وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    بازگشت هویت به شهر با تبدیل خانه شخصیت های تاثیرگذار به موزه/ تهران شهری سیال و آرام بخش می شود

    این روزها تعاریف جامعه شناسان و متخصصان معماری از مفهوم«شهر» تغییر پیدا کرده است. اگر تا دیروز شهری را موجودی پویا می دانستند، اما کنون متخصصان شهر را «سیال» می دانند.  به همین خاطر در شهرهای سیال و آرام بخش  توسعه فضاهای فرهنگی با هدف بازگشت به  هویت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی اهمیت زیادی دارد.
    به گزارش تیتر شهر: مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران اعتقاد دارد، فضاهای فرهنگی روح وروان انسان را تحت تأثیر قرار می دهد، به همین خاطر این فضاها  با گذشت زمان رفتار های افراد  را شکل داده و شهرهای سیال و  آرام بخشی را برای شهروندان رقم خواهد زد.
    آنطور که علیرضا جعفری می گوید، توسعه فضاهای فرهنگی با رویکرد بازگذشت هویت تاریخی، فرهنگی و هنری به تهران از جمله برنامه های شهرداری تهران است، به همین دلیل تبدیل خانه شخصیت های تاثیرگذار فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی به خانه موزه، توسعه سینماها و مراکز تئاتر، باغ موزه ها و بسیاری دیگر از اماکن فرهنگی حاصل تلاش شهرداری تهران و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در سال های اخیر است.
    مطالعات جهانی مستخصصان شهرسازی نشان می دهد،  ساخت و ساز و توسعه زیرساختهای فرهنگی منجر به شکل گیری شهرهای سیال، پویا، با نشاط سرزنده ودارای عملکرد تعاملات اجتماعی می شود. به  همین دلیل به نظر می رسد که توسعه زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی با استفاده از استانداردهای روز دنیا به عنوان یکی از مولفه های توسعه یافتگی کلانشهرها  شناخته می شود. بر این اساس فضاهای فرهنگی داراب کارکردهای محله ای، منطقه ای و فرا منطقه ای خواهد بود.
    مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران بر این باور است که شهر تهران در این خصوص الگوی سایر کلانشهرها به شمار می آید، به عبارت دیگر تهران به عنوان پایتخت ایران فضاهایی باکاربری های فرهنگی مواجه است که نقطه عطفی در جذب توریست و گردشگر محسوب می شود.
    به گفته جعفری در میان ارکان فرهنگی مختلف همچون خانواده، آموزش و پرورش و غیره که ذهن  و فرهنگ انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهند، فضاهای فرهنگی شهری  نیز بسیار تاثیر گذار هستند.
    در سال های اخیر در حوزه تامین سرانه فضاهای فرهنگی محیط شهری از سوی مدیریت شهری اقدامات قابل قبولی صورت گرفته است که نتایج آن منجر به رفع نیازمندی محلات  مناطق 22 گانه تهران در سرانه  فضاهای فرهنگی  و توزیع عادلانه امکانات رفاهی در شهر منجر به ایجاد تحولی چشم گیر  در جنوب پایتخت  شده است.
    به گفته مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر داری تهران،نگاه ویژه مدیریت شهری به مناطق مختلف پایتخت به ویژه جنوب شهر موجب شد تا امروز وضعیت مناطق جنوبی به لحاظ برخی امکانات و فضاهای فرهنگی رشد خوبی داشته باشد.
    بازنگری در فضاهای فرهنگی متناسب با دوره های زمانی مختلف یکی دیگر از نیازهایی است که در شهر ترهان احساس می شود. توسعه زیرساخت های فرهنگی کشور باید در کنار جذابیت از رویکردهای هویت بخشی به شهر و به عبارتی بازگشت به هویت سنتی با استفاده از تکنولوژی های علمی روز دنیا برخوردار باشد.
    به گفته جعفری نمادها و نشانه های شهری از جمله بناهای مهم در طراحی معماری و طراحی شهری محسوب می شوند،چرا که بیانگر هویت، فرهنگ و تاریخ شهر است.

    برج میلاد، برج آزادی، تئاتر شهر و بسیاری از سالن های نمایش  شهر تهران، محیط های هوشمند فرهنگی بر اساس معماری ایرانی اسلامی و با نگاه زیبا شناسانه ساخته شده است تا فضاهای فرهنگی؛ محیط های آرامش بخشی برای شهروندان محسوب شوند.باید به این مساله اعتقاد داشت که فضای شهری تنها یک مفهوم کالبدی نیست، بلکه در کنش تعاملات شهروندی و فعالیت های شهروندان بسیار اثر گذار است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی