وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به افزایش زیاد قیمت اجاره بها، نگرانی ما این است که مستاجرانی که دیگر توان مالی اجاره مسکن در مناطقی غیر از بافت فرسوده را ندارند، در بافت های ناکارآمد سکنی گزینند و با افزایش جمعیت در این بافت ها، شاهد افزایش خسارت ها و تلفات درصورت وقوع حوادثی نظیر زلزله باشیم.

    خطر افزایش سکونت در بافت‌های ناکارآمد درپی جهش اجاره‌بها/ رشد قیمت‌ها و محدودیت منابع، چالش اجرای بازآفرینی شهریمحمد شکرچی زاده در گفت و گو با «صما» گفت: در طرح بازآفرینی شهری، یکی از برنامه هایی دولت که مورد تاکید رییس جمهور است، این است که بتوانیم توسعه گران را ترغیب به ورود و مشارکت در این زمینه کنیم.

    وی با بیان اینکه باید تسهیلاتی در اختیار توسعه گران قرار بگیرد، ادامه داد: دولت برنامه هایی داشته که بتواند زمین های دولتی غیرمرتبط با وزارت راه و شهرسازی را در اختیار بگیرد، که این برنامه جواب های روشنی نداده است و دستگاه های دولتی زمین های خود را به شرکت بازآفرینی شهری واگذار نکرده اند.

    لزوم چاره اندیشی برای اراضی در اختیار وزارت راه

    وی در ادامه اظهار کرد: بنابراین قاعدتا باید روی موقعیت فیزیکی خود بافت های ناکارآمد و همچنین زمین هایی که در اختیار وزارت راه و شهرسازی است، چاره اندیشی کرد.

    شکرچی زاده با بیان اینکه در طرح بازآفرینی شهری، آن بخشی که مربوط به وزارت راه و شهرسازی است، احداث امکانات زیربنایی و روبنایی است که در دستور کار شرکت عمران و بازآفرینی شهری قرار دارد، افزود: به نظر می رسد که در موقعیت فعلی تغییراتی که در قیمت ها به وجود آمده و ساخت و سازها و امور عمرانی را تحت الشعاع قرار داده و نیز محدودیت منابع، می تواند یک چالش محسوب شود.

    وی تاکید کرد: ما هر چه به شرایط پایدارتری دست پیدا کنیم، طرح ها و پروژه های موردنظر می تواند با سرعت بیشتری پیش برود.

    میزان موفقیت طرح بازآفرینی شهری

    معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه با توجه به تجارب ناموفق گذشته در زمینه احیا و نوسازی بافت های فرسوده، طرح بازآفرینی شهری تا چه حد می تواند موفق باشد، گفت: در برنامه های قبلی، نوسازی و بهسازی در ردیف اول کارهای دولت قرار نداشته است.

    وی افزود: اما در شرایط کنونی شخص رییس جمهور این موضوع را دنبال می کند و هیئت های عالی رتبه برای این منظور تعیین کرده و یک عزم جدی از سوی قوه مجریه برای انجام این امر وجود دارد که این امر قاعدتا می تواند تاثیربخشی بیشتری داشته باشد.

    شکرچی زاده در عین حال تاکید کرد: هرچه ما بتوانیم مداخله دولت را کمتر کنیم و مشارکت بخش خصوصی را فراهم کنیم و توسعه گران را ترغیب کنیم و بیشتر در نقش تسهیل گر برای آنها ظاهر شویم، میزان موفقیت در این بخش بیشتر خواهد بود.

    خطر افزایش خسارت ها و تلفات

    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در عین حال با اشاره به یک نگرانی در این بخش گفت: نکته ای که ما نگران آن هستیم این است که با توجه به افزایش زیاد قیمت اجاره بها به ویژه در کلان شهرها، طبقاتی از مردم که امکان اجاره و رهن مسکن در مناطقی غیر از بافت های فرسوده را داشتند، دیگر این توانایی را نداشته باشند.

    شکرچی زاده ادامه داد: بنابراین ما نگرانیم که این دسته از افراد به سمت بافت های فرسوده بروند و در این مناطق سکنی گزینند که در این صورت به حجم سکونت و تمرکز جمعیت در بافت های فرسوده، ناکارآمد و حاشیه نشین اضافه خواهد شد.

    وی تشریح کرد: این در حالی است که قبلا شاهد سکونت کمتری در این بافت ها بودیم و درصورتی که به دلیل افزایش اجاره بها، مستاجران به سمت سکونت در این بافت ها بروند، درصورت وقوع حوادثی نظیر زلزله، میزان خسارت ها افزایش پیدا می کند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی