برنامه های وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی در دولت دوازدهم
تهران - ایرنا - عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم برنامه ها خود را در حوزه های مختلف حمل ونقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی و مسکن و شهرسازی اعلام کرد.
به گزارش ایرنا ، افزایش سهم ترانزیت و ارتقای نقش بین المللی سیستم حملونقل کشور و دستیابی به 10.5 میلیون تن جابجایی بار ترانزیت غیر نفتی (مجموعا حدود 17.7 میلیون تن) در جهت تحقق سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مشروط به رفع موانع فراسازمانی از برنامه های عباس آخوندی در وزارت راه وشهرسازی در دولت دوازدهم است.
بهبود فرایندی جابهجایی بین مرزی در حوزهی بار و گردشگری که بخش عمدهی بازار صادراتی و گردشگری کشور را شکل میدهد و توسعه زیرساختی و بهبود که مستقیما بر گسترش عدالت جغرافیایی به نفع مناطق پیرامونی اثر خواهد داشت.
- تشویق برقراری خطوط دریایی و هوایی و زمینی و ریلی گردشگری با هماهنگی آژانسهای گردشگری در حوزه تمدنی ایران و جهان اسلام
- تسهیل دسترسی آزاد شهروندان و فعالان اقتصادی به اطلاعات تخصصی حوزهی راه و شهرسازی از طریق اجرای طرح سکوی ارائه داده در جهت توسعه کسبوکارهای برخط و اشتغال دانش بنیان توسط بخش خصوصی در حوزهی راه وشهرسازی
- تکمیل زیرساختها و افزایش طول خطوط اصلی ریلی به 13 هزار کیلومتر (از جمله انعقاد قراردادهای فاینانس خارجی احداث قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان و برقی کردن خط ریلی تهران - مشهد، گرمسار اینچهبرون، و تهران-تبریز)، توسعه ریل به مراکز انبوه بار، افزایش طول آزادراهها به 7500 کیلومتر، و همچنین افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر تجاری به 263 میلیون تن و ظرفیت فرودگاهها به 144 میلیون نفر در پایان برنامه و افزایش پروازهای خارجی به کشورهای پیرامون از فرودگاههای استانهای مرزی
- نوسازی و تکمیل سامانههای ارتباطی، کمک ناوبری و راداری و بهینهسازی ساختار فضای کشور با هدف تبدیل آسمان ایران به پل ترافیکی بینالمللی فیبین مناطق «اروپا -آسیا اقیانوسیه» و «اروپا- خاورمیانه» و تبدیل فضای هوایی ایران به نقطه تعادل منطقهای در افق 1404
- تجهیز و توسعه امکانات بنادر، شکلدهی شبکه بنادر به منظور فعالسازی بنادر کوچک، توسعه خطوط ریلی در درون بنادر بزرگ، توسعه پسکرانهها و همچنین توسعه و تجهیز پایانههای مرزی زمینی، ریلی و هوایی
- اجرای طرح جامع پارکهای لجستیکی و ایجاد سایر امکانات برای حملونقل داخلی و بینالمللی
اجرای سیاست احداث و بهره برداری از مراکز لجستیکی چندوجهی در مراکز عمده تولید و جذب بار در کشور با هدف گسترش حملونقل ریلی در مسافت های طولانی و تجمیع و توزیع بار در فاصلههای کوتاهتر از طریق حملونقل جادهای
- ارتقای رویکرد بازرگانی در مدیریت و گسترش ظرفیت استفاده از توانمندی بخش خصوصی از طریق واگذاری مدیریت بنادر کشور و بصورت مشارکت عمومی- خصوصی (از جمله انعقاد قرارداد واگذاری عملیات نگهداری و بهره برداری فازهای 1 و 2 بندر شهید رجایی)
- تجاریسازی و تقویت رقابتپذیری و نقشآفرینی منطقهای و افزایش بهرهوری فرودگاههای کشور با راهبرد ورود فرودگاههای بزرگ در زنجیره ارزش شبکه بین المللی فرودگاهی
- جلب سرمایهگسترده ملی و بینالمللی در توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) و هفت فرودگاه بینالمللی دیگر، فعالسازی فرودگاههای کوچکتر از طریق شکلدهی شبکه فرودگاهی و توسعه و نوسازی ناوگان هوایی به ویژه هواپیماهای بُرد کوتاه به منظوررسیدن به اهداف برنامه ششم مبنی بر رسیدن به تعداد مسافر هوایی داخلی 36 میلیون مسافر و تعداد ناوگان 228 فروند
- ارتقا ظرفیت اشتغال با استفاده از کسبوکارهای نوپا در حوزههای حملونقل، مسکن و توسعه شهری هوشمند در قالب طرح ایجاد مرکز کسبوکار نوپای حوزهی راه و شهرسازی
- کاهش شدت مصرف سوخت از طریق اجرای سیاست توسعه حملونقل ریلی و نوسازی انواع ناوگان عمومی حملونقل(جادهای، ریلی و هوایی)، کاهش متوسط طول عمر ناوگان باری از 17.3 سال به 15 سال، اتوبوس از 12.7 سال به 12.5 سال، مینیبوس از 24.6 سال به 18 سال و سواری کرایه بین شهری از 8.2 سال به 8 سال و افزایش تعداد ناوگان فعال هوایی از 148 فروند به 228 فروند در پایان برنامه ششم
- اجرای طرحهای افزایش ایمنی حملونقل از طریق مدیریت هوشمند جادهای، حذف نقاط حادثه خیز،ارتقاء ظرفیت محورهای شریانی، نوسازی ناوگانهای حمل ونقل، و همچنین ارتقای فناوری ناوبری در سایر شقوق
- ایجاد منابع مالی پایدار از طریق تأسیس صندوق توسعه حملونقل در راستای استفاده بهینه از منابع وزارت راه و شهرسازی و شرکتها و سازمانهای زیرمجموعه در جهت تخصیص مؤثر منابع به پروژههای با اهمیت و اولویت بیشتر وجلوگیری از پراکندگی تخصیص اعتبارات
- اقدام جهت تأمین ناوگان ریلی و همچنین اقدام در جهت تشکیل لیزینگ ریلی
- افزایش سهم حملونقل عمومی مبتنی بر استفاده بهینه از شیوه ریلی در حملونقل حومهای از طریق راهاندازی قطارهای حومهای در کلانشهرها و دستیابی به سهم 18% مسافر حومهای
- طراحی 33 ایستگاه راهآهن برای اجرای سیاست شهرسازی ریلپایه و توسعهی شهری مبتنی بر حملونقل عمومی
- هماهنگی و پیگیری اجرای یافتههای طرح ساماندهی منطقه شهری تهران-کرج
- احداث، آسفالت و بهسازی روکش سالانه حدود هزار و پانصد کیلومترراه روستایی با تامین اعتبار هزار میلیارد تومان در بودجه سالیانه
- یکپارچگی حملونقل درونشهری و برونشهری مبتنی بر ایجاد سازمان برنامهریزی کلانشهرها و بازنگری طرحهای اتصالی برون و درونشهری
- فراهم آوردن زمینهی تولیدمسکن مطابق برنامه ششم توسعه و طی آن در سطح کشور با تجهیز منابع مالی برای سازندگان و افزایش قدرت خرید خانوارهای با درآمد متوسط و کمدرآمدها
- هماهنگی و اجرای طرح مسکن اجتماعی از طریق حساب صد حضرت امام (ره) و بنیاد مسکن و مشارکت نهادهای حمایتی و امدادی برای گروههای کمدرآمد به تعداد 500 هزار واحد مطابق برنامه ششم
- توسعه مسکن روستایی به تعداد 900 هزار واحد از طریق بنیاد مسکن
- بازنگری بنیادین در نظام طراحی، توسعه و مدیریت شهری به منظور ایجاد و گسترش انضباط شهری
اجرای نسل جدید شهرهای جدید
- ارتقا و توسعهی نظام مهندسی و کنترل ساختمان با جلب مشارکت مهندسان و همکاری سازمانهای نظام مهندسی
- تمرکز بر افزایش قدرت خرید خانهاولیها
- تمرکز بر اجرای سیاستها و برنامههای بازآفرینی شهری با مشارکت دستگاه ها عضو ستاد ملی و شهرداری ها در سالانه 270 محله
- اجرای پروژه های محرک توسعه و ایجاد فضاهای عمومی در بافتهای حاشیهای و فرسوده با هدف هویت بخشی و تحریک توسعه در آنها
** در بخش مسکن مهر
در بخش مسکن مهر نیز ، تکمیل و تحویل واحدهای باقیمانده واجد متقاضی و هماهنگی جهت احداث خدمات زیر بنایی و روبنایی مورد نیاز مجتمعهای مسکن مهر توسط نهادهای قانونی ذیربط ، از برنامه های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم است.