وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    به رغم آنکه در اوایل دهه 90 افزایش ظرفیت بزرگراه صدر و در امتداد آن احداث تونل نیایش با هدف کاهش بار ترافیکی در این دو بزرگراه توسط مدیریت شهری تهران کلید خورد و در مجامع بین المللی نیز مورد تقدیر قرار گرفت؛ اما اکنون پیروز حناچی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران که از یکی دو سال گذشته به عنوان مخالفات سرسخت ساخت پل صدر صحبت کرده؛ همچنان بر این باور است که پل طبقاتی صدر نباید ساخته می شد.
     

    حناچی همچنان مخالف سرخت پل صدر است

    به رغم آنکه در اوایل دهه 90 افزایش ظرفیت بزرگراه صدر و در امتداد آن احداث  تونل نیایش با هدف کاهش بار ترافیکی در این دو بزرگراه توسط مدیریت شهری تهران کلید خورد و در مجامع بین المللی نیز مورد تقدیر قرار گرفت؛ اما اکنون پیروز حناچی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران که از یکی دو سا گذشته به عنوان مخالفات سرسخت ساخت پل صدر صحبت کرده؛ همچنان بر این باور است که پل طبقاتی صدر نباید ساخته می شد.
     
    به گزارش تیتر شهر: در شرایطی معاون فعلی فنی و عمرانی شهرداری تهران همچنان به مخالفت های خود به افزایش ظرفیت پل صدر ادامه می دهد که در اواخر دهه 80 خود به عنوان یکی از مشاوران عالی رتبه مدیریت قبلی شهر تهران در حوزه شهرسازی و معماری فعالیت می کرد و سوال اینجاست که چرا در همان سال ها که محمد باقر قالیباف، شهردار سابق تهران درصدد ساخت این ابر پروژه بود؛ مخالفت خود را به صورت علنی بیان نکرد؟
     
     بررسی ها نشان میدهد که طرح اولیه بزرگراه صدر مربوط به سال 1360 شمسی است که تا سال 1389 به دلایل متعددی این پروژه دنبال نشد. در اواخر سال 1389 کلنگ رسمی ساخت این بزرگراه توسط شهردار وقت یعنی محمد باقر قالیباف به زمین زده شد و در آذرماه 1392 پس از گذشت 26 ماه این پروژه به پایان رسید.
     
    در حال حاضر  بزرگراه صدر به عنوان نخستین پل تک­‌پایه طبقاتی کشور شامل یک پل اصلی به عرض 22/70 متر و طول تقریبی 6 کیلومتر است که این رقم با احتساب رمپ­‌های دسترسی به 11 کیلومتر می­‌رسد. بزرگراه طبقاتی صدر دو باند رفت و دو باند برگشت دارد و در هر مسیر یک‌لاین اضطراری برای عبور خودروهای ویژه طراحی شده است.
     
    دلیل احداث این بزرگراه، توسعه جمعیتی در شرق و شمال شرق تهران اعلام شده بود. شرق پایتخت با توسعه محدوده محله‌هایی چون تهرانپارس، نارمک و همچنین تولد بافت‌های مسکونی خاک‌سفید، حکیمیه و شمیران‌نو روبه‌رو بود. این محله‌ها که همگی یک شبکه حمل‌ونقل محله‌ای داشتند تنها با دو محور شریانی به نام‌های 45متری رسالت در مرکز و خیابان تهران‌نو در جنوب به دیگر نقاط شهرمتصل می‌شدند.
     
    در واقع این خطوط ترافیکی نیز به‌علت توسعه کاربری‌های نامناسب مجاور و تعدد تقاطع‌ها، فاقد کشش لازم در ساعات اوج رفت‌وآمد اهالی شرق تهران بودند، به‌صورتی که در ساعات اولیه روز حرکت شرق به غرب و در ساعات خاتمه فعالیت‌های روزانه حرکت غرب به شرق با تراکم فزاینده‌ای در معابر روبه‌رو بود. علاوه بر عبور و مرور ساکنین شرق، دسترسی سایر اهالی تهران به نواحی شمال‌شرقی تهران و همچنین تردد کامیون‌ها به بافت صنعتی واقع در این محدوده نقش دسترسی به جاده دماوند را حیاتی می‌ساخت و حتی در ایام تعطیل نیز به‌علت هجوم مردم به ییلاقات دماوند و آبعلی امیدی به کاهش بار ترافیکی در محدوده یادشده نمی‌رفت.دو طبقه شدن بزرگراه شهید صدر که از تقاطع این بزرگراه با بزرگراه شهید مدرس آغاز و در انتها با تقاطع بزرگراه شهید صیادشیرازی هماهنگ می شود، از اوایل سال 90 آغاز شد.
    هدف از طرح طبقاتی افزایش ظرفیت ترافیکی بزرگراه صدر از طریق انتقال بخشی از ترافیک آن به طبقه فوقانی بود. دسترسی‌های پیش بینی شده فقط در ابتدا یعنی بزرگراه مدرس و در ادامه قیطریه و کامرانیه در انتها نوبنیاد پیش بینی شده است که بعد از این تقاطع با صیاد شیرازی هماهنگ می‌شود.
     
    پل طبقاتی صدر دارای 234 پایه است که استفاده از تک­‌پایه در تمامی طول پل ممکن نبوده و بعضی از آنها به صورت پایه تیر دروازه‌ه­ای طراحی و اجرا شده­‌اند. پایه­‌های تیر دروازه­ای با انتقال مقادیر بار سرستون به دو پایه کناری خود به لحاظ جانمایی محل پایه امکان بیشتری را در اختیار طراح هندسی قرار می­‌دهد. این امکان بخصوص در محل رمپ­‌های اتصالی پل با تونل­‌ها اهمیت بیشتری یافته است. تا پیش از این تنها پل سید خندان تک پایه بوده است.
     
    تولید قطعات بتنی پیش‌ساخته در پروژه بزرگراه طبقاتی صدر از ابتدای آذرماه سال 1391 آغاز شد. کل قطعات مورد نیاز برای احداث پل اصلی، عرشه پل‌های رمپی و سرستون های این پروژه در مجموع شامل 5770 قطعه بتنی است که با فعالیت شبانه روزی 1300 نفر در دو شیفت کاری در کمتر 7 ماه تولید شد تا روند عملیات نصب قطعات بدون هیچ معطلی پیش برود.
     
    به رغم تمام این تلاش هایی که در دوره گذشته مدیریت شهری تهران انجام شد؛ اکنون پسروز حناچی همچنان اعتقاد دارد که ساخت این پل فقط اصراف بودجه شهرداری در سال های تحریم های سرسخت بین المللی بوده است.  به نظر می رسد که همچنان نگاه معاون فنی و عمرانی شهردار تهران به پروژه های عمرانی صرف یک نگاه معمارگونه و زیبایی شناسی است . پیروز حناچی از زمانی که معاون محمد علی نجفی در حوزهر فنی و عمرانی شده است تنها مثالی که بر زبان می آورد؛ ساخت پل طبیعت به عنوان یک پروژه مردمی بوده است.
     
    به اعتقاد حناچی؛ در حال حاضر عمده ترین انتقاداتی که به پل صدر مطرح می شود، به تعریف این پروژه و بحث دو طبقه بودن آن است؛ اساسا چرا باید صدر دو طبقه می شد؟ ما در شرایطی هستیم که بسیاری از کشورهای دنیا، درحال بستن اتوبان های بتنی دو طبقه خود هستند. حال ما در انتهای این تجربه جهانی، دوباره تجربه جدیدی را آفریدیم که اگر آن فرایندهای اصولی به درستی طی می شد، هیچگاه دچار این مشکلات نمی شدیم.
     
    معاون شهردار تهران درباره نگاه جدید معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران به پروژه های شهری بیان کرد: در دوره جدید معاونت فنی و عمرانی در ابتدای کار خود یک سوال را مطرح کرده و آن را به عنوان اصلی ترین رسالت خود قرار دادیم؛ این که در عین انجام فعالیت های عمرانی و مهندسی، چگونه شهر را زیبا بیآفرینیم.
     
    به اعتقاد وی؛ کیفیت پروژه ها در شهر اتفاقی نیست؛ کیفیت یک فرآیند است که از تعریف صورت مسئله آغاز شده و به بکارگیری کارفرمای فهیم، مشاور با سواد و پیمانکار خوب برای اجرا، بهره برداری و نگه داری صحیح پروژه ها ختم می شود. بنابراین اگر به مولفه های این فرآیند به درستی توجه شود، آن زمان قابل دفاع خواهد بود. اگر پروژه هایی که در شهر جنبه کیفی دارند، مورد محک خرد جمعی تخصصی قرار گیرند، آنگاه به هدف خود دست یافته ایم. به طور مثال در خصوص مسابقه معماری که برای اجرا و طراحی پل طبیعت برگزار شد، فرآیندی طی شد که در آن بهترین پل سازان ایران در آن شرکت کردند.
     
    معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران تاکید دارد اتفاقا فرد و شرکتی در این مسابقه پیروز شد که تجربه زیادی در پل سازی نداشت، اما به دلیل اینکه این فرآیند سبب شده بود که از خرد جمعی استفاده شود، نتیجه آن به این پروژه قابل قبول ختم شد. در واقع این فرآیند سبب شد که خرد جمعی که یک پیمانکاران مناسب برای اجرا و یک کارفرمای فهیم برای هدایت پروژه انتخاب شود. حال تصور کنید که اگر هرکدام از این فرآیندها حذف می شد، حال و روز این پروژه به چه روزی می افتاد. به طور مثال اگر از یک مشاور خود استفاده نمی کردند، یا پیمانکار فهیمی را برای هدایت آن انتخاب نمی کردند، مطمئن باشید که پل طبیعت با مشکلات جدی روبرو می شود.
     
    حناچی تاکید دارد درحال حاضر ما با کمبود پیمانکاران متخصص روبرو هستیم، پیمانکاری که یک ساختمان مسکونی یا مسجد را می سازد، پروژه های پل سازی را هم در دست می گیرد. نکته مثبتی که می توان به آن اشاره کرد، این است که نظام فنی و اجرایی کشور همه پیمانکاران صاحب صلاحیت را شناسایی و رتبه بندی کرده و حدود صلاحیت شان را نیز مشخص کرده است. در عین حال نظام و فنی اجرایی که ما در داخل شهرداری داریم هم به صورت مجزا این ارزیابی ها را مورد توجه قرار داده، اما مسئله اصلی این است که ما باید این فرآیندها را طی کرده و خودمان هم به آن عمل کنیم. در نتیجه، عمل به آیتم ها و فرآیندهای موجود، پروژه های قابل قبولی را به دنبال خواهد داشت.
     
    معاون شهردار تهران  در این باره مقایسه پل صدر و پل طبیعت بیان کرد: در مقابل پل طبیعت که تمامی فرآیندها را طی کرد و به نتیجه مطلوب رسید، ما شاهد پل صدر هستیم؛ اگر در اجرای پل صدر به خرد جمعی رجوع و پروسه ها و فرآیندهای یاد شده را طی می شد، شاید با نتیجه کاملا متفاوت روبرو بودیم.
     

    حناچی  با بیان اینکه در حال حاضر عمده ترین انتقاداتی که به این پل مطرح می شود به تعریف این پروژه و بحث دو طبقه بودن آن وارد است، تاکید دارد: اساسا چرا باید صدر دو طبقه می شد؟ ما در شرایطی هستیم که بسیاری از کشورهای دنیا، درحال بستن اتوبان های بتنی دو طبقه خود هستند. حال ما در انتهای این تجربه جهانی، دوباره تجربه جدیدی را آفریدیم که اگر آن فرایندی که پیش از این اشاره شد، به درستی طی می شد، هیچگاه دچار این مشکلات نمی شدیم.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی