‌دار وجود دارد و «نحل درگاه» به بلندی 30 سانتی‌متر، اجازه ورود مستخدمین را نمی‌داد تا پا در طنبی گذارده و چشم در چشم مهمانان بیندازند و در این قسمت نیز معماری، به رغم برون‌گرا بودن، دارای حجب و حیاست و اهالی خانه به‌راحتی در داخل حیاط، آمدوشد داشتند و از آنجا که خانه همجوار، اشرافی برآن نداشت، زندگی در آن راحت بود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی