این روزها معاونان وزیری که از پاستور به بهشت راه پیدا کردند، دیگر دیدگاه های سابق خود را در اداره تهران ندارند. اگر تا سال قبل آنها بر این باور بودند که شهرداری نیاز به کمک های دولتی ندارد و به چاه نفت وصل است، اما در زمانی که اداره شهر را برعهده گرفتند هم حرف های گذشته خود را سعی می کنند به یاد نیاورند و هم بسیاری از بخشنامه هایی که قبلا صادر کرده اند را این روزها به دنبال لغو آن هستند.
به گزارش تیتر شهر: زمانی که دکتر پیروز حناچی معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بود در مصاحبه های خود با رسانه ها ضمن نقد عملکرد عمرانی شهرداری تهران بر این اعتقاد بود که شهردار تهران به جای فروش تراکم و آسمان فروشی باید راه های دیگری برای کسب درآمد پایدار پیدا کند و از همه مهمتر با منابع مالی ای که مدیریت شهری تهران در اختیار دارد به کمک های دولتی نیاز ندارد.
اما تنها یک سال کافی بود تا معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در قامت معاون فنی و عمرانی شهردار تهران اداره پایتخت را برعهده بگیرد تا از تمام حرف های گذشته خود سرباز زند و در جمع بندی های خود به این نتیجه برسد برای اتمام پروژه های نیمه تمام شهر تهران به 1400 میلیارد تومان بودجه نیاز است.
پیروز حناچی که بیشتر از همه به عنوان یکی از مدیران تاثیرگذار شهرسازی و معماری شناخته می شود، بیشتر از آنکه به دنبال اجرای پروژه های عمرانی بزرگ باشد، به دنبال اجرای پروژه های معماری منحصر به فرد است. به رغم برخی از اظهار نظرهایی که وی در درباره مدیریت شهری سابق داشت، اما همکاری در پروژه های ماندگاری چون مناسب سازی بازار عودلاجان و طرح ساماندهی خیابان لاله زار حضور تاثیرگذاری را داشته و دارد.
اما تغییر رویکرد وی از زمانی که به عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از سوی محمد علی نجفی انتخاب شده، باعث شده تا برخی از صاحب نظران و رسانه ها نقدهایی را نسبت به عملکرد دوگانه وی داشته باشند.
صبح امروز پیروز حناچی در صحن علنی شورای شهر تهران حاضر شده بود تا گزارشی از 100 روز فععالیتش در حوزه فنی و عمرانی شهر تهران ارائه کند. یکی از نکاتی که وی در جریان این گزارش به آن اشاره کرد؛ لزوم پرداخت سهم دولت در اداره پایتخت بود. مساله ای که در زمانی که به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی فعالیت می کرد، اعتقادی به آن نداشت!
برآوردهای معاون شهردار تهران نشان می دهد که برای اتمام تمامی پروژه های نیمه تمام شهر تهران به 1400 میلیارد تومان بودجه نیاز است. بودجه ای که شاید بتوان گفت شهرداری تهران با مشکلات مالی ای که با آن درگیر است شاید نتواند تا 4 سال آینده برای این حوزه مصوب کند و بسیاری از پروژه های نیمه تمام شهر تهران قرار است تا 4 سال آینده متوقف شود.
پیروز حناچی یکی از پالش های پیش روی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران را ایمنی و مقاوم سازی پل های تهران معرفی کرد. به رغم اینکه مقاوم سازی پل های سواره رو شهر تهران در مقابل زلزله یک پروژه تعریف شده از سال های گذشته در شهرداری تهران بود، اما معاون فعلی فنی و عمرانی شهرداری تهران خبر داد که این پروژه به دلیل نبود نقدینگی و تخصیص اعتبارات متوقف شده است.
گودهای رها شده در شهر را وی یکی دیگر از چالش های پیش روی معاونت فنی و عمران دانست که بی توجهی به آن مخاطرات زیادی را در شهر ایجاد کرده است.
برداشت بی رویه شن و ماسه در جنوب غربی تهران ، عدم تکمیل طرح ساماندهی آب های سطحی، تمام نشدن طرح ساماندهی روددره های شهر تهران سایر پروژه های نیمه تمام شهر تهران بود که پیروز حناچی به آن اشاره کرد که برای اتمام تمامی این پروژه ها معاونت فنی و عمرانی به 1400 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
روش تامین منابع مورد نیاز در تکمیل پروژه های نیمه تمام شهر تهران موضوع دیگری است که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از آن به عنوان یکی از چالش های پیشروی شهرداری تهران نام برد.
برآوردهای معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نشان می دهد، با استفاده از روشهای سابق نمیتوان تأمین اعتبار کرد و باید تصمیمگیری انجام شود که با وضعیت موجود و کند شدن آهنگ تأمین اعتبارات از چه روشهایی برای تأمین مالی استفاده کرد.
البته حناچی در مورد روزنه های هدر رفت بودجه های عمرانی در شهر تهران نیز مطالعاتی را انجام داده بود. به اعتقاد وی، شهر تهران به عنوان یک کارگاه ساختمانی بزرگ دارای چالشهایی است. در اجرای طرحهای عمرانی باید نگاه همهجانبه داشت و اعتبارهای محدودی که داریم را به پروژههای مهم که رضایتمندی شهروندان را در پی دارد اختصاص دهیم.
اجرای 70 درصد از پروژه های عمرانی شهر تهران توسط قرارگاه خاتم الانبیاء مساله دیگری است که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به آن اشاره می کند. به رغم آنکه در سال های اخیر شهرداری تهران نتوانسته بود دیون پیمانکاران بخش خصوصی را به موقع پرداخت کند به همین دلیل قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان یک پیمانکاری که با محدودیت منابع مالی در زمان اجرای پروژه های عمرانی روبه رو نبود، توانست بخش قابل توجهی از این پروژه ها را از مترو گرفته تا پروژه های عمرانی اجرایی کند. این در حالی است که این پیمانکار در حال حاضر بزرگترین طلبکار شهرداری تهران است که به دلیل مشکلات اقتصادی بسیاری از بخش های دیون آن به صورت غیر نقدی با واگذاری زمین و یا تراکم از سوی شهرداری تهران پرداخت شده است.
با وجود تمامی مشکلات، موانع و آسیب هایی که فعالیت های عمرانی شهرداری تهران دارد، پرداخت سهم دولت در اداره پایتخت موضوعی است که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از ان به عنوان یکی از راهکارهای تامین اعتبارات اشاره می کند و می گوید: بحثهایی که در حوزه ایمنی عمومی و سایر موارد در تهران وجود دارد تنها بر عهده شهرداری نیست. مدیریت یکپارچه شهری نیز موضوع مهمی است که باید شورای شهر به طور جدی به آن بپردازد.
نبود نگاه زیبایی شناسی با بهره گیری از المان های معماری ایرانی مساله دیگری است که حناچی از ان به عنوان یک آسیب در حوزه عمرانی اشاره می کند. آسیبی که باعث شده تا شهروندان و ساکنانی که در کنار پروژه های عمرانی بزرگ ساکن هستند؛ نتوانسته اند با این طرح ها ارتباز برقار کنند. به گفته وی؛ ایجاد جاذبه و زیباسازی در طرحهای عمرانی اولویت اجرای پروژهها است و این پروژهها باید بر اساس جنبههای اجتماعی و نگاههای خلاقانه و ایرانی استانداردسازی شود.
حفظ بناهای شهری که برای تهرانی ها جنبه تاریخی دارد مانند ساختمان برق آلستوم و زندان اوین از جمله ظرفیتهای پایتخت است که به اعتقاد معاون شهردار تهران میتوان آنها را برای شهروندان حفظ کرد.
انتقال زندان اوین از خوش آب و هواترین نقطه تهران به جنوب شهر طرح دیگری است که حناچی به آن اشاره می کند و یادآور می شود: زندان بزرگی در جنوب تهران ساخته شده که بخشی از ظرفیت آن خالی است و امکان این وجود دارد که زندان اوین به آنجا منتقل شود.