تأکید بر دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات وزارت راه و شهرسازی در راستای تحقق حقوق شهروندی
براساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز توسعه و سیاستهای راهبردی وزارت راه و شهرسازی ایجاد مرکز تبادل اطلاعات مکانی، عملیاتیسازی پورتال واحد وزارت راه و شهرسازی با ادارات و سازمانهای تابعه و سامانه ۱۴۱ وب و موبایل، پاسخگویی شبانهروزی اطلاعات راههای برونشهری و مدیریت ترافیک آنلاین از مهمترین اقدامات این وزارتخانه در راستای تحقق حقوق شهروندی به شمار میرود.
تیننیوز
براساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز توسعه و سیاستهای راهبردی وزارت راه و شهرسازی ایجاد مرکز تبادل اطلاعات مکانی، عملیاتیسازی پورتال واحد وزارت راه و شهرسازی با ادارات و سازمانهای تابعه و سامانه ۱۴۱ وب و موبایل، پاسخگویی شبانهروزی اطلاعات راههای برونشهری و مدیریت ترافیک آنلاین از مهمترین اقدامات این وزارتخانه در راستای تحقق حقوق شهروندی به شمار میرود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه طی عملکرد ۴ ساله خود در دولت تدبیر و امید توجه ویژهای به رعایت حقوق شهروندی در تمامی حوزهها و بخشهای مربوط به مأموریت وزارت متبوع داشته و بدین منظور گزارشی را عملکرد خود در بخش مذکور طی ۴ سال گذشته منتشر کرده است.
براساس این گزارش مرکز تبادل اطلاعات مکانی (clearing house) یکی از مهمترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در راستای یکپارچهسازی اطلاعات مکانمحور بدون دخالت در فرآیند کاری دستگاههای اجرایی تابعه است که بازار دادههای مکانی را این وزارتخانه بر اساس تراکنشهای اطلاعاتی رونق بخشیده است. در حال حاضر این سامانه بالغ بر پنج هزار لایه اطلاعاتی دارد که در اختیار کاربران قرار گرفته است.
رشد بهرهوری با ایجاد بستری رقابتپذیر بین مناطق و استانها، شکلدهی بازارهای جدید، صرفهجویی در هزینههای عمومی کشور از طریق حذف فعالیتهای موازی و هزینههای زاید و برخی موارد دیگر را از جمله مزایای استفاده از اطلاعات مکانی در تحقق اقتصاد مقاومتیاست.
عملیاتیسازی پورتال واحد وزارت راه و شهرسازی با ادارات و سازمانهای تابعه
ایجاد نسلی جدید از روابط متقابل میان نهادها و جامعه اجتنابناپذیر است و تعامل جانمایه این روابط جدید است. نهادها درخلاء عمل نمیکنند بلکه جزئی از کل جامعه و فرهنگ آن بوده و با سایر نهادها، روابط و کنشهای متقابل دارند.فهمیک نهاد، مستلزم مطالعه روابط آن با سایر اجزای جامعه و فرهنگ است. در این تعامل برنده هردوطرف هستند و تعامل مخاطبان با نهاد در جهت پویایی طرفین و تقویت اهداف مشترک صورت می پذیرد. ازاینرو،هرگاه نهادی دولتی بتواند با مخاطبان خود تعامل داشته باشد نه تنها موجب رشد و توسعه خود، بلکه باعث رشد و توسعه مخاطبان خود نیز میشود.تعامل موفق نیازمند بدهبستان اطلاعات است تا فرایند پردازش اطلاعات در کنار تعامل به چرخه مثبت رشد منجر شود.
وزارت راه وشهرسازی نیز نهادی دولتی در اجتماع است و در جهت توسعه خود نیازمند تعامل اطلاعاتی با مخاطبانخود است. درگاه یا پرتال اینترنتی پاسخی به این نیاز است که با تکیه بر امکانات و توانمندیهای اینترنت بستری برای تعامل اطلاعاتی فراهم میکند.ازطرفی دیگر، نگاهی به فعالیتهای وب سازمانهای دولتی کشور نشان میدهد که با عدم توجه به پتانسیلهای اینترنت، وبسایت اکثر این سازمانهاتبدیل به ابزاری جانبی و کماهمیت شده است که صرفا به معرفی و تبلیغ سازمان، برنامهها و عملکرد آن میپردازد و حتی چه بسا همین امور را نیز درست و بههنگام انجام نمیدهد؛ طوری که جستجوکننده اخبار و اطلاعات در مورد حیطه کاری هر یک از سامانها، نیاز خود را از وبسایتها و منابع اینترنتی دیگر برطرف میکند و به ندرت به وبسایت آن سازمان مراجعه میکند.
برای اینکه بتوانیم درگاه اینترنتی سازمان را از حاشیه به متن امور بیاوریم، ابتدا نیازمند شناسایی و دستهبندی مخاطبان وبسایت هستیم تا نیازهای اطلاعاتی و خدماتی آنان را بشناسیم. سپس برای پاسخ به تکتک آن نیازها، باید اطلاعات کاربردی و قابل فهم تولید کرده و به صورتی دسترسپذیر در وبسایت قرار دهیم تا بدینوسیله هم به وظایف سازمان در قبال شهروندان و جامعه عمل کنیم و هم وجهه مجازی سازمان را در فضای پویای وب بازسازی کنیم. انجام این کار نیز با رویههای قبلی که در آن تمام کارهای وبسایت به یک نفر محول میشود ممکن نیست؛ بلکه با مشارکت همگانی سازمان در چارچوب فرایندهای مدیریت وب محقق میشود.
درگاه کانالی هوشمند برای جمعآوری و انتقال اطلاعات از تمامی دفاتر و منابع سازمانی و رساندن آن به مخاطبان است. متحدالشکل بودن درگاه اینترنتی تمامی زیرمجموعههای وزارت، انسجام و وحدت رویه سازمانی را به مخاطب القا میکند و در کنار آن باعث یادگیری سریعتر و سهولت استفاده مخاطب میشود. درگاه اینترنتی وزارت تنها محدود به صفحات اینترنتی آن نمیشود؛ بلکه مسئله اصلی، ساختار و فرایندهایی است که برای اداره آن طراحی شده است و منطق، قالبها و جزئیات کاری مدیریت وب سازمانی را با تقسیم وظایف مربوطه ارائه میدهد.صفحات مذکورخروجی این سیستم هستند.
اهداف اصلی پورتال:
- مخاطبشناسی و مخاطبمحوری در ارائه اطلاعات
- روشمند کردن تولید و مدیریت محتوای وب
- حفظ وحدت شکل و قالب در کل وزارت و زیرمجموعههای آن
برای رسیدن به اهداف پیش رو دو راهبرداساسی اتخاد گردید که شامل: تغییر درگاه خبری به درگاه اطلاعاتی و مخاطبگرا و پشتیبانی جمعی بجای پشتیبانی فردی می باشد. در این راستا مهمترین امر شناسایی مخاطبین درگاه وزارت راه وشهرسازی است که در پورتال جدید دارای منوی اختصاصی است.حفظوحدتشکلوقالبدرکلوزارتوزیرمجموعههایآن سبب می شود تا تعداد بازدید کنندگان بیشتر شود و مخاطب بتواند راحت تر و سریعتر به اطلاعات مورد درخواست دست یابد.تاکنون تعداد۲۵ اداره کل راه وشهرسازی استان دارای پورتال سراسری و هماهنگ با پورتال وزارت راه وشهرسازی هستند.
سامانه ۱۴۱ وب و موبایل، پاسخگویی شبانهروزی اطلاعات راههای برونشهری و مدیریت ترافیک آنلاین
سامـانهای است که با بهرهمندی از تمامی امکانات ارتباطی رایج اعم از: تلفن، نمابر، پیامک و اینترنت میتواند به عموم افراد جامعه در سطوح گوناگون از لحاظ میزان آگاهی و نیاز کاربری، اطلاعات مورد نیاز ایشان را در زمینه راههای کشور ارائه نموده و هدف آن اطلاعرسانی پویا و آگاهی رسانی به هموطنان درمورد آخرین وضعیت راهها، رخدادهای جادهای و مسیر و مسافت بین شهری میباشد. فلسفه وجودی سامانه جامع اطلاعرسانی" ۱۴۱" افزایش آگاهی هموطنان، از وضعیت راه پیش روی ایشان و نیز رفتارسازی به شیوهای مدرن برای بالا بردن فرهنگ انتخاب بهترین مسیر و اطلاع از وضعیت و امکانات راهها و همچنین پیشگیری از رخدادهای نامطلوب جاده ای ناشی از این عدم آگاهیها می باشد.
سایر اقدامات و پروژهها
- داشبورد الکترونیکی وزارت راه و شهرسازی (BI) و سازمانهای تابعه
- راه اندازی سامانه شبانه روزی اطلاع رسانی و پاسخگویی به شکایات (۵۱۴۹)
- ارتقاء وب سایت راه آهن در بخش مسافری و به روز رسانی منظم اطلاعات مورد نیاز مسافرین اعم از: برنامه حرکت، قوانین و مقررات سفر با قطار
- راه اندازی وب سایت قطارهای حومه ای
- پیش بینی سیستم های جامع اطلاع رسانی به مسافرین در ایستگاه های مسافری
- برنامه ریزی توسعه سرویسهای فناوری اطلاعات در حوزه ارتباط با شهروندان./