به گزارش تیترشهر: توسعه ناهمگون شهر تهران و ناوگان حمل و نقل عمومی سالهاست که موجبات بروز مشکلات عدیده ای در تهران را فراهم آورده است.
تهران سالهای سال است که با ترافیک سنگین دست و پنجه نرم می کند و مردم نیز رغبتی به استفاده از حمل و نقل عمومی ندارند.
بیشتر آنهایی که سراغ حمل و نقل عمومی نمی روند دلیل این اقدام را کمبود مترو و اتوبوس و سختی های مسافرت با این وسایل عنوان می کنند.
به همین علت روز به روز بر تعداد وسایل نقلیه شخصی افزوده و به علت نبود اعتبارات لازم از تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی کاسته می شود.
به همین دلیل است که تعداد اتوبوس های تهران در چند سال گذشته به جای افزایش، 2 هزار دستگاه کاهش داشته و حالا وضعیت به قدری بغرنج شده که برخی از خطوط تنها یک اتوبوس فعال دارند.
در چنین شرایطی اختلافات دولت با شهرداری تهران سبب شده در 8 سال گذشته دولت به توسعه مترو و اتوبوسرانی کمک چندانی نداشته باشد و مردم قربانی این اختلافات سیاسی شوند.
با روی کار آمدن طیف سیاسی مایل به دولت در شورای شهر تهران و انتخاب شهرداری همسوی دولت انتظار می رود که اختلافات رفع شده و همه تلاش خود برای خدمت به شهر را انجام دهند.
اما امروز در جریان گفتگوی محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، با یکی از شبکه های رادیویی موردی مطرح شد که نگرانی شهروندان را در پی داشت.
او از توسعه مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی گفت و تاکید کرد اگر مجلس و دولت شهرداری تهران را همیاری نکنند، شکایت آنها را به نزد مقام معظم رهبری خواهد برد.
ی اظهار داشت: آلودگی هوا مسئله اصلی و دغدغه مردم است و باید سیستم حمل و نقل ریلی که به عنوان یک سیستم کارآمد است این چالش را برطرف کند از این رو تصمیم داریم که تعداد ۲.۵ میلیون سفر با مترو را ۴ برابر کنیم و به عدد ۱۰ میلیون سفر در روز با مترو برسیم.
رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه توسعه مترو در دوران قالیباف خوب بود، اما زیر ساخت مترو نیازمند تجهیزات است که در این حوزه ضعیف عمل شده است، تاکید کرد:در مترو با کمبود واگن مواجه هستیم، در حالی که نیاز امروز شهر به سه هزار واگن است، اما فقط هزار واگن داریم.
وی با تاکید بر اینکه تعداد سفرها را باید افزایش دهیم، ادامه داد:باید ۷ خط مترو به ۱۲ خط و تعداد ایستگاههای مترو به ۲۷۵ ایستگاه برسد.
رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش عنوان کرد: در بخش اتوبوسرانی به دنبال آن هستیم که ۷ تا ۹ هزار دستگاه اتوبوس صفر شیک و دارای سیستم سرمایشی و گرمایشی به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کنیم.
وی با اشاره به پایین بودن کارایی بی آرتی در تهران گفت: باید BRT شبیه مترو عمل کند به گونهای که تقاطعی بر سر راه نباشد، اما در حال حاضر خطوط بی آرتی ضعفهایی دارد که باید برطرف شود.
هاشمی تاکید کرد: برای اشتغال زایی میتوانیم کارخانه تولید انبوه اتوبوس داشته باشیم و نه تنها برای نیاز شهر تهران بلکه برای سایر کلانشهرها اتوبوس تولید کنیم که این امر نه تنها اشتغال زایی ایجاد کرده بلکه گامهای موثری در جهت اقتصاد مقاومتی برداشته می شود.
رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش بیان کرد: باید به کمک مجلس و دولت، سه هزار واگن، ۷ هزار دستگاه اتوبوس و ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی به شهر ترزیق شود و اگر این کمک صورت نگیرد شخصا نزد مقام معظم رهبری خواهم رفت تا بلکه بتوانیم مشکل حمل و نقل را حل کنیم.