وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    مهمترین مشکل مهندسان در حوزه صنعت ساختمان عدم هماهنگی کامل فی‌مابین وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی نظام‌مهندسی ساختمان است (وزیر – رئیس شورای مرکزی) ، چرا که هریک به نفع خود قانون و آیین‌نامه‌های آن را تفسیر کرده و بر اساس آن حکم صادر می‌کنند در این خصوص عدم شفافیت و عدم سلامت در رفتارها و عملکردهای آنان به وضوح قابل درک است.

    دو پرسش از وزیر راه و رئیس شورای مرکزیحال از وزیر محترم راه و شهرسازی و رئیس محترم شورای مرکزی دو سوال مطرح است و جامعه مهندسی کشور خواستار آن هستند که این دو مسئول به شفافیت و صداقت پاسخگوی این دو سوال باشند.

    الف- سوال مطرح‌شده از وزیر محترم راه و شهرسازی: با توجه به ابلاغ اخیر جنابعالی در خصوص عدم ارجاع کار ، یک سوال مهم و واضح مطرح است که می‌بایست ایشان پاسخگو باشند تا حوزه مهندسی کشور به تکلیف قانونی خود عمل نمایند.

    سوال : در آیین‌نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان مصوب مورخ 17/4/83 هیئت محترم وزیران و در ماده 24 آن به صراحت و شفافیت مصوب شده که ناظر به هنگام صدور پروانه ساختمانی توسط سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان انتخاب شده و به مالک و مراجع صدور پروانه ساختمان معرفی می‌گردد و همچنین در تبصره 2 ماده مذکور تأکید شده دستورالعمل مربوط به نحوه ارجاع کار توسط وزارت راه و شهرسازی تهیه و ابلاغ خواهد شد.

    حال چطور دستورالعمل جدید ابلاغی توسط وزیر محترم راه و شهرسازی می‌تواند در راستای تبصره 2 تهیه و ابلاغ گردد ولی مغایر و در تضاد با اصل ماده 24 باشد و این یک مشکل بزرگ حقوقی است و غیرقانونی محسوب می‌شود.

    ب- در روز استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی ، یکی از سوالات مطرح شده توسط برخی از نمایندگان محترم مجلس از وزیر در خصوص نظام‌مهندسی و ابلاغ‌های اخیر ایشان بوده و این نمایندگان محترم با اطلاعات محدود خودشان از وزیر سوال کرده و شاهد بودیم وزیر محترم با توجه به سابقه حضور خودشان در نظام‌مهندسی با توجیه خفیف ، سریع از سوالات عبور کردند.

    حال این سوال از رئیس محترم شورای مرکزی نظام‌مهندسی که نیز به عنوان یک نماینده مجلس در جلسه حضور دارند مطرح است چرا ایشان و همچنین عضو دیگر شورای مرکزی که ایشان هم نماینده مجلس هستند ، باید سکوت مطلق نمایند و هیچ دفاعی از سازمان متبوع خود نکنند این شرعاً و قانوناً قصور و تخلف است.

    این سکوت بسیار پرمعنا بوده و با بیانات اخیر رئیس شورای مرکزی کاملاً در تضاد است حال مهندس رجبی خیلی شفاف به جامعه مهندسی باید پاسخگو باشند.

    این دو و چندگانگی‌ها در رفتارها و گفتارها ، مهندسان را نسبت به این دو مسئول محترم (وزیر – رئیس شورای مرکزی) بی‌اعتماد و بی‌اعتبار کرده است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی