دلخوری شهرداران از تذکرات شورای عالی شهرسازی
به گزارش خبرنگار مهر، پیروز حناچی در مراسم تودیع خود و معارفه معاون جدید وزارت راه و شهرسازی گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری را در نیمه دوم سال ۹۲ در شرایطی تحویل گرفتیم که اصلیترین مشکل آن، جایگاه شورا در تصمیمگیری و تصمیمسازی در سطح کلان کشور بود که از جایگاهی برخوردار نبود. ولی در این چهار سال تلاش شد تا به جایگاه ثابت خود بازگردد؛ هر چند دیگر برخی تصمیمات گذشته، آثار خود را بر شهرها گذاشته بود.
معاون سابق معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی تا پیش از آغاز دولت یازدهم، مسیر جداگانهای را طی میکرد. اما در دوره گذشته تصمیم گرفته شد تمام مصوبات این کمیسیون بر اساس قانون قبل از اجرا اطلاعرسانی شود که مقاومتهایی نیز در مسیر اطلاعرسانی صورت گرفت اما این روند را پیش برد.
حناچی با بیان اینکه در هفته اول مسئولیتم در شورای عالی شهرسازی، به شهردار تهران گفتم که نیازمند تغییر رویکرد هستیم و با روشهای قبلی، اداره شهر قابل ادامه نیست، افزود: بنابراین در تهران و بیشتر شهرها موفق شدیم تا مسیر اشتباه کمیسیون ماده ۵ را اصلاح کنیم و این موفقیت باید ادامه یابد؛ از جمله این اقدامات، توقف بلندمرتبهسازی و همچنین آغاز شروع بهسازی بافتهای فرسوده از سوی شهرداری تهران بعد از سال ۹۲ است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور معماری اظهار داشت: یکی دیگر از موفقیتهای ما توجه دادن دولت به اهمیت مسائل شهری و شهرسازی بود؛ به طوری که قرار بود این موضوع به عنوان کمیتهای ذیل کمیسیون زیربنایی دولت مطرح شود اما به حدی این موضوع اهمیت داشت که دولت کمیسیون ویژهای برای آن تشکیل داد.
وی به حضور مدیران ارشد کلانشهرها در جلسات متعددی از شورای عالی شهرسازی و معماری، اشاره و اظهار کرد: تا پیش از این چنین اتفاقی مرسوم نبود ولی ما بارها شهرداران کلانشهرها را به شورای عالی دعوت کردیم و درباره بسیاری از اقدامات آنها تذکر میدادیم که سبب دلخوری آنها نیز شده بود.
دبیر سابق شورای عالی شهرسازی و معماری از دیگر مشکلات این شورا را بحث تقسیمات کشوری عنوان کرد و گفت: آخرین بار که شورای عالی را پیش از تشکیل دولت نهم ترک کردم، تعداد شهرهای کشور ۸۰۰ شهر بود اما الان بیش از ۱۳۰۰ شهر داریم؛ حتی برخی شهرهایی داریم که زیر ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارند و به معنای واقعی، شهر نیستند. اما در دولت یازدهم کاری شد که دیگر شهر جدیدی ایجاد نشد.
حناچی به پروژههایی مانند «پردیسبان» و «پدیده مشهد» اشاره کرد و اظهار داشت: این پروژهها، شرکتهای خصوصی و سهامی خاص بودهاند اما به شکل سهامی عام عمل میکردند که اگر این وضعیت ادامه مییافت، آسیبهای جدی ایجاد میشد ولی ما در شورای عالی شهرسازی و معماری علاوه بر اینکه جلوی فعالیت آنها را گرفتیم، سعی کردیم به مسیر درست هدایت شوند.
وی اصلیترین مأموریت شورای عالی شهرسازی و معماری را در حال حاضر برنامهریزی شهری دانست و افزود: در این دوره توانستیم دبیرخانه شورای عالی را درگیر طراحی فضای شهری کنیم. همچنین تعداد زیادی از کارشناسان معماری و شهرسازی را برای دوره آموزشی به ملبورن اعزام کردیم. طرح کالبدی ملی را بعد از دو دهه کلید زدیم و طرح ویژه «مکران» را به تصویب رساندیم تا تجربه عسلویه دوباره تکرار نشود.
حناچی به تجربیات خوب معاونت معماری و شهرسازی در دولت یازدهم به انتقال پادگانها از شهرها اشاره کرد و افزود: پادگان «۰۷ خرمآباد» با همکاری امیر پوردستان به خارج از شهر منتقل شد که این کار انرژی و وقت زیادی از ما گرفت؛ باید این موضوع ادامه یابد و پادگانهای ارتش که شناسنامههای این نهاد هستند، به خارج از شهرها منتقل شوند.