وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
      مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی، ضمن تشریح سیاست‌ها و ماموریت‌های آن سازمان، گفت: از دهه ۴۰ شمسی به بعد به تبعیت از سایر کشورهای دنیا، ساخت ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی به وزارت آبادانی و مسکن سپرده شد و در فاصله سال‌های ۷۰ تا ۷۴ زمانیکه آقای آخوندی وزیر مسکن بودند سازمان مجری تشکیل شد و این وظیفه از دهه ۷۰ تا کنون به سازمان مجری محول شد.

    محمدجعفر علیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیاست‌ها و ماموریت های سازمان را با نگاهی دوباره مورد بازخوانی قرار داد و گفت: در مقطعی در اوایل دهه ۷۰ تصمیم بر آن شد تا کلیه واحدهای فنی و اجرایی وزارت مسکن و شهرسازی وقت در یک سازمانی متمرکز شود و این سازمان تمامی مسئولیت‌های ساخت و طراحی برای ساخت پروژه‌ها را برعهده بگیرد. بنابراین بر اساس مصوبه شورای‌عالی اداری از سال ۱۳۷۲ این سازمان به عنوان سازمان مجری ساختمان‌های دولتی و عمومی، کار خود را آغاز کرد.

    محمد جعفر علیزاده

    معاون وزیر راه و شهرسازی ریشه تشکیل چنین سازمانی را در وزارت راه و شهرسازی به دهه ۴۰ مرتبط دانست و افزود: ریشه اینکه چرا چنین سازمانی به وجود آمد نیز بدین شرح است که از زمانیکه وزارت آبادانی و مسکن در کشور راه اندازی شد یکی از وظایفش ساخت ساختمان ها و تاسیسات برای دستگاه هایی شد که ذاتا وظیفه ساخت ندارند و در بسیاری از کشورهای دنیا نیز چنین مواردی مرسوم بود.

    علیزاده ادامه داد: از دهه ۴۰ در کشور ما چنین موضوعی؛ ساخت ساختمان‌ها و تاسیسات برای دستگاه‌هایی که ذاتا چنین وظیفه‌ای ندارند مطرح شد و جزو قوانین و شرح وظایف وزارت ابادانی و مسکن، قید شد. بسیاری از دستگاه ها در کشور ذاتا وظیفه بهره برداری دارند. به همین دلیل چنین وظیفه ای در وزارت مسکن و شهرسازی وقت که پیش تر تحت عنوان وزارت آبادانی و مسکن نامیده می شد و هم اکنون نیز به وزارت راه و شهرسازی با وظایف بیشتری تغییر نام داده است، پیش‌بینی شد.

    مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی یادآور شد: در زمانی که دکتر آخوندی در سال های ۷۰ تا ۷۴ وزیر مسکن بودند این سازمان تشکیل شد و این وظیفه را کماکان ادامه می‌دهد.

    وی همچنین گفت: بعدها و در طی گذشت سالها، در قوانین، اصلاحاتی ایجاد شد و برخی از دستگاه‌ها همچون سازمان انرژی اتمی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، اطلاعات و آموزش و پرورش به علت آنکه سازمان نوسازی مدارس را تشکیل داده بود، مستثنی  شدند. اما کماکان در مورد سایر دستگاه‌ها تعدادی از پروژه‌ها را سازمان مجری انجام می‌دهد و تعدادی را نیز خود دستگاه ها در دست اجرا دارند و این روند تاکنون ادامه پیدا کرده است.

    گفتنی است، سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات دولتی و عمومی ،بزرگترین سازمان تخصصی در احداث ساختمانهای دولتی و عمومی در کشوراست که به منظور تمرکزسیاست گذاری ،مدیریت و هماهنگی توسعه وبهینه سازی ،افزایش کیفیت،کاهش زمان اجراو قیمت تمام شده جهت تهیه و اجرای طرحهای ساختمانی و تاسیساتی دولتی و عمومی و عمران شهری در سراسر کشور،به عنوان یکی از سازمان های وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی فعالیت می نماید سازمان مجری ساختمانهاو تاسیسات دولتی و عمومی در سال ۱۳۷۲ پس از تصویب اصلاح ساختار و منطقی نمودن تشکیلات وزارت مسکن و شهرسازی و حذف تشکیلات غیر ضروری به عنوان یکی از سازمانهای وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی شروع بکار نمود.

    آشنایی با سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات دولتی و عمومی

    اهداف:

    متمرکز ساختن ، هماهنگی ، توسعه و گسترش فعالیتهای مربوط به تهیه و اجرای طرحهای ساختمانی و تاسیسات دولتی و عمومی طرحهای عمران شهری در چارچوب سیاستها و برنامه های عمرانی دولت۰

    تدوین معیارها و ضوابط طراحی ساختمانهای دولتی و عمومی ۰

    سرمایه گذاری یا مشارکت و انجام فعالیتهای فنی و اقتصادی وتولیدی مرتبط با وظایف سازمان۰

    قبول خدمات مهندسی مشاور و تهیه نقشه های ساختمانی و شهرسازی و اعمال نظارت در اجرای این قبیل طرحها در مقابل دریافت حق الزحمه۰

    تهیه استاندارد اجرای ساختمانهای مهم۰

    تهیه و تدوین روشهای کنترل پروژه شامل کنترل زمان و هزینه۰

    شرح وظایف :

    تهیه و اجرای طرحهای ساختمانها وتاسیسات دولتی وعمومی .

    فروش و اجاره دادن ساختمان وتاسیساتی که با سرمایه گذاری مستقل یا مشترک احداث می شود طبق قوانین و مقررات مربوط.

    قبول خدمات مدیریت طرح و اجرای ساختمان و یا هرگونه خدمات فنی و مهندسی در قبال دریافت حق الزحمه .

    تحصیل اعتبار و وام از منابع مختلف اعم از داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط .

    سرمایه گذاری به منظور اجرای وظایف سازمان به‌ طور مستقل و یا با مشارکت سرمایه گذاران بخش عمومی یا بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی با رعایت مقررات مربوط.

    تجهیز منابع داخل و خارج به منظور سرمایه گذاری در پروژه های مربوط به وظائف سازمان.

    خرید زمین و ساختمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط .

    اجرای سایر موارد ارجاعی یا تفویضی از طرف مجمع عمومی سازمان مرتبط با موضوع فعالیت سازمان و با رعایت این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط .

     

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی