وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    تبدیل تونل های مترو در روزهای زلزله به پناهگاه امن برای پایتخت نشنینان
    زلزله چهار شنبه شب تهران نشان دادن که در صورت وقوع بلایای طبیعی، تهران فضای ایمنی را برای پناه بردن مردم به آن ندارد. این در حالی است که در دنیا تونل های مترو به دلیل استقامتی که دارند، به عنوان پدافند غیر عامل عمل کرده و به پناهگاهی امن برای مردم تبدیل می شود.
    به گزارش تیتر شهر: استانداردهای جهانی در زمینه ساخت تونل های شهری به ویژه مترو نشان می  دهد که مقاومت این تونل ها با توجه به اینکه زیر زمین قرار گرفته  و می  تواند انرژی ناشی از حرکت زمین را از داخل خد عبور دهد؛ به عنان یک پدافند غیر عامل در زمان وقوع زلزله عمل می کند  و دولت ها می توانند از این  تاسیسات شهری به عنوان یک پناهگاه زیر زمینی برای نجات جان شهروندان خود استفاده کنند.
    در چند سال اخیر نیز مدیران شهری اعلام کردند تونل های مترو یک پدافند غیر عامل هستند که در زمان هایوقوع بحران می توان از آن برای پناه دادن و اسکان مردم کمک گرفت.
    اینکه با توجه به تنوع بافت خاک در تهران حال ااید دید که آیا استقامتی که دنیا برای تونل های مترو  به عنوان پدافند غیر عامل از آن نام می برند، وجود دارد یا خیر.
    اما بعد از وقوع زلزله چهار شنبه شب تهران، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو پایتخت اعلام کردمترو پناهگاهی امن در هنگام وقوع زلزله است به همین دلیل این شرکت آمادگی دارد تا در صورت اعلام مدیریت بحران، هنگام وقوع بحران، ایستگاه های مترو را به عنوان سازه ای امن در اختیار شهروندان بگذارد.
    آنطور که فرنوش نوبخت میگوید، موضوع زمین لرزه از ابتدای ساخت ایستگاه‌ها مورد توجه بوده و تمام محاسبات آن منطبق بر استاندارد برای مقابله با زمین لرزه  تعریف و اجرا شده است به همین دلیل مترو به ‌عنوان پناهگاهی امن کاربرد دارد و در صورت وقوع زلزله از ایستگاه ها و تونل های مترو  می توان به عنوان پناهگاه استفاده کرد.
    مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران اعتقاد دارد، مترو به‌ عنوان شهر زیرزمینی این قابلیت را هم دارد که ادوات امداد رسانی را به نقاط مختلف شهر با بیشترین سرعت برساند.  شایعات منتشر شده مبنی بر نا ایمن بودن مترو، واقعیت نداشته و سرویس دهی در خطوط متروی تهران و حومه به ویژه در خط پنج مترو (تهران- گلشهر و بالعکس) پس از زلزله چهارشنبه شب در استان های تهران و البرز، بدون هیچ مشکلی انجام می پذیرد.
    به نظر می رسد مدبران شهری نیاز به یک بازنگری در تاسیسات شهری پایتخت دارند تا با بررسی میزان مقاونت آنها در مقابل بلایای طبیعی به عنوان محل های امن برایراسکان اضطراری مردم معرفی کنند. اما قبل از آن باید به مردم در مورد ایمنی تونل های مترو در هنگام بروز بلایای طبیعی اطمینان لازم را بدهند چرا که هنوز حادثه انفجار لوله گاز شهران و ریزش قسمتی از تونل مترو را مردم فزاموش نکرده اند.
    هر چند دلیل اصلی حادثه شهران  این بود که بر اثر ترکیدگی لوله گاز فشار زیادی از سطح زمین به داخل تونل وارد شده بود که همین مساله باعث ریزش ثسمتی از آن شد و این حادثه با زلزله که حرکت زمین است، بسیار متفاوت خواهد بود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی