وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    کشورهای مانند سوئیس شهروندان خود را به توسعه فضای سبز تشویق می کند. به این صورت که برای ایجاد باغچه روی پشت بام و کاشت گیاهان یکسری بسته های تشویقی مانند کسر مالیات درنظر گرفته می شود.قطعا چنین روش هایی انگیزه های زیادی برای مردم ایجاد می کند.
     
    حل بحران آلودگی هوای تهران در گرو تلاش جمعی
    با نزدیک شدن به فصل سرما  مشکل آلودگی هوای پایتخت شدت بیشتری پیدا می کند و حالا با توجه به آغاز فعالیت شورای شهر پنجم و شهردار جدید ، انتظارات زیادی برای اتخاذ سیاست ها و تدوین برنامه های موثر برای کاهش این مشکلات زیست محیطی تهران به وجود آمده است. در همین راستا، یک فعال حوزه محیط زیست معتقد است برای نجات تهران از بحران آلودگی علاوه برشهرداری ، سایر نهادها از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و راهنمایی و رانندگی باید وارد عمل شوند. 
     
    نجات تهران در سایه تلاش جمعی 
    در اینباره  اسماعیل کهرم با تاکید بر اینکه سه منشاء آلوده کننده هوای پایتخت خودروها، موتور سیکلت ها و صنایع اطراف شهر هستند، گفت:  برای از بین بردن آلودگی خودروها  باید مراکز معاینه فنی را افزایش دهیم.
    وی با اعلام مطلب، توضیح داد: در حال حاضر فردی که  خودرویی را می خرد تا 5 سال نیازی به معاینه فنی ندارد . اما دلیل اصلی این تصمیم این است که مراکز فنی مستقر در پایتخت به اندازه کافی نیست. چرا که به عنوان مثال قطعا یک تاکسی که کارکرد بالایی دارد  مشخص است که بعد از مدت کوتاهی آلودگی ایجاد می کند.
    کهرم آلایندگی موتور سیکلت ها را قابل توجه دانست و افزود:  موتورها 8 برابر خودروها آلودگی ایجاد می کند . در واقع موتور سیکلت ها هم آلایندگی هوا دارد و هم آلودگی صوتی بالایی ایجاد می کنند.
    کهرم با تاکید بر اینکه باید فعالیت صنایع و کارخانه های اطراف تهران باید کنترل شود، خاطرنشان کرد:در حال حاضر  30 درصد از صنایع کشور در اطراف تهران قرار دارند. از همین روی، حداقل کاری که می توان انجام داد  کنترل شدیدی روی فعالیت این صنایع در خصوص رعایت استانداردها و ضوابط  انجام شود. 
    مشاور رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست،  با تاکید بر اینکه یک راه حل اصلی برای کاهش آلودگی هوای تهران افزایش خطوط مترو است، توضیح داد: مترو در کنار سایر وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس ،تاکسی و... باید گسترش پیدا کند.
    وی ادامه داد:  یک گزینه دیگر برای بهبود کیفیت هوای تهران افزایش فضای سبز است.  فضای سبز عاملی است  که هم آلایندگی صوتی وهم  زیست محیطی را از بین می برد .
    این چهره شناخته شده حوزه محیط زیست با اشاره به راهکارهای کشورهای پیشرفته برای توسعه فضای سبز اضافه کرد: در حال حاضر، کشورهای مانند سوئیس  شهروندان به توسعه فضای سبز تشویق می کند. به این صورت که  برای ایجاد باغچه  روی پشت بام و کاشت گیاهان یکسری بسته های تشویقی مانند کسر مالیات درنظر گرفته می شود.قطعا چنین روش هایی انگیزه های زیادی  برای مردم ایجاد می کند. 
    کهرم با بیان اینکه ما هم باید به سمت توسعه پارک ها و فضاهای سبز پیش برویم، گفت: ما باید به گسترش پارک ها و فضای سبز در سطح شهر از جمله بزرگراه ها و پیاده روها و... کمک کنیم. چرا که  فضای سبز تنها کارخانه طبیعی است که در مقابل آلایندگی هوا مقاومت می کند. 
    این استاد دانشگاه همکاری و هماهنگی سایر نهادها ی ذیربط را برای بهبود کیفیت هوای تهران ضروری داست و افزود:  سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری و راهنمایی  و رانندگی  و سازمان حفاظت محیط زیست باید در خدمت شهرداری باشد . به این صورت که هر نهاد با توجه به وظیفه خود ایفای نقش کند. 
    وی اضافه کرد: به عنوان مثال راهنمایی و رانندگی باید خودروهای آلاینده و دودزا  را متوقف کند. همچنین سازمان حفاظت محیط نیز با کارخانه هایی که استانداردها را رعایت نمی کند برخورد کند . به نظر می رسد نجات شهر تهران از آلودگی جر با تلاش جمعی و همه جانبه همه نهادها میسر نباشد. 

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی