وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    سرپرست دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه تا زمانی که استفاده از خودرو شخصی برای مردم سهل و ارزان باشد نمی‌توان انتظار استفاده از حمل‌ونقل عمومی داشت گفت: البته عرضه خودرو باکیفیت و قیمت پایین به‌عنوان حق مصرف‌کننده تلقی می‌شود.

    توسعه حمل و نقل همگانی با واقعی سازی قیمت سوخت ممکن استمرضیه باریکانی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: با واقعی سازی قیمت سوخت و صرف آن برای توسعه حمل‌ونقل همگانی مطلوب، کارآمد و در دسترس می‌توان شاهد استفاده مردم از حمل‌ونقل همگانی بود. در آن زمان است که می‌توان، فرهنگ شهروندان را قضاوت کرد.

    وی در خصوص راه‌کار حذف خودرو محوری شهرها گفت: به دنبال ایجاد یکپارچگی با سایر شیوه‌های حمل‌ونقلی درون‌شهری، برنامه‌ریزی لازم برای ارتباط کاربری زمین و حمل‌ونقل همگانی و به‌نوعی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD) و همچنین در این راستا تصویب سند و چارچوب راهنمای توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در شورای عالی شهرسازی و معماری، تهیه و بازنگری طرح‌های جامع شهری با توجه ویژه به حمل‌ونقل همگانی و برنامه‌های دیگر است.

    باریکانی گفت: یکی از متمایزترین اقدامات این وزارتخانه تهیه و ابلاغ استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل کشور است که در این خصوص خط‌مشی تمامی اقدامات باهدف توسعه حمل‌ونقل همگانی است.

    وی در ادامه افزود: تعداد زیاد تلفات ناشی از حوادث رانندگی، بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از آلودگی هوا، مشکلات جسمانی ناشی از عدم تحرک، عدم ارتباط مردم در عرصه‌های اجتماعی شهر و شکل‌گیری محلات شهری بی‌روح و بی‌هویت، تخریب محیط‌زیست و ... تماماً برگرفته از سیاست‌های خودرو محورانه است

    وی گفت: این در حالی ایست که همواره شهروندان را به استفاده از حمل‌ونقل همگانی سوق می‌دهیم و نبود فرهنگ حمل‌ونقل همگانی را به‌عنوان یکی از علت‌های بارز مطرح می‌کنیم.

    باریکانی بابیان اینکه رفتار مردم برگرفته از سیاست‌های مدیران، تصمیم سازان و تصمیم گیران است هر جا درست تصمیم گرفته‌ایم شهروندان عملکرد مطلوب و مثبتی را از خود بروز داده‌اند و چنانچه درست تصمیم نگرفته‌ایم شاهد پیامد و تبعات منفی ناشی از کنش اجتماعی بوده‌ایم. گفت: توسعه مترو در شهر تهران و استقبال مردم از این نوع، شیوه حمل‌ونقلی نشان از یک تصمیم‌گیری درست و اصولی و به‌تبع آن کاهش استفاده از خودرو شخصی است.

    وی در پاسخ به این سؤال که آیا امر (توسعه حمل‌ونقل همگانی) را به‌عنوان یک راهبرد تاکنون دنبال کرده‌ایم گفت:

    طی سالیان گذشته اقدامات زیادی در راستای حل مشکل تردد در معابر درون‌شهری و برون‌شهری صورت پذیرفت نظیر آن را می‌توان در ساخت بزرگراه‌ها، کمربندی‌ها، پل‌ها، تقاطع، تونل‌ها دید اما تا امروز نتیجه‌ای جز رشد و گسترش دامنه ترافیک در محدوده شهری، حومه‌ای و بین‌شهری نداشته است.

    وی گفت: می‌توان گفت با ساخت راه و معبر جدید در شهر درواقع تقاضای جدید برای خودرو ایجادِ کرده و درنهایت بر ایجاد ازدحام و ترافیک کمک کرده‌ایم، این در حالی‌ است که این اقدامات منجر به کمرنگ شدن اثر اقدامات صحیح اخیر همچون مترو، اتوبوس‌های تندرو و صرف بودجه‌های کلان برای توسعه راه به‌جای توسعه حمل‌ونقل همگانی می‌گردد. درواقع نوع نگاه و برنامه‌ریزی در خصوص تردد و جابه‌جایی در شهر طی سالیان گذشته صرفاً برتری خودروبر انسان را نشان می‌دهد بر همین اساس وجود تعداد زیادی پل عابر پیاده و زیرگذر در معابر شهری نیز تأییدی دیگر بر این مدعاست.

    باریکانی با اشاره به اینکه هم‌اکنون اقدامات مثبتی در راستای حمل‌ونقل عمومی در حال انجام است گفت: وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان یکی از وزارتخانه‌های پیشرو در امر توسعه حمل‌ونقل همگانی اقداماتی همچون توسعه کمی و کیفی قطار حومه‌ای بین شهرهای مادر به شهرهای اقماری درزمینه زیرساخت و بهره‌برداری، اتصال ایستگاه‌های راه‌آهن (خطوط حومه‌ای) به ایستگاه‌های مترو (شهر تهران)، مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن در داخل شهر باوجود پیچیدگی‌های خاص از منظر شهرسازی و مهندسی حمل‌ونقل (در سالیان پیش ساخت راه‌آهن در داخل شهر اولویت محسوب نمی‌شود) انجام داده است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی