سرگردانی شهرداری تهران در جانمایی نخستین خط LRT پایتخت !
۱۲ اسفند ۱۳۹۶

به رغم آنکه محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در نظر داشت تا نخستین خط قطار سبک شهریLRT را به عنوان سوغات خود از بوداپست در منطقه 12 تهران راه اندازی کند، اما گویا معاون فعلی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نظر دارد تا نخستین خط قطار سبک شهری تهران را در غرب پایتخت راه اندازی کند.
به گزارش تیتر شهر: قبل از انکه شهردار سابق تهران یکی از تجربه های سفر بین المللی خود به بوداپست پایتخت مجارستان را به عنوان راه اندازی و استفاده از سایرمدهای حمل و نقلی در تهران اجرایی کند، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نخستین پیشنهادهای خود را برای استفاده از سیستم حمل و نقل LRT در حاشیه اتوبان های تهران مانند همت در نظر گرفته بود و مطالعات اولیه راه اندازی این خطوط نیز از سوی کارشناسان معاونت فنی و عمران تهیه شد.
اما سفر قالیباف به مجارستان باعث شد تا مدیران به فکر راه اندازی قطار سبک شهری در منطقه تاریخی «قلب طهران» بیفتند و در این رابطه نیز از یک شرکت مشاور فرانسوی برای انجام مطالعات اولیه و در نهایت سرمایه گذاری جهت راه اندازی این سیستم استفاده شد. مطالعات اولیه نشان می داد که نخستین خط LRT تهران می تواند از میدان جمهوری تا میدان بهارستان اجرایی شود تا ضمن ارائه خدمات حمل و نقلی به یک جاذبه توریستی در این محدوده تبدیل شود.
هر چند در ان زمان معماران اجرای این طرح نوین شهری را در دل میراثی تهران خوشایند نداستند و اجرای این کار رالطمه زدن به بافت تاریخی و ارزشی دو منطقه 11 و 12 دانستند، اما شهرداری تهران و متعاقب آن مشاور فرانسوی به دنبال راه حلی بود تا به ماهیت تاریخی این منطقه لطمه ای وارد نشود.
اما اخیر قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خبر از انجام مطالعات اولیه راه اندازی نخستین خط قطار سبک شهری در غرب تهران می دهد.
شهریار افندی زاده بر این باور است که به دلیل عدم دسترسی کامل مناطق غرب تهران مانند منطقه 21 و 22 راه اندازی این مد حمل و نقلی که می توان سهم 30 درصدی جابه جایی های درون شهری را برای آن در نظر گرفت، به دلیل شیب کمتری که دارد؛ امکان پذیرتر خواهد بود.
البته آنطور که قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می گوید؛ برنامه شهرداری برای مرکز تهران استفاده از ترامواست تا هم حمل و نقل شهروندان را انجام دهد و هم جنبه توریستی داشته باشد.
در حال حاضر دو شرکت فرانسوی «سیسترا» و «گِنو»، که به صورت کنسرسیوم، مطالعات بازنگری شبکه های ریلی شهر تهران را مورد بررسی مجدد قرار داده اند، قرار است تا روی خطوط قطار سبک نیز مطالعاتی انجام داده و خطوط مناسب با این نوع قطارها را پیشنهاد دهند. مطالعات انجام شده بر روی قطارهای سبک شهری، اوایل سال 97 ارائه شود تا پس از تصویب مراجع ذی صلاح، مانند شورای ترافیک تهران، در دستور کار شهرداری قرار گیرد و شاهد استفاده از این خطوط در کنار خطوط متروی شهر تهران باشیم.
افندی زاده بر این باور است که می توان از مسیرهای خطوط BRT که اختلاطی با ترافیک شهری ندارد به عنوان مسیر راه اندازی خطوط LRT استفاده کرد.
به گزارش تیتر شهر: قبل از انکه شهردار سابق تهران یکی از تجربه های سفر بین المللی خود به بوداپست پایتخت مجارستان را به عنوان راه اندازی و استفاده از سایرمدهای حمل و نقلی در تهران اجرایی کند، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نخستین پیشنهادهای خود را برای استفاده از سیستم حمل و نقل LRT در حاشیه اتوبان های تهران مانند همت در نظر گرفته بود و مطالعات اولیه راه اندازی این خطوط نیز از سوی کارشناسان معاونت فنی و عمران تهیه شد.
اما سفر قالیباف به مجارستان باعث شد تا مدیران به فکر راه اندازی قطار سبک شهری در منطقه تاریخی «قلب طهران» بیفتند و در این رابطه نیز از یک شرکت مشاور فرانسوی برای انجام مطالعات اولیه و در نهایت سرمایه گذاری جهت راه اندازی این سیستم استفاده شد. مطالعات اولیه نشان می داد که نخستین خط LRT تهران می تواند از میدان جمهوری تا میدان بهارستان اجرایی شود تا ضمن ارائه خدمات حمل و نقلی به یک جاذبه توریستی در این محدوده تبدیل شود.
هر چند در ان زمان معماران اجرای این طرح نوین شهری را در دل میراثی تهران خوشایند نداستند و اجرای این کار رالطمه زدن به بافت تاریخی و ارزشی دو منطقه 11 و 12 دانستند، اما شهرداری تهران و متعاقب آن مشاور فرانسوی به دنبال راه حلی بود تا به ماهیت تاریخی این منطقه لطمه ای وارد نشود.
اما اخیر قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خبر از انجام مطالعات اولیه راه اندازی نخستین خط قطار سبک شهری در غرب تهران می دهد.
شهریار افندی زاده بر این باور است که به دلیل عدم دسترسی کامل مناطق غرب تهران مانند منطقه 21 و 22 راه اندازی این مد حمل و نقلی که می توان سهم 30 درصدی جابه جایی های درون شهری را برای آن در نظر گرفت، به دلیل شیب کمتری که دارد؛ امکان پذیرتر خواهد بود.
البته آنطور که قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می گوید؛ برنامه شهرداری برای مرکز تهران استفاده از ترامواست تا هم حمل و نقل شهروندان را انجام دهد و هم جنبه توریستی داشته باشد.
در حال حاضر دو شرکت فرانسوی «سیسترا» و «گِنو»، که به صورت کنسرسیوم، مطالعات بازنگری شبکه های ریلی شهر تهران را مورد بررسی مجدد قرار داده اند، قرار است تا روی خطوط قطار سبک نیز مطالعاتی انجام داده و خطوط مناسب با این نوع قطارها را پیشنهاد دهند. مطالعات انجام شده بر روی قطارهای سبک شهری، اوایل سال 97 ارائه شود تا پس از تصویب مراجع ذی صلاح، مانند شورای ترافیک تهران، در دستور کار شهرداری قرار گیرد و شاهد استفاده از این خطوط در کنار خطوط متروی شهر تهران باشیم.
افندی زاده بر این باور است که می توان از مسیرهای خطوط BRT که اختلاطی با ترافیک شهری ندارد به عنوان مسیر راه اندازی خطوط LRT استفاده کرد.