به گزارش خبرنگارمهر، سعید اکبری در جلسه اقتصاد مقاومتی که روز چهارشنبه با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در استانداری برگزار شد با ارائه گزارشی از وضعیت راههای مواصلاتی استان گفت: موضوع ایجاد بندر خشک مدتهاست از سوی برخی استانها مطرح شده و متقاضی زیادی دارد اما در این میان استان قزوین جایگاه و ظرفیت های ویژه ای دارد.
وی افزود: ارزش تجاری دنیا بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد دلار و سهم اروپا ۳ هزار میلیارد دلار است که سهم ترانزیت بالغ بر ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود.
اکبری بیان کرد: سهم ایران از این تجارت ۴ میلیارد دلار است در حالی که در کریدور شمال به جنوب، جاده ابریشم، و کریدور بین المللی جنوب آسیا قرار داریم و باید سهم یبشتری داشته باشیم.
وی گفت: در میان ۱۵۵ کشور در تجارت رتبه ۱۰۴ را داریم و در این میان ترکیه با رتبه ۳۴ و عربستان با رتبه ۴۷ شرایط بسیار مطلوبی دارد و در شاخص توانمند سازی تجاری از میان ۱۳۶ کشور جهان در رتبه ۱۳۲ هستیم و با این همه ظرفیت باید شرایط خود را بهبود بخشیم.
کارشناس حوزه راه و شهرسازی استان یادآورشد: با سیاست کشور در افزایش سهم ترانزیت و توسعه و اصلاح شبکه های جاده ای و ریلی برای دستیابی به بازارهای بن المللی و تبدیل شدن به قطب ترانزیت و تجاری باید برنامه های تنظیم شده را اجرا کنیم.
کبیری اضافه کرد: توسعه شبکه ریلی و ایجاد مزیت های رقابتی در برنامه ششم بخوبی دیده شده و تبدیل شدن قزوین به هاب لجستیک نیازمند ایجاد بندر خشک است که با کمک بخش خصوصی تحقق آن ممکن است.
وی اظهارداشت: باید کسانی که در توسعه شبکه ریلی سرمایه گذاری می کنند مورد حمایت قرار گیرند زیرا این بخش می تواند به توسعه شتاب بخشد.
کبیری بیان کرد:کریدور شمال به جنوب دارای هشت کشور محصور در خشکی است که با ۶۵۰ میلیون نفر جمعیت معادل ۸.۹ درصد جمعیت جهان بیش از ۹۳۰۰ کیلومتر طول دارد که می توان از راه ایران ۴۲ درصد مسیر را کوتاه کرد که در این میان اجرای طرح های ریلی و جاده ای ضروری است.
مشاور راه و شهرسازی استان قزوین افزود: محور ریلی قزوین به رشت و استارا می تواند به ارتقاء هاب لجستیک منطقه کمک کند و در این میان قرار است در کشور ۶ بندر خشک ایجاد شود که قزوین در اولویت است.
وی بیان کرد: قزوین برای پشتیبانی از بندر انزلی نقطه مناسبی است و در ۴ شاخص می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و در این محدوده داشتن پایانه صادراتی ضروری است.
کبیری اظهارداشت: اگر بخواهیم استان قزوین در سطح ملی نقش ایفا کند باید محورهای زمینی آن تکمیل و ایمن شود وبا عبور سه میلیون دستگاه خودرو در تیرماه از اهمیت ویژه ای برخوردار است که توجه به آن باید در اولویت قرار گیرد.
۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای چهارخطه شدن راههای استان
مشاور راه و شهرسازی استان قزوین گفت: محور محمدیه به آبیک به طول ۳۵ کیلیومتر باید چهار خطه شود که ۲۵ کیلومتر آن باقیمانده، جاده ساوه به بوئین زهرا با ۱۳۶ کیلومتر حدود ۶۵ کیلومتر مانده، سه راهی شامی شاپ به دانسفهان، به طول ۳۲ کیلومتر است که ۱۲ کیلومتر باقیمانده، محور شامی شاپ به ابهر به طول ۲۳ کیلومتر تاکنون ۱۴ کیلومتر باقیمانده، محور تاکستان به رزن با ۸۰ کیلومتر طول که ۵ کیلومتر باقیمانده و باید دو خطه شود.
کبیری تصریح کرد: احداث راه آهن قزوین به قم به مسافت ۱۶۶ کیلومتر، می تواند این مسیر را ۱۱۹ کیلومتر کوتاه می کند و کمربندی جنوب با ۴۲ کیلومتر، از دیگر طرح های مهم است که باید عملیاتی شود.
وی اضافه کرد: محور ضیاء آباد به آب ترش به طول ۶۵ کیلومتر، رحیم آباد به کلاچای به طول ۱۵۸ کیلومتر، آزاد راه ساوه به قزوین به طول ۱۵۷ کیلومتر و ساوه بوئین زهرا به طول ۸۰ کیلومتر از محورهایی است که باید در توسعه مورد توجه قرار گیرد.
کبیری یادآورشد: چهارخطه شدن ۷۵ کیلومتر از مسیرهای مواصلاتی استان قزوین به ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در صورت مساعدت وزارت راه کریدور شمال به جنوب از جایگاه ویژه ای برخوردار خواهد شد.
وی بیان کرد: ایجاد بندر خشک در قزوین می تواند ضمن ارتقاء زیرساختها در سطح ملی به رونق اقتصادی استان و کشور هم کمک کند.