وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    هفتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران به تذکری در خصوص برگزاری شو لباس در کاخ نیاوران خطاب به سازمان میراث و بنیاد مستضعفان سپری شد.

    به گزارش تیتر شهر؛عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی در این رابطه گفت:  همانگونه که در رسانه هاشنیده‌اید، شوی لباس در تالار آبی کاخ تاریخی ومیراثی نیاوران که به شماره ٢٠٢٥ و درسال ١٣٧٧به ثبت رسیده برای دومین سال برگزار شده است.

    وی افزود: این سالن برای نمایش لباس‌های سلطنتی درنظر گرفته شده بود ولیپی به بهانه نمایش لباس ها وصنایع دستی، شاهد برگزاری شوی لباس و تجارت البسه در آن مکان هستیم که این مساله امری کاملا تجاری و با هدف سودآوریست.

    خلیل آبادی تصریح کرد: به عنوان مسئول کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش ضمن اعلام حمایت تمام قد از هنر و تولیدات داخلی به ویژه صنایع دستی متذکر می‌شوم؛ برگزاری شوی لباس، با مجوز عرضه صنایع دستی در کاخ ارزشمند نیاوران جز برای تشکیل جمعه بازار فانتزی نیست.

    این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان شد: عرضه محصولات مدرن طراحان امروزی در کنار تعداد محدودی پوشاک سنتی ایرانی کلاهی شده است بر سر سازمان های صادر کننده مجوز این رویداد به اصطلاح فرهنگی، برگزاری چنین رویدادی با عنوان صنایع دستی، هدفی جز مجوز ورود به مجموعه نبوده است و به جز چند اثر فاخر، محصولات ارائه شده در تالار آبی فارغ از صنایع دستی ایرانی بوده و طراحان غالبا طرح‌های مدرن خود را در نمایشگاه برای معرفی و فروش عرضه کردند.

    وی با طرح سوالی عنوان کرد: آیا انتخاب تالار آبی کاخ نیاوران با این حجم از تردد مردم و این میزان جابه‌جایی بار صرفا برای همشهریان عزیزی که به جهت خرید آمده‌اند درست است؟

    خلیل آبادی گفت: آیا در حمل و نقل رگال‌ها و بسته‌های بزرگ پوشاک دقت کافی به خرج داده می‌شود؟

    وی ادامه داد: آیا واکنش‌های سال گذشته تاریخ شناسان و مردم علاقمند به حفظ میراث تاریخی و فرهنگی برای توقف این امر کافی نبود؟ آیا بنیاد مستضعفان فضای دیگری برای برپایی این رویداد نداشت؟ ‌و بسیار سوالات دیگری که از وقت این جلسه خارج است همچنان در اذهان باقیست.

    این عضو شورای شهر تهران گفت: به نظر می‌رسد صرفا پای مباحث مالی در میان است که اینگونه چشم بر ارزش‌های تاریخی این مملکت بسته اید.

    خلیل آبادی بیان کرد: عدم تناسب برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها با فضای فرهنگی و تاریخی مجموعه سبب آسیب‌های جدی به این ملک تاریخی می گردد. تملک یک نهاد غیر مرتبط چه به صورت قانونی و چه برخلاف آن بر یک مکان تخصصی چیزی جز همین اتفاقات را درپی نخواهد داشت.

    وی افزود: ازمسئولان بنیاد مستضعفان استدعا دارم برای حفظ هویت مردم ایران هم که شده از تغییر کاربری‌های میراثی جدا خودداری نماید.
    تهران به درخت نیازمند است و ایران نیز به تاریخ پرغرور خودش.

    خلیل آبادی در پایان اظهار کرد: همچنین از سازمان میراث فرهنگی کشور تقاضا می کنم که با پیگیری مجدانه پرونده املاک تاریخی و گردشگری تحت مالکیت بنیاد مستضعفان، نحوه مدیریت صحیح اماکن تاریخی را جایگزین این فرهنگ جمعه بازاری کند و به جهت حفظ ارزش‌‌های تاریخی و فرهنگی این مجموعه اقدامات لازم را مبذول فرماید.

    خلیل آبادی یادآور شد: عدم تناسب برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها با فضای فرهنگی و تاریخی مجموعه سبب آسیب‌های جدی به این ملک تاریخی می گردد. تملک یک نهاد غیر مرتبط چه به صورت قانونی و چه برخلاف آن بر یک مکان تخصصی چیزی جز همین اتفاقات را درپی نخواهد داشت.
    وی تاکید کرد: ازمسئولان بنیاد مستضعفان استدعا دارم برای حفظ هویت مردم ایران هم که شده از تغییر کاربری‌های میراثی جدا خودداری نماید.
    درباره سخنان اقای خلیل آبادی چند نکته قابل تامل است ابتدا اینکه استفاده تجاری و غیر مرتبط از فضاهای تجاری در مجموعه مدیریت شهری بسیار است به عنوان مثال پردیس های سینمایی که ساخته شد هرگز در قالب یک مجموعه فرهنگی موفق و کار آمد عمل نکرده و با رویکرد تجاری استفاده های تجاری مورد اولویت قرار گرفته است .
    نمونه عدم بهره برداری از مجموعه های فرهنگی مدیریت شهری کم نیست
    این درحالی است که به علت عدم حساسیت مجموعه مدیریت شهری استفاده های تجارب خارج از شان یک مجموعه فرهنگی ( مثلا فروش البسه و لوازم غیر مرتبط ) در تهران نمونه های فراوانی دارد که برخی واحدهای تجاری برج میلاد نمونه این بی توجهی محسوب می شود.
      این درحالی است که مدیریت شهری هرگز الزام و اجباری به شهرداری مناطق نداشت تا به عنوان مثال جمعه بازارهای سنتی ونوستالژیک را سر وسامانی بدهد و با اندکی خلاقیت مردم و فروشندگان را به آن ترغیب کند.
    نمونه این ادعا نیز استفاده بهتر از مکان هایی مثل پارکینگ پروانه است این موضوع درباره استفاده از خانه های تاریخی شهر تهران که پتانسیل تبدیل شدن به مجموعه های فرهنگی موثر نیز دارند، نیز دیده می شود.

    بنابراین اکرچه دادن این تذکر به بنیاد مستضعفان به جاست بهتر است ریس کمیته فرهنگی و میراث و گردشگری از این پتانسیل تذکر بیشتر  برای مدیریت شهری به کار گرفته شود

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی