باید یک پایتخت سیاسی و یک پایتخت اقتصادی داشته باشیم...
معمار شهر - خلیل محبتخواه مدیر کل راه و شهرسازی پردیس در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در خصوص وظیفه اداره کل راه و شهرسازی استانها گفت: وظیفه اصلی این نهاد، تامین زمین برنامهها و طرحهای تصویب شده است. این تامین زمین در جاهایی به صورت الحاق زمین به محدوده شهری و در جاهایی با تغییر کاربری انجام میشود.
وی افزود: مسالهای که در تهران وجود دارد؛ ممنوعیت بارگذاری جمعیت در این شهر است. به همین دلیل باید سرریز جمعیت این شهر به شهرستانهای اطراف اتفاق بیافتد. در زمان حضور بنده در اداره کل راه و شهرسازی تهران، برای تامین مسکن این جمعیت در شهرهای جدید نظیر پردیس، ایوانک و … برنامهریزی شده بود.
مدیر کل سابق راه و شهرسازی تهران گفت: در همان زمان، زمینها، کاربریها، الحاقها مشخص شدند. یکی از اتفاقات خوب آن دوره مربوط به امضا تفاهم نامه با انبوه سازان برای ساخت مسکن مورد نیاز بود. ما در تهران یک میلیون نفر ثبتنامی داشتیم که با توجه به شرایط ثبت نام در نهایت ۱۳۱ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. از این تعداد نهایتا ۴۰ درصد آورده اولی را آوردند.
محبتخواه ادامه داد: با پیشرفت فیزیکی پروژه مابقی قسطها نیز پرداخت شد. از این تعداد ۸۰ هزار واحد در حال ساخت است. برای تامین مسکن مورد نیاز استان تهران حدود هزار هکتار زمین در جنوب شرق این استان آماده الحاق به محدوده شهری است. اساسا راه تامین مسکن مورد نیاز در استان تهران این است که باید شهرک و شهر جدید تعریف شود.
دستگاههای دولتی با پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن همکاری نمیکنند
وی ادامه داد: وظیفه راه و شهرسازی تامین زمین است، اما برای ساخت مسکن، تمام دولت و ۲۱ دستگاه زیر مجموعه آن باید پای کار بیایند. عدم همکاری دستگاهها علت کندی پیشرفت نهضت ملی مسکن است. برای مثال وقتی استانداری از عدم برگزاری جلسه شکایت میکند؛ باید به او گفت: «برادر خود شما مسئول برگزاری هستید. مسئول اصلی استاندار است. اگر دیگر نهادها با استانداری همکاری نکنند؛ طبق قانون تا دو ماه و طبق قانون جهش کلی مسکن تا یک ماه بعد درصورت عدم پاسخگویی، جواب آنها را باید مثبت حساب کرد.» بنابراین از لحاظ قانونی نباید کار ساخت مسکن تعطیل شود.
مدیر کل راه و شهرسازی پردیس گفت: مسئله بعدی لزوم بازنگری سند آمایش سرزمینی است؛ نمیشود بر اساس مطالعاتی که بایگانی شده، بارگذاری جمعیت در استان را تعریف کرد.
وی در مورد ممنوعیت بارگذاری جمعیت در تهران و راه حل تامین مسکن برای جمعیت مهاجر و خواهان زندگی در این شهر گفت: باید جذابیت تهران را از بین ببریم. مادامی که اختلاف کیفیت زیادی بین شرایط زیست در تهران و سایر شهرستانها وجود داشته باشد، تهران جذاب است. ما باید تهران را فرا جزیرهای نگاه کنیم؛ تا مشکل آن حل شود.
ممنوعیت توسعه افقی عامل کاهش سرانههای شهری
محبتخواه در خصوص بارگذاری در بافت فرسوده گفت: اگر ما اصلاح بافت فرسوده را به صورت نقطهای انجام دهیم با یک فاجعه مواجه خواهیم شد. فردا روزی یک نانوایی در آنجا نخواهیم داشت. به عبارت دیگر به کسری سرانهها برخواهیم خورد. بازسازی نقطهای جوابگو نخواهد بود.
وی افزود: دراین سالها به دلیل ممنوعیت توسعه افقی شهر بارگذاری تراکم در سطح شهر تهران اتفاق افتاده که باعث کسری سرانهها شده است. تراکم فروشی حق آسمان را که رعایت آن از لحاظ قانونی الزامی بوده را زیر پا گذاشته است. برای حل این مساله باید با الحاق زمین این کسری برطرف شود.
مدیر کل راه و شهرسازی پردیس در ادامه با اشاره لزوم انتقال پایتخت در کشور، گفت: ما باید یک پایتخت سیاسی و یک پایتخت تجاری اقتصادی داشته باشیم. تهران میتواند پایتخت اقتصادی تجاری باشد. اگر دولت به تدریج نهادهای خود را در شهرهای دیگر منتقل کند؛ مسئولان و کارمندان نیز به تبع آن از تهران خارج خواهند شد.
تهران با این محدوده باید از نهضت ملی حذف شود
محبتخواه در خصوص راه نجات معضل مسکن در تهران گفت: اساسا یا باید تهران را از طرح نهضت ملی مسکن حذف کرد یا اینکه مرز محدوده شهری تهران را برداشت. همانطور که در کشورهای اروپایی شهرهایشان اینگونه توسعه یافته است. البته این توسعه افقی شرایطی دارد؛ آن هم تامین زیرساخت مورد نیاز است.
وی افزود: نهایتا پیشنهاد بنده این است که یکی از راهها برای تامین کمبود سرانه و تامین مسکن مردم حال حاضر تهران توسعه افقی شهر و الحاق زمین به آن است. حتما باید این توسعه برای مردم باشد، نه برای یک گروه خاص.
وی در آخر درباره پیشبینی تعداد واحد ساخته شده در پایان کار دوره دولت سیزدهم در قالب طرح نهضت ملی مسکن بیان کرد: تامین زمین این ۴ میلیون واحد، حتما اتفاق خواهد افتاد. اما در شهرها و کلانشهرها که مدل ساخت به سمت انبوه و متراکم اتفاق افتاده است احتمالا عملیات ساخت در این دولت تمام نخواهد شد.