بیاسترسترین شهر دنیا؛ راهی که اشتوتگارت پیمود
۲ آبان ۱۳۹۶
اشتوتگارت آلمان شهری است، که توانسته بر پایه زیرساختهای عالی شهرسازی با اتکا به فرهنگ سازی و توسعه حمل ونقل عمومی رغبت شهروندان را برای استفاده از خودروهای عمومی و دوچرخه برانگیزد و با ایجاد رقابت شهروندان را در تبدیل پشت بام و بالکن های خود به فضای سبز هدایت کند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، اشتوتگارت آلمان به عنوان بی استرس ترین شهر دنیا شناخته شده است ، شهری که مساحت آن به جای خودروها به آدمها اختصاص یافته و در آن خیابانهای بدون تردد فراوان وجود دارد،رمز گشایی از مدیریت شهری این شهرآرام نشان می دهد توسعه حمل ونقل عمومی به گونه ای که رغبت شهروندان برای استفاده از خودرو شخصی برانگیخته نشود ،مهمترین موفقیت فریتز کوهن شهردار این شهر عنوان شده است.
کوهن که در خیابان مصاحبه می کند معتقد است به قدری زیرساختهای شهری در این کشور مناسب طراحی شده که همه تغییرات جدیددر امیزه ای با شرایط گذشته و موجود تدوین می شوند و ایجاد زیستگاههای جانوری ،توجه به زیبای بصری مثل پوش سقفی سبز و همچنین طراحی مسیر دوچرخه سواری از جمله تغییرات ایر شهرآلمانی است.
فریتز کوهن شهردار اشتوتگارت آلمان می گوید:قتی درباره اشتوتگارت صحبت میکنیم در واقع درباره شهری سخن میگوییم که روند ساخت عناصر شهری آن از مدتها قبل آغاز شده و حالا به نقطهای رسیده که باید برای بهبود زیرساختها و کیفیت هرچه بهتر زندگی شهروندان فکر کرد. کیفیت زیرساختهای ایجاد شده در اشتوتگارت بسیار عالی است و ما در برنامههای خود برنامه اصلی را تغییر ندادیم بلکه با نگاه به آنچه شهر بر پایههایش شکل گرفته کار را دنبال کردیم.
وی با اشاره به دلایل موفقیت این شهر می افزاید: برای اینکه مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند باید 2نکته را درنظر داشت؛ اول آنکه باید امکانات مربوط به حملونقل عمومی آنقدر توسعه یافته باشد که مردم به راحتی و هر زمان که میخواهند از آنها استفاده کنند. ما در سال 2016بالغ بر 73میلیون یورو تنها برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی جدید هزینه کردیم. این باعث میشود تا هم کیفیت خدمات افزایش یابد و هم گامهای بزرگی در راستای کاهش آلودگی هوا برداشته شود. شهروندان نباید قید استفاده از راهآهنهای درون شهری و حتی خرید بلیت از باجهها را بهدلیل ازدحام بزنند. این همیشه مدنظر باید قرار گیرد. دوم اینکه طوری برنامهریزی شود که نیازی به استفاده از جریمههای مالی یا عوارض خیلی گران برای ورود به هستههای مرکزی شهر بهخاطر استفاده از خودروهای شخصی نباشد. مردم باید خودشان به استفاده از حملونقل عمومی رغبت پیدا کنند. اینطوری خیلی واضح است که ترافیک هم کاهش مییابد.
این شهردار موفق ادامه می دهد: باید از دانش فنی ایجاد شده در زمینه تبدیل خودروها استفاده کنیم و من از این ایده بهشدت حمایت کرده ام ، تحرک الکتریکی بهمدت 10سال جدی گرفته نشده بود و حالا باید به سرعت به سمت اهدافش پیش رفت؛ اگرچه قبلا چارچوبهای کاری هنوز درست ترسیم نشده بود اما وقتش فرا رسیده است. اکنون باید بهدنبال نوآوریها، بهویژه در اشتوتگارت بود. من فکر میکنم منطقه ما از لحاظ تکنولوژیکی و اقتصادی بهترین شرایط برای این امر است.
وی با اشاره به راه اندازی فاز دوم مسیر دوچرخه سواری می گوید: زمانی که میخواستیم مسیر دوچرخه را در فاز دوم بین هدهلفینگن و وانگن بسازیم، مجبور بودیم فضاهای پارکینگ را کاهش بدهیم. به این خاطر اعتراضات اینچنینی بالا گرفت. اما اکنون مردم بسیار از دوچرخهسواری راضی هستند و برای تردد از دوچرخه استفاده میکنند. شما ببینید چقدر شهروندان از مسیر دوچرخه سواری در اطراف دریاچه کنستانس که یکی از محبوبترین مسیرهای دوچرخهسواری در آلمان است، لذت میبرند. ساختن مسیر دوچرخهسواری در اونینگر نیز بهعنوان یک پروژه فوری برای حملونقل و تردد در اشتوتگارت درنظر گرفته شده است. ولی باید بر این اساس پیش رفت. این شده که مردم از تردد در شهر رضایت داشته باشند و نقش خودشان را در بالا بردن کیفیت زندگی شهری خودشان بسیار درک کنند. این یک مبارزه توزیع بین خودرو، دوچرخه و ترافیک و عابرپیاده است.
کوهن خاطر نشان می کند: در همه شهرهای بزرگ، تمیزی شهر بسیار پر اهمیت و در عین حال پر چالش است. به همین دلیل است که ما باید همه کارها را بهگونهای انجام دهیم که بهطور قابل توجهی بهتر شود. یعنی افراد در مدیریت پسماند خود بسیار هدفمند و همسو با اهداف زیستمحیطی عمل کنند. وقتی زباله کمتری آن هم بهصورت تفکیکشده تولید میشود، یعنی سرانجام هوا و خاک تمیز و سالم میماند. پس ما روی فرهنگ کار کردهایم و موفق هم بودهایم. حالا افراد کمتری بهخود اجازه میدهند که نسبت به تولید زباله و رها کردن آنها در هرجایی بیتوجه باشند.
۹۶/۰۸/۰۲