وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    بازگشت هویت به شهر با توسعه فضاهای فرهنگی
    مطالعات جهانی نشان می دهد مراکز فرهنگی در شهرهای مطرح به عنوان یکی از المان های گردشگری و بازگشت هویت توسعه و به بهره برداری می رسد. شاید بتوان گفت که برخی از شهرهایی که پشتوانه تاریخی را به عنوان تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری ندارند، با استفاده از فضاهای فرهنگی ای که ایجاد می کنند به عنوان یک المان گردشگری استفاده می کنند. اما شهر تهران با وجود پشتوانه تاریخی و فرهنگی ای که دارد، وضعیت متفاوت تری با شهرهایی که به دنبال  ایجاد تاریخ برای خود هستند، است.
    به گزارش تیتر شهر: در سال های اخیر یکی از اهداف شهرداری تهران توسعه فضاهای فرهنگی با هدف بازگشت هویت به شهروندان بوده است. مساله ای که رئیس شورای شهر تهران نیز به آن اشاره می کند و می گوید: خوشبختانه فضاهای فرهنگی و  ورزشی  زیادی در تهران ساخته شده است اما باید از این فضاهای فرهنگی استفاده بهینه ای صورت گیرد.
    محسن هاشمی اعتقاد دارد که فضاهای فرهنگی؛ باید نمادهای هویت بخش به شهرهای ایران و تبدیل آنها به جلوه گاه های فرهنگ و تمدن اسلامی باشند چرا که مراکز فرهنگی از جمله بناهای مهم در معماری و طراحی شهری محسوب می شوند و هویت وعصاره  شهر را می توان در ساختار و معماری فضاها و ابنیه های فرهنگی جست و جو کرد.
    بررسی ها نشان می دهد  فضاهای فرهنگی  در  اعمال و رفتار انسان و ایجادهویت  در شهروندان بسیار  تاثیر گذارند، به عبارتی نمادها  و نشانه های شهری صرفا نه برای زیبا سازی شهر، بلکه در فرآیند فرهنگ سازی و ایجاد حس  تعلق در شهروندان  نقش آفرینی می کنند.
    ایجاد جذابیت در فضاهای فرهنگی موضوع مهمی است که باید مسئولان شهرداری تهران به آن توجه کنند. مساله ای که رئیس شورای شهر تهران نبز به آن اشاره می کند و می گوید: فضاهای فرهنگی در  بهبود و توسعه فرهنگی بسیار  حایز اهمیت هستند، بنابراین تأثیرات این فضاها باید به گونه ای باشد که منجر به بر انگیختن شدن روحیه خلاقیت در افراد مختلف به خصوص کودکان و جوانان شود.
    بازگشت هویت به شهر با توسعه فضاهای فرهنگی
    به گفته هاشمی، مراکز فرهنگی و هنری زمینه را برای بروز خلاقیت های هنرمندان و ایجاد  انگیزه برای عموم مردم جهت انجام فعالیت های هنری فراهم می سازد به همین دلیل فضاهای مناسب فرهنگی به عنوان نماد رشد فرهنگی اجتماعی  شهر محسوب می شوند.
    شاید بتوان گفت در دوران کونی به غیر از مرمت و بهره برداری از امکان تاریخی به عنوان فضاهای فرهنگی شهر تهران، تبدیل خانه شخصیت های تاثیرگذار فرهنگی، اجتماعی، هنری، سیاسی، ورزشی و ... به موزه امکان دیگری را برای تهرانی ها با هدف شناخت چهره های ماندگار و تاثیرگذار شهر تهران  فراهم می کند.
    بازگشت هویت به شهر با توسعه فضاهای فرهنگی
    رئیس شورای شهر تهران در این رابطه نیز معتقد است: فضاهای فرهنگی شهری مانند سینماها, تئاترها, پارکها, مطبوعات, فرهنگسراها, کتابخانه ها, موزه ها و خانه موزه ها هدایت کننده و شکل دهندۀ رفتارها و کنش های اجتماعی  شهروندان محسوب می شوند و از طریق این مراکز فرهنگی و استفاده بهینه از آنها می توان برخی  ناهنجاری های اجتماعی  مانند عدم رعایت قوانین رانندگی را اصلاح کرد.
    به گفته محسن هاشمی، مرمت و احیای خانه های مشاهیر ادبی و هنری  منجر به تقویت پایه های فرهنگی کشور می شود، در واقع  باز زنده سازی خانه مشاهیر ضمن توسعه زیرساختهای فرهنگی،پایتخت را به شهرهویت بخش با فرهنگ و هنر اصیل ایرانی  تبدیل می کند.
    حفظ و تقویت  هویت و میراث فرهنگی شهرها، راهکار بنیادی برای حل مسایل پیچیده  اجتماعی  است و به همین دلیل احیا و باز زنده سازی خانه مشاهیر و نخبگان اقدامی ارزشمند محسوب می شود،چرا که  هویت فرهنگی ما را تقویت خواهد کرد.
    در حال حاضر تبدیل خانه سیمین و جلال به موزه یکی از پروژه هایی است که از سال گذشته شهرداری تهران به آن ورود کرد. خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور با زیربنای حدود 250 مترمربع، شامل 2 طبقه در بن بست ارض خیابان دزاشیب در منطقه 1 شهرداری تهران و در فاصله کمی از میدان قدس واقع شده و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران مسئولیت مرمت و بازسازی آن را به عهده دارد که به زودی به بهره برداری می رسد.
    خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور در برگیرنده کلیه آثار پژوهشی و تحقیقاتی، یادمان ها، هدایا، دست نوشته ها، کتب و مجلات، تصاویر و فیلم ها و گفتگوها و دیگر آثار مادی و معنوی مرتبط با جلال و سیمین است که توسط تیم های تحقیقاتی، ادیبان، فرهیختگان، دانشمندان، نزدیکان، آشنایان و دوستان جلال و سیمین در اختیار این مجموعه قرار گرفته تا به صورت یکپارچه، منسجم و متمرکز به پویشگران ادبی و علمی و همچنین بازدیدکنندگان عمومی و علاقمند به جلال و سیمین، امکانات وسیعی را جهت آشنایی، شناخت شخصیت و دیدگاه جلال و سیمین ارائه کند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی