به گزارش تیتر شهر؛ چندی است پارکینگ مکانیزه ایرانشهر تعطیل شده است؛ وقتی از متولیان امر دلیل آن را پرس و جو می کنید متوجه می شوید به دلیل برخی مشکلات فنی این اتفاق افتاده است؛ این در حالی است که این پارکینگ قدمت چندانی ندارد و داشتن مشکل فنی علامت سوال بزرگی در ارتباط با تخصیص اعتبارات کلان آن هم در یک قدمی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران است. در این خصوص به سراغ محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران رفتیم. وی در ارتباط با پارکینگ های مکانیزه گفت: اگر بخواهیم به طور مشخص در مورد پارکینگ های مکانیزه به خصوص ایرانشهر صحبت کنیم می توان گفت که این گونه پروژه ها تا الان در تهران موفق نبوده است.
وی افزود: اولین پارکینگ هایی که اینگونه احداث شد مربوط به دهه هفتاد است و کنار سازمان ترافیک قدیم احداث شد؛ دیگری نیز سر خیابان فاطمی بود که بعد از مدتی به بیلبورد تبلیغاتی مبدل گشت.
عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر این دو پارکینگی که نام بردیم جمع شده و یا در حال حاضر به عنوان بیلبورد استفاده می شود اما در اواخر دهه هشتاد دوباره ساخت پارکینگ مکانیزه شروع شد که متاسفانه آن هم موفق نبود.
علیخانی گفت: تصور می کنم اگر از همان فضای زمین استفاده و هزینه نمی شد کارایی اش بیشتر بود. این پارکینگ ها برای داخل سازمان ها و... که فضای پارک ندارند مناسب است اما وقتی عمومی می شود باید ورود و خروج سهل باشد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: پارکینگی که بخواهید برای ورود و خروج هر یک، نیم ساعت الاف شوید عموما استقبال نخواهد شد و بعضا با مشکلات فنی مواجه می شوند زیرا اشخاص برای خارج کردن خودرو گیر می کنند و به همین دلیل استقبال زیادی از این پارکینگ ها نمی شود.
وی در خصوص پیشنهادش برای استفاده از پارکینگ ها بیان کرد: از آن هایی که ساخته شده را باید استفاده کرد اما با توجه به تجربیاتم فکر میکنم این پارکینگ ها در تهران جوابگو نیست و بهتر است که پارکینگ های بزرگ تری وجود داشته باشد.
علیخانی ادامه داد: ما زمین هایی در این خصوص داریم که باید شهرداری به بخش خصوصی مشوق هایی جهت ساخت پارکینگ بدهد. در دوره شهرداری آقای الویری طرحی در مورد پارکینگ ها ارائه شد. قرار شد بخشی از امتیازات داده شود به شرط آن که علاوه بر تامین پارکینگ واحد تجاری، برای عمومی هم مناسب باشد.
عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: توجیه ندارد کسی زمینش را پارکینگ کنند.؛ امتیازاتی که در آن زمان داده شد باعث گشت تا تعداد زیادی پارکینگ ساخته شود اما در سال های بعد با واگذاری زمین هایی که پارکینگ یا خدمات عمومی داشت ، به جای بدهی به پیمانکاران داده شد. در این خصوص می توان زمین جنوب پارک نیاوران را مثال زد و متاسفانه مال بزرگی ساخته شد؛ پیش بینی می کنم ترافیک آینده آنجا را مختل می کند.