وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    یکی از دلایلی که مانع بهسازی بافت فرسوده و عدم تمایل مردم برای اقدام به نوسازی محل زندگی خود شده اطلاعات ناقص از شرایط، تسهیلات و بسته‌های تشویقی نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده است.
     
     
     بافت فرسوده تهدیدی که می تواند به فرصتی طلایی تبدیل شود
    یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه مسئولان و مردم باید با مشارکت یکدیگر تهدید بافت های فرسوده را به فرصت تبدیل کنند، گفت: به طور کلی بافت های فرسوده شهری به دلیل ناکارآمدی و بارگذاری غیرمجاز به عنوان یک تهدید جدی برای شهروندان تلقی می شود که باید با سیاست گذاری دولت و همکاری مردم بتوان نسبت به بازسازی و بهسازی این بافت ها اقدام کرد. 
    مهرداد بائوج لاهوتی با اعلام مطلب فوق در گفتگو با تیترشهر گفت: یکی از دلایلی که مانع بهسازی بافت فرسوده و عدم تمایل مردم برای اقدام به نوسازی محل زندگی خود شده اطلاعات ناقص از شرایط، تسهیلات و بسته‌های تشویقی نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده  است.
    وی ادامه داد: باید اطلاع رسانی کافی نسبت به مزایای نوسازی بافت فرسوده انجام شود. افرادی که در اینگونه بافت ها زندگی می کنند باید بدانند که  از تخفیف‌های خاصی برخوردار می شوند و افرادی که اقدام به سرمایه گذاری می کنند 50 درصد عوارض را دولت پرداخت کرده و تنها 50 درصد عوارض را شهرداری اخذ می کند.
    این نماینده مجلس با بیان اینکه سرمایه گذاران بافت فرسوده از پرداخت انشعابات برق، آب و گاز معاف هستند، گفت: نوسازی بافت های فرسوده محاسن بسیار چشمگیری دارد. به عنوان مثال در طرح هایی مانند مسکن مهر که در دولت نهم و دهم اجرا شد ، هزینه های زیادی بابت ایجاد خدمات زیربنایی مانند گاز، آب و برق تحمیل شد ، در صورتی که در بافت فرسوده تمامی امکانات زیربنایی مهیا است. 
    لاهوتی ادامه داد: براساس برنامه پنجم توسعه کشور به دولت تکلیف شده بود  هرساله 10 درصد از بافت فرسوده در کشور را نوسازی کند،  اما متاسفانه به دلایل متعدد دولت در اجرای به موقع و مطابق برنامه این قانون تاخیر زیادی داشته است.
    وی با اشاره به مشکلات زندگی در بافت های ناکارآمد شهری گفت: زندگی در بافت های فرسوده مشکلات زیادی را برای شهروندان به وجود می آورد و علاوه بر اینکه چهره شهر را مخدوش می کند، زندگی بی کیفیت را برای ساکنان فراهم می کند. 
    لاهوتی با تاکید بر اینکه آمار جرم خیزی در بافت های فرسوده بسیار چشمگیر است، توضیح داد: اینگونه بافت ها بستری برای بروز انواع بزه و آسیب های اجتماعی محسوب می شوند، البته این شرایط درحالی است که اکثر ساکنان این گونه بافت ها افرادی شریف هستند. در همین حال بافت های فرسوده علاوه بر نقشی که در آسیب های اجتماعی دارند، در زمان بروز حوادث غیرمترقبه مانند زلزله به کانون بحران تبدیل می شود. 
    وی با تاکید بر اینکه بافت های فرسوده در زمان نیاز به کمک نفوذ ناپذیر هستند ، اضافه کرد: بافت های فرسوده به دلیل عرض کم معابر‌، پیچیدگی امکان دسترسی به خدمات و وسایل نقلیه کمک رسانی مانند  خودروهای آتش‌نشانی و آمبولانس را از بین می برند و از این طریق زندگی ساکنان اینگونه مناطق به شدت با مخاطره روبه رو است.
    لاهوتی افزود: امیدوارم این تهدیدات بزرگ باعث شود تا مسئولان ذیربط نسبت به فراهم کردن شرایط  مناسب تر برای نوسازی بافت های فرسوده اقدام کنند. 

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی