وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    رئیس پیشین سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران بابیان اینکه کسانی که در فضای مجازی در نقد سیاست‌های وزارت راه در حوزه نظام‌مهندسی شهیدنمایی می‌کنند و البته نه همه آن‌ها، جزء کسانی هستند که در سال‌های اخیر کارها را به قبضه خود درآورده‌اند گفت: بخش‌نامه‌های جنجالی اخیر وزارت راه نابهنگام بود و آن مخل اجرای سیاست‌های مترقی و اصلاحگر این وزارتخانه در حوزه کنترل ساختمان است.
    بخشنامه‌های وزیر راه سبب فرصت سوزی شد/ نظام‌مهندسی به پاچال توزیع نقشه تبدیل‌شده است/ قهرمانان فضای مجازی عموماً کارها را قبضه کرده‌اندمحسن بهرام غفاری در گفت‌وگو با «صما» با بیان مطلب فوق افزود: ذینفعان نظام ناکارآمد فعلی کنترل ساختمان و مخالفان اصلاح آن، هجمه‌های زیادی به بنده مبنی بر اینکه با تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه کنترل ساختمان قصد تضعیف سازمان نظام‌مهندسی ساختمان را داشته‌ام وارد کردند.

    وی ادامه داد: این اظهارنظرها و انتقادات در حالی است که من نخستین کسی بوده‌ام که به عضویت سازمان نظام‌مهندسی ساختمان درآمدم و این نشانه ایمان اعتقادی است که به تأسیس این نهاد به‌عنوان مرجع فراگیر مهندسی در کشور داشته و دارم و با سربلندی اعلام می‌کنم که شماره کارت عضویت بنده در سازمان نظام‌مهندسی عدد یک است.

    به گفته بهرام‌غفاری اگر فردی خود را دلسوزتر از بنده برای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان بنماید می‌توان گفت این همان دایه دلسوزتر از مادر است که باید در درستی ادعایش تردید نمود؛ البته آن سازمان نظام‌مهندسی که بنده با کمک شادروان کازرونی، عباس آخوندی و رضا هاشمی راه‌اندازی کرده بودیم، اهداف و آرمان‌هایش با خط مشی سوداگرانه حاکم بر نظام‌مهندسی ساختمان فعلی درتنافر و تضاد است.

    موسس شورای تدوین مقررات ملی ساختمان با یادآوری این موضوع که قرار نبود که سازمان نظام‌مهندسی ساختمان به پا چال توزیع نظارت مبدل شود، گفت: زمانی که سازمان نظام‌مهندسی با اهداف تنسیق و اعتلای حرفه مهندسی تأسیس شد به‌هیچ‌وجه قرار نبود که در آینده این سازمان به چارسوق تقاطع بین شهرداری، مالک، ناظر و حرفه تبدیل شود و سپس با دریافت پول و سپرده‌گذاری آن‌ها در نزد بانک‌ها به بنگاه‌داری بپردازد. سرگرم کردن سازمان نظام‌مهندسی به نشستن پای دخل عواید مهندسی مانند واداشتن دکتر هشترودی به تحصیلداری در حجره بازار است.

    بهرام‌غفاری بابیان اینکه ترکیب اولیه هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی عموماً از افراد شاخص در حوزه مهندسی و شهرسازی بود تصریح کرد: در اوایل راه‌اندازی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان مشاهیر مهندسی مانند مرحوم مزینی در آن حضور داشتند و مؤسسان نظام‌مهندسی، این سازمان به تصور حضور اساتید بزرگ دانشگاه، مهندسان مشاور و پیمانکارانی که آثار قابل‌ذکری در کشور طراحی و اجرا کرده‌اند و مدیران بلندمرتبه حوزه صنعت ساخت و بخش‌های عمرانی دولت راه‌اندازی کرده بودند.

    وی فراهم کردن زمینه برای حضور مشاهیر حوزه مهندسی را دلیل عدم کاندیدا شدن سایر افراد در دوره‌های آزمایشی و اول و دوم نظام‌مهندسی دانست و گفت: در دوره‌های بعدی به‌تدریج از این هدف منحرف شد و به‌تدریج با هجوم صنف گرایان به اشغال ارکان مدیریتی و انتظامی سازمان، آنان که شامه کاسب‌کاری تیزتری داشتند اکثریت یافتند و دسته اول در اقلیت قرار گرفتند و سازمان به سمت بنگاه‌داری رفت.

    رییس پیشین سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با یادآوری این موضوع که به گفته آقای ترکان در حال حاضر 27 شرکت در سازمان نظام‌مهندسی تمام‌کارها را قبضه کرده‌اند گفت: همین‌ها خواستاران جدی ادامه وضع اسفبار و اهانت‌آمیز فعلی هستند و معرکه‌گردانان پنهان و آشکار کانال‌های رنگارنگ می‌باشند و در مقابل هرگونه اصلاحی در وضع موجود افکار عمومی مهندسان را تحریک به مقابله می‌کنند و از خواستاران تغییر بنیادی نظام مهندسی، چهره شمر ابن ذی الجوشن در چشم آنان می‌سازند.

    وی با یادآوری این موضوع که بنده تدوین‌کننده پیش‌نویس آیین‌نامه کنترل ساختمان جدید بوده‌ام از این‌که در این اقدام حیاتی سهیم بوده‌ام خوشنودم و به آن افتخار می‌کنم، گفت: بنده یک آیین‌نامه 164 ماده‌ای را با الهام از تجربه 60 سال اخیر شهرداری‌ها و تجربه بیست‌وپنج سال اخیر نظام‌مهندسی و اقتباس از کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه مثل مالزی و آلمان و کانادا و ترکیه تدوین کردم که با اجرای آن خدمات صوری مهندس حذف و پیمانکار کل مسئولیت و تضمین کیفیت ساخت را به عهده می‌گرفت که همزمان با گذاردن مسئولیت بازرسی به گردن شهرداری‌ها و پاسخگو کردن آن‌ها در برابر کیفیت ساختمان، پیش‌بینی ایجاد دست‌کم بیست هزار شغل بازرسی حرفه‌ای تمام‌وقت در رشته‌های مهندسی مورداستفاده در ساختمان برای مهندسان کرده بودم.

    غفاری با تأکید بر اینکه از دوسال گذشته که بنده این پیش‌نویس را به وزارت راه ارائه کرده‌ام تاکنون ارتباطی در مورد آن با دولت ندارم درعین‌حال به‌نقد عملکرد وزارت راه پرداخت و گفت: بزرگ‌ترین اشتباه وزارت خانه راه شهرسازی در اجرای سیاست‌های بنیادی‌اش این بود که با ابلاغ بخش‌نامه‌های جنجالی نابهنگامش که باهدف انجام اصلاحات در نظام‌مهندسی بود، زمینه‌ای را فراهم کرد که طرف مقابل با شبهه افکنی و مغلطه‌کاری مانع از اجرای اهداف اصلی این وزارتخانه شود.

    وی با تأکید بر اینکه بهتر بود وزارت راه شهرسازی به‌جای ابلاغ بخش‌نامه‌های جنجالی و اساساً غیر لازم، تمامی نیروی خود را بر روی پیش برد جریان تصویب آئین‌نامه کنترل ساختمان متمرکز کند و به آتش پهلو کاملاً بی‌اعتنا باقی می‌ماند و میدان‌های جدیدی برای یکه‌تازی مخالفان اصلاحات باز نمی‌کرد، تأکید کرد: ابلاغ نابهنگام بخشنامه‌های غیرضروری وزارت راه سبب شد که موانع ایذائی بسیاری درراه این وزارتخانه برای تعقیب هدف کاملاً ضروری و درست در زمینه اعمال اصلاحات بنیادی در نظام کنترل ساختمان فعلی ایجاد شود و آن را از دسترس دور و دورتر کند.

    بهرام‌غفاری با بیان اینکه غوغا‌سازی‌های مجازی کسانی که منافع خود را در این اصلاحات از دست می‌دهند را نباید دست‌کم گرف، گفت: این غبار انگیزی‌ها حتی پیش چشم بعضی از مدیران ارشد کشور و بلندپایگان سابق سازمان نظام‌مهندسی را نیز تیره کرده و آن‌ها را بران داشته که در مکتوبات و بیانات خود نظراتی را ابراز کنند که اگر فرصت می‌داشتند که یک‌بار آئین‌نامه پیشنهادی را بخوانند از بیان آن‌ها خودداری می‌کردند.

    این پیشکسوت نظام مهندسی در پایان تاکید کرد: این آیین‌نامه اگر امروز هم تصویب و اجرائی نشود در آینده به سمت تصویب پیش خواهد رفت؛ با اینکه موانع موجود امروز چندی است که این مهم را به تأخیر خواهد انداخت که خالی از خسارت نیست.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی