وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
     
    شایعاتی در خصوص منطقه «توراغ تپه» مریوان وجود دارد که قلعه‌ای چهارگوش با معماری سنگی از عصر آهن در این تپه وجود دارد و سپاه موجب تخریب آن شده است، اما مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان می‌گوید؛ هیچ شواهدی مبنی بر باستانی‌بودن این تپه وجود ندارد بلکه امروز سپاه پایگاه نظامی دوران جنگ در این منطقه را بازسازی می‌کند.

    به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، منطقه «توراغ تپه» واقع در کیلومتر چهار شمال روستای «سعدآباد» در بخش «خاومیرآباد» شهرستان مریوان است، تپه‌ای که طی روزهای اخیر کمی خبرساز شد و برخی سایت‌های داخلی و خارجی از تخریب این تپه که می‌گفتند عمری 3 هزار ساله و یادگاری به جا مانده از عصر آهن است، خبرها دادند!

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان توجه و حراست از میراث تاریخی را از مهم‌ترین رسالت‌های این سازمان دانست و اظهار کرد: تپه «توراغ تپه» مریوان یکی از تپه‌های ارزشمند در شهرستان مریوان است.

    وی خاطرنشان کرد: بیان برخی مطالب در مورد این تپه که جدیدا در فضای مجازی دست به دست می‌شود را به عنوان متولی حوزه میراث فرهنگی استان کاملا تکذیب می‌کنم.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان  افزود: اینکه این منطقه متعلق به حاکمان این سرزمین در عصر آهن و به نام «مانایی­‌ها» بوده است باید بر اساس اسناد، تحقیقات و کارهای باستان‌شناسی تخمین بزنند وقتی چنین اقداماتی انجام نگرفته، برآورد چنین قدمتی برای این تپه شایعه بوده و تخیلات ذهن اشخاصی است که دست به چنین شایعه پراکنی‌هایی می‌زنند.

    علوی در مورد واقعیت وجود آثاری شامل قلعه‌ای چهارگوش با معماری سنگی از عصر آهن در این تپه، گفت: طی تحقیقاتی که در سال‌های گذشته در این منطقه صورت گرفته کوچکترین سوابقی در مورد متعلق بودن این تپه به عصر آنها کشف نشده است.

    وی عنوان کرد: این تپه در دوران جنگ تحمیلی پایگاه نظامی بوده که بعد از جنگ تحمیلی و خالی‌شدن منطقه توسط میراث فرهنگی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و در تمام کاوش‌ها و اقدامات تنها آثار سفالی مربوط به 300 تا 400 سال پیش کشف شده است نه بیشتر!

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اضافه کرد: اهمیت این تپه نیز در حدی نبوده که جزو اولویت‌های میراث فرهنگی برای ثبت ملی آن باشد.

    علوی افزود: در ضمن هیچ تابلو و یا نشانه‌ای مبنی بر اینکه این منطقه را به عنوان نقطه باستانی معرفی کند وجود نداشته که اگر چنین بود قبل از هر نوع ساخت و سازی از میراث فرهنگی استعلام‌های لازم انجام می‌گرفت.

    وی اذعان کرد: اقداماتی که در حال حاضر در این تپه از سوی سپاه انجام می‌شود با هدف تامین امنیت به عنوان حیاتی‌ترین نیاز هر جامعه است و در اصل پایگاه نظامی در دوران جنگ در این منطقه را بازسازی کرده‌اند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی