صدور مجوز ساخت مال ها و مگامال های تجاری در مناطق تهران از یک سو و از سوی دیگر همکاری شهرداری منطقه با تخلفات محرز و آشکاری که صاحبان این مجتمع ها انجام می دهند و به راحتی تنها با جابه جایی چند صد میلیون تومان به صورت زیرمیزی و یا به عنوان پرداخت جریمه شهرداران مناطق را همراه خود می کنند از سوی دیگر باعث شده تا نظام شهرسازی پایتخت از حدود طرح تفصیلی خارج شده و به بیراهه برود.
صدور مجوز ساخت مال ها و مگامال های تجاری در مناطق تهران از یک سو و از سوی دیگر همکاری شهرداری منطقه با تخلفات محرز و آشکاری که صاحبان این مجتمع ها انجام می دهند و به راحتی تنها با جابه جایی چند صد میلیون تومان به صورت زیرمیزی و یا به عنوان پرداخت جریمه شهرداران مناطق را همراه خود می کنند از سوی دیگر باعث شده تا نظام شهرسازی پایتخت از حدود طرح تفصیلی خارج شده و به بیراهه برود.
به گزارش تیتر شهر؛ اگر اعطای مجووز جهت سال مجتمع های تجاری بزرگ را در مناطق 22گانه تهران به ویژه در مناطق بالای شهر یکی از تخلفات آشکار شهرداری تهران بدانیم که بدون در نظر گرفتن پیوست های اجتماعی، ترافیکی، فرهنگی و ... در ازای کسب درآمد پروانه ساخت و ساز صادر کرده اند؛ اما تداوم این بی قانونی در قالب گذاشتن پوشش به اصطلاح قانونی روی تخلفات آشکار شهرسازی ای که مالکان این مال ها اصرار به اجرای آن دارند؛ نشان می دهد که شهرداری تهران بدون در نظر گرفتن ضوابط طرح جامع و تفصیلی شهر تهران برای سرمایه داران بزرگ پایتخت تنها با جابه جایی چند صد میلیون توومان پول ناقابل به عنوا جریمه و یا زیر میزی حاضرند تا چشمان خود را روی این نوع تخلف نیز ببندند و حتی شرایط را برای انجام آن فراهم کنند. مانند اتفاقی که در مجتمع تجاری پالادیوم در منطقه یک در طول چند سال اخیر افتاده است و تازه آوازه این نوع تخلفات به گوش شورای شهر تهران رسیده است.
آنطور که رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران می گوید؛ اعطای مجوز ساخت پل هوایی با هدف اتصال دو ساختمان این مجتمع آن هم از بالای خانه مردم و همچنین حفر تونل زیرزمینی برای ایجاد ارتباط بین دو ساختمان این مجتمع تخلفی است که مالک این ساختمان مرتکب شده و شهرداری منطقه نیز مجوز انجام این کار را به وی داده است.
محمد سالاری که به تازگی با این سطح از تخلفات پالادیوم در منطقه یک آشنا شده است، گفته: احداث به اصطلاح پل هوایی از فراز ساختمان،استفاده از پلاک و معابر دیگر ساختمانها، غیرقانونی است.همچنین حفر تونل از زیر زمین یا زیر معبر، حق عمومی شهر و حق مردم است و کسی نمیتواند برای ایجاد تسهیلات شخصی خود چنین اقدامی را انجام دهد. براساس قانون نمیتوان برای مجموعه شخصی، تسهیلاتی را این چنین ایجاد و حفاری کرد، باید مجوز قانونی آن باشد که در این زمینه نیست.
به اعتقاد رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر؛ احداث به اصطلاح پل هوایی از فراز ساختمانهای دیگر و استفاده از پلاک و معابر دیگر ساختمانها، اساساً غیرقانونی است، چرا که مجتمع پالادیوم یک ساختمان خصوصی است، اگر دولتی بود وضعیت فرق میکرد.
سالاری افزود: این وضعیت با قواعد و اصول شهرسازی مطابق نیست. ما تازه متوجه این تخلفات شدهایم، از شهرداری مجوز حفر تونل را گرفته و برای دریافت مجوز جهت ایجاد پل هوایی که دو ساختمان را به هم متصل کند، به تازگی مراجعه کرده و یکسری اقدامات انجام داده که به ما اطلاع داده شد و ما نسبت به آن اعتراض کردیم.
چندی پیش نیز رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درر صحن علنی درمورد تخلفات مجتمع پالادیون گفته بود: مجتمع بزرگ تجاری پالادیوم طی سالهای گذشته در خیابان مقدس اردبیلی ساخته شده است و بارگذاری بسیار گستردهای که در آنجا صورت گرفته که خارج از ضوابط طرح تفصیلی بوده است . بدون ارائه به کمیسیون ماده ۵ منطقه به این ساختمان مجوز دادند .
به رغم اینکه این مجتمع بار ترافیکی زیادی را در خیابان زعفرانیه ایجاد می کند و فاقد پارکینگ مورد نیاز کسبه و خریداران بوده، مقرر شده بود تا با خرسد زمینی اقدام به ساخت پارکینگ مازاد کند که نه تنها این کار را انجام نداده بلکه با هماهنگی شهرداری منطقه این زمین نیز با تغیییر کاربری به بخش اداری تبدیل شده است. این در حالی است که توافق کرده زیرگذری میان این دو ساختمان احداث کند و اکنون در حال اجرای این طرح است تا دو ساختمان را از زیر به هم وصل کند.
سالاری حتی به این مساله نیز اشاره کرده بود: جدیدا توافق کرده است که یک پل هوایی به طول ۴۰ متر را که از فراز یک سری از املاک دیگر نیز میگذرد؛ احداث کند و به رغم اینکه تعدادی از اعضای شورای شهر مخالف این موضوع هستند شهردار فعلی منطقه را به شدت تحت فشار گذاشتهاند تا این طرح انجام شود
۹۶/۰۹/۱۵